Gelezen, gedacht, gehoord...

Christen
Berichten: 770
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Christen »

Leuk die gg'ers in de Elsevier. Bij deze nog gefeliciteerd :).
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik vind dat nu ook een vorm van secularisatie.

Maar goed. Daarover kun je verschillend denken.

@Ambtenaar: leuk om te lezen. Als je door die apartigheden heenkijkt, dan zie je heus wel het evangelie. Dat scheelt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

"Er zijn wellicht tijden waarin je wachter moet zijn, en tijden waarin je boodschapper moet zijn. Maar er zijn ook tijden waarin je even van je toren moet afkomen, je speer en bazuin terzijde leggen en eenvoudig bescheiden en vriendelijk zijn. Hoe weinig heroïsch dat ook is. Hoeveel zelfoverwinning dat ook kost. En hoe weinig eer je daar in eigen kring ook mee inlegt. Maar niemand heeft gezegd dat het makkelijk zou zijn."
Uit: ....ALS WIJ HET MAAR GOED GEZEGD HEBBEN
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Marco schreef:Klopt. Geloof is bewijs van bekering. En dat laat zich zien door vruchten.
Nee, bekering is bewijs van geloof. Zonder geloof kan er nooit bekering zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:"Er zijn wellicht tijden waarin je wachter moet zijn, en tijden waarin je boodschapper moet zijn. Maar er zijn ook tijden waarin je even van je toren moet afkomen, je speer en bazuin terzijde leggen en eenvoudig bescheiden en vriendelijk zijn. Hoe weinig heroïsch dat ook is. Hoeveel zelfoverwinning dat ook kost. En hoe weinig eer je daar in eigen kring ook mee inlegt. Maar niemand heeft gezegd dat het makkelijk zou zijn."
Uit: ....ALS WIJ HET MAAR GOED GEZEGD HEBBEN
Voor mijn gevoel worden er zaken tegen elkaar uitgespeeld, die niet tegen elkaar uitgespeeld hoeven worden. Een christen is altijd geroepen om boodschapper te zijn, en om eenvoudig bescheiden en vriendelijk zijn. En een houding van "als we het maar gezegt hebben" is nooit een goede houding geweest, en "uw vriendelijkheid zij allen bekend" werd door Paulus ook al bevolen.

Het artikel past in mijn zienswijze in de postmoderne tendens waarin we zitten, waarin we vooral niet moeten denken iets te kunnen zeggen wat universeel geldig is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

We raken de waarheid (...) niet kwijt doordat wij haar onderwijzen, maar door te twisten en te discussiëren.

Maarten Luther
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ds CH Spurgeon schreef:‘Komt herwaarts, houdt het middagmaal’ Joh.21:12

Met deze woorden wordt de gelovige uitgenodigd om een heilige gemeenschap met Jezus te oefenen. ‘Houd het middagmaal’ veronderstelt dezelfde tafel en dezelfde spijze. Ja, soms wordt daarmee bedoeld aan de zijde van de Heiland neer te zitten en het hoofd op Zijn boezem te laten rusten. Deze woorden brengen ons in het huis der vreugde, waar de banier der verlossende liefde wappert. Deze woorden geven ons een voorsmaak van de vereniging met Jezus, omdat het enige voedsel wat wij kunnen genieten, als wij middagmaal met Jezus houden, is: Jezus Zelf! O welk een vereniging is deze! Ons alzo met Jezus te voeden, is een verborgenheid, die door het verstand niet gepeild kan worden. ‘Die Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem’.

Deze woorden zijn ook een uitnodiging om gemeenschap der heiligen te genieten. Christenen mogen op allerlei punten verschillen, maar zij hebben allen dezelfde geestelijke honger. En als zij niet allen hetzelfde gevoelen, zo kunnen wij ons toch allen voeden met hetzelfde Brood des levens, dat uit de hemel nedergedaald is. Aan de tafel der gemeenschapsoefening met Christus is het één brood en één drinkbeker. Wanneer de drinkbeker der liefde rondgaat, verenigen wij ons daarbij onderling van harte. Kom nader tot Jezus en u zult bevinden dat u zich meer en meer verenigt met hen die, gelijk u, aan het hemelse Manna deel hebben. Als wij nader bij Jezus stonden, zouden wij dichter bij elkaar zijn.

Wij zien ook in deze woorden de bron van kracht voor elke christen. Op Christus te zien is het leven, maar de kracht om Hem te dienen ontvangt u dan wanneer u middagmaal houdt. Wij gaan gebukt onder veel onnodige zwakheid, omdat wij dit gebod van de Meester veronachtzamen. Wij behoeven ons geen van allen in ‘de halve kost’ te stellen. Integendeel, wij moeten ons voeden met het merg en de vettigheid van het Evangelie, opdat wij daardoor kracht verzamelen, en alle kracht ten volle in de dienst van de Meester besteden. Als u zo de kracht wilt kennen van de nabijheid van Jezus, de vereniging met Jezus, van de liefde tot Zijn volk en van de kracht die van Hem afdaalt, komt en houdt dan door het geloof middagmaal met Jezus.
Bron: een nieuwsbrief
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Thomas Boston schreef:Zoals twee koude stukken vuursteen vuur voortbrengen, zo verwarmen geestelijke gesprekken soms koude harten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

Mannetje schreef:We raken de waarheid (...) niet kwijt doordat wij haar onderwijzen, maar door te twisten en te discussiëren.

Maarten Luther
Zo dan!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Schatgraven GG Terneuzen schreef:Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt.(draagt, Luthers vertaling) Joh. 1 : 29b

Is er nog iets van wat wij ‘zonde’ noemen uitgesloten als God door Johannes de Doper zegt: Hïj draagt de zonde? Is daarmee niet bedoeld de totale afval van God, de totale verkeerdheid, de totale ongerechtigheid die ons eigen is en waarin wij ontvangen en geboren zijn? Is daarmee niet bedoeld al het slechte waartoe ieder mens in staat is, wat hij ook heeft gedaan en doet, telkens opnieuw doet? De zonden van hoogmoed, lust, eigengerechtigheid, liefdeloosheid… Waar zou ik moeten beginnen, waar ophouden? En die zonden zijn hier allemaal op één hoop gegooid, en samen heten ze de zonde, waardoor de dood is gekomen en tot ons allen is doorgedrongen.

Déze zonde draagt het Lam Gods. Het Lam Gods heeft de zonde gedragen, en Het draagt die. Dit ‘dragen’ is een blijvende daad, en dát Het onze zonden heeft gedragen, geldt voor God als een eeuwig ‘dragen’. Daarom staat er niet: Het bloed van Jezus Christus, de Zoon van God, maakte ons rein, maar maakt ons rein van alle zonde. Hoe liefelijk is hier dat woord ‘dragen’! Het betekent: er goed over nadenken wat je op je neemt, de volle zwaarte ervan kennen en het dan toch op je nemen en wegdragen.

In Leviticus 16:21 staat: ‘En Aäron zal beide zijn handen op het hoofd van de levende bok leggen en zal daarop al de ongerechtigheden der kinderen Israëls en al hun overtredingen, naar al hun zonden, belijden; en hij zal die op het hoofd van de bok leggen en zal hem door de hand eens mans die voorhanden is, naar de woestijn uitlaten’. Het Lam Gods heeft de zonde van deze wereld gedragen – en hebt u er zin in, dan hebt u de vrijheid en het bevel uit kracht van de eeuwige wet om uw zonden te leggen op dit gezegende Hoofd. Zover het oosten is van het westen, zó ver draagt dit Lam uw zonde van u weg, opdat die in eeuwigheid voor God niet meer in gedachtenis zal komen. Hij heeft Zich voor u laten slachten, om u van uw zonde, van de toorn en de doem te bevrijden en u weer tot God te brengen, u voor God weer aangenaam te maken, om u met Zijn genade te bedekken, in liefde over uw zonden te zwijgen en die voor altijd weg te dragen. ‘Zie, het Lam Gods’! in Hem is God verheerlijkt, zodat Hij u de zonde kan en ook wil vergeven – als u ziet op dit Lam. In Hem rechtvaardigt God datgene wat zichzelf voor God aanklaagt en God gelijk geeft – en Hij maakt voor Zijn rechterstoel het verlorene de heilige onschuld en gerechtigheid van dit Lam deelachtig!

Ach, roept menigeen, had ik maar een levend berouw, maar ik voel in mij zelfs onverschilligheid ten aanzien van de zonde, hardheid en verstoktheid. Er willen geen tranen uit mijn ogen komen, mijn hart wil niet breken. O, was er maar ware droefheid naar God, voelde ik maar een verbroken geest in mij – maar een steen is nog niet zo koud, zo hard als ik ben! Moedwillig heb ik gezondigd! Zou er nog een offer voor mij zijn? Zie Hem, Die de zonde der wereld draagt! Wat zoekt u nog deugd en kracht, of een beetje gerechtigheid in uzelf? Zoek gerechtigheid en leven in Hém. Zie het Lam Gods aan de rechterhand van de Vader. In u is de slangenbeet, de dood, het vergif – in Hem de genezing, de vergeving, leven en zaligheid. Verder is er geen offer, geen gerechtigheid of heiliging. Alleen Híj kan u de Geest der genade en der gebeden geven Die Hij heeft verworven, opdat u naar de geest van uw gemoed vernieuwd zult worden. U die tot nu toe vastzit in de wereld en in de dienst der zonde, laat u door Gods gerichten vermanen om tot Hem te gaan, Zijn sterkte aan te grijpen en vrede met Hem te maken, opdat ook uw dood door Zijn leven zal worden verslonden, en u niet zult omkomen onder de toorn van dit Lam!


Auteur: Dr. H.F. Kohlbrugge (1803-18750)
Titel: Mijn Verlosser leeft.
Uitg.: Den Hertog
ISBN: 9033119811
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J.P. Paauwe schreef:EEN KUDDE

‘En zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden één kudde, en één Herder.’ (Joh. 10:16b)

De stem des HEEREN te horen, betekent ook: God te rechtvaardigen. Te zeggen met zijn hart dat de oordelen van God rechtvaardig zijn (Ps. 119:137). Te zeggen met zijn hart dat ‘De HEERE recht is in al Zijn weg en werk’ (Ps. 145:6 ber.). Het met zijn hart te zeggen, betekent: de HEERE vrij te laten. O, daar is een mens zo ver vanaf, daar is een mens zo afkerig van, waarlijk met zijn hart te betuigen dat in God geen onrecht is, zoals in Psalm 92:16 staat.

De stem des HEEREN te horen is te belijden dat men het niet waardig is, de gestalte van een hoofdman te hebben, die zei: ‘Heere, ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak zoudt inkomen. Daarom heb ik ook mijzelf niet waardig geacht om tot U te komen; maar zeg het met een woord en mijn knecht zal genezen worden’ (Luk. 7:6-7). Dit: te gevoelen God niet te kunnen missen, maar Zijn genade onwaardig te zijn.

De stem des Heeren te horen, dat is de Heere Jezus Christus te aanschouwen, Hem te zien als de Gezondene des Vaders, als de Verwerver van het heil, als de Persoon in Wie de Vader een welbehagen heeft, als de Persoon Die met Zijn gerechtigheid voor het aangezicht van de Vader is, bij de Vader voortreedt, Zijn offerande toont, en daarop van de Vader eist hetgeen de Zijnen nodig hebben voor tijd en eeuwigheid, naar ziel en lichaam.

De stem des Heeren te horen, dat is tot Christus te gaan in de zekerheid des harten dat het niet alleen bij Christus is, maar ook van Hem is te verwachten. Heel veel mensen komen wel tot Christus (hoewel het in dit geval toch maar schijn is), doch zij verwachten het niet van Christus. En als een mens het niet kan verwachten van Christus, dan verkrijgt hij het ook niet. De Heere Jezus doet nooit iets aan een mens, die het niet van Hem verwacht; want Hij zei altijd tegen degenen die Hem verwachtten: ‘U geschiedde naar uw geloof’ (Matt. 9:29). De apostel Paulus zegt in Hebreeën 11:6: ‘Die tot God komt, moet geloven dat Hij is, en een Beloner is dergenen die Hem zoeken’. Het komen tot Christus geschiedt in de zekerheid van het hart dat Hij ons zal helpen.

Hier [in de woorden; ‘het zal worden één kudde, en één Herder, MvS] wordt de saamhorigheid, de eenheid van de Gemeente van Christus bedoeld. Er zijn niet zoveel mensen die weten wat daaronder wordt verstaan. Alleen de kerk van Christus weet het. Hoe komt men erachter dat de gemeente van Christus één is? Omdat er in het waarachtig geloof eenheid is. Door het waarachtig geloof komen we in Christus, dat is ons begin! Dat is ons beginsel. Het waarachtig geloof komt in ons, wanneer Christus in ons gekomen is. Als dit is geschonken, dan is dit het middel waardoor wij Christus in ons hart doen wonen. Het geloof is aan onze kant de band tussen Christus en onze ziel. Aan Gods kant is de Persoon van de Heilige Geest de band tussen Christus en de gelovige. Christus wordt op geheel verborgen wijze door de Heilige Geest met ons verenigd. Op de vraag: ‘Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijke Kerk?’, wordt in de 21ste zondag van de Catechismus geantwoord: ‘Dat de Zone Gods uit het ganse menselijke geslacht, Zich een Gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, door Zijn Geest en Woord, in enigheid des waren geloofs, van de beginne der wereld tot aan het einde, vergadert, beschermt en onderhoudt; en dat ik daarvan een levend lidmaat ben en eeuwig zal blijven.’

Het is de Heilige Geest Die de Kerk wederbaart, in haar het geloof werkt en haar verenigt met Christus. Niet zo ras is een mens gekomen in de gemeenschap met Christus of hij vindt daar de kerk. Daarom kon de apostel Johannes zeggen: ‘Een iegelijk die liefheeft, Degene Die geboren heeft, die heeft ook lief degene die uit Hem geboren is’ (1 Joh. 5:1). En we vinden de broederliefde ook beschreven in 1 Joh. 3:14: ‘Wij weten dat we overgegaan zijn uit de dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben’.

Want dit geloof is een geloof dat door de liefde werkende is (Gal. 5:6). En deze liefde is een direct afdalende liefde op de Gemeente van Christus; anders zouden we niet weten dat zij één is. Dit is de onzichtbare eenheid van de Kerk. In het zichtbare ziet men niet anders dan verdeeldheid, maar ten aanzien van de eenheid staat er in Hooglied 6:9: ‘Een enige is Mijn duive, Mijn volmaakte, de enige van haar moeder, zij is de zuivere dergene die haar gebaard heeft’.
Bron: Kerkblad HHK Scheveningen
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 jan 2020, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:https://youtu.be/nnGMNvRBJ4w
Indrukwekkend
Absoluut. Alleen zo'n lied in een mensverheerlijkende setting met applaus en al is een faliekant tegengestelde boodschap ten opzichte van het eerste indrukwekkende deel. Zo ontzettend jammer.
Plaats reactie