Gelezen, gedacht, gehoord...

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
eilander schreef:(...)of je zelf bidt om genezing van je ziekte, is een heel persoonlijke zaak. Zelf denk ik dat een gebed om het met de Heere eens te zijn in deze weg, hoger ligt.
Als je zegt dat dit hoger ligt, wat ik dus ook vind, waarom zeg je dan dit:
eilander schreef:zeggen dat je niet bidt om genezing met als reden dat het nu eenmaal een ongeneeslijke ziekte is, kan ik echt niet Bijbels noemen.
Dat is dan toch met elkaar in tegenspraak?
Nee, helemaal niet. Als ik niet bid om genezing, kan dat om twee redenen zijn:
1. Ik geloof niet dat de Heere mijn ziekte kan genezen omdat die ongeneeslijk is
2. Omdat ik bid of de Heere mij berusting geeft, staat dat een gebed om genezing in de weg.
De eerste reden wijs ik als onbijbels af.
De tweede reden acht ik een grote genade.
Mara, mag ik je vragen om hierop in te gaan? Je hebt mij een vraag gesteld, die ik beantwoord heb.
Dan is het wel fijn om even te weten wat je daarvan vindt. Wat is nu bijbels?

In antwoord op jouw vraag, over o.a. genetische aandoeningen: ik weet ook niet overal een antwoord op. Dat hoeft ook niet. Al eerder zei ik dat het bidden om genezing een persoonlijke zaak is. Dus ik kan geen checklist geven waarin je kunt vinden voor welke genezing je wel mag bidden, en welke niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

TSD schreef:
Inderdaad!
Ja zo'n stationspiano is een mooi middel, echt mooi dat dit gebruikt wordt, hier wordt je warm van.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Floppy »

Bach Mattheus Passion, nr 67 schreef: Sopraan
Habt lebenslang vor euer Leiden tausend Dank,
daß ihr mein Seelenheil so wert geacht’t.
Vandaag gehoord op de radio!
Sinds mij deze twee regels voor het eerst zijn opgevallen bij een uitvoering van Karl Richter, treffen ze mij elke keer weer. Wat een prachtige, bevindelijke toepassing op het lijdensevangelie.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

'En Hij zeide tot hen: Ik heb grotelijks begeerd dit Pascha met ulieden te eten, eer dat Ik lijde.' O, dat wondere woord, die blik, die Hij hiermee vergunt in Zijn hart, het heiligdom van Zijn ziel. Hij spreekt van Zijn verlangen om dit Pascha te eten. Dit laatste Pascha, dat Hem voeren zal tot het lijden en de dood. Als een lam zal Hij geslacht worden, de zonden der wereld dragen, verzinken in de toorn van God. En toch: 'Ik heb grotelijks begeerd', met begeerten begeerd. Hij verlangt met onuitsprekelijk verlangen. Hij wordt geperst tot alles is volbracht. 'Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God.' God des levens, ach, wanneer? Mijn ziel bezwijkt van sterk verlangen. Jezus verlangt om Zijn werk te volbrengen, het werk van de Vader, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen. Hij verlangt het offer te brengen, de losprijs te betalen. Hij had het op Zich genomen van eeuwigheid, en Hij wil het nu volbrengen. Daarom begeert Hij dit Pascha te eten, dit laatste, dit uiterste Pascha. Om het te vervullen door Zijn dood en bloed, als het Gode welbehaaglijke Offerlam. Dat is de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat.

Ds. J.T. Doornenbal
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

eilander schreef: Mara, mag ik je vragen om hierop in te gaan? Je hebt mij een vraag gesteld, die ik beantwoord heb.
Dan is het wel fijn om even te weten wat je daarvan vindt. Wat is nu bijbels?
Die vragen had ik eigenlijk al beantwoord, in meerdere postings.
eilander schreef:. Ik geloof niet dat de Heere mijn ziekte kan genezen omdat die ongeneeslijk is
Ik heb uitgelegd dat je wel mag bidden om genezing van een ongeneeslijke aandoening, als dit een diagnose van artsen is.
Dus van een ziekte die op een zeker moment ontstaan is, zoals kanker.
eilander schreef:De eerste reden wijs ik als onbijbels af.
Het niet willen geloven dat dit kan, is onbijbels.
eilander schreef:2. Omdat ik bid of de Heere mij berusting geeft, staat dat een gebed om genezing in de weg.
Nee. Ik begrijp niet dat je dit zegt.
Bij een ernstige (pijnlijke) aandoening waar het ernaar uitziet dat het langdurig, zo niet chronisch wordt, is het heel gebruikelijk dat er allereerst gebeden wordt om aanvaarding, ondersteuning, rust en zo het in de mogelijkheid bestaat, zo God het wil, of hij verlichting dan wel genezing wil schenken.
Genezing is mooi, maar het mag niet het allerbelangrijkste doel op zich zijn.
Ik heb eens een dominee horen zeggen dat de uitdrukking die de wereld bezigt: Gezondheid is het hoogste goed, of het allerbelangrijkste geen bijbelse grond heeft.
En vroeger (in bijbelse tijden) was je na het oplopen van een ziekte, vaak ten dode opgeschreven.
Nu er zoveel medicijnen en behandelingen zijn, kun je met diezelfde ziektes genezen, of nog een goede kwaliteit van leven hebben.
eilander schreef:In antwoord op jouw vraag, over o.a. genetische aandoeningen: ik weet ook niet overal een antwoord op. Dat hoeft ook niet. Al eerder zei ik dat het bidden om genezing een persoonlijke zaak is. Dus ik kan geen checklist geven waarin je kunt vinden voor welke genezing je wel mag bidden, en welke niet.
Nee geen checklist, maar je kunt een afgezet been er niet aan bidden, cru gezegd.
Iemand met het Down syndroom zal dit blijven houden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

@Mara, volgens mij zijn het eens, in elk geval op hoofdlijnen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
refo schreef:Er zijn nu eenmaal zaken waarom niet gebeden wordt. Na een amputatie is het wat bidden om 'genezing' betreft klaar. En zo zijn er meer zaken.
Dat bedoelde ik dus.
Het zou dan eerder verzoeken zijn.
eilander schreef:1. Ik geloof niet dat de Heere mijn ziekte kan genezen omdat die ongeneeslijk is
Genetische ziekten zijn ook onderverdeeld:

Genetische aandoeningen zijn aandoeningen die het gevolg zijn van afwijkingen in de genen of chromosomen. Er bestaan meer dan vierduizend ziekten die worden veroorzaakt door genetische afwijkingen.
Genetische afwijkingen kunnen worden verdeeld in twee soorten. Erfelijke genetische aandoeningen zijn afwijkingen in de genen of chromosomen die worden geërfd van de ouders. De afwijking bestond dus al eerder.
Daarnaast zijn er verworven genetische aandoeningen, afwijkingen die pas tijdens het leven ontstaan in de genen of chromosomen. Dat kan gedurende de ontwikkeling van de foetus, maar ook nog na de geboorte. Er ontstaat dan dus schade in het voorheen onbeschadigde genetisch materiaal.

Dan zou je kunnen zeggen dat die laatsten mogelijk genezen zouden kunnen worden, de eersten niet.
Iemand met het syndroom van Down heeft geen 2 maar 3 chromosomen in elke lichaamscel zitten.
Mag je dan bidden om genezing?
Ja je mag bidden om genezing, in de Bijbel gaan er massa's mensen naar Jezus om genezing, het is de vraag hoe we met onze ziekten of beperkingen omgaan, soms is het goed zoals het is, soms voelt iemand dat het hem of haar dichter bij de Heere brengt, maar bidden om genezing is Bijbels.

Soms is het ongeloof of kleingeloof om niet te bidden om genezing, soms is het opstand om wel te bidden, te schreeuwen om genezing, in de eerste plaats komt genezing van onze ziel... vergeving van zonden, gehoorzaam leven zoals Hij het bedoeld heeft.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Augustinus van Hippo schreef:De honderdman die tegenover Hem post had gevat en zag dat Hij onder zulke omstandigheden de geest had gegeven, riep uit: 'Waarlijk, deze mens was een Zoon van God’" (Mc 15,39)

"In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God." (Joh 1,1) Hij is gelijk aan zichzelf; wat Hij is, is Hij altijd; Hij kan niet veranderen, Hij is het zijn. Dat is de naam die Hij aan Mozes bekend maakte: "Ik ben die Ik ben" en "Aldus zult u zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden" (Ex 3,14)... Wie kan dit begrijpen? Of, wie kan tot Hem komen – gesteld dat hij alle krachten van zijn geest bundelt om, ten goede of ten kwade, ‘Hij die is’ te bereiken? Ik zou hem vergelijken met een banneling die van ver zijn vaderland ziet: de zee scheidt hem ervan; hij ziet waar hij heen moet, maar heeft het middel niet om er heen te gaan. Zo willen ook wij in onze eindhaven aankomen, daar waar Hij is die is, want alleen Hij is altijd dezelfde, maar de oceaan van deze wereld snijdt ons de weg af...

Om ons een middel te geven om er heen te gaan, is Hij die ons roept van daar naar hier gekomen; Hij heeft het hout gekozen om ons de zee over te laten steken: ja, niemand kan de oceaan van deze wereld oversteken behalve gedragen door het kruis van Christus. Zelfs een blinde kan dit kruis omarmen; als je niet goed ziet waar je heen gaat, laat het dan niet los: het zal je er brengen. Dat is, mijn broeders en zusters, wat ik u op het hart zou willen drukken: als u wilt leven in een geest van toewijding, in een christelijke geest, hecht u dan aan Christus zoals Hij voor ons geworden is, opdat we bij Hem kunnen komen zoals Hij is, en zoals Hij altijd geweest is. Daarom is Hij tot ons nedergedaald, want Hij is mens geworden om de gebrekkigen te dragen, om hen de zee over te laten steken en hen in het vaderland aan te laten komen, waar geen vaartuig meer nodig is, omdat er geen oceaan meer overgestoken hoeft te worden. Alles welbeschouwd is het beter om 'Hij die is' niet met de geest te zien, en het kruis van Christus te omhelzen, dan Hem met de geest te zien, en het kruis te minachten. Dat wij, voor ons geluk, zowel mogen zien waar we heengaan als ons mogen vastklampen aan het vaartuig dat ons meevoert...! Sommigen zijn er in geslaagd en hebben dat wat Hij is gezien. En omdat hij Hem gezien heeft zegt Johannes: "In den beginne was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God”. Ze hebben Hem gezien; en om te komen bij wat zij in de verte zagen hebben zij zich aan het kruis van Christus vastgeklampt en hebben zij de nederigheid van Christus niet te min geacht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wet en Evangelie »

Goede Vrijdag 24 maart 1978.

En nu, jong en oud, wat zal ons einde zijn. Want dat komt! Wellicht hebt u al plannen gemaakt voor de aanstaande feestdagen. Zou er nu niet een in ons midden zijn, die overdenkt dat het eeuwigheid kan wezen in plaats van uitwendig Paasfeest te vieren? Dan noem ik het nog maar uitwendig, hoor, maar als u dan onbekeerd sterft, wat dan?
Deze dag draagt de naam van Goede Vrijdag en ik heb er wat van gezegd waarom het Goede Vrijdag genoemd wordt. Maar als u hier niets van hebt leren kennen: het zeker verloren gaan, Gods eeuwige deugden leren beminnen en Gods eer boven uw eigen zaligheid, dan hebt u nog nooit wat van deze Jezus leren kennen.
Hij was in waarheid de Koning der Joden, Die de laatste adem uitblies, want Hij was de gezalfde Koning des Vaders. Met die Koning krijgt u straks te doen! Nu hoop ik dat u allemaal blijft leven, maar als u vandaag nu eens sterft en u bent nog nooit een boetvaardige zondaar voor God geworden, dan zal het een kwade dag zijn, mensen! Een kwade dag, geen goede. [………] Nameloze ellende zijn we onderworpen, dat komt steeds meer openbaar. En nu wordt u regelmatig voorgehouden uit het Doopsformulier, uiteindelijk de verdoemenis. Dan breken de kwade dagen aan, jongens en meisjes. Dan hoef je de mode niet meer te dienen, hoor! Dan zul je het in de hel niet meer kunnen. Hier storen jullie je aan geen waarschuwingen en raken de vermaningen je niet meer. Want we kunnen duizend keer zeggen: Jongens, jullie moeten kort haar dragen, en meisjes, jullie moeten lang haar dragen. We kunnen het net zo goed tegen een dove zeggen; terwijl de Waarheid het toch uitdrukkelijk leert.
Als je straks zult sterven en nooit Jezus' voeten hebt natgemaakt met tranen van boetvaardigheid, hoe zul je dan straks een goed werk kunnen doen want Gods Kerk zal eeuwig een goed werk doen. […………..] Wat bent u van plan met de feestdagen, lekker eten en drinken? Ja hoor, een aangenaam Paasfeest moeten we toch hebben! Maar ik geef u de verzekering, als we sterven aan alles wat van deze wereld is, aan heel onze eigenwillige godsdienst en aan al onze bevinding die we mogen hebben, dan zal het echt niet meer gaan om eten of drinken.
Uit: Recht en Genade Tiental predicaties van Ds. M. van Beek
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

“Predikt bekering en vergeving van zonden onder alle volken: “Beginnende van Jeruzalem.” Is dit geen aanmoediging voor hen, die denken, dat zij de grootste kwaaddoeners en booswichten zijn en dat zij huns gelijken niet op deze wereld hebben?

Tegenwerping. Maar ik heb een hart zo hard als steen.
Antwoord. Welnu, dit bewijst niets meer, dan dat u een van de grootste zondaren bent.

Tegenwerping. Maar mijn hart staat gedurig tegen God op.
Antwoord. Welnu, dit is slechts een bewijs, dat u een groot zondaar bent.

Tegenwerping. Maar ik heb steeds een zondig leven geleidt.
Antwoord. Ook gij kunt u slechts onder de grootste zondaren rekenen.

Tegenwerping. Maar mijn hoofd is grijs geworden in de ongerechtigheid.
Antwoord. Wel, u kunt ook niet anders doen, dan u bij de grootste zondaren vergelijken.

Tegenwerping. Daar ik heb niet alleen een verdorven hart, ik heb van mijn jeugd af aan losbandig geleefd.
Antwoord. Ga u ook bij de grootste zondaren staan. En dan? Wel, de tekst bedoelt u allen. U kunt uzelf er niet buiten sluiten. De tekst heeft een bijzondere boodschap aan de grootste zondaren. een boodschap aan u allen.

Tegenwerping. Maar ik ben een verworpeling, voor mij is geen genade meer.
Antwoord. Nu, u spreekt als een dwaas, die zich met zaken inlaat, waarvan hij toch geen verstand heeft; geen zonden, behalve de verloochening van de Heiligen en Rechtvaardigen, kunnen de mens zo diep doen vallen, dat hij een verworpeling wordt.

Ik ben er zeker van, zo ver bent u nog niet gekomen; daarom, gij verstaat niet wat u zegt, en maakt gevolgtrekkingen, die van alle grond ontbloot zijn.
U zegt, dat u een zondaar bent, en ik zal het volkomen met u eens zijn. U zegt, dat u een grote zondaar zijt, ik zal hetzelfde zeggen. Ja, u zegt, dat u een der grootste zondaars bent. Nu, spaar uzelven niet. Want de tekst gaat nog verder, is nog tussen u en de hel in. “Begin van Jeruzalem” lacht u nog toe, kan u nog moed inboezemen.

John Bunyan, in "De Jeruzalemse zondaar verlost" of "Goed nieuws voor de slechtste mensen"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

En het slot van zijn boek:

"Zondaar, indien u door Hem behouden wilt worden, de weg staat open! Hij werpt hen die tot Hem komen niet uit. Ja, al was u een van de grootste Jeruzalemse zondaars; … kom tot Hem met alle vrijmoedigheid. Hij roept u! Hij smeekt u! Hij wil u eeuwig gelukkig maken. Verhardt u niet, maar laat u leiden. Amen. "

John Bunyan, in "De Jeruzalemse zondaar verlost" of "Goed nieuws voor de slechtste mensen"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Heel mooi.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door BJD »

eilander schreef:“Predikt bekering en vergeving van zonden onder alle volken: “Beginnende van Jeruzalem.” Is dit geen aanmoediging voor hen, die denken, dat zij de grootste kwaaddoeners en booswichten zijn en dat zij huns gelijken niet op deze wereld hebben?

Tegenwerping. Maar ik heb een hart zo hard als steen.
Antwoord. Welnu, dit bewijst niets meer, dan dat u een van de grootste zondaren bent.

Tegenwerping. Maar mijn hart staat gedurig tegen God op.
Antwoord. Welnu, dit is slechts een bewijs, dat u een groot zondaar bent.

Tegenwerping. Maar ik heb steeds een zondig leven geleidt.
Antwoord. Ook gij kunt u slechts onder de grootste zondaren rekenen.

Tegenwerping. Maar mijn hoofd is grijs geworden in de ongerechtigheid.
Antwoord. Wel, u kunt ook niet anders doen, dan u bij de grootste zondaren vergelijken.

Tegenwerping. Daar ik heb niet alleen een verdorven hart, ik heb van mijn jeugd af aan losbandig geleefd.
Antwoord. Ga u ook bij de grootste zondaren staan. En dan? Wel, de tekst bedoelt u allen. U kunt uzelf er niet buiten sluiten. De tekst heeft een bijzondere boodschap aan de grootste zondaren. een boodschap aan u allen.

Tegenwerping. Maar ik ben een verworpeling, voor mij is geen genade meer.
Antwoord. Nu, u spreekt als een dwaas, die zich met zaken inlaat, waarvan hij toch geen verstand heeft; geen zonden, behalve de verloochening van de Heiligen en Rechtvaardigen, kunnen de mens zo diep doen vallen, dat hij een verworpeling wordt.

Ik ben er zeker van, zo ver bent u nog niet gekomen; daarom, gij verstaat niet wat u zegt, en maakt gevolgtrekkingen, die van alle grond ontbloot zijn.
U zegt, dat u een zondaar bent, en ik zal het volkomen met u eens zijn. U zegt, dat u een grote zondaar zijt, ik zal hetzelfde zeggen. Ja, u zegt, dat u een der grootste zondaars bent. Nu, spaar uzelven niet. Want de tekst gaat nog verder, is nog tussen u en de hel in. “Begin van Jeruzalem” lacht u nog toe, kan u nog moed inboezemen.

John Bunyan, in "De Jeruzalemse zondaar verlost" of "Goed nieuws voor de slechtste mensen"
Prachtig.
Plaats reactie