Gelezen, gedacht, gehoord...

Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Zoals die broeders uit de kerkenraad die met bloedheet weer toch een jasje dragen, maar dan over de arm.
-
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
In die tijd droegen de mannen wel rokken. Wij hebben een andere cultuur. Geven aan wie niet heeft, geldt nog steeds dus geef indien nodig gerust je broek of je jas weg. Maar daar zegt helemaal niks over het dragen van de stropdas. Die heb ik dus allemaal weggegeven, op 1 na.
U begrijpt me niet. Ik gaf maar een voorbeeld dat niet alles letterlijk zo in de Bijbel staat. Het gaat om de zaak die wordt bedoeld. Bij ons is het gebruikelijk om er op zondag netjes bij te lopen, en daar hoort toch in de meeste gevallen een stropdas bij. Wie liet als eerste in de Eerste en Tweede kamer de stropdas weg? Juist de linkse partijen in. Daarmee kunnen we weer terugwijzen: Uit welke grond ontspruit iets? Zoals het lange haar eind jaren 60 een navolgen van The Beatles was, zo willen mensen zich 'bevrijden' van het gevestigde. Dat bedoelde ik.
NB Ik begrijp de zaak goed: Ik heb zelf een hekel aan het dragen van een knellende stropdas, maar in kringen waar dat gewenst is zal ik niet zonder stropdas verschijnen, dat is voor mij ook de kerk.
Maar hij het Oostblok is het een teken van wereldgelijkvormigheid en dus helemaal niet netjes. Ik probeer duidelijk te maken dat we ons allen moeten laten leiden door de Schrift en niet door gewoonten of tradities. Zie bv artikel 7 van de NGB.
Ik dacht, of u begrijpt me niet, of ik begrijp u niet, maar wat is nu echt anders. Is het niet in feite hetzelfde? Ik zal nog eens duidelijk zeggen wat ik bedoelde. Als er staat om deze wereld niet gelijkvormig te worden, dan houdt dat toch ook in om 'deze wereld' niet na te doen, na te volgen. Dus merken we dat b.v. de provobeweging in de jaren 60 niet uit God, maar verre daarvan opkomt, mogen we hen dan in hun kleding volgen? Hetzelfde met popsterren of sporthelden. Mogen we ons identificeren met iets wat zich zo tegen de Bijbel en de kerk keert. Stel: je vader (als kind hè?) verbied je om naar de kermis te gaan. Je gaat toch. Is dat goed? Of moeten we ons toch beter onderwerpen en bij het ons overgeleverde blijven. Het kan zo onschuldig lijken: Dina ging om de dochteren des lands te bezien. We weten wat daaruit voortkwam. Als er nu van de kansel wordt gevraagd om voor in de Kerk voor Gods aangezicht waardig te verschijnen, doen we dat dan met een uiterlijk dat past bij een idool uit de sport of muziekwereld? Zo bedoel ik het om van geval tot geval te onderzoeken of uit de wereld stamt (de grond waaruit iets spruit) of dat het gewoon iets is om er fatsoenlijk bij te lopen. Er wordt nu gewaarschuwd om toch niet met alledaagse kleren voor Gods aangezicht in de kerk te verschijnen. Verwerpen we dat, waar is dan het kerkelijk gezag? Dan is het hek van de dam en gaat het steeds verder en steeds sneller, want dan zijn we onszelf tot een norm. Misschien was er een miscommunicatie?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik vind het heel raar als er in de kerk wordt gewaarschuwd om met normale kleren naar de kerk te gaan. Ik zou niet weten aan de hand van welke bijbeltekst dat aan de orde kan komen. Het klinkt meer als het stokpaardje van de dominee.

Bovendien: ik zie nooit iemand in overall of werkmansbroek in de kerk. Wel mensen in slecht zittende pakken. Dat is toch minstens zo erg, maar ook geen zaak voor de predikant. Voor stijladviezen zijn weer andere mensen. Die hebben daar meestal ook beduidend meer zicht op.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Ja, dat staat er ook bij.
Zonder te kijken wie de afzender is..
Ach, ik ben daar heel nuchter in. Nergens in de Bijbel staat dat je een stropdas om moet, dus staat het ieder vrij om dat wel of niet te doen. Ik heb een stropdas om tijdens de dienst maar verder nooit.
Dat begrijp ik. Ik vind het voor de eenduidigheid wel netjes als de hele kerkenraad het doet. Ik draag zelf zelden een stropdas. Ooit dagelijks voor mijn werk. Nu wel netjes, maar niet driedelig.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik vind het heel raar als er in de kerk wordt gewaarschuwd om met normale kleren naar de kerk te gaan. Ik zou niet weten aan de hand van welke bijbeltekst dat aan de orde kan komen. Het klinkt meer als het stokpaardje van de dominee.

Bovendien: ik zie nooit iemand in overall of werkmansbroek in de kerk. Wel mensen in slecht zittende pakken. Dat is toch minstens zo erg, maar ook geen zaak voor de predikant. Voor stijladviezen zijn weer andere mensen. Die hebben daar meestal ook beduidend meer zicht op.
Ik vind, misschien mijn traditionele achtergrond, dat je naar de kerk gewoon netjes gaat. Ik wil op zondag in ieder geval minimaal zoals door de week gaan. Bij mij is dat nu eenmaal een pak, bij een ander niet. Dus netjes is een subjectief begrip, maar ik vind het wel van respect voor de Heere getuigen als je er wat over nadenkt. Maar het is voor mij verder slechts bijzaak. Ik heb liever dat men er is, dan hoe men eruit ziet.
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

O dat vind ik ook. Zoals je ook naar een bruiloft zou gaan als daggast, bijvoorbeeld. Maar ook op een bruiloft hoef je er niet abnormaal bij te lopen. Wel netjes en feestelijk. Maar die discussie was onlangs ook al.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door gallio »


Ik dacht, of u begrijpt me niet, of ik begrijp u niet, maar wat is nu echt anders. Is het niet in feite hetzelfde? Ik zal nog eens duidelijk zeggen wat ik bedoelde. Als er staat om deze wereld niet gelijkvormig te worden, dan houdt dat toch ook in om 'deze wereld' niet na te doen, na te volgen. Dus merken we dat b.v. de provobeweging in de jaren 60 niet uit God, maar verre daarvan opkomt, mogen we hen dan in hun kleding volgen?
Als je in het jaar 2019 besluit geen stropdas te dragen dan heeft dat niets meer te maken met de provos. Dat is ondertussen al zo'n 50 jaar verleden tijd.

Het heeft ook niets meer te maken met wereldgelijkvormigheid oid. Tijden veranderen nu eenmaal, en ook de kledingstijl.

Ik zou ook liever niet in een auto van 1969 rijden, en de vergoeding voor mijn werk is er de laatste 50 jaar ook op vooruit gegaan. We gaan dus in allerlei dingen met de tijd mee.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Panny »

Ik denk dat je de eerbied die je voor God en de kerk hebt ook moet laten zien in je kleding.
Ik hou zelf dus echt niet van vale spijkerbroeken, trui met capuchon en grote letters, etc. in de kerk.

Ik vind een pak met stropdas wel heel mooi maar het hoeft van mij niet persé. Een nette broek met een net overhemd met eventueel een nette trui vind ik ook netjes.
Ik vind het ook belangrijk om je een beetje aan te passen aan de plaatselijke gewoontes. Zeker aan het Avondmaal.

Maar ik vind ook niet dat je jezelf moet kleden alsof je naar een begrafenis gaat.
Als alle mensen diep in het zwart naar de kerk gaan dan zend je volgens mij onbewust een verkeerde boodschap uit naar voorbijgangers. Die associëren dat met begrafenissen, somberheid, etc.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:O dat vind ik ook. Zoals je ook naar een bruiloft zou gaan als daggast, bijvoorbeeld. Maar ook op een bruiloft hoef je er niet abnormaal bij te lopen. Wel netjes en feestelijk. Maar die discussie was onlangs ook al.
Rustig maar. De kwalificatie abnormaal is zo onnodig. Ik ga ook maar eens een strikje proberen. Vindt het wel grappig.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

gallio schreef:

Ik dacht, of u begrijpt me niet, of ik begrijp u niet, maar wat is nu echt anders. Is het niet in feite hetzelfde? Ik zal nog eens duidelijk zeggen wat ik bedoelde. Als er staat om deze wereld niet gelijkvormig te worden, dan houdt dat toch ook in om 'deze wereld' niet na te doen, na te volgen. Dus merken we dat b.v. de provobeweging in de jaren 60 niet uit God, maar verre daarvan opkomt, mogen we hen dan in hun kleding volgen?
Als je in het jaar 2019 besluit geen stropdas te dragen dan heeft dat niets meer te maken met de provos. Dat is ondertussen al zo'n 50 jaar verleden tijd.
.
Meer met het voorbeeld van wijlen prins Claus.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Ik begrijp dat het belangrijk is gepaste kleding te dragen.
Dus pas ik alles voor ik het koop.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Terri »

refo schreef:Ik begrijp dat het belangrijk is gepaste kleding te dragen.
Dus pas ik alles voor ik het koop.
::lol
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Lol
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Mannetje schreef:Zoals die broeders uit de kerkenraad die met bloedheet weer toch een jasje dragen, maar dan over de arm.
:haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

refo schreef:Ik begrijp dat het belangrijk is gepaste kleding te dragen.
Dus pas ik alles voor ik het koop.
Ik koop meestal tweede hands en ook de goede maat :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie