Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Mara schreef:Welke dingen zijn het, die de kerk afbreken?

a. Onwetendheid van die zonden die haar beschadigen en ruïneren.
Soms zijn er in verschillende gemeenten bijzondere kerkelijke zonden. Efeze had haar zonde, Sardis had haar zonde, Laodicea had haar zonde (Openb. 2-3). Welnu, als zij die nooit kennen en zich bekeren, je weet dat de kandelaar van Efeze weggenomen wordt en Laodicea uitgespuwd wordt uit Christus’ mond. O dit is de ban in de kerken geweest, die terwijl ze in vrijheid leefden, hun toestand niet konden (niet wilden!) kennen toen Christus hen bezocht, en toen kwam haar ondergang zonder dat ze de oorzaak ervan wisten.

b. Zelfzoeking, een egoïstische geest.
Christus Jezus is het Hoofd van het lichaam, de kerk. Welnu, het is zeker dat als je je eigen naam meer beschermt dan de Naam van Christus, je eigen lusten meer tevreden stelt dan de wil en het hart van Christus, als je meer zorg hebt om mooie veren te verzamelen voor je eigen nest, en niet het goede zoekt van de kerk van Christus, dan is het zeker dat God je zal verlaten en alles snel tot verwoesting zal komen.

c. Een verbond en vriendschap met de vijanden van Christus’ koninkrijk, of vrede met onze lusten.
Het is niet de zonde, maar vrede met de zonde en een stille gerustheid in de zonde, die Christus’ koninkrijk omverwerpen. Die zonden waarvan je zegt dat je niet zonder kunt en daarom eraan toegeeft en er niet onder treurt, die zijn het die de kerken verwoesten.

d. Als een kerk haar wapens neerlegt.
Geen enkel koninkrijk kan normaal gesproken veilig zijn, als al haar wapens zijn afgenomen of niet worden gebruikt terwijl de vijand aan de grens staat. Als de kerk het geloof weghangt of weglegt, het schild waarmee we onszelf verdedigen, en het gebed, waarmee we onze vijanden aanvallen, wat voor veiligheid mogen we dan verwachten voor onze kerk? Er is geen gevaarlijker voorteken van verwoesting van een kerk dan wanneer de Geest der gebeden begint te wijken.

e. Als er geen vruchten worden voortgebracht.
Houw die kerk om die de grond in beslag neemt na vele jaren van snoeien en natmaken. Het doel van de boom is dat hij vrucht draagt. Als er geen vrucht is, vraag je zelf om de bijl om de boom om te hakken.

f. Verdeeldheid.
Dit werpt koninkrijken omver zonder dat er buitenlandse vijanden voor nodig zijn. De hel geniet ervan om kerken onderling verdeeld te maken. Dit is het eerste wat hij probeert in de beste kerken, en het is meestal succesvol, als de Heere het toelaat dat de wachters sluimeren en niet waakzaam zijn. Het is wonderlijk om te zien wat een kleine ergernis kan doen: een woord, een gebaar, een kledingstuk, iets onbelangrijks. O weest waakzaam! Hebt de waarheid lief, neem geen afwijkende meningen aan, maar weent en bidt en vraagt raad en beeft voordat u een meningsverschil inbrengt. De eerste zonde die ontstond in de eerste christengemeente was murmurering (Hand. 6:1). Wat volgde erop? Stephanus, een aardse engel vol van de Heilige Geest, wordt vervolgd en van hen weggenomen en daarna wordt de hele gemeente verstrooid. O bewaart de vrede van de kerk en verscheur die niet voor kleinigheden. Hebt elkaar oprecht lief, en dan kan het niet anders of u zult in vrede met elkaar leven!

Thomas Shepard, Kerkblad van de HHK te Nieuw Lekkerland
De kerk met een kleine k dan wel te verstaan
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Iedereen die het hoort mag zich aangesproken weten!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Ik weet uw werken, dat gij de naam hebt dat gij leeft, en gij zijt dood.

Openbaring 3:1

Er zijn mensen die al hun godsdienstigheid zoeken in hun houding, hun kleding en hun uiterlijke vroomheid. Zij menen dat deze zaken een recht geven op de hemel. Tot zulken wordt echter gezegd: 'Gij hebt de naam dat gij leeft, en gij zijt dood. Zij zijn van mening dat het nodig is om de gedaante en de uiterlijke kenmerken van christenen te hebben. Door deze middelen houden zij hun naam hoog in de wereld. Als zij echt goddeloos zouden leven, zouden ingetogen mensen niet in hun buurt komen. Dan zouden ze slechts geacht worden als gedoopte heidenen. n in Deze mensen laten hun vroomheid zien om een goede naam en achting te verkrijgen bij anderen. Met dode vormen kan men de mond van het geweten stoppen. Zouden ze niet enige uiterlijke vroomheid hebben, dan zou hun geweten hen aanvliegen. Dan zouden ze bang zijn voor zichzelf. Daarom denken ze dat het nuttig is om een gedaante van godzaligheid te hebben. Maar ach, wat stelt dat alles voor? Vormendienaars zijn als de grafmonumenten in en bij de kerk. Zij heffen hun ogen en handen op naar de hemel, maar ze hebben geen ziel! De vroomheid van de vormendienaar is bovendien alleen maar gericht op kleine details en onbetekenende zaken. Zij laten het zwaarste van de wet na, namelijk het oordeel, barmhartigheid en het geloof. Weet dat Christus geen bitterder vijanden had dan de rechtzinnige farizeeën!

Thomas Watson
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Volontair »

Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen (Filipp. 2:13).

Hoe de Heilige Geest het geloof werkt in de uitverkorenen.

Het geloof is een almachtig werk van de Heilige Geest, Die in ons werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Als de tijd der minne gekomen is dat de ziel van de doemwaardige zondaar van het vlakke des velds zal worden opgenomen in de liefdearmen van de drie-enige God, en als zij de gelukzalige bruid van de Zoon van God zal worden gemaakt, dan komt de Heilige Geest met Zijn almachtige levensadem de ziel van de dode zondaar krachtig aanblazen en met Zijn hemelse genadestralen verlichten.
Hij gaat door middel van een zaligmakende overtuiging de vastigheden van de satan en van de vijandige adamsnatuur opbreken en neemt het stenen hart weg.
Hij scheurt de banden van zonde en wereld in stukken, waaraan de arme uitverkorenen zo vast gebonden liggen.
Hij doet de fundamenten van de eigengerechtigheid en van het waangeloof instorten en schept in het binnenste een goddelijk licht, waarbij de donkere nevelen en schaduwen verdwijnen.
Hij openbaart daar ook de Heere Jezus Christus met Zijn glansrijke heerlijkheid en met de gehele volheid van Zijn dierbare goddelijke genade, en Hij opent de blinde ogen van de zondaar om Hem als zijn hemelse Verlosser geestelijk te aanschouwen.
O, nu gaat de Blinkende Morgenster op in het hart!
Nu maakt de Heilige Geest de dode zondaar levend met Christus.
Nu leidt en trekt Hij hem op de liefelijkste wijze tot Christus, en verenigt zijn hart met de goddelijke Immanuël.
Hij drukt hem de wortel van het oprechte geloof zo diep inwendig in de grond van zijn ziel, dat de zondaar de Heere Jezus met Zijn volzalige genadeweldaden hartgrondig gaat aannemen en omhelzen, en zich geheel aan Hem overgeeft en toevertrouwt.
Ja, de Heilige Geest doet hem nu, in Christus, ook de eeuwige Vader vinden, en de drie-enige God, met Zijn volheid van zaligheid, voor tijd en eeuwigheid.
Hij geeft hem die God, in Christus, met al Zijn heilrijke weldaden tot zijn zalige verlossing nu te omhelzen en waarachtig te genieten door het geloof.
Zeker, de mensen moeten deze dingen door de goddelijke genade ondervindelijk gewaarworden in hun ziel, anders zal het Evangelie bedekt zijn in degenen die verloren gaan (2 Kor. 4).
Velen zijn genegen om met elkaar te twisten over de aard en eigenschappen van het ware geloof.
Maar de Schrift zegt: er geloofden er zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13).
En slechts zovelen zullen het recht verstaan, als er die verborgenheid des geloofs zullen houden in een rein geweten (1Tim. 3.)

Bron: Dagboek Theodorus van der Groe, Toetssteen der ware en valse genade.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Deel 2van het interview met Ds. A. Kort n.a.v. zijn 25-jarig ambtsjubileum. Mooi om te lezen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/vandaag/economie/ook- ... -1.1507970
Ik las dit artikel en dacht bij mezelf: 'Zozo, wat een na-apers, daar in Rijssen...' ;) Hadden ze daar nou werkelijk een Zeeuws praktijkvoorbeeld voor nodig? ;)
Maar het is voor het goede doel, zullen we maar zeggen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/vandaag/economie/ook- ... -1.1507970
Ik las dit artikel en dacht bij mezelf: 'Zozo, wat een na-apers, daar in Rijssen...' ;) Hadden ze daar nou werkelijk een Zeeuws praktijkvoorbeeld voor nodig? ;)
Maar het is voor het goede doel, zullen we maar zeggen...
Er zijn daar drie kringloopwinkels op een kluitje: Een van Dorkas, een van de GG, en een Algemene...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vagari »

Moest gisteravond weer denken aan het meest 'slimme' gebed uit de Bijbel. k' Heb het thuis nog even gelezen:
Mattheüs 8:2 / STV
2 ‭‭En ziet, een melaatse kwam, en aanbad Hem,‭²‭ zeggende: Heere! ‭indien‭ ‭Gij‭ wilt, Gij kunt mij reinigen.‭
k' Las nog even door:
Mattheüs 8:8-9 / STV
8 ‭‭En de hoofdman over honderd, antwoordende, zeide: Heere! ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak zoudt inkomen; maar spreek alleenlijk een woord, en mijn knecht zal genezen worden.‭ 9 ‭‭Want ik ben ook een mens onder de macht ‭van‭ ‭anderen‭,‭⁸‭ hebbende onder mij krijgsknechten; en ik zeg tot dezen: Ga! en hij gaat; en tot den anderen: Kom! en hij komt; en tot mijn dienstknecht: Doe dat! en hij doet het.‭
Meestal wordt er in de preken nadruk gelegd op het 'niet waardig zijn' van de hoofdman. Maar ik las nu dit:
Maar één woord.
Want de nietige hoofdman zegt tot zijn knecht: Ga! en hij gaat; Kom! en hij komt; Doe dat! en hij doet het. Wat zal het dan zijn als Christus dat zegt. De Zoon van God aan Wie alles onderworpen is zegt tot de golven: Wees stil! Tot de doden: Leef! en tot Zijn knechten: Kom!; Ga! of Doe dat!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-van ... -1.1509609

Is hij de vader van de in de Gereformeerde Gemeenten behorende student G.P. van Nieuw Amerongen uit Stolwijk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-c-a-v ... -1.1509317

Ik las dat er in dit artikel enkele zaken naar voren kwamen die de achterliggende maanden zijn besproken op het forum, dat ik het niet kan nalaten om het hier te plaatsen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-van ... -1.1509609

Is hij de vader van de in de Gereformeerde Gemeenten behorende student G.P. van Nieuw Amerongen uit Stolwijk?
Jazeker!
Jij bent altijd wel geïnteresseerd in de familiebanden volgens mij;-)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-c-a-v ... -1.1509317

Ik las dat er in dit artikel enkele zaken naar voren kwamen die de achterliggende maanden zijn besproken op het forum, dat ik het niet kan nalaten om het hier te plaatsen.
Mooi en inhoudsvol artikel. Dank voor het delen!
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

KEURIG REFOCHRISTENDOM IS DOODLOPENDE WEG


“Heb je het hartelijke voornemen om de Heere te dienen in dit nieuwe schooljaar? Dat kan toch eigenlijk ook niet anders, als je bedenkt dat de Heere Zijn Naam op je voorhoofd heeft geschreven?” Die vraag werd pas gesteld aan leerlingen op een reformatorische school. Dat soort vragen hoor je geregeld in refo-Nederland. De Heere dienen, daar gaat het om.

Hoe ziet dat ‘dienen’ er in de praktijk uit? Nou, dan ga je elke zondag twee keer naar de kerk, elke week naar de catechisatie, en ook naar jv, je komt van je levensdagen niet in een café, je draagt nette kleding, je vloekt nooit, je hebt geen ‘wereldse vrienden’, je drinkt nooit te veel alcohol, je luistert altijd naar wat je ouders zeggen, je doet je best op school, begint de dag met een dagboekstukje…

ARTIKEL
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Mara schreef:KEURIG REFOCHRISTENDOM IS DOODLOPENDE WEG


“Heb je het hartelijke voornemen om de Heere te dienen in dit nieuwe schooljaar? Dat kan toch eigenlijk ook niet anders, als je bedenkt dat de Heere Zijn Naam op je voorhoofd heeft geschreven?” Die vraag werd pas gesteld aan leerlingen op een reformatorische school. Dat soort vragen hoor je geregeld in refo-Nederland. De Heere dienen, daar gaat het om.

Hoe ziet dat ‘dienen’ er in de praktijk uit? Nou, dan ga je elke zondag twee keer naar de kerk, elke week naar de catechisatie, en ook naar jv, je komt van je levensdagen niet in een café, je draagt nette kleding, je vloekt nooit, je hebt geen ‘wereldse vrienden’, je drinkt nooit te veel alcohol, je luistert altijd naar wat je ouders zeggen, je doet je best op school, begint de dag met een dagboekstukje…

ARTIKEL
Ik wilde hem ook net delen..... ;)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Psalm 100:
1 Een lofzang. Gij ganse aarde! juicht den HEERE.
2 Dient den HEERE met blijdschap, komt voor Zijn aanschijn met vrolijk gezang.

Jozua 24:
14 En nu, vreest den HEERE, en dient Hem in oprechtheid en in waarheid; en doet weg de goden, die uw vaders gediend hebben, aan gene zijde der rivier, en in Egypte; en dient den HEERE.

1 Samuel 12:
24 Vreest slechts den HEERE, en dient Hem trouwelijk met uw ganse hart; want ziet, hoe grote dingen Hij bij ulieden gedaan heeft!
-
Plaats reactie