Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Ik vind het een mooi artikel. Maar ik ben het niet met alles eens. Het gaat onder andere om het respect voor de zwakgelovige in bepaalde zaken die hij als bijzaak specificeert.

Ik hoop daar later nog op terug te komen.

Ik ben wel benieuwd naar je kanttekeningen op dit artikel van dr de Vries: https://wp.me/pa0JuU-Gz
Kom je daar vanavond nog op terug?
Ik moet even kijken of dat vanavond nog lukt. Ik vermoed van niet en dan zal het zaterdag worden. Ik wil er een nieuw draadje over openen onder de titel 'Het staan als kerkelijke gemeente in de christelijke vrijheid'. Wordt vervolgt dus!
Goed idee
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Moet ik de kracht Gods niet gevoelen, die mij gelovig maakt, eer ik geloven kan?

Het is wel alleen de kracht Gods, die u kan doen geloven; maar stel echter uw gevoelen van die kracht niet tot de grond van uw geloof; want het Woord der belofte is uw grond, en ook het onmiddellijke voorwerp en de grondslag des geloofs. Daarom, als er dan een belofte is, die voor u voegzaam en door God gepast is op uw geval, zo strek uw verdorde hand maar uit, om haar op Zijn roeping aan te nemen, niet vrezende dat de kracht van God u niet bekwaam mocht maken. Want zodra gij zulks onderneemt, zal Zijn kracht voorhanden zijn, ofschoon mogelijk wel op een meer ongevoelige wijze. Terwijl integendeel, zo gij wachten wilt op een klaarblijkelijk gevoel van Zijn kracht, gij geen geloof oefent, noch vertrouwt op Zijn Woord. Indien gij geloof wilt oefenen, zo moet dat geschieden wanneer gij niet gevoelt; want geloof is geen gevoel, en gevoel is geen geloof.

Ralph Erskine
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:Moet ik de kracht Gods niet gevoelen, die mij gelovig maakt, eer ik geloven kan?

Het is wel alleen de kracht Gods, die u kan doen geloven; maar stel echter uw gevoelen van die kracht niet tot de grond van uw geloof; want het Woord der belofte is uw grond, en ook het onmiddellijke voorwerp en de grondslag des geloofs. Daarom, als er dan een belofte is, die voor u voegzaam en door God gepast is op uw geval, zo strek uw verdorde hand maar uit, om haar op Zijn roeping aan te nemen, niet vrezende dat de kracht van God u niet bekwaam mocht maken. Want zodra gij zulks onderneemt, zal Zijn kracht voorhanden zijn, ofschoon mogelijk wel op een meer ongevoelige wijze. Terwijl integendeel, zo gij wachten wilt op een klaarblijkelijk gevoel van Zijn kracht, gij geen geloof oefent, noch vertrouwt op Zijn Woord. Indien gij geloof wilt oefenen, zo moet dat geschieden wanneer gij niet gevoelt; want geloof is geen gevoel, en gevoel is geen geloof.

Ralph Erskine

Prachtig Ad.
En een heel andere benadering dan de voortdurende waarschuwing voor 'een Jezus van 5 letters' of ' een tekstje of een versje' die je heden ten dage vaak hoort als waarschuwing om het Woord niet zomaar te gebruiken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Inderdaad een mooi citaat.

Alleen ben ik het niet eens met @Bezorgd. Er mag ook gewaarschuwd worden voor het op drijfzand aannemen van Jezus, terwijl er geen vast fundament is waarom het geloof is gebouwd. In dat geval zal het namelijk evenzo aflopen als met de dwaze bouwer. Van hem staat in de Bijbel geschreven: 'En zijn val was groot.'

Laten we daarom elkaar niet de maat nemen, want:
Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Laat het citaat maar spreken. Bezorgd doelt meer op een conclusiegeloof. En daar mag zeker tegen gewaarschuwd worden. Dus de tegenstelling die hij maakt is een onjuiste tegenstelling.

Al is een bekering met allerlei wonderbaarlijke gevoelsuitingen een schijnbekering. Daarin ligt wel een duidelijke les in onze tijd.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marco »

Jantje schreef:Inderdaad een mooi citaat.

Alleen ben ik het niet eens met @Bezorgd. Er mag ook gewaarschuwd worden voor het op drijfzand aannemen van Jezus, terwijl er geen vast fundament is waarom het geloof is gebouwd. In dat geval zal het namelijk evenzo aflopen als met de dwaze bouwer. Van hem staat in de Bijbel geschreven: 'En zijn val was groot.'

Laten we daarom elkaar niet de maat nemen, want:
Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.
1. Het fundament van het geloof is Jezus. Wie Hem aanneemt, bouwt niet op drijfzand. Vraag je daarom niet af, hoe je tot geloof bent gekomen, maar of je gelooft.
2. De dwaze bouwer ziet zijn huis ingestort omdat hij wel hoort, maar niet doet. 'En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet...'. - en dat in tegenstelling met het wél doen. Al die zorgen over het op 'drijfzand aannemen van Jezus' zijn kennelijk aan Jezus zelf niet besteed.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Marco schreef:
Jantje schreef:Inderdaad een mooi citaat.

Alleen ben ik het niet eens met @Bezorgd. Er mag ook gewaarschuwd worden voor het op drijfzand aannemen van Jezus, terwijl er geen vast fundament is waarom het geloof is gebouwd. In dat geval zal het namelijk evenzo aflopen als met de dwaze bouwer. Van hem staat in de Bijbel geschreven: 'En zijn val was groot.'

Laten we daarom elkaar niet de maat nemen, want:
Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.
1. Het fundament van het geloof is Jezus. Wie Hem aanneemt, bouwt niet op drijfzand.
Goede opmerking. Ik dacht hetzelfde.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Laat het citaat maar spreken. Bezorgd doelt meer op een conclusiegeloof. En daar mag zeker tegen gewaarschuwd worden. Dus de tegenstelling die hij maakt is een onjuiste tegenstelling.

Al is een bekering met allerlei wonderbaarlijke gevoelsuitingen een schijnbekering. Daarin ligt wel een duidelijke les in onze tijd.
Exact. Dat is precies wat ik bedoelde te zeggen. Dank voor de verduidelijking!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door BJD »

Ad Anker schreef:Moet ik de kracht Gods niet gevoelen, die mij gelovig maakt, eer ik geloven kan?

Het is wel alleen de kracht Gods, die u kan doen geloven; maar stel echter uw gevoelen van die kracht niet tot de grond van uw geloof; want het Woord der belofte is uw grond, en ook het onmiddellijke voorwerp en de grondslag des geloofs. Daarom, als er dan een belofte is, die voor u voegzaam en door God gepast is op uw geval, zo strek uw verdorde hand maar uit, om haar op Zijn roeping aan te nemen, niet vrezende dat de kracht van God u niet bekwaam mocht maken. Want zodra gij zulks onderneemt, zal Zijn kracht voorhanden zijn, ofschoon mogelijk wel op een meer ongevoelige wijze. Terwijl integendeel, zo gij wachten wilt op een klaarblijkelijk gevoel van Zijn kracht, gij geen geloof oefent, noch vertrouwt op Zijn Woord. Indien gij geloof wilt oefenen, zo moet dat geschieden wanneer gij niet gevoelt; want geloof is geen gevoel, en gevoel is geen geloof.

Ralph Erskine
Mooi.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef: Al is een bekering met allerlei wonderbaarlijke gevoelsuitingen een schijnbekering.
Is dat volgens jou per definitie zo?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef: Al is een bekering met allerlei wonderbaarlijke gevoelsuitingen een schijnbekering.
Is dat volgens jou per definitie zo?
Ook mijn vraag ja.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Eén ding, en dat alleen is nodig voor het christelijke leven, voor de christelijke gerechtigheid en voor de christelijke vrijheid. En dat is het heilige Woord van God, het Evangelie van Christus. Dit wordt duidelijk wanneer Hij in het evangelie zegt: ‘Ik ben de Opstanding en het Leven. Wie in Mij geloofd, zal in eeuwigheid niet sterven’. En evenzo: ‘Wanneer de Zoon u vrijgemaakt zal hebben, dan zult u werkelijk vrij zijn’. En ook: ’Niet van brood alleen leeft de mens, maar van elk woord dat uit de mond van God uitgaat’.
Wij houden het dus voor zeker en beschouwen het als een vastgestelde waarheid dat de ziel alle dingen kan missen, behalve Gods Woord. Zonder dit Woord is er verder niets waardoor zij geholpen kan worden. Heeft zij echter het Woord, dan is zij rijk en heeft aan niets gebrek. Want met en in dit Woord heeft zij het leven, de waarheid, het licht, de vrede, de gerechtigheid, de zaligheid, de vreugde, de genade, de heerlijkheid en verder alles wat onbegrijpelijk en onmetelijk goed is. Dit is de reden waarom de profeet in geheel Psalm 119, en op veel meer andere plaatsen, met zoveel zuchten en roepen naar het Woord van God verlangt en smacht.

Maarten Luther
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef: Al is een bekering met allerlei wonderbaarlijke gevoelsuitingen een schijnbekering.
Is dat volgens jou per definitie zo?
Ook mijn vraag ja.
Nee hoor, voordat er een discussie komt over geloof en gevoel wil ik het best uitleggen: ik ben geen hartenkenner, dus wonderbaarlijke gevoelsuitingen mag niet tot de conclusie leiden dat het niet echt is, echter zijn wonderbaarlijke gevoelsuitingen geen bewijs van een waarachtige bekering. Dus ik heb me inderdaad wat onzorgvuldig uitgedrukt.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marco »

Klopt. Geloof is bewijs van bekering. En dat laat zich zien door vruchten.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Bij het opschonen van mijn archief kom ik het volgende stukje over mijn overgrootvader tegen, geschreven door mijn vader t.b.v. het familieblad:

Hij was in zijn schik met ds. P. de Jong, die maar kort predikant in Nijkerk was. Met ds. Jac. van Dijk was het ambivalent, als het over geestelijk leven ging, dan was er de vonk. Maar al die poppenkast, daar hield hij niet van. De andere predikanten vond hij doorgaans maar koele kikkers. Daarom kerkte hij voor ds. Van Dijk en ds. De Jong in Driedorp, bij de eerwaarde heer De Vos. Daar had hij geestelijk contact. Hij kerkte door de week wel eens bij ds. Fraanje, maar de goede Hervormde dominees hadden toch zijn voorkeur. Die hadden niet van die apartigheden, zoals hij dat toch bij de Ger. Gem. bespeurde.
Plaats reactie