Gelezen, gedacht, gehoord...

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Maar je gaat er wel mee leren leven en omgaan toch?
Ik heb de Heere gevraagd of Hij mij wilde bewaren voor opstandige gedachten.
Als je met zoiets geconfronteerd wordt, moet je het leren aanvaarden en dat is voor iedereen anders denk ik.
En je bidt niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kind.
Zeeuw schreef:Bij mijn ziekte gaat bv de techniek vrij hard.
In hun geval ook. Zeker in de afgelopen 10 jaar. Maar ook de nabije toekomst.
Zeeuw schreef:Dan vind ik best dat ik mag bidden of de Heere het onderzoek wil zegenen en versnellen toch?
Dat mag je best doen.
In ons geval kwam er een behandeling, maar ik had daar voor mezelf geen goed gevoel over.
Mijn ene zoon bleef ook sceptisch.
En die houding heeft ons behoed voor een teleurstelling, die mijn andere zoon dus wel moest verwerken.
Zoiets is echt persoonlijk. Je kunt het de ander niet aangeven noch afnemen. Ook al is het je eigen kind of moeder/vader.

Maar veel mensen verwachten teveel van een behandeling. Ik bedoel jou daar niet mee, maar in het algemeen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Maar je gaat er wel mee leren leven en omgaan toch?
Ik heb de Heere gevraagd of Hij mij wilde bewaren voor opstandige gedachten.
Als je met zoiets geconfronteerd wordt, moet je het leren aanvaarden en dat is voor iedereen anders denk ik.
En je bidt niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kind.
Zeeuw schreef:Bij mijn ziekte gaat bv de techniek vrij hard.
In hun geval ook. Zeker in de afgelopen 10 jaar. Maar ook de nabije toekomst.
Zeeuw schreef:Dan vind ik best dat ik mag bidden of de Heere het onderzoek wil zegenen en versnellen toch?
Dat mag je best doen.
In ons geval kwam er een behandeling, maar ik had daar voor mezelf geen goed gevoel over.
Mijn ene zoon bleef ook sceptisch.
En die houding heeft ons behoed voor een teleurstelling, die mijn andere zoon dus wel moest verwerken.
Zoiets is echt persoonlijk. Je kunt het de ander niet aangeven noch afnemen. Ook al is het je eigen kind of moeder/vader.

Maar veel mensen verwachten teveel van een behandeling. Ik bedoel jou daar niet mee, maar in het algemeen.
Dat laatste begrijp ik. Waarbij er wsl wel een verschil tussen een psychische en lichamelijke aandoening kan zijn. Ik zie bij mij, fysieke, aandoening, de techniek echt sprongen maken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

Ik begrijp het wel van de dominee. Toen ik post-poliosyndroom had heb ik ook nooit om genezing gebeden. De internist zei destijds dat het een onomkeerbaar proces was, gevolg van de polio die ik als kind gehad heb.
Ik voelde ook dat ik die ziekte had om afhankelijk van de Heere te worden.
Dus niet dat ik dacht dat ik niet zou mogen bidden om genezing, maar ik dacht echt dat de Heere mij die aandoening met een bepaald doel had gegeven. En daar was ik het mee eens geworden.
Ik ben toch genezen, nu alweer zo'n 20 jaar geleden. Mijn dochtertje van bijna 7 zei toen: mama ik heb elke dag gebeden of u beter mocht worden.
En ook voor mijn vader is het een gebedsworsteling geweest omdat de Heere hem beloofd had dat wij zouden genezen van de polio in 1978 (2 zussen en ik)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

We moeten worden als een kind. Dat zal ook bij dit onderwerp wel gelden. Gaat een kind zich eerst afvragen of wat hij vraagt wel mogelijk is? Nee, zeker niet.
Als we onze kinderen bijbrengen dat de Heere een almachtige God is, getuigt het van ongeloof als we vervolgens zeggen: 'maar ik heb een ongeneeslijke ziekte.' Ik kan er niet veel anders van maken. De Heere is nog Dezelfde als tijdens de omwandeling, wij zijn te rationeel geworden om dat nog een echte plek te geven.

Let wel: ik heb het hier over het geloof in Gods almacht. Dat is iets anders dan geloven dat God ons beter zal maken. Je komt in sommige kringen tegen dat mensen die ziek zijn en blijven, zo ongeveer verweten wordt dat ze onvoldoende geloof hebben. Dat mag wat mij betreft absoluut niet, tenzij er een bijzondere belofte ligt dat je beter zult worden.

Tenslotte: of je zelf bidt om genezing van je ziekte, is een heel persoonlijke zaak. Zelf denk ik dat een gebed om het met de Heere eens te zijn in deze weg, hoger ligt. Maar nogmaals, zeggen dat je niet bidt om genezing met als reden dat het nu eenmaal een ongeneeslijke ziekte is, kan ik echt niet Bijbels noemen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

eilander schreef:Maar nogmaals, zeggen dat je niet bidt om genezing met als reden dat het nu eenmaal een ongeneeslijke ziekte is, kan ik echt niet Bijbels noemen.
"Ik durf God niet om genezing te vragen en geloof dat ik deze ziekte moet dragen. In de oefenschool van het lijden helpt het mij om de Heere Jezus te volgen."
De dominee onderstreept dat “voor de Heere niets te wonderlijk is”. “Het is Zijn leiding dat ik deze ziekte met mij mee moet dragen. Ik vraag dus niet om genezing, maar wel om kracht zodat ik Hem kan blijven dienen als predikant.

En daar zou ik Amen op kunnen zeggen.

Het is meestal gemakkelijker om over deze zaken te praten, dan er uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Maar nogmaals, zeggen dat je niet bidt om genezing met als reden dat het nu eenmaal een ongeneeslijke ziekte is, kan ik echt niet Bijbels noemen.
"Ik durf God niet om genezing te vragen en geloof dat ik deze ziekte moet dragen. In de oefenschool van het lijden helpt het mij om de Heere Jezus te volgen."
De dominee onderstreept dat “voor de Heere niets te wonderlijk is”. “Het is Zijn leiding dat ik deze ziekte met mij mee moet dragen. Ik vraag dus niet om genezing, maar wel om kracht zodat ik Hem kan blijven dienen als predikant.

En daar zou ik Amen op kunnen zeggen.

Het is meestal gemakkelijker om over deze zaken te praten, dan er uit.
eilander schreef:(...)of je zelf bidt om genezing van je ziekte, is een heel persoonlijke zaak. Zelf denk ik dat een gebed om het met de Heere eens te zijn in deze weg, hoger ligt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

eilander schreef:
eilander schreef:(...)of je zelf bidt om genezing van je ziekte, is een heel persoonlijke zaak. Zelf denk ik dat een gebed om het met de Heere eens te zijn in deze weg, hoger ligt.
Als je zegt dat dit hoger ligt, wat ik dus ook vind, waarom zeg je dan dit:
eilander schreef:zeggen dat je niet bidt om genezing met als reden dat het nu eenmaal een ongeneeslijke ziekte is, kan ik echt niet Bijbels noemen.
Dat is dan toch met elkaar in tegenspraak?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Er zijn nu eenmaal zaken waarom niet gebeden wordt. Na een amputatie is het wat bidden om 'genezing' betreft klaar. En zo zijn er meer zaken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
eilander schreef:(...)of je zelf bidt om genezing van je ziekte, is een heel persoonlijke zaak. Zelf denk ik dat een gebed om het met de Heere eens te zijn in deze weg, hoger ligt.
Als je zegt dat dit hoger ligt, wat ik dus ook vind, waarom zeg je dan dit:
eilander schreef:zeggen dat je niet bidt om genezing met als reden dat het nu eenmaal een ongeneeslijke ziekte is, kan ik echt niet Bijbels noemen.
Dat is dan toch met elkaar in tegenspraak?
Nee, helemaal niet. Als ik niet bid om genezing, kan dat om twee redenen zijn:
1. Ik geloof niet dat de Heere mijn ziekte kan genezen omdat die ongeneeslijk is
2. Omdat ik bid of de Heere mij berusting geeft, staat dat een gebed om genezing in de weg.
De eerste reden wijs ik als onbijbels af.
De tweede reden acht ik een grote genade.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Bertiel schreef:Om dat heel concreet te maken: op een gegeven moment lezen we met elkaar de beroemde brief aan Diognetus. Die brief dateert uit ca. 150 na Christus en biedt een beschrijving van het geloof en de levensstijl van de eerste christenen. In die brief wordt van deze christenen onder meer gezegd dat zij zich niet van niet-christenen onderscheiden door de steden waarin ze wonen, niet door de aparte taal die zij spreken en niet door zich anders te kleden of te eten.
Dat is al een beetje een schok voor studenten die denken dat de christelijke identiteit erin gelegen is dat we allemaal bij elkaar op de Biblebelt gaan klitten, een sociolect brabbelen dat andere mensen niet begrijpen en ons anders kleden. Nee, die christenen waren burgers van een ander vaderland. Zij werden vervolgd maar onderscheidden zich door hun grote naastenliefde. „Ze zijn arm, en ze maken velen rijk; aan alles hebben ze gebrek, en toch hebben ze alles in overvloed.”
Kijk, dan kunnen we ons als docenten en studenten in zo’n bron spiegelen, vaststellen hoe anders we eigenlijk zijn dan die eerste christenen, en ons afvragen wat we moeten doen om dat te corrigeren.

Column van Bart-Jan Spruyt in het RD van vandaag
Mooi om te lezen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

refo schreef:Er zijn nu eenmaal zaken waarom niet gebeden wordt. Na een amputatie is het wat bidden om 'genezing' betreft klaar. En zo zijn er meer zaken.
Dat bedoelde ik dus.
Het zou dan eerder verzoeken zijn.
eilander schreef:1. Ik geloof niet dat de Heere mijn ziekte kan genezen omdat die ongeneeslijk is
Genetische ziekten zijn ook onderverdeeld:

Genetische aandoeningen zijn aandoeningen die het gevolg zijn van afwijkingen in de genen of chromosomen. Er bestaan meer dan vierduizend ziekten die worden veroorzaakt door genetische afwijkingen.
Genetische afwijkingen kunnen worden verdeeld in twee soorten. Erfelijke genetische aandoeningen zijn afwijkingen in de genen of chromosomen die worden geërfd van de ouders. De afwijking bestond dus al eerder.
Daarnaast zijn er verworven genetische aandoeningen, afwijkingen die pas tijdens het leven ontstaan in de genen of chromosomen. Dat kan gedurende de ontwikkeling van de foetus, maar ook nog na de geboorte. Er ontstaat dan dus schade in het voorheen onbeschadigde genetisch materiaal.

Dan zou je kunnen zeggen dat die laatsten mogelijk genezen zouden kunnen worden, de eersten niet.
Iemand met het syndroom van Down heeft geen 2 maar 3 chromosomen in elke lichaamscel zitten.
Mag je dan bidden om genezing?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Het gaat alleen om chromosoom 21. Maar Syndroom van Down is ook een goed voorbeeld.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
refo schreef:Er zijn nu eenmaal zaken waarom niet gebeden wordt. Na een amputatie is het wat bidden om 'genezing' betreft klaar. En zo zijn er meer zaken.
Dat bedoelde ik dus.
Het zou dan eerder verzoeken zijn.
eilander schreef:1. Ik geloof niet dat de Heere mijn ziekte kan genezen omdat die ongeneeslijk is
Genetische ziekten zijn ook onderverdeeld:

Genetische aandoeningen zijn aandoeningen die het gevolg zijn van afwijkingen in de genen of chromosomen. Er bestaan meer dan vierduizend ziekten die worden veroorzaakt door genetische afwijkingen.
Genetische afwijkingen kunnen worden verdeeld in twee soorten. Erfelijke genetische aandoeningen zijn afwijkingen in de genen of chromosomen die worden geërfd van de ouders. De afwijking bestond dus al eerder.
Daarnaast zijn er verworven genetische aandoeningen, afwijkingen die pas tijdens het leven ontstaan in de genen of chromosomen. Dat kan gedurende de ontwikkeling van de foetus, maar ook nog na de geboorte. Er ontstaat dan dus schade in het voorheen onbeschadigde genetisch materiaal.

Dan zou je kunnen zeggen dat die laatsten mogelijk genezen zouden kunnen worden, de eersten niet.
Iemand met het syndroom van Down heeft geen 2 maar 3 chromosomen in elke lichaamscel zitten.
Mag je dan bidden om genezing?
47 ipv 46 toch? :-). Ik snap je punt Mara. Volgens mij gaat het vooral om tussenliggende zaken. Refo gaf bv ook het voorbeeld van amputatie. Dat God alles kan, wil niet zeggen dat je als mens Hem moet verzoeken met zaken die, naar de mens, onmogelijk zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes S »

TSD schreef:Mooi artikel wat in eenvoudige bewoording toch (denk ik) de kern van de gereformeerde leer verdedigd tegenover niet- en/of ex-gereformeerde christenen.

https://www.rd.nl/opinie/is-verzoening- ... -1.1560399
Wat mij betreft behoort het tot De kern van de Bijbelse leer.
We moeten eens door die zandgrond zakken van ''de reformatorische leer daar steun ik op''.

Die verstandig is bouwt zijn huis op Christus.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Johannes S schreef:
TSD schreef:Mooi artikel wat in eenvoudige bewoording toch (denk ik) de kern van de gereformeerde leer verdedigd tegenover niet- en/of ex-gereformeerde christenen.

https://www.rd.nl/opinie/is-verzoening- ... -1.1560399
Wat mij betreft behoort het tot De kern van de Bijbelse leer.
We moeten eens door die zandgrond zakken van ''de reformatorische leer daar steun ik op''.

Die verstandig is bouwt zijn huis op Christus.
Ik zie geen tegenstelling met wat ik zeg. Natuurlijk is het de Bijbelse leer. Dat betekent niet dat je het niet ook gereformeerd mag noemen.
Plaats reactie