Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:
ebenhaezer schreef:lees jij nu maar je bewaar het pand :langue
Jammer dat zij nooit samen met het gekrookte riet gegaan zijn, dat had je het gekraakte pand :haha
Wel erg oubollig deze opmerking. Daar lachten wij om in de tachtiger jaren van de vorige eeuw..........toch geen vijandschap tegen BhP en het gekrookte riet ???
:paladin :pan :barbare :dispute :bombe :archer
Oeps.....sorry ik word nu echt bang :sweat :sweat
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

DDD schreef:
Vorst schreef:Wat is dat nu weer voor rare opmerking.
Eens. Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om daarover zoiets te schrijven. Het idee alleen al.
Valt wel mee hoor. Het is een vrij bekende opmerking uit het gezelschapsleven naar ik meen.
Er wordt mee bedoelt dat iemand zijn/haar einde voelt naderen, en een heel sterk verlangen heeft naar de hemel en verwacht dat hij/zij ieder moment het tijdelijke met het eeuwige kan gaan verwisselen.
Verlangen naar de dood om bij de Heere te mogen zijn.
Blijkbaar dacht @ebenhaezer dat dit bij deze man ook zo was.
De opmerking zelf vind ik ongelukkig, wat er (denk ik) mee bedoelt wordt, niet.
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Nou, laat ik er dan inhoudelijk op ingaan.

Het lijkt mij dat het niet aan mensen toekomt om te beoordelen of iemand wel of niet klaar is voor de hemel, afgezien van mogelijk de persoon zelf.

Los daarvan vind ik het ongepast om over een predikant dat oordeel alvast maar uit te spreken. Als iemand zou zeggen dat er een verlangen uit zijn preek spreekt om bij Christus te zijn, dan is dat mijns inziens iets heel anders.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Nou, laat ik er dan inhoudelijk op ingaan.

Het lijkt mij dat het niet aan mensen toekomt om te beoordelen of iemand wel of niet klaar is voor de hemel, afgezien van mogelijk de persoon zelf.

Los daarvan vind ik het ongepast om over een predikant dat oordeel alvast maar uit te spreken. Als iemand zou zeggen dat er een verlangen uit zijn preek spreekt om bij Christus te zijn, dan is dat mijns inziens iets heel anders.
Eens. Maar misschien sprak die predikant het zelf wel uit, en gebruikte EH deze wat ongelukkige uitspraak.
Het lijkt mij inderdaad niet dat als ik een predikant hoor spreken waar dit niet wordt gezegd, ik die conclusie maar kan trekken. Dat lijkt mij zelfs nogal oneerbiedig.
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ebenhaezer »

Nou, laat ik er dan inhoudelijk op ingaan.

Het lijkt mij dat het niet aan mensen toekomt om te beoordelen of iemand wel of niet klaar is voor de hemel, afgezien van mogelijk de persoon zelf.

Los daarvan vind ik het ongepast om over een predikant dat oordeel alvast maar uit te spreken. Als iemand zou zeggen dat er een verlangen uit zijn preek spreekt om bij Christus te zijn, dan is dat mijns inziens iets heel anders.

Ik begrijp dus dat je ds P den Butter niet kent, niks van hem gehoord hebt en ook niks van hem gelezen hebt. Hij is ernstig ziek en heel broos. Het is me wat met DDD, ben je een keer positief over een ds, weer niet goed, maar uiteraard bedoel ik het zoals evjl het weergegeven heeft, maar ik had gedacht dat DDD die altijd alles begrijpt dat wel zou snappen..
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Het is alle drie onjuist. Hoe je daar nu weer bij komt, geen idee. Maar goed. Het is ook een onbelangrijke kwestie.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door FlyingEagle »

Er is geen gebrek aan bloesems in het christendom,
maar wel een benauwende schaarste aan rijpe vruchten.

Er is overvloed aan leerstellige twisten,
maar een gebrek aan daadwerkelijke heiligmaking.

- J.C. Ryle
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Van dit verslag word ik niet vrolijk: https://www.rd.nl/kerk-religie/dordtse- ... -1.1459444

Is de W. van 't Spijker die hier aan het woord is een andere dan prof. W. van 't Spijker die ik ken van o.a. zijn mooie boek over Luther (belofte en ervaring)? Ik geloof dat laatstgenoemde de stelling van zijn naamgenoot niet voor zijn rekening zou nemen.
Ik begrijp wel wat bedoeld wordt met actuele vragen, maar vind het verdrietig dat juist de voorgangers in de kerk niet voluit lijken te staan voor de waarde van de belijdenis en het goud dat daarin te vinden is. Ze lijken voorop te moeten gaan in het tijdgebonden verklaren van deze geschriften. En soms heb ik het idee dat we het elkaar zitten aan te praten dat de vragen van de DL niet meer zouden leven onder jongeren. Hoorde pas ook een GB-predikant weer vanaf nota bene de preekstoel zeggen dat dit het jaar wordt van de 'verjaardag' van de Dordtse Leerregels, maar dat hij er nog "een beetje warm voor moest gaan lopen". De gemeente gniffelde instemmend. Ik verlang, juist in die richting van de kerk, veel meer naar goede pleitbezorgers van de belijdenis.

De twee verslagen van de predikantencontio van de GB spraken me wat dat betreft heel wat meer aan. DDD citeert er één van, hier ook de andere: https://www.rd.nl/opinie/elk-hoofdstuk- ... -1.1458808
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

FlyingEagle schreef:Er is geen gebrek aan bloesems in het christendom,
maar wel een benauwende schaarste aan rijpe vruchten.

Er is overvloed aan leerstellige twisten,
maar een gebrek aan daadwerkelijke heiligmaking.

- J.C. Ryle
Ja, dit is nog steeds waar.
Hora est!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Jongere schreef:Is de W. van 't Spijker die hier aan het woord is een andere dan prof. W. van 't Spijker die ik ken van o.a. zijn mooie boek over Luther (belofte en ervaring)? Ik geloof dat laatstgenoemde de stelling van zijn naamgenoot niet voor zijn rekening zou nemen.
Ja, de aanwezige dominee is een andere dan de professor. Van verdere genealogische uitspraken onthoud ik me.

Overigens ben ik ook geen voorstander van het (integraal) bepreken van de Dordtse Leerregels.
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik vind dat deze dominee zeker gelijk heeft. Ik heb geen bezwaar tegen het bepreken van de DL, maar er zijn veel belangrijker onderwerpen, zoals de onderwerpen die hij noemt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Ik heb schitterende preken gehoord over de DL, voluit actueel en tegelijk de beste manier om dit deel van de belijdenis voor de gemeente weer te laten 'leven'. Ik vind dat actuele vragen in de prediking niet mogen ontbreken. Dat is echter iets heel anders dan dit deel van de belijdenis dicht laten 'omdat het niet actueel zou zijn'. Ik vrees dat je de DL dan simpelweg onvoldoende kent...
Overigens bepleit ik niet dat het een 'must' is in de prediking. Het kan ook op andere manieren. De algehele teneur stoort me echter, zoals ik ook in mijn eerste post schreef.

Verder sluit ik me aan bij wat dr. te Velde zegt in het artikel dat DDD een paar posts eerder hier geplaatst heeft:
Dolf te Velde in Refdag schreef:Ik denk dat op dit punt de leerregels nog wel eens actueler kunnen zijn dan in de tijd waarin ze geschreven werden, omdat in onze huidige cultuur de wil met zijn autonomie een vanzelfsprekendheid is geworden. Wat zich in de vroegmoderne beweging van Arminius en anderen aankondigt, is vandaag de dag gemeengoed geworden. Maar wat dóét die wil van ons nu eigenlijk, aan goed of kwaad? En hoe kunnen wij mensen worden die naar God toegewend leven?

Dat moet helemaal in de diepte gaan. Voor die diepte blijft het van wezenlijk belang om aan de grote structuur van de Dordtse Leerregels vast te houden: het heil, het goede, komt niet van ons. Wij kunnen wel het kwade willen, maar van heil en verlossing is alleen Gods eeuwige raadsbesluit de bron.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik vind dat deze dominee zeker gelijk heeft. Ik heb geen bezwaar tegen het bepreken van de DL, maar er zijn veel belangrijker onderwerpen, zoals de onderwerpen die hij noemt.
Absoluut oneens, en wel geheel eens met de post van @Jongere. Ds. W. van 't Spijker (zoon van de prof) gaat hierin mee met een moderne tendens waarin het een beetje achterhaald is om over vragen rond de toe-eigening van het heil te praten. Het zal waar zijn dat actuele vragen over het Godsbestaan en de waarheid van de Bijbel in deze tijd ook op tafel liggen; de vragen die in de DL aan de orde zijn, kom ik echter (gelukkig!) ook nog volop tegen.
Deze dominee doet op deze manier vrolijk mee met de ondermijning van de gereformeerde belijdenis, die hij blijkens de CGK-kerkorde zelf wel heeft moeten ondertekenen. Zeer treurig.

Good practice: Neem de prekenbundels van ds. D. Heemskerk of ds. J.S. van der Net over de DL. Prachtige voorbeelden hoe het anno nu gewoon kan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Moderamen »

Eens met Luther. Het is inderdaad zo dat voor velen de toeeigeningsvraag minder centraal staat, en daarmee ook onze belijdenissen. Dat zal deels te maken hebben met evangelische invloeden, dat wil ik niet ontkennen. Ik kom er wel steeds vaker achter dat er nog een andere oorzaak is, zeker bij jongeren: er is behoefte aan praktische prediking door de steeds meer ontkerstenende samenleving. Die prediking is gewoon nodig. In dat kader zou, bijvoorbeeld, het jaarlijks bepreken van de DL problematisch kunnen worden. Maar dat betekent niet dat de DL niet meer actueel zijn en daardoor ondermijnd of vergeten moeten worden. Het een beperkt niet het ander.
Plaats reactie