Gelezen, gedacht, gehoord...

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nathanaël »

Zeeuw schreef:
Bertiel schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/vijf-ker ... -1.1541256

je zou er haast voor verhuizen!
Geheel :offtopic , maar ik zie vaker ambtsdrager met een (veel) te korte stropdas. Die is dan waarschijnlijk 1 keer door een deskundige gestrikt en daarna iedere keer aan- en uitgetrokken :D
Haha, dat komt volgens mij inderdaad regelmatig voor. Alleen hier op de foto kun je dit alleen van ds. De Greef zeggen, die heeft in dezen het nadeel dat hij vrij lang is. Dat heb ik zelf ook, soms zijn dassen gewoon te kort :D
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

driedelig is ook een oplossing. Of een priesterboord
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Bertiel schreef:driedelig is ook een oplossing. Of een priesterboord
Of gewoon zonder doen.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Bertiel schreef:driedelig is ook een oplossing. Of een priesterboord
Of gewoon zonder doen.
Je weet direct wie het schrijft :D
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Bertiel schreef:driedelig is ook een oplossing. Of een priesterboord
Of gewoon zonder doen.
Je weet direct wie het schrijft :D
Ja, dat staat er ook bij.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Ja, dat staat er ook bij.
Zonder te kijken wie de afzender is..
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Augustienus »

Buiten de eredienst om snap ik niet dat predikanten het nodig vinden om in al dan niet driedelig zwart te lopen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Ja, dat staat er ook bij.
Zonder te kijken wie de afzender is..
Ach, ik ben daar heel nuchter in. Nergens in de Bijbel staat dat je een stropdas om moet, dus staat het ieder vrij om dat wel of niet te doen. Ik heb een stropdas om tijdens de dienst maar verder nooit.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Ja, dat staat er ook bij.
Zonder te kijken wie de afzender is..
Ach, ik ben daar heel nuchter in. Nergens in de Bijbel staat dat je een stropdas om moet, dus staat het ieder vrij om dat wel of niet te doen. Ik heb een stropdas om tijdens de dienst maar verder nooit.
Er zijn zaken die inderdaad van middelmatige aard zijn, maar we zullen toch wel begrijpen dat niet alles zo in de Bijbel staat. Als we geen stropdasgebod lezen, kunnen we verder gaan, er staat immers ook: Die twee rokken heeft, dele hem mede die geen heeft. Zouden dat letterlijk rokken zijn? Dan zou in dat geval de tekst voor een man niet gelden. Even doordenken wat de bedoeling is lijkt me goed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Dat ben ik nou eens helemaal met DIA eens. Je kunt die uitspraak natuurlijk niet alleen letterlijk opvatten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Ja, dat staat er ook bij.
Zonder te kijken wie de afzender is..
Ach, ik ben daar heel nuchter in. Nergens in de Bijbel staat dat je een stropdas om moet, dus staat het ieder vrij om dat wel of niet te doen. Ik heb een stropdas om tijdens de dienst maar verder nooit.
Er zijn zaken die inderdaad van middelmatige aard zijn, maar we zullen toch wel begrijpen dat niet alles zo in de Bijbel staat. Als we geen stropdasgebod lezen, kunnen we verder gaan, er staat immers ook: Die twee rokken heeft, dele hem mede die geen heeft. Zouden dat letterlijk rokken zijn? Dan zou in dat geval de tekst voor een man niet gelden. Even doordenken wat de bedoeling is lijkt me goed.
In die tijd droegen de mannen wel rokken. Wij hebben een andere cultuur. Geven aan wie niet heeft, geldt nog steeds dus geef indien nodig gerust je broek of je jas weg. Maar daar zegt helemaal niks over het dragen van de stropdas. Die heb ik dus allemaal weggegeven, op 1 na.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef: In die tijd droegen de mannen wel rokken. Wij hebben een andere cultuur. Geven aan wie niet heeft, geldt nog steeds dus geef indien nodig gerust je broek of je jas weg. Maar daar zegt helemaal niks over het dragen van de stropdas. Die heb ik dus allemaal weggegeven, op 1 na.
U begrijpt me niet. Ik gaf maar een voorbeeld dat niet alles letterlijk zo in de Bijbel staat. Het gaat om de zaak die wordt bedoeld. Bij ons is het gebruikelijk om er op zondag netjes bij te lopen, en daar hoort toch in de meeste gevallen een stropdas bij. Wie liet als eerste in de Eerste en Tweede kamer de stropdas weg? Juist de linkse partijen in. Daarmee kunnen we weer terugwijzen: Uit welke grond ontspruit iets? Zoals het lange haar eind jaren 60 een navolgen van The Beatles was, zo willen mensen zich 'bevrijden' van het gevestigde. Dat bedoelde ik.
NB Ik begrijp de zaak goed: Ik heb zelf een hekel aan het dragen van een knellende stropdas, maar in kringen waar dat gewenst is zal ik niet zonder stropdas verschijnen, dat is voor mij ook de kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
In die tijd droegen de mannen wel rokken. Wij hebben een andere cultuur. Geven aan wie niet heeft, geldt nog steeds dus geef indien nodig gerust je broek of je jas weg. Maar daar zegt helemaal niks over het dragen van de stropdas. Die heb ik dus allemaal weggegeven, op 1 na.
U begrijpt me niet. Ik gaf maar een voorbeeld dat niet alles letterlijk zo in de Bijbel staat. Het gaat om de zaak die wordt bedoeld. Bij ons is het gebruikelijk om er op zondag netjes bij te lopen, en daar hoort toch in de meeste gevallen een stropdas bij. Wie liet als eerste in de Eerste en Tweede kamer de stropdas weg? Juist de linkse partijen in. Daarmee kunnen we weer terugwijzen: Uit welke grond ontspruit iets? Zoals het lange haar eind jaren 60 een navolgen van The Beatles was, zo willen mensen zich 'bevrijden' van het gevestigde. Dat bedoelde ik.
NB Ik begrijp de zaak goed: Ik heb zelf een hekel aan het dragen van een knellende stropdas, maar in kringen waar dat gewenst is zal ik niet zonder stropdas verschijnen, dat is voor mij ook de kerk.
Maar hij het Oostblok is het een teken van wereldgelijkvormigheid en dus helemaal niet netjes. Ik probeer duidelijk te maken dat we ons allen moeten laten leiden door de Schrift en niet door gewoonten of tradities. Zie bv artikel 7 van de NGB.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben ook altijd netjes gekleed met overhemd, nette broek en vaak een colbert. Als extra decoratie wissel ik stropdas, vlindersdas of bretels, en heel af en toe alleen overhemd zonder decoratie.

Verder heb ik geen behoefte om me tegen af te zetten tegen tradities, en hou ik ervan stijlvol naar de kerk te gaan.

Doordeweeks draag ik 90% van de tijd een spijkerbroek met overhemd of trui, en 's avonds een joggingbroek thuis.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Een meisje vroeg eens aan een predikant waarom draagt de ene predikant een zwarte das en de andere een grijze of witte en weer een andere een strikdas, voor de predikant antwoord kon geven zei het meisje ondeugend, om zijn nek.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie