Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Zeeuwse huisvrouw schreef:Een heel mooi interview!
Wat is er zo mooi aan?

Ik krijg bovendien de indruk dat hij maar weinig kennis heeft van charismatische groepen en de pinksterbeweging, want mijn ervaring is heel anders. Hoewel er nadrukkelijk aandacht is voor de gaven van de Geest, is het niet zo dat het werk van Christus hierbij op de achtergrond raakt.

Ik vermoed dat ik vaker bij een dienst van een evangelische gemeente en/of pinkstergemeente ben geweest dan deze predikant, dus wat dat betreft meer ervaring kan inbrengen. Bovendien bestaat een deel van mijn vrienden- en kenniskring uit leden van dergelijke gemeentes.
Ik vermoed dat deze predikant meer onderscheidingsvermogen heeft dan jij :OO3
Lees bv prof J.W. Maris zijn dissertatie (Geloof en ervaring-van Wesley tot de pinksterbeweging)
Of verkort zijn boekje: De Charismatische beweging en wij .
Op blz 20-23 kun je lezen dat de aandacht voor de Heilige Geest bij deze bewegingen wel degelijk ten koste gaat van het werk van Christus.

Hier dit boekje in PDF http://woordenwereld.nl/files/geregistr ... en_wij.pdf
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Ik vermoed dat deze predikant meer onderscheidingsvermogen heeft dan jij :OO3
Dat zou heel goed kunnen. Ik word enkel zo moe van het wijzen op de splinter in de ogen van de ander. En dat doet ook deze predikant. Bij de anderen is het allemaal nogal eenzijdig belicht, en bij hemzelf is het slechts onderbelicht. Ga dan vooral wat doen aan het feit dat in je eigen kring het werk van de Geest onderbelicht is, en vermoei je publiek niet met de bekende kritieken over de pinksterbeweging, etc.
Op blz 20-23 kun je lezen dat de aandacht voor de Heilige Geest bij deze bewegingen wel degelijk ten koste gaat van het werk van Christus.
Zo'n boekje zegt niet zoveel. Bovendien wordt er in het hoofdstuk vanaf pagina 20 slechts kort verwezen naar een Zuid-Afrikaanse theoloog en naar Murray zonder dat er geciteerd wordt uit meer recente werken van theologen c.q. leiders uit de charismatische, pinkster- of evangelische beweging.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Ik vermoed dat deze predikant meer onderscheidingsvermogen heeft dan jij :OO3
Dat zou heel goed kunnen. Ik word enkel zo moe van het wijzen op de splinter in de ogen van de ander. En dat doet ook deze predikant. Bij de anderen is het allemaal nogal eenzijdig belicht, en bij hemzelf is het slechts onderbelicht. Ga dan vooral wat doen aan het feit dat in je eigen kring het werk van de Geest onderbelicht is, en vermoei je publiek niet met de bekende kritieken over de pinksterbeweging, etc.
Op blz 20-23 kun je lezen dat de aandacht voor de Heilige Geest bij deze bewegingen wel degelijk ten koste gaat van het werk van Christus.
Zo'n boekje zegt niet zoveel. Bovendien wordt er in het hoofdstuk vanaf pagina 20 slechts kort verwezen naar een Zuid-Afrikaanse theoloog en naar Murray zonder dat er geciteerd wordt uit meer recente werken van theologen c.q. leiders uit de charismatische, pinkster- of evangelische beweging.
Tsja, als je iemand die decennia lang op academisch niveau studie gemaakt heeft van deze beweging zo makkelijk laat liggen wil je blijkbaar geen correctie op eigen standpunten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Tsja, als je iemand die decennia lang op academisch niveau studie gemaakt heeft van deze beweging zo makkelijk laat liggen wil je blijkbaar geen correctie op eigen standpunten.
Zeker wel, maar ik vind in dit boekje de onderbouwing van zijn beweringen nogal summier. Bovendien verwijst hij voornamelijk naar bronnen die inmiddels minstens enkele decennia oud zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Tsja, als je iemand die decennia lang op academisch niveau studie gemaakt heeft van deze beweging zo makkelijk laat liggen wil je blijkbaar geen correctie op eigen standpunten.
Zeker wel, maar ik vind in dit boekje de onderbouwing van zijn beweringen nogal summier. Bovendien verwijst hij voornamelijk naar bronnen die inmiddels minstens enkele decennia oud zijn.
En jij denkt of hebt bewijs dat binnen de charismatische beweging er een flinke theologische correctie heeft plaatsgevonden de afgelopen jaren ?
Dat bewijs is er namelijk niet. Het enige wat helaas is veranderd dat de nadruk op een heilig leven ( vroeger een sterk punt) verwaterd is en vervangen door een motto dat je overal van mag genieten.
Hier in de omgeving was dat één van de redenen voor een evangelische voorganger om zich aan te sluiten bij een reformatorische kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

Dit zinnetje raakt mij vooral:
“We zijn zo ingezonken! De mensen uit de verdrukte kerk bidden juist voor onze kerken! Wat is erger: een verdrukte kerk naar het woord van Jezus of een slapende kerk? Wie heeft het gebed harder nodig? Er is in onze kerken veel aan de hand: liefdeloosheid, de ene breuk na de andere en een ontzettende aandacht voor bijzaken. Waar is nu de aandacht voor het werk van Gods Geest? We moeten opgewekt worden. We moeten weer gaan geuren naar het werk van Christus.”

Ik zie in dit interview een verlangen naar vurigheid van de Heilige Geest, en tegelijkertijd de angst om minder relevante zaken los te laten. Zaken waarop men elkaar be- of veroordeeld.
Juist van deze kramp moet de Heilige Geest bevrijding geven. Dan komt het volle licht op Christus te staan.
huisman schreef:Tsja, als je iemand die decennia lang op academisch niveau studie gemaakt heeft van deze beweging zo makkelijk laat liggen wil je blijkbaar geen correctie op eigen standpunten.
Studie is niet altijd een voorwaarde voor een juist zicht op zaken. Daarom vind ik deze uitspraak een beetje pedant, vooral omdat je zegt dat een ander geen correctie wil. De wijsheid van de Heilige Geest kan een eenvoudig mens dieper in de werkelijke waarheid leiden dan een academicus. Er zijn genoeg uitspraken in de Bijbel te vinden die aangeven dat juist kennis een belemmering kan zijn. En dat geldt niet alleen wereldse kennis, ook godsdienstige kennis. (waarmee ik niet zeg dat het altijd zo is, dit even als disclaimer)
En ja, er zijn uitwassen in charismatische kringen, maar die zijn er ook in reformatorische kringen. En bij beiden vertroebelen deze het zicht op Christus.

En ik maak me ook wel eens zorgen dat er predikanten zijn die er liever voor kiezen zich te verbinden aan een leerstoel of ander 'hoge' functie, hun tijd besteden aan boeken schrijven en dat soort bezigheden, dan dat zij in alle eenvoud hun tijd aan de gemeente geven, waartoe ze geroepen zijn.
Hora est!
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuwse huisvrouw schreef:Een heel mooi interview!
Wat is er zo mooi aan?

Ik krijg bovendien de indruk dat hij maar weinig kennis heeft van charismatische groepen en de pinksterbeweging, want mijn ervaring is heel anders. Hoewel er nadrukkelijk aandacht is voor de gaven van de Geest, is het niet zo dat het werk van Christus hierbij op de achtergrond raakt.

Ik vermoed dat ik vaker bij een dienst van een evangelische gemeente en/of pinkstergemeente ben geweest dan deze predikant, dus wat dat betreft meer ervaring kan inbrengen. Bovendien bestaat een deel van mijn vrienden- en kenniskring uit leden van dergelijke gemeentes.
Ik vond het spreken over de Heilige Geest mooi maar ook de kritische blik naar eigen gezindte. Laatst genoemde loop ik in mijn omgeving ook best tegen aan. De kritiek naar pinkstergemeenten en charimatische groepen is wat minder, maar laten we vooral van elkaar leren. Wij van de evangelische groepen, de evangelische groepen misschien ook wat van ons.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
En jij denkt of hebt bewijs dat binnen de charismatische beweging er een flinke theologische correctie heeft plaatsgevonden de afgelopen jaren ?
Het boekje is uit 1996, mijn ervaringen liggen vooral in de periode 1998-2006. Of de theologische basis is veranderd weet ik niet, ik heb er geen studie van gemaakt.

Op basis van mijn ervaring kan ik echter zeggen dat het werk van Christus niet ondergewaardeerd wordt ten opzichte van hetgeen de Geest doet. Mijn ervaring is echter wel beperkt tot een klein aantal gemeentes, dat niet representatief is voor het geheel van de charismatische beweging.
Dat bewijs is er namelijk niet. Het enige wat helaas is veranderd dat de nadruk op een heilig leven ( vroeger een sterk punt) verwaterd is en vervangen door een motto dat je overal van mag genieten.
Over het algemeen was mijn indruk dat de theologische basis nogal beperkt is binnen de pinkstergemeente. Binnen evangelische kringen is dit veel meer uitgewerkt en onderbouwd, althans naar mijn ervaring. Je laatste punt herken ik slechts deels binnen mijn eigen vrienden- en kennissenkring. Dat is vooral afhankelijk van welk type gemeente ze lid zijn.
Hier in de omgeving was dat één van de redenen voor een evangelische voorganger om zich aan te sluiten bij een reformatorische kerk.
Je moet ook niet alle charismatische gemeentes over één kam scheren. Er zit heel erg veel verschil tussen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:
Op basis van mijn ervaring kan ik echter zeggen dat het werk van Christus niet ondergewaardeerd wordt...

Over het algemeen was mijn indruk dat de theologische basis nogal beperkt is...

Binnen evangelische kringen is dit veel meer uitgewerkt en onderbouwd, althans naar mijn ervaring...
Graag het verzoek om e.e.a. te documenteren en te delen op RF.
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door hage »

Vandaag een artikel op rd.nl over weigeren van een VBOK-campagne door Twitter
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/tw ... -1.1488270

Mocht je de petitie nog niet getekend hebben, bij deze een link om het je zo makkelijk mogelijk te maken :)
http://citizengo.org/nl/lf/157912-abort ... enen-beter
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef: Ik vermoed dat ik vaker bij een dienst van een evangelische gemeente en/of pinkstergemeente ben geweest dan deze predikant, dus wat dat betreft meer ervaring kan inbrengen. Bovendien bestaat een deel van mijn vrienden- en kenniskring uit leden van dergelijke gemeentes.
Ho, ho.
Ervaring telt niet, alleen als je een academisch papiertje kan voorleggen. Of niet, Ambtenaar?
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef: Ho, ho.
Ervaring telt niet, alleen als je een academisch papiertje kan voorleggen. Of niet, Ambtenaar?
Wat is je punt?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
Wandelende schreef: Ho, ho.
Ervaring telt niet, alleen als je een academisch papiertje kan voorleggen. Of niet, Ambtenaar?
Wat is je punt?
Dat weet je wel. En het was uiteraard een geintje. :slurp
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
Dat weet je wel. En het was uiteraard een geintje. :slurp
Ik begreep je opmerking, no hard feelings. Neemt niet weg dat mijn grootste bezwaar tegen dit soort uitspraken is dat de aandacht altijd wordt gelegd op wat anderen niet (zo) goed doen. Volgens mij is het belangrijker om je te richten op je eigen opvattingen, tradities en geloofsleven en die te toetsen aan de Bijbel.

Er is voldoende mis in mijn ogen binnen de charismatische beweging, maar het past ons niet om die misstanden te gebruiken om onze eigen tekortkomingen te verdoezelen. Vandaag plaatste Mara een stuk van ds. Uitslag, en deze dominee stipt een aantal zaken aan die ons te denken (zouden moeten) geven.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

Ik vond het persoonlijk wel meevallen. Eigenlijk vond ik, terecht, dat de eigen kerkelijke kring van deze dominee er wat bekaaid af kwam. Juist het denken over de Heilige Geest, maar ook het negatief gedachtegoed over jongeren, het hij meerdere keren recht of wijst hij op tekortkomingen. En hij zet dat inderdaad een keer tegenover andere kringen. Persoonlijk vatte ik dat niet zo heel negatief op en vond ik het een erg mooi interview. Maar dat is ook slechts een mening. ;)
(~)
Plaats reactie