Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Delftenaar »

Over het uiterlijk van een kerkgebouw kun je van smaak verschillen, maar in het interieur is een goede akoestiek erg belangrijk. In sommige kerken is die erg beroerd.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Delftenaar schreef:Over het uiterlijk van een kerkgebouw kun je van smaak verschillen, maar in het interieur is een goede akoestiek erg belangrijk. In sommige kerken is die erg beroerd.
Weleens in Vlaardingen in een kerk geweest (Ger Gem? weet het niet zeker) die was echt potdicht qua geluid.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Delftenaar »

Nee, maar wel eens in Lelystad en ook daar sloeg het zingen dood door de slechte akoestiek.
Bij de PKN is de Bethlehemkerk in Den Haag een voorbeeld.

Maar als je als gemeentelid altijd in zo'n gebouw kerkt zul je er wel aan wennen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Delftenaar schreef:Nee, maar wel eens in Lelystad en ook daar sloeg het zingen dood door de slechte akoestiek.
Bij de PKN is de Bethlehemkerk in Den Haag een voorbeeld.

Maar als je als gemeentelid altijd in zo'n gebouw kerkt zul je er wel aan wennen.
Ja idd
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:De kerken van Dordrecht en Lisse zijn prachtig.
... en Krabbendijke en Gouda-Stationsplein (GGiN) dan vast ook wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dit vind ik werkelijk absurd.

De kerk van de GG in Zeist is mijns inziens een van de mooiste kerken van de GG. Ik vind dat mensen die daar anders over denken, duidelijk geen smaak hebben. Maar het heeft weinig zin om daarover te twisten, want dat hangt samen met iemands algehele culturele opvoeding en ontwikkeling.
Dat laatste is zeker waar. En over smaak vakt nu eenmaal niet te twisten. Ik houd van zeer traditioneel, zowel als het om het interieur als om het exterieur gaat. Wat dat betreft stemt het me tot genoegen dat de GG van Utrecht het orgel van Rotterdam-Centrum overneemt. Ik ben benieuwd naar het exterieur van de nieuw te bouwen kerk...

Kun jij dan eens een kerk(stijl) noemen (in de GG) die jij foeilelijk vindt?

De mooiste kerk in de GG is wat mij betreft het kerkgebouw van Hoofddorp. Ook de GG van Aalburg en Opheusden en de HHK van Ouderkerk aan den IJssel vind ik mooie gebouwen.
De nieuwe kerk in Barneveld vind ik foeilelijk, een gedrocht. Sliedrecht vind ik ook mooi. Gouda is ook mooi. Vóór de verbouwing vond ik Capelle aan den IJssel Middelwatering ook mooi. Wat Hoofddorp betreft, dat vind ik ook wel een mooi gebouw inderdaad.
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes 3:16 »

Niet wat een mens in zichzelf als individu is, is belangrijk en maakt hem tot een persoon, maar wie hij in zijn leven vertegenwoordigt; wiens masker hij draagt! Hij is slechts persoon, als hij een hogere Macht in zijn leven laat doorklinken. De mens is als eigenheid maar een zielige armzaligheid. Hij wordt pas iets, als hij Iemand representeert!
Dr. W. Aalders in "Burger van twee werelden"
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
GGotK schreef:De kerken van Dordrecht en Lisse zijn prachtig.
... en Krabbendijke en Gouda-Stationsplein (GGiN) dan vast ook wel.
Smaken verschillen natuurlijk, maar het redelijk nieuwe kerkgebouw van GG Nieuwdorp heeft wat mij betreft een fenomenaal exterieur.

(@mods, misschien idee tot afsplitsing naar nieuw topic voor interieur/exterieur kerkgebouwen?)
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:De kerken van Dordrecht en Lisse zijn prachtig.
... en Krabbendijke en Gouda-Stationsplein (GGiN) dan vast ook wel.
Smaken verschillen natuurlijk, maar het redelijk nieuwe kerkgebouw van GG Nieuwdorp heeft wat mij betreft een fenomenaal exterieur.

(@mods, misschien idee tot afsplitsing naar nieuw topic voor interieur/exterieur kerkgebouwen?)
Ja inderdaad, er ligt ook een heel mooi aangelegde tuin voor. Overigens is het interieur een stuk minder en is er heel erg weinig akoestiek.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Hoe de Hongaarse minister van buitenlandse zaken een westers-liberaal vooringenomen presentatrice pareert, en een goed punt maakt over de multiculturele samenleving:

https://www.youtube.com/watch?v=aWc0vrKHuMw
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

J.C. Philpot schreef:Hoe de Hongaarse minister van buitenlandse zaken een westers-liberaal vooringenomen presentatrice pareert, en een goed punt maakt over de multiculturele samenleving:

https://www.youtube.com/watch?v=aWc0vrKHuMw
Die interview zegt heel veel over de BBC. :deg
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Bid en je zult ontvangen. Ligt er een verband tussen bidden en ontvangen? Niets, totaal niets. En toch wel: verdienende wijze niet, maar voorbereidende wijze wel. Allen die zalig worden zijn zo begonnen: ze zijn aan het lezen gegaan, aan het zoeken gegaan, aan het bidden gegaan, aan het proberen gegaan.

Je moet niet wachten totdat er iets Geestelijks in je komt. Je hoeft niet eerst een geestelijke aandrijving te hebben. Welnee. Bid en klopt en roept! Zoekt de Heere! En als ik dat doe komt het dan ook? Nou, zegt een oude schrijver, een Engelsman: zekerheid is er niet maar waarschijnlijkheid wel. Begin verstandelijk en dan zal de Heere voor het geestelijke zorgen. Die waarschijnlijkheid is er, die verwachting mag je hebben. Want de Heere beloofd mede in te vloeien. Maar Hij wacht eerst eens of wij beginnen. En als wij dan beginnen, begint de Heere ook. Oh, het is zo ruim! Doe het maar! En ik heb er nog maar weinig gezien, die halverwege waren en die voorgoed zijn teruggevallen. Ik heb er vele gezien verstandelijk begonnen en hun nood klaagden, en die zeiden: ik kan mn hart maar niet meekrijgen, het is zo treurig. En die plotseling zeiden: Hij is gekomen, Hij is gekomen. Dus, doe het toch, het is je toch wel de moeite waard?

Ds. J.W. Kersten - (preek over Johannes 15:5)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Terri »

En wat waren er mooie reacties bij!
In verscheidenheid één.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Pioenroosje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/meditati ... -1.1499871

Prachtige meditatie gisteren in het RD. De moeite van het lezen waard!
Plaats reactie