Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

De belofte is door de rechtvaardigheid des geloofs geschied, niet door een sacrament, volgens Romeinen 4.

“Zalig is de man welken de Heere de zonde niet toerekent”.
Deze zaligspreking dan, is die alleen over de besnijdenis of ook over de voorhuid? Want wij zeggen dat Abraham het geloof gerekend is tot rechtvaardigheid. Hoe is het hem dan toegerekend? Als hij in de besnijdenis was, of in de voorhuid? Niet in de besnijdenis, maar in de voorhuid. En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die hem in de voorhuid was toegerekend; opdat hij zou zijn een vader van allen die geloven in de voorhuid zijnde, teneinde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde, en een vader der besnijdenis, dengenen namelijk die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook wandelen in de voetstappen des geloofs van onzen vader Abraham, hetwelk in de voorhuid was. Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Adagio schreef:De belofte is door de rechtvaardigheid des geloofs geschied, niet door een sacrament, volgens Romeinen 4.

“Zalig is de man welken de Heere de zonde niet toerekent”.
Deze zaligspreking dan, is die alleen over de besnijdenis of ook over de voorhuid? Want wij zeggen dat Abraham het geloof gerekend is tot rechtvaardigheid. Hoe is het hem dan toegerekend? Als hij in de besnijdenis was, of in de voorhuid? Niet in de besnijdenis, maar in de voorhuid. En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die hem in de voorhuid was toegerekend; opdat hij zou zijn een vader van allen die geloven in de voorhuid zijnde, teneinde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde, en een vader der besnijdenis, dengenen namelijk die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook wandelen in de voetstappen des geloofs van onzen vader Abraham, hetwelk in de voorhuid was. Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs.
Wanneer geloof voorafgaat aan besnijdenis (en wet), wordt het ook mogelijk dat gelovige heiden-christenen in Rome geen buitenstaander zijn ten opzichte van de synagoge: zij delen Abraham als vader met alle gelovigen in het Joodse volk. Zij hoeven zich geen tweederangs-burgers te voelen wanneer zij denken aan het Godsvolk van de Joden, levend onder de wet. Want de aanvaarding van Abraham vanwege zijn geloof is volgens Paulus vergelijkbaar met wat David zegt in Psalm 32:1 en 2. In de aanvaarding door God spelen de rechtvaardige daden van mensen geen rol: het komt aan op genade en vrijspraak. Wie vertrouwt op Hem die de schuldige vrijspreekt, wordt vanwege zijn vertrouwen in Hem rechtvaardig verklaard (bron: dr. Jakob Van Bruggen).
Romeinen 4:5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.
@Adagio. Ik heb zitten puzzelen waar je eerste zin vandaan komt en wat het met Romeinen 4 te maken heeft. Ik kom er niet uit. Misschien kan iemand helpen. Deze zin: De belofte is door de rechtvaardigheid des geloofs geschied, niet door een sacrament. Wat is de belofte van rechtvaardigmaking? Abraham was toch gerechtvaardigd door het geloof? Wat betekent het woordje "geschied' ? En nee, onze zonden worden niet vergeven op grond van welk sacrament dan ook. Doop en Avondmaal worden hier niet genoemd door Paulus.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

Arja schreef:Wat is de belofte van rechtvaardigmaking? Wat betekent het woordje "geschied'.
Rom. 9 “Want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn; noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen, maar: In Izak zal u het zaad genoemd worden. Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend … Maar Israël, dat de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen. Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet."

Rom. 4 "Nu, dengene die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar schuld. Doch dengene die niet werkt, maar gelooft in Hem Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Arja schreef:Alzo las zij op in dat veld tot aan de avond. Ruth 2:17

Laat mij van Ruth een les leren.

Charles Haddon Spurgeon
Het boek Ruth, hoe klein het ook van omvang is, is een hoogst gewichtig en eigenaardig bijbelboek. Ik zou meer dan een half jaar behoeven, om u mee te delen, wat de Profeten daaruit gezien en daaruit geput hebben. Maar weet dit ene: Christus, de Heere der heerlijkheid, en Zijn heilige gemeente treden door het door Gods Geest verlichte oog haast uit elk vers met hemelse glans te voorschijn. (Dr. H.F. Kohlbrugge)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/opinie/zeg-nee-tegen- ... -1.1592769

Een bijzonder inhoudsvol artikel. Ik ben benieuwd naar de tegenargumenten van de voorstanders van Netflix hierop.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Die wil ik best geven, maar dan in een ander draadje. Ik heb in dit draadje ooit uitvoerig gereageerd op een vraag van JCRyle, maar die reactie is weggevallen in een andere discussie. Dit draadje is mijns inziens ongeschikt voor zo'n discussie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Zal ik dan maar een nieuw draadje openen? Want ik weet niet welk draadje dat was.

Ik heb het verplaatst naar dit draadje: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 25#p866199
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Wat dunkt u van de Christus. Mattheus 22:42

Wat dunkt u van de Christus?
De grote toets van uw ziele–welstand is: “Wat dunkt u van de Christus?” Is Hij u schoner dan de kinderen van de mensen, “de uitnemendste boven tienduizend”, de “zeer begeerlijke”. Waar Christus op deze wijze wordt gewaardeerd, worden al de vermogens van de geestelijken mens met kracht ontwikkeld. Ik zal uw vroomheid naar deze maatstaf beoordelen. Staat Christus hoog of laag bij u aangeschreven? Als u weinig aan Christus hebt gedacht, weinig bekommerd bent geweest omtrent Zijn eer, en Zijn geboden hebt verwaarloosd, dan weet ik dat uw ziel ziek is. God geve dat het geen ziekte zij tot de dood! Maar indien de eerste gedachte van uw ziel is geweest: hoe kan ik Jezus eren? Indien het dagelijks verlangen van uw ziel is geweest: “o, dat ik weten mocht, waar ik Hem tasten en vinden kon!” dan zeg ik u, dat u duizend zwakheden kunt hebben, en ternauwernood weten, of u wel in het geheel een kind van God bent, en toch ben ik verzekerd, trots allen twijfel, dat u veilig bent, daar Jezus op zo een hoge prijs door u wordt gesteld. Uw lompen deren mij niet; wat dunkt u van Zijn koninklijk gewaad?

Als Christus u dierbaar is, zult u eerlang met Hem zijn.
Ik vraag niet naar uw wonden, al gutsen er stromen van bloed uit; wat dunkt u van Zijn wonden, zijn zij u dierbaar en waard? Ik acht u niet minder, al ligt u als Lazarus op de mesthoop, waar de honden u likken; ik beoordeel u niet naar uw armoede; wat dunkt u van de Koning in Zijn schoonheid? Heeft Hij een heerlijke, hoge troon in uw hart? Zou U Hem nog hoger plaatsen, zo dit in uw vermogen was? Zou U willen sterven, zo u daardoor slechts een nieuwe bazuin voegen kon bij het geschal, dat zijn lof verkondigt? O, dan is het wel met u. Wat u ook aangaande uzelf mag menen, als Christus u dierbaar is, zult u eerlang met Hem zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. Mijnders schreef: Hij voert mij in het wijnhuis, en de liefde is Zijn banier over mij. (Hooglied 2:4)

Het Hooglied is een goudmijn voor Gods kinderen, waaruit schatten naar boven komen waarvan de waarde nooit in cijfers is uit te drukken. ‘Ik ben een Roos van Saron, een Lelie der dalen’, dat zegt de Bruidegom van Zichzelf. En van Zijn bruidskerk getuigt Hij: ‘Gelijk een lelie onder de doornen, is Mijn vriendin onder de dochteren’. Welk een getuigenis!

Dat getuigenis geeft de bruid niet van zichzelf. Zij zegt: ‘ik ben zwart’. Maar de Bruidegom noemt haar een lelie onder de doornen. En zie, als antwoord hierop openbaart zij een levendige behoefte om de rijkdom en de heerlijkheid van haar gezegende Bruidegom uit te stallen. Dat is te allen tijde onafscheidelijk aan elkaar verbonden. Dan kan het niet anders of het hart van dat volk ontvlamt in wederliefde en heeft maar één behoefte, namelijk om groot te spreken van hun Koning. Dan gaat het niet over de veelheid van woorden, maar het gaat over de inhoud van die woorden. Het gaat in eerlijkheid, in liefde en in oprechtheid. ‘Hij voert mij in het wijnhuis, de liefde is Zijn banier over mij’. De een van Gods volk mag meer delen in de dadelijke liefde, vloeiend uit die Bloedbruidegom dan de ander. Maar toch is deze gebeurtenis voor de bruid van zulk een omvang dat ze in verwondering uitroept: ‘Ik ben krank van liefde’. Dat wil zeggen dat haar hart op dit ogenblik los is van het stof der aarde, dat ze een ogenblik zichzelf kwijt is en zich door het geloof het eigendom mag weten van Hem Die haar kocht met de prijs van Zijn dierbaar bloed. Getoetst aan de praktijk en bevinding van Gods Kerk durven wij te zeggen dat dit een toestand is waarin de Kerk maar zelden geraakt, dat ze krank mag zijn van liefde. Dan belijden ze niet alleen met de mond, maar geloven ze ook met het hart: ‘Hij is de mijne, en ik ben de Zijne’.

Vraagt ge waar dat wijnhuis in geestelijke zin wordt gevonden? Daar waar de Bruidegom Zijn liefdeshart ontsluit voor zulk een zwarte bruid. Misschien is vanmorgen voor u, disgenoot, de tafel des Verbonds een ogenblik geweest: een wijnhuis, zodat het hart vervuld mocht zijn met liefde. Ja, dat de wijn in geestelijke zin u dronken maakte en innig verbond aan die gezegende Bruidegom.

Vraagt ge wat het wijnhuis is voor zulk een bruid? Wel, dat is een plaats van overvloed, waar de Gastheer deze gasten toe gaat roepen: ‘Eet, vrienden, drinkt en wordt dronken, o liefsten’.
Vraagt ge wat het wijnhuis is voor dezulken, wiens hart en wiens zielsverlangen uitgaat naar die gezegende Bruidegom? Wel, dat is een plaats waar de ellendigen rust en vrede wordt geschonken, waar ze een ogenblik zichzelf kwijt zijn en niemand zien dan Jezus alleen. Dat is de plaats waar armen met goederen worden vervuld.

Vraagt ge wat dat wijnhuis is voor dezulke wiens hart van liefde dronken is? De plaats waar de nooddruftige leeftocht wordt bereid. Wie zou ooit onder woorden kunnen brengen waarin die liefde bestaat, wanneer die vloeit vanuit het liefdeshart des Koning en haar plaats vindt in het hart van de zondaar. Wat daar gesmaakt wordt in het wijnhuis, dat gaat al het goud en al het goed ver te boven. Eén ogenblik te verkeren in de dadelijke nabijheid des Konings, en ge verlangt nooit meer naar het goed van de wereld. Ik zeg niet dat het goed van de wereld bij tijden geen grote plaats in kan nemen in het hart, dat is wat anders. Maar wanneer dat wondere werk verheerlijkt is geworden in het hart van een zondaar, dan kan toch worden gezegd dat de brug naar de wereld is opgehaald.

Het is een wonderlijk verblijf in dat wijnhuis. Daar ontvangen de kinderen in de genade, zo zou men kunnen zeggen, zachte wijn. Dan hoort ge zulk een kind getuigen: ‘De Heere is zo getrouw als sterk, Hij zal Zijn werk voor mij voleinden’. Dan leeft het ook wel in hun hart: ‘Hij is de mijne en ik ben de Zijne.’ Daar in het wijnhuis ontvangt de geoefende, die met bewustheid voor eigen hart weten mag: Hij is voor mij gestorven, om een natuurlijk voorbeeld te gebruiken, belegen wijn. Dan hoort men hen roepen met de apostel: ‘Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods?’ In dat wijnhuis aanschouwt zij nog meer. Edelstenen van Gods welbehagen, van Zijn zoen- en kruisverdienste. Edelstenen van Zijn gezegende opstanding opdat Hij ook met Hem Zijn ganse Kerk zou zetten in de hemel. Een wondere, begerenswaardige en noodzakelijke plaats voor zulk een ziel, om nu gevoerd te worden in het wijnhuis.

Welgelukzalig is dat volk hetwelk op zulk een wijze gevoerd wordt in het wijnhuis.
Bron: website Ger Gem Terneuzen, laatste Schatgraven nieuwsbrief.

Wat een prachtigvstukje weer. Hopenlijk mogen we hier uit ondervinding wat van kennen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ds J. van Bolhuis, Confessioneel predikant, mei 1902 schreef:En geliefden! hoe komt het, hoe geschiedt het, dat wij in Hem zijn? Als die goede Herder zegt : »Mijne schapen hooren Mijne stem«, dan vernemen wij waardoor wij in Hem zijn, en hoe wij dat ook weten. Wij zijn in Hem, als wij Zijne stemme hooren en Hem volgen! — Ja, dat gebeurt niet anders dan in diepen nood, lichaamsnood en zielennood, in gerichten en verdrukkingen Gods, als ons de wereld ontzinkt en wij eenen vasten grond in God moeten hebben. In zulke ellenden laat de goede Herder Zijne stem aan Zijne schapen hooren door Zijn Geest en Woord. Die stem neemt het hart der arme schapen en zij volgen, zij kennen Hem aan Zijne genadestem; zij roepen Hem aan en Hij redt hen en troost hen met Zijn stem in hunne benauwdheden. En zoo doet Hij hen niet naar hunne zonden en ongerechtigheden, maar Zijne stem is Zijn genadewoord.
Geliefden ! daarom, wij zijn in Hem, als Hij ons door Zijn Geest en Woord afzondert om naar Hem te hooren. Voorzeker! wij zijn in Hem, als wij zijn wedergeboren tot kinderen Gods, als Hij ons heeft geopenbaard, dat Hij eene verzoening is voor onze zonden, als Hij ons al de vruchten van Zijn lijden, dood, opstanding en verhooging deelachtig maakt, — maar Hij maakt ons Zich zelven en alle deze Zijne weldaden deelachtig, als wij door Zijne genade Zijne stern hoorden in het Woord, — als het Woord de eenige grond is, waarop wij gezonken zijn, als het uit is met onze wijsheid en onzen roem en wij geen raad meer weten dan alléén de troost des Woords.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 11 sep 2019, 19:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Dank voor deze waardevolle posts Philpot!
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

"De Heilige Schrift moet door een iegelijk geloofd en aangenomen worden, dewijl zij van God Zelf afkomstig is, ja door Hem ingegeven en dus een hof van Gods eigen planting is. Doch daar is nog een hof in die hof: het Evangelie is het paradijs van het ganse Woord Gods, en Christus is de Boom des levens, die in het midden van dit paradijs gevonden wordt."

Ralph Erskine (Al de werken III blz. 271)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

Arja schreef:Wat dunkt u van de Christus. Mattheus 22:42

Wat dunkt u van de Christus?
(...)
Wel graag een bron vermelden. Dat is de afspraak op het forum.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Arja schreef:Wat dunkt u van de Christus. Mattheus 22:42

Wat dunkt u van de Christus?
(...)
Wel graag een bron vermelden. Dat is de afspraak op het forum.
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

eilander schreef:
Posthoorn schreef:
Arja schreef:Wat dunkt u van de Christus. Mattheus 22:42

Wat dunkt u van de Christus?
(...)
Wel graag een bron vermelden. Dat is de afspraak op het forum.
C.H. Spurgeon.
Klopt. Vergeten.
Plaats reactie