Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ireneüs van Lyon »

-DIA- schreef:
Jongere schreef:
Vorst schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:Mooi artikel van ds. W. de Bruin:

https://www.rd.nl/opinie/theologenblog- ... -1.1413718

Inderdaad. Mooi artikel.
Zeker, heel belangrijk bovendien ook. Je ziet de 'verzoening door voldoening' steeds meer onder druk komen te staan, ook in populaire theologie die door heel wat 'kerkvolk' wordt gelezen zonder hier oog voor te hebben.
Nu begrijp ik het niet meer.... Wat bedoelt u? Hetzelfde als ik? Dat blijkt niet uit de context want één moet het verkeerd verstaan, als ik het goed bezie?
Het artikel is een recensie van een boek dat 'verzoening door voldoening' zwaar bekritiseert. Ds. de Bruin gaat hier tegenin en beargumenteert dat verzoening door voldoening wel degelijk de bijbelse lijn is.

Tegelijkertijd benadrukt hij ook het gevaar van een te boekhoudkundige uitleg van verzoening door voldoening (en dat ben ik met hem eens).
Hij zegt
. wij verhouden ons tot God niet als tot een bankier van wie we te veel geld hebben geleend, maar als tot een goede Vader die we met onze ontrouw op het hart hebben getrapt.
Moedwillig hebben wij een goede Vader verlaten. Dat gaat een stuk dieper, maar ik denk dat u dat wel vat.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Ireneüs van Lyon schreef:
Het artikel is een recensie van een boek dat 'verzoening door voldoening' zwaar bekritiseert. Ds. de Bruin gaat hier tegenin en beargumenteert dat verzoening door voldoening wel degelijk de bijbelse lijn is.

Tegelijkertijd benadrukt hij ook het gevaar van een te boekhoudkundige uitleg van verzoening door voldoening (en dat ben ik met hem eens).
Hij zegt
. wij verhouden ons tot God niet als tot een bankier van wie we te veel geld hebben geleend, maar als tot een goede Vader die we met onze ontrouw op het hart hebben getrapt.
Moedwillig hebben wij een goede Vader verlaten. Dat gaat een stuk dieper, maar ik denk dat u dat wel vat.

Tegelijkertijd benadrukt hij ook het gevaar van een te boekhoudkundige uitleg van verzoening door voldoening (en dat ben ik met hem eens).
Volgens mij gebeurt dat volop. Zo zelfs dat een enkeling die dat niet doet helemaal uit de boot valt. Het komt mij voor dat we hier alleen maar verder van de weg raken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

Ik begrijp het niet.
Gaat het dan om verzoening door mijn bevindingen?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door John Galt »

Zo zie je maar, dat ook aan de linkerzijde van de CGK de kern van het gereformeerde belijden nog recht overeind staat. (Veel cynische postings op dit forum ten spijt.)
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Om verder te gaan lijkt het nuttig en noodzakelijk wat er bedoelt wordt net een "juridisch getoonzette verzoeningsleer".

De term "Juridische Verzoeningsleer" laat zich wel een beetje verstaan, maar het is ongebruikelijk om er zo over te spreken. Raadplegen we Digibron, dan wordt dat niet in de behoudende reformatorische kerken gebruikt. We komen met zoekopdracht tegen:
Theologia Reformata (9)
Kerkrecht.nl (7)
Reformatorisch Dagblad (6)
De Waarheidsvriend (6)
De Wekker (5)
Kerkinformatie (2)
Criterium (2)
Acta PKN: SoW-kerken (1)
Acta PKN: Nederlandse Hervormde Kerk (1)
Reformatorische stemmen (1)
Gereformeerd Weekblad (1)
De Reformatie (1)
DNK (1)
Brochures (SGP) (1)


Niet één keer in, om wat te noemen in De Saambinder, De Wachter Sions, Gereformeerd Weekblad, (1 keer), Bewaar het Pand enz.
In het Gereformeerd Weekblad noemt ds. W. Chr. Hovius het 1 maal.

Ds. G.S.A. de Knegt noemt het een keer in een serie artikelen.
http://www.digibron.nl/search/detail/b2 ... n-genade/3
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door John Galt »

En wat wil je ermee zeggen, DIA? Dat het geen oude vertrouwde term is? So what?
Begrijp je het artikel van ds de Bruin eigenlijk wel? Of heb je het nog niet gelezen?
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:En wat wil je ermee zeggen, DIA? Dat het geen oude vertrouwde term is? So what?
Begrijp je het artikel van ds de Bruin eigenlijk wel? Of heb je het nog niet gelezen?
Daarom wilde ik ook helder hebben wat er precies met de term bedoelt wordt.
Wil men het juridisch karakter kwijt? Het Recht? Dan lijkt me duidelijk waar dit heen
gaat. Dat is in feite al heel lang een sta-in-de-weg voor het neo-reformatorisch denken.
Ik vrees dat met het ter discussie stellen van "juridische karakter van de leer" er meer omver valt als we erg in hebben.
Zie ook de aangehaalde preken van ds. Lamain en ds. Blok.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:En wat wil je ermee zeggen, DIA? Dat het geen oude vertrouwde term is? So what?
Begrijp je het artikel van ds de Bruin eigenlijk wel? Of heb je het nog niet gelezen?
Daarom wilde ik ook helder hebben wat er precies met de term bedoelt wordt.
Wil men het juridisch karakter kwijt? Het Recht? Dan lijkt me duidelijk waar dit heen
gaat. Dat is in feite al heel lang een sta-in-de-weg voor het neo-reformatorisch denken.
Ik vrees dat met het ter discussie stellen van "juridische karakter van de leer" er meer omver valt als we erg in hebben.
Zie ook de aangehaalde preken van ds. Lamain en ds. Blok.
Ik denk dat je de strekking van het artikel niet begrijpt, Dia. Lees het anders nog eens rustig door. Het is een boekbespreking, dus sommige zinnen slaan op het boek, en daar is de schrijver van het artikel het niet mee eens.
Maar de strekking van artikel is heel goed.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

De schrijver van het artikel zegt bijvoorbeeld:
Zelf kan ik het element van schuld, genoegdoening en kwijtschelding (vrijspraak) niet wegdenken uit het Evangelie.
. Daar ben je het toch mee eens?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
John Galt schreef:En wat wil je ermee zeggen, DIA? Dat het geen oude vertrouwde term is? So what?
Begrijp je het artikel van ds de Bruin eigenlijk wel? Of heb je het nog niet gelezen?
Daarom wilde ik ook helder hebben wat er precies met de term bedoelt wordt.
Wil men het juridisch karakter kwijt? Het Recht? Dan lijkt me duidelijk waar dit heen
gaat. Dat is in feite al heel lang een sta-in-de-weg voor het neo-reformatorisch denken.
Ik vrees dat met het ter discussie stellen van "juridische karakter van de leer" er meer omver valt als we erg in hebben.
Zie ook de aangehaalde preken van ds. Lamain en ds. Blok.
Ik denk dat je de strekking van het artikel niet begrijpt, Dia. Lees het anders nog eens rustig door. Het is een boekbespreking, dus sommige zinnen slaan op het boek, en daar is de schrijver van het artikel het niet mee eens.
Maar de strekking van artikel is heel goed.
Oké verklaar het dan eens in gewone kerkelijke taal?
Mag ook in Jip- en Janneke-taal, als u dat beter schikt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Moderamen »

Ga eerst het artikel maar eens goed lezen. Je snapt het niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Moderamen schreef:Ga eerst het artikel maar eens goed lezen. Je snapt het niet.
Ik begrijp wel waarom, ik moest het ook goed lezen, hij werpt allerlei stellingen op zonder waardeoordeel, je moet even goed lezen welke kant hij er mee op wil, idd Dia lees het nog even goed door, dan zie je hoe hij op de stellingen reageert.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Ds. de Bruin schrijft over theologische visies op de verzoeningsleer. Als ik DIA goed begrijp en een beetje ken, schrijft hij vooral over de praktijk/beleving van de verzoening door voldoening, en de plaats van het recht van God in het leven van een zondaar.
Als het daarover gaat zullen deze predikant en DIA het niet met elkaar eens zijn en ook geen herkenning vinden, vermoed ik. Daar gaat het artikel echter niet over.
Ds. de Bruin verdedigt hier, terecht en heel noodzakelijk in onze tijd, dat het idee van verzoening door voldoening Bijbelse grond heeft.
John Galt schreef:Zo zie je maar, dat ook aan de linkerzijde van de CGK de kern van het gereformeerde belijden nog recht overeind staat. (Veel cynische postings op dit forum ten spijt.)
Ik zou je optimisme graag delen. Ds. de Bruin verdedigt in dit artikel inderdaad een belangrijke kern van het gereformeerde belijden. Dat is nog iets anders dan jij schrijft. De (twitter)reactie van deze zelfde predikant op het 'vrouwenbesluit' in de GKV stem me dan weer wat minder hoopvol.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Komt wel snel tot de conclusie dat die mevrouw een bekommerde ziel is.

"En als ik tussen de regels lees hebt u op die manier al met God te doen. Want waarom bent u zo onrustig en bekommerd en leest u de Bijbel en luistert naar preken? Is het niet omdat je met God te doen hebt gekregen?"

Is het niet vaak zo, als mensen die onder de Waarheid zijn opgevoed, voelen dat ze ouder worden, dat de dood hen wel eens aangrijnst, dat die mensen wel eens de Bijbel pakken, of een goed boek? Een overtuiging in de consciëntie is op zich geen reden om te veronderstellen dat deze mevrouw een bekommerde ziel is. Vaak, en dan geloof ik echt vaak, dat oudere mensen die zien dat het naar het einde gaat, ongerust worden, en van daaruit de Bijbel of een goed boek pakken. Ik geloof dat hier wel snel de handen opgelegd worden, en als die mevrouw waarlijk bekommerd is, dan laat ze zich echt niets in haar handen stoppen. Even terzijde opgemerkt, om te laten zien hoe makkelijk een mens zichzelf misleidt en ook wel misleidt wil worden als hij maar gerust gesteld is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie