Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Thea schreef:Ik begrijp je reactie, maar alles wat uit het geloof niet is, is zonde, toch?
Dat is helemaal waar.

Het citaat staat overigens aan het einde van het boekje "Wat is het dat een zondaar zalig maakt". Gratis in oude spelling te lezen: https://www.gutenberg.org/ebooks/39039

Zo te zien erg lezenswaardig. Ik ga het op de ereader zetten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

De Heilige Geest neemt ons soms mee naar een landschap waar we nooit geweest zijn. Ds. A Simons, De Waarheidsvriend.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Over de noodzaak van een geestelijk lezen van de bijbel. Om er geestelijk voedsel en onderwijs uit te mogen ontvangen van de Heere.
Dr. D. Martyn Lloyd-Jones schreef:De Evangeliën zijn er niet om door ons gebruikt te worden door er volmaakte schema's en onderverdelingen aan te ontlenen; ze zijn er om door ons gelezen te worden opdat we ze mogen toepassen, en opdat we er in de praktijk naar mogen leven. (...)

Ik zal in dit verband nooit een man vergeten die altijd als ik hem tegenkwam benadrukte dat hij een groot Bijbelonderzoeker was. Ik geloof ook wel dat hij dat in zekere zin was, maar helaas was zijn levenswijze erg ver verwijderd van de wijze waarop we het in de bladzijden van Het Nieuwe Testament beschreven vinden. Toch was bijbelonderzoek zijn hobby en dat is nu waar ik bang voor ben. Je kunt namelijk op een mechanische manier de Bijbel bestuderen. Zoals mensen hun tijd doorbrengen met het analyseren van Shakespeare, brengen sommigen hun tijd door met het analyseren van de bijbel. Er is niets verkeerd aan een analyse van de Bijbel, zolang ze maar een zeer ondergeschikte positie inneemt, en zolang we ervoor waken dat ze ons niet zo in bezit neemt dat we er nog slechts in objectieve, intellectuele zin interesse voor hebben.

Het is een uniek Woord en het moet niet net als ieder ander boek benaderd worden. Ik begrijp de kerkvaders en oudvaders uit het verleden, die zeiden dat we de Bijbel slechts op onze knieën mogen lezen. Wat we voortdurend voor ogen moeten houden als we ons tot de Bijbel wenden is de gedachte dat het inderdaad in waarheid het Woord van God Is dat direct tot ons spreekt. (...)

Het principe waar het hier om gaat is dat de christen in de eerste plaats betrokken is bij de geest en niet bij de letter. Dit betekend niet dat hij de letter negeert, maar dat hij meer bekommerd is om de geest. De grote fout van de schriftgeleerden en de Farizeeen was dat ze slechts geinteresseerd waren in het technische aspect. De christelijke visie van de wet voelt zich betrokken bij de geest van de wet, en zij is slechts geinteresseerd in details voor zover zij een uitdrukking zijn van de geest.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Zo preekten de Confessionelen nog, 100 jaar geleden.

Overigens behoort deze predikant tot de kring van vrienden van Kohlbrugge.
Ds. H.G. Ubbink, predikant der Ned. Herv. Gem. te Ommen, in een leerrede uitgebracht in april 1903 schreef:Denzulken, die met Simon Petrus moeten belijden, dat zij zondige menschen zijn, die ook geleerd hebben, dat Jezus is de Christus, -- hun geldt het Woord, dat is de Waarheid, de troost, welke in deze uitspraak des Heeren vervat is, in den naam Petrus opgesloten is, en bedoelt het geloof te sterken. Hun, wien van den Vader in de hemelen uit louter erbarming deze zaligmakende kennis wordt medegedeeld in hun omkomen, verderf en nood, hun ten goede is het gezegd: "Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus".

Anders baat het niet, dit tot iemand te zeggen. Het kan en mag ook niet geschieden, omdat zij het niet zijn. Zij hebben, zij kennen de sterkte niet. Zij hebben het ook niet noodig, helaas, omdat zij sterk zijn in zich zelf, omdat zij op hunne eigene krachten willen steunen.

"En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus." Hier wordt iets medegedeeld, dat onoverwinnelijk, onvergankelijk maakt, in deze toezegging des Heeren. Het is een Woord van Christus, den Zoon des levenden Gods, eene waarheid , eene daad als zoodanig. Maar zij is verbonden met de belijdenis, de zaligmakende kennis, met het licht gegeven in het harte. Houdt hieraan vast, wat gij beleden hebt, wat gij erkent hebt, en gij zijt onoverwinnelijk. "Ik heb u geschreven, jongelingen! Want gij zijt sterk, en het woord Gods blijft in u, en gij hebt den booze overwonnen." (1 Joh. 2:14) "Onaandoenlijk, onvergankelijk, levend in Mij -- zijt gij, omdat gij Mij kent als den Zondeuitdelger", wil Jezus zeggen. "Omdat gij door het geloof met den Rotssteen zijt vereenigd, op Mij, op de Rots zijt gebouwd, zoo zijt ook gij, in u zelf zwak, dood, niets, in Mij, door het geloof, een levende steen in Gods huis, een wapen in Mijne hand, een vuur in den Heiligen Geest. Met dezen raakt derhalve de wereld bedrogen. Voor den satan, de booze tanden van het roofdier, - zijn zij veilig. En ook het ijdele, zwakke, arglistige hart vermag hier niet. Moedig zijn zij in Hem. En de zwakke wordt een held.

Doch -- vergeet het niet: de Heere heeft Simon niet een rots, maar een steen genoemd: De Rots is en blijft Hij, de Heiland alleen, en geeft Zijne eer aan geene vreemden; Hij is de Zaligmaker; wendt Hij Zijn aangezicht van ons af, zoo zijn wij verloren. Maar Hij blijft getrouw, ook bij veel ontrouw onzerzijds, en neemt den boetvaardige aan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Alzo las zij op in dat veld tot aan de avond. Ruth 2:17

Laat mij van Ruth een les leren. Gelijk zij uitging om korenaren op te lezen, zo moet ik uitgaan in de velden van de gebeden, van de overdenkingen, van de geboden; zo moet ik het Woord horen om geestelijk voedsel in te zamelen. Die aren opleest verzamelt zijn deel, aar voor aar; zijn winst is beetje bij beetje; zo moet ik mij tevreden stellen met enkele waarheden, zo er geen overvloed van te vinden is. Elke korenaar helpt tot het maken van een schoof en elke Evangelie les is bevorderlijk om ons wijs te maken tot zaligheid. De arenlezer houdt de ogen geopend. Zo hij struikelt, zal hij geen voorraad hebben, die hij ‘s avonds met vreugde thuis kan brengen. Ik moet waakzaam zijn in mijn godsdienstig beroep, uit vrees, dat het mij anders van geen nut zij; ik vrees reeds veel verloren te hebben. O mocht ik de goede gelegenheden beter waarderen en met meer vlijt inzamelen. De arenlezer bukt bij alles wat hij vindt, en ook ik moet dat doen. Hooghartige geesten grijpen en bestrijden, maar die van een nederige geest zijn, nemen op en doen hun voordeel er mee. Een ootmoedig hart is een krachtig hulpmiddel tot het heilzaam luisteren naar de Evangelie verkondiging. Het ingrijpende zaligmakende Woord kan alleen in ootmoed aangenomen worden. Een stijve rug geeft een slechte arenlezer; buig u, o hoogmoed; gij zijt een rover, die men geen ogenblik dulden moet. Wat de arenlezer inzamelt, bewaart hij; zo hij de een aar verloor, naarmate hij de andere opneemt, zou de opbrengst van zijn dagwerk gering zijn; hij is even zorgvuldig in het behouden als in het opnemen, en zo zijn in het eind zijn winsten groot. Hoe menigmaal vergeet ik wat ik gehoord heb; de een waarheid drijft de andere uit mijn hoofd, en zo komt eindelijk al mijn lezen en horen op niets uit! Voel ik in waarheid de noodzakelijkheid om waarheid op te doen? Een hongerige maag maakt de arenlezer wijs; heeft hij geen koren in de hand, zo zal hij geen brood op tafel hebben; hij werkt onder het gevoel van de noodzakelijkheid, en daardoor is zijn gang beslist en zijn greep ferm. Ik heb een hogere behoefte. Heere, help mij om die te voelen, opdat het mij voorwaarts drijft naar die velden, waar de ijver zulk een rijke beloning verleend wordt.

Charles Haddon Spurgeon
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

@JC Philpot:

Zijn er dan nu confessionelen die dat niet voor hun rekening zouden nemen? Dat zou mij toch verbazen.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zonnebloem »

DDD schreef:@JC Philpot:

Zijn er dan nu confessionelen die dat niet voor hun rekening zouden nemen? Dat zou mij toch verbazen.
Wat verstaan de Confessionelen onder het woord Confessioneel in onze tijd?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Voor zover ik weet, niets anders dan 100 jaar geleden. De preken van een midden- of rechtsconfessionele predikant zijn niet anders dan die van een gemiddelde GB-dominee. En sinds in veel GB-gemeenten ook gezangen worden gezongen, is het voornaamste verschil naar mijn idee nog vrouwelijke ambtsdragers. Ik denk dat een deel van de confessionele predikanten, vooral de vrouwelijke, lid zou zijn geweest van de GB, als het lidmaatschap van de GB ook openstond voor vrouwelijke predikanten.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Voor zover ik weet, niets anders dan 100 jaar geleden. De preken van een midden- of rechtsconfessionele predikant zijn niet anders dan die van een gemiddelde GB-dominee. En sinds in veel GB-gemeenten ook gezangen worden gezongen, is het voornaamste verschil naar mijn idee nog vrouwelijke ambtsdragers. Ik denk dat een deel van de confessionele predikanten, vooral de vrouwelijke, lid zou zijn geweest van de GB, als het lidmaatschap van de GB ook openstond voor vrouwelijke predikanten.
Misschien is het wel makkelijk als je de volgende keer aangeeft wanneer je een grapje maakt, want je zegt het zo stellig dat mensen zouden kunnen gaan denken dat je het echt meent ;-)

Nu serieus: je geeft opnieuw blijk van onkunde rondom de GB en de CV. Inderdaad is de GB behoorlijk verschoven en hoor je (helaas) in een groot deel van de GB bovengenoemde klanken niet meer. Dat betekent echter niet dat GB en CV nu hetzelfde zijn, want de CV is ook behoorlijk verschoven.
Je laatste opmerking verdient ook nog wat aandacht. Lidmaatschap van de GB is voor iedereen open, dus ook voor confessionele predikanten.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik ben heel aardig op de hoogte van de CV. Ik ben bevriend met verschillende predikanten binnen de CV en kom geregeld in een CV-gemeente.

Ik ben het dus in het geheel niet met jou eens. Ik zou niet weten met welk punt van het citaat een gemiddelde CV-dominee niet zou kunnen instemmen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Ik ben heel aardig op de hoogte van de CV. Ik ben bevriend met verschillende predikanten binnen de CV en kom geregeld in een CV-gemeente.

Ik ben het dus in het geheel niet met jou eens. Ik zou niet weten met welk punt van het citaat een gemiddelde CV-dominee niet zou kunnen instemmen.
Ik heb nergens beweerd dat ze er niet mee in zouden stemmen. Ik hoor het er alleen nooit in de prediking. Maar als jij andere voorbeelden hebt is dat verblijdend, uiteraard.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Dat is nog iets anders.

Je moet, ook als predikant, toon, tijd en wijze weten. Toch zou je je er nog over kunnen verbazen wat er bij tijd en wijle in de CV aan de orde komt. Anders dan bijvoorbeeld in veel GG-preken is het niet iedere keer in de kern hetzelfde. En dus kun je tien keer komen zonder zoiets te horen. Dat wil niet zeggen dat het nooit aan de orde komt.

Maar ik zal je een pb sturen met een voorbeeld.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Stuur die pb dan ook maar naar mij. Want het gaat er bij mij vooralsnog niet in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zonnebloem »

DDD schreef:Ik ben heel aardig op de hoogte van de CV. Ik ben bevriend met verschillende predikanten binnen de CV en kom geregeld in een CV-gemeente.

Ik ben het dus in het geheel niet met jou eens. Ik zou niet weten met welk punt van het citaat een gemiddelde CV-dominee niet zou kunnen instemmen.
Is het waar wat ds Goedvree op Refoweb schrijft?

“De confessionele gemeenten hebben van oudsher een sterke nadruk gelegd op het Verbond van God met de mens. De Heere is een band aangegaan, en dat wordt bezegeld met de doop. Die visie van het verbond tussen God en ons is zo sterk, dat daardoor allerlei ´bevindelijke vragen´ minder sterk aanwezig zijn.”

PS. ik hoor vaak een confessionele dominee op zondag. Hij zou nooit zo preken als het stukje dat Ph deelde.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:@JC Philpot:

Zijn er dan nu confessionelen die dat niet voor hun rekening zouden nemen? Dat zou mij toch verbazen.
Ik kan me voorstellen dat je in een gemeente met een hele duidelijke rechts-confessionele signatuur dit nog weleens hoort. Het is niet voor niets dat duidelijk rechts-confessionele gemeenten vaak GB-predikanten uitnodigen. Denk aan de Confessionele Hervormde Gemeente te Urk, die een GB predikant heeft. Dat is niet omdat dit geluid zo overvloedig is in de Confessionele Vereniging.

Het grootste gedeelte van de Confessionele gemeenten, behoort tot de Open-Confessionele modaliteit. En daarvan geloof ik niet dat je dit geluid nog regelmatig hoort.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie