Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1979014 ... in-rijssen
Dit zou je toch niet verwachten in dit orthodoxe dorp.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bijdrager »

Roos2017 schreef:https://www.telegraaf.nl/nieuws/1979014 ... in-rijssen
Dit zou je toch niet verwachten in dit orthodoxe dorp.
Er wonen in Rijssen ook gewoon mensen. Volgens mij is het een stad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

heusden-op schreef:Het opinieartikel van dhr. Theo Post in het RD al gelezen? Geen misverstand: er staat veel in wat waar is. Maar het wordt toch wel een beetje vaag en verward.
Kop van het artikel: ´Enig juiste antwoord op Gods Woord is geloof´.
De Kananese vrouw had op Christus´ afwijzing dan toch moeten reageren door Hem te zeggen dat zij een gelovige was.

Theo Post: "We maken het spreken van God krachteloos, wanneer we de mensen dwingen om éérst in zichzelf op zoek te gaan naar de vruchten van de wedergeboorte."
We zouden Gods spreken inderdaad proberen krachteloos te maken, als we het geloof moeten vinden als bewijslast van onze wedergeboorte.
De Heere Jezus dwong de Kananese vrouw wel, echter alleen om Hem bij te vallen in Zijn kwalificatie van haar.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

Roos2017 schreef:https://www.telegraaf.nl/nieuws/1979014 ... in-rijssen
Dit zou je toch niet verwachten in dit orthodoxe dorp.
Is het in de buurt van DIA?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

CvdW schreef:
Roos2017 schreef:https://www.telegraaf.nl/nieuws/1979014 ... in-rijssen
Dit zou je toch niet verwachten in dit orthodoxe dorp.
Is het in de buurt van DIA?
Misschien is DIA wel een grote maffiabaas :modo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

heusden-op schreef:Het opinieartikel van dhr. Theo Post in het RD al gelezen? Geen misverstand: er staat veel in wat waar is. Maar het wordt toch wel een beetje vaag en verward. Op bezwaren tegen zijn artikel gaat hij niet in. [...]
Lees je eigenlijk wel? Vaag en verward.... Je moet maar durven.
De kerkmuren zijn weg, dus zijn er geen bezwaren.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:https://www.telegraaf.nl/nieuws/1979014 ... in-rijssen
Dit zou je toch niet verwachten in dit orthodoxe dorp.
Ik had er nog niks over gehoord.
Het is overigens zo dat Rijssen een snel verwereldlijkte stad wordt. Waarschuwingen van de kansels mogen niet meer baten. De stad zinkt weg, als het zo doorgaat, in materialisme en oppervlakkige godsdienst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door johannes »

Kop op DIA, u kunt altijd nog verhuizen naar bv Den Helder daar is ook een GG en HHK
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

johannes schreef:Kop op DIA, u kunt altijd nog verhuizen naar bv Den Helder daar is ook een GG en HHK
Ik weet dat het in D.H. (of Den Haag, Den Ham, Den Hoorn, of waar ook) niet beter is. Al zouden er ook 50 GG's en HHK's zijn. Kerken veranderen de mens niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
johannes schreef:Kop op DIA, u kunt altijd nog verhuizen naar bv Den Helder daar is ook een GG en HHK
Ik weet dat het in D.H. (of Den Haag, Den Ham, Den Hoorn, of waar ook) niet beter is. Al zouden er ook 50 GG's en HHK's zijn. Kerken veranderen de mens niet.
Dat is dan niet best.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Ds. W. van Gorsel (1931-2011) zei eens: „Als je met emeritaat bent, hoor je soms: „Preekt hij nog?” Een paar jaar later is het: „Leeft hij nog?” En als je er niet meer bent, word je opgehangen in de consistoriekamer. Sommigen hadden dat tijdens je leven al willen doen.”
Bron: RD

:haha
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

JCRyle schreef:
Ds. W. van Gorsel (1931-2011) zei eens: „Als je met emeritaat bent, hoor je soms: „Preekt hij nog?” Een paar jaar later is het: „Leeft hij nog?” En als je er niet meer bent, word je opgehangen in de consistoriekamer. Sommigen hadden dat tijdens je leven al willen doen.”
Bron: RD

:haha
:gni

Ds. Maarten van der Klis was van 1948 tot 1964 verbonden aan de christelijke gereformeerde kerk van Zierikzee. Voor wat de preken betreft zal de gemeente in een ambtsperiode van zestien jaar best eens veel van hetzelfde voorbij hebben zien komen, maar nog altijd zal bij veel ouderen op Schouwen-Duiveland in herinnering zijn hoe hij als herder in woord en daad onder zijn schapen was toen in 1953 de watersnoodramp het eiland trof.

Ds. Van der Klis toonde zich niet alleen begaan met het geestelijk en eeuwig heil van zijn gemeente. Hij was ook geïnteresseerd in het maatschappelijk bezig zijn van de gemeenteleden. De boeren was hij een boer en veel van hun bedrijfsvoering maakte hij zich eigen. Bij de slacht van een varken wist hij het gewicht -schoon aan de haak- op de kilo nauwkeurig te taxeren. Over veeteelt, bemestingsleer en zaaiing en oogst kon hij meepraten als een ervaren agrariër.

Zijn gemeente telde één boer die met zijn predikant en de kerkenraad niet zo goed uit de voeten kon. Ds. Van der Klis leed daar niet onder en ging er met humor mee om. Zo ook op een maandagmorgen in alle vroegte. Gelet op de bewerkelijkheid van de gemeente genoot de predikant het voorrecht de maandag vrijaf te hebben. Om zich te kunnen ontspannen.

Uitgerust met degelijk vistuig zocht ds. Van der Klis die ontspanning graag aan de waterkant, afhankelijk van eb of vloed. Op een maandag bij vloedstand, vijf uur in de morgen, begaf hij zich, voorzien van vistuig, richting zee. Ongelukkigerwijze kwam hij op een kruispunt van wegen oog in oog te staan met de malcontente agrarische broeder, die met melkgerei onderweg was naar zijn koeien. Met of zonder goede morgen beet die zijn herder en leraar toe: "Visse? ''t Was beter as je op uusbezoek ging in plekke van an de waeterkant te gaen zitte."

Over de vangst die morgen is niets bekend. Als "visser van mensen" moet ds. Van der Klis, turend naar zijn dobber, hebben overwogen hoe hij zich op betamelijke wijze zou kunnen revancheren. Dat gebeurde als volgt: op de eerstvolgende vrije maandagmorgen, rond vijf uur, vervoegde hij zich op de boerderij. Hij deelde de geschrokken boerin, wier man al onder de koeien zat, mee dat hij op aandringen van haar man op huisbezoek kwam in plaats van die dag uit vissen te gaan.
HUMOR RELATIVEERT
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
Ds. W. van Gorsel (1931-2011) zei eens: „Als je met emeritaat bent, hoor je soms: „Preekt hij nog?” Een paar jaar later is het: „Leeft hij nog?” En als je er niet meer bent, word je opgehangen in de consistoriekamer. Sommigen hadden dat tijdens je leven al willen doen.”
Bron: RD

:haha
Het "Leef je nog" is een citaat uit een preek van ds. Lamain in Rijssen. Het was òf de afscheidspreek of de dankdag-preek na de bevrijding van Nederland na WO II.
Het was in verband met de zeer donkere toekomst die ds. Lamain in 1948 (of 1945) zag aankomen. Dat het ware volk verstrooid zou worden en als ze als vluchtelingen elkaar in een droge sloot of verjaagd tussen de struiken zouden ontmoeten met de woorden "Leef je nog?"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef: Het "Leef je nog" is een citaat uit een preek van ds. Lamain in Rijssen. Het was òf de afscheidspreek of de dankdag-preek na de bevrijding van Nederland na WO II.
Het was in verband met de zeer donkere toekomst die ds. Lamain in 1948 (of 1945) zag aankomen. Dat het ware volk verstrooid zou worden en als ze als vluchtelingen elkaar in een droge sloot of verjaagd tussen de struiken zouden ontmoeten met de woorden "Leef je nog?"
https://wikikids.nl/Christenvervolging
Christenvervolging bestaat al zolang het christendom bestaat. Wat jij hierboven beschrijft is helaas niet alleen toekomst, maar vond al plaats vanaf de eerste eeuw na Christus. Denk ook aan de 80 jarige oorlog in de Nederlanden.
Laat ik in het algemeen stellen (voor de duidelijkheid @Dia, ik betrek dit niet op jou), merk ik wel dat het christendom in het vrije Westen weinig meeleven en gebed voor de huidige vervolgde kerk heeft.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Roos2017 schreef: Laat ik in het algemeen stellen (voor de duidelijkheid @Dia, ik betrek dit niet op jou), merk ik wel dat het christendom in het vrije Westen weinig meeleven en gebed voor de huidige vervolgde kerk heeft.
Hoe merk jij dat dan?
In onze kerken wordt elke zondag gebeden voor de christenen die gemarteld en vervolgd worden.
Ik weet dat predikanten en/of predikantsvrouwen, meegaan op een reis van Open Doors of een soortgelijke organisatie.
Er is oproep tot persoonlijk gebed, mensen worden individueel voor het voetlicht gezet, (SDOK) maar ook plaatselijke gebedsavonden belegd.
Dus ik bestrijd dit, omdat het niet waar is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie