Gelezen, gedacht, gehoord...

ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef:
Jantje schreef:En als de dominee een codicil geschreven heeft, maar de nabestaanden zijn daarop tegen?
Ik zou altijd de wens van de overledene volgen. Laatst zelf nog van dichtbij meegemaakt.
Alleen als er zou staan dat de overledene wenst gecremeerd te worden zou ik dat wellicht niet doen
Ik weet niet of je tegen iemand's laatste wil in kan gaan als deze notarieel vastgelegd is.
Het ging om een codicil en dat is niet notarieel voor zover ik weet. Hoe het zit met notariele stukken weet ik zo niet eigenlijk. Maar nogmaals, ik vind dat de wensen van de overledene altijd gehonoreerd moeten worden, misschien op zeer principiele punten na maar iets anders als cremeren of popmuziek zou ik zo niet kunnen bedenken om te weigeren.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Gelezen:
De vreugde in God is het geheim van de volharding in de beproeving. Niet dat die vreugde altijd ervaren wordt, maar de strijd en het lijden leren de gelovige: wie heb ik nevens U in de hemel, nevens U lust mij ook niets op de aarde. En een kus van Jezus’ mond – om Bernardus en Ledeboer aan te halen – maakt alles goed. Je zou het leven met Hem toch voor geen goud willen missen, ook al hangt er soms wel een zwaar prijskaartje aan.
Bron: https://dewaarheidsvriend.nl/blog/wat-b ... et-je-doet
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Arja schreef:Gelezen:
De vreugde in God is het geheim van de volharding in de beproeving. Niet dat die vreugde altijd ervaren wordt, maar de strijd en het lijden leren de gelovige: wie heb ik nevens U in de hemel, nevens U lust mij ook niets op de aarde. En een kus van Jezus’ mond – om Bernardus en Ledeboer aan te halen – maakt alles goed. Je zou het leven met Hem toch voor geen goud willen missen, ook al hangt er soms wel een zwaar prijskaartje aan.
Bron: https://dewaarheidsvriend.nl/blog/wat-b ... et-je-doet
Past goed in topic bevinding
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Arja schreef:Gelezen:
De vreugde in God is het geheim van de volharding in de beproeving. Niet dat die vreugde altijd ervaren wordt, maar de strijd en het lijden leren de gelovige: wie heb ik nevens U in de hemel, nevens U lust mij ook niets op de aarde. En een kus van Jezus’ mond – om Bernardus en Ledeboer aan te halen – maakt alles goed. Je zou het leven met Hem toch voor geen goud willen missen, ook al hangt er soms wel een zwaar prijskaartje aan.
Bron: https://dewaarheidsvriend.nl/blog/wat-b ... et-je-doet
Dank. Goed om dit artikel te lezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Boertje »

Ruspje nooit genoeg moet ik altijd denken als ik dit lees.

https://www.volkskrant.nl/economie/een- ... ~bfe4e5b2/

Ook als ondernemer heb je een verantwoordelijkheid naar je mensen, helaas niet bij de top....daar is het graaien, graaien over de ruggen van anderen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door parsifal »

Ik heb waardering voor hoe Ben en Jerry hun ijsbedrijf begonnen. Ik meende dat niemand (ook zij zelf niet) meer dan vijf keer het loon van de laagstverdienende voltijdmedewerker kon krijgen. Dat lijkt me wel een gezonde houding voor een bedrijf (al mag het ook tien keer zijn).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Boeiend om te lezen:
https://t.co/iTxygWcgUA
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Inderdaad!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Als de stokbewaarder geen raad weet, zegt Paulus niet: och man, mocht het maar eens gebeuren, dat je nog eens kwaamt te geloven. Neen, hij zegt meer, hij roept den stokbewaarder toe, met bevel en bemoediging: gelooft in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden. Het staat er in de gebiedende wijs. Dus geloven is iets, dat geëischt en vereischt wordt. Maar dit dient goed te worden verstaan. Niet een eisch in wettischen werkverbondsachtigen zin.
Wie het zóó min of meer zou preeken, of ook maar een schijn zou wekken, dat het zoo bedoeld wordt, die komt met een boodschap, die op zulk een waar ontdekte ziel zou afstuiten.
Zoo bedoelt Pauls het dan ook niet. Deze eisch, men zou er van kunnen zeggen: ge kunt makkelijk eischen, maar weet ge dan niet dat ik dit niet kan? Zet Gods ontdekte volk ten deze toch niet op een verkeerde manier aan 't werk. Trouwens dat levert geen resultaat ook. Hoogstens zou het verwaande zelfgerechtigde menschen maken, die met gestolen waar wilden pronken.
Maar het houdt iets anders in; n.l. door den eisch heen (zoo schoon is dit o.a. door Love ontwikkeld) zal de ziel bewogen worden om te gelooven, wat zij niet kan uit zichzelf komt door de prediking als zijnde een woord Gods, van onwederstandelijke kracht, tot stand. Vergeten wij daarbij niet, dat de aard van dezen eisch ook is een uitlokkende en permissie gevende eisch; een eisch der belofte, heel iets anders dan een werkverbondseisch der wet; hier is een eisch des evangelies.
Prof. G. Wisse, De Drie Gezellinen op de Pelgrimsreis, blz. 20-21
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. A.J. Mensink schreef:Als we een top 5 moeten maken van thema’s die de afgelopen tijd veel in het nieuws waren, dan noemen we in ieder geval de eikenprocessierups. Aan de westkant van Elburg bij de randmeren valt het nog mee, maar als je maar een beetje landinwaarts wandelt, kom je ze geheid tegen. Hoe moet je zoiets nou zien? Het doet mij toch wel denken aan de 4e Egyptische plaag waarmee de HEERE de farao op de knieen wilde dwingen. Dat waren de steekvliegen. Of aan de natuurrampen waarover wij in Openbaring kunnen lezen (bijv. hoofdstuk 8). Tel daar de klimaatverandering bij op, de temperatuurstijging, de dreigende droogte, het uitsterven van allerlei grote en kleine diersoorten – dan is op z’n minst duidelijk dat er dingen aan het veranderen zijn die wij niet kunnen beheersen. Met al onze technologie en wetenschap kunnen wij de aarde niet conserveren. Maar dat is Gods bedoeling dan ook niet. Hij is met deze schepping, die door de zonde en haar gevolgen in toenemende mate geteisterd wordt, op weg naar de dag dat de elementen branden en vergaan zullen (2 Petrus 3 : 10). Door het gericht heen vernieuwt Hij Zijn schepping tot een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
We maken ons zorgen om ingrijpende veranderingen in natuur en klimaat – terecht.
Maar heffen we ook onze hoofden en harten op, aangespoord door de tekenen der tijden, om onze Koning te verwachten? Hij komt, Hij komt!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Roep de Heere Jezus met kracht toe Zich aan uw ziel te openbaren. Rust niet totdat u zich aan de onwankelbare belijdenis der hoop vasthoudt en uw weet dat uw voeten staan op de Rots der eeuwen. Rust niet totdat u kunt zeggen"de Heere moge komen, de aarde moge bewogen en de fundamenten derzelve geschud worden; maar Gode zij dank heb ik een schat in de hemelen en een Voorspraak bij de Vader, ik zal niet vrezen.

J.C. Ryle (uit de preek doet handeling totdat Ik kome)
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSC »

Om u aan te zetten op Hem te zien, overweeg nogmaals mijn tekst: Zie op Mij en wordt behouden alle gij einden der aarde. Geloof mij, er zijn velen die geroepen worden om op Hem te zien. Wanneer uw naam wordt afgeroepen, gebied ik u te antwoorden, zoals u Hem moet antwoorden in de grote Dag.

1e. Allen die vermoeid zijn. Wij roepen u toe op Jezus te zien. Is hier niemand, die vermoeid is? Verloochen uw naam niet. Wij smeken u op Hem te zien; doorzoek uw binnenste, antwoord op Zijn roepstem indien dit uw naam is.
2e. Beladenen en belasten. Is hier niemand die geroepen wordt door deze naam en die zucht onder de macht en de werkingen van een lichaam des doods? O, omhels Zijn oproep. Zijn er hier geen, die belasten genoemd worden? O, noemen zij u zo niet? Ouden en jongen, is dit niet dit uw naam? Wilt u antwoorden? Ik smeek u op Hem te zien!
3e. Zijn hier geen, die naakt genoemd kunnen worden? Is hier niemand, die behoefte heeft aan de gerechtigheid van Christus, om daarmee bekleed te worden? Zijn hier geen die iets gevoelen van de noodzaak van Jezus Christus? Ontken uw naam niet, maar antwoord er op, zo u niet wilt komen onder de eeuwige vloek van God. Wij roepen u toe op Jezus Christus te zien en Hem te omhelzen.
4e. Zijn er hier geen armen? Zijn hier die behoefte hebben aan genade en om alle uitmuntende giften des hemels? Indien u geen opstandeling tegen Jezus Christus wilt zijn, antwoord op uw naam en kom op Zijn roepstem.
5e. Zijn hier geen die dwazen, blinden en onwetenden genoemd kunnen worden? Ja, zijn hier niet zulken die de zaligmakende kennis van de Allerhoogste missen? Kom tot Hem. "Ik raad u, dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, … en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt", Openbaring 3:18. Dit is mijn raad aan u op deze dag, dat u tot Hem komt en Hem omhelst.
6e. Zijn hier niet zulken, die dorstigen genoemd worden? Wilt u op uw naam antwoorden?" O, alle gij dorstigen, komt tot de wateren", Jesaja 55:1. O dorstigen, komt tot de wateren des levens. Of wilt u doen zoals Hagar, die het smachtend kind der hoop wegwierp, nabij het water? Nu, wij smeken u, wilt u antwoorden op uw naam? Zijn hier niet zulken, die zo heten? Is hier niemand met deze naam, aan deze kant van het huis of aan de andere kant van dit huis? O, wilt u antwoorden? Wij bidden u, omhels Jezus Christus.
7e. Zijn hier niet sommigen, waarvan gezegd kan worden dat zij geen geld hebben? Maar wie zijn dat? Zij zijn het, die geen gerechtigheid van zichzelf hebben en die geen vertrouwen hebben in het vlees of in het doen van de plicht of in hun eigen licht of in hun eigen gaven. Nu, ik zeg tot hen, wilt u op Jezus zien tot redding?
8e. Zijn er hier niet, die genoemd mogen worden onder het gewillig volk? En indien dit uw naam niet is, dan weet ik niet, wat het dan wel is. Wie wil, die kome en drinke het water des levens om niet. Is het niet uw wil om te komen? Nu, is niet uw naam onder al de genoemden?
9e. Is hier iemand die vreemdeling is van God? Nu, indien dit uw naam is, dan wordt u bevolen op de zoon van God te zien en behouden te worden, Jesaja 65:1.

Nu, hebt u uw naam gemist onder allen die genoemd zijn? Vervloekt is de mens (in eten en drinken,) wiens naam niet is onder een van dezen; of die zijn naam heeft horen noemen maar er niet op wil antwoorden. Dit is de grote afkondiging van vrede, die wij bekend maken op de eerste dag van het feest, dat zij, die staan op de rol, die wij hebben afgelezen, zouden zien op Christus. Oude godloochenaar, antwoord op uw naam. Dit is de lijst met namen, die onze Meester ons gegeven heeft, opdat wij ze zouden afroepen. En wie weet of u ze ooit weer zult horen! Nu, er is niemand hier of hij heeft zijn naam horen aflezen. Wilt u mij antwoorden? Of bent u doof? Het zal de mens die niet wil antwoorden, duur komen te staan. Hij zal gedwongen worden te antwoorden op die dag, wanneer tot hem gezegd zal worden: "Ga weg van Mij, gij vervloekte, in het eeuwige vuur." En wanneer dan die vraag aan u gesteld zal worden, die aan Adam gedaan werd: 'Adam, waar zijt gij?, dan zult u het antwoord niet kunnen ontwijken. U zult dan gedwongen worden te antwoorden, wanneer al deze vloeken voor uw oren gelezen worden: "Vervloekt zij de man die Jezus Christus niet wilde aannemen en dienen en de ganse gemeente zal zeggen: amen. Vervloekt zij de man die Mij verachtte en de ganse gemeente zal zeggen: amen. Vervloekt zij de man, die iets beminde boven Christus en al het volk zal zeggen: amen." O, denkt u dat u het dan zult ontkomen? Wilt u deze twee teksten lezen en ze overdenken?

Lees Job 31:14. "Wat zou ik doen, als God opstond? En als Hij bezoeking deed, wat zou ik Hem antwoorden?" Overdenkt wat u zult doen als God zal opstaan, wanneer Hij u zal gebieden te antwoorden, omdat u Christus onder uw voeten vertreden hebt.
Overdenk en lees de tekst Jesaja 10:3: "Wat zult gijlieden doen ten dage der bezoeking en der verwoesting, die van verre komen zal? Tot wie zult gij vlieden om hulp en waar zult gij uw heerlijkheid laten?" Is er een vrijstad om u te verbergen voor Christus, wanneer Hij zal komen en rekenschap van u zal afeisen? Als Christus morgen door dit huis zou lopen en de namen zou aflezen van hen die Hem hebben gering geacht, zouden er weinigen achterblijven. Ik wil u nu vragen, indien u de zoon van God komt verraden met een kus: "O, zal er zulk een verrader zijn op het gastmaal hier [Bothwell] die zulk een onrecht durft te plegen tegen de zoon van God?" O, wil toch op Hem zien tot verlossing!
Uit het 1ste achttal preken van Andrew Gray
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Gelezen in mijn bibliotheekboek:

De vraag is niet: Kan iemand deze leer (over de rechtvaardigmaking) Bijbels volledig correct uiteenzetten, maar: Kent iemand bevindelijk haar realiteit? Ware godsdienst begint niet voordat de vraag dringt: Hoe kan ik mijn zonden kwijtraken? En ware godsdienst bestaat alleen in degenen die weten dat het antwoord is: Niet door te zoeken naar wat ik voor mezelf kan doen, maar door mijn vertrouwen stellen op Jezus en op wat Hij voor mij deed.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Thomas Wilcox schreef: U zegt dat u niet kunt geloven, geen waar berouw kunt oefenen. U bent gepaster voor Christus als u niets anders dan zonde en ellende hebt. Wendt u tot Christus met al uw onboetvaardigheid en ongeloof om geloof en bekering van Hem te ontvangen; dat is tot Zijn eer. Zeg tot Christus: "Heere, ik heb geen gerechtigheid meegenomen, geen genade om daardoor aangenomen te worden of daardoor gerechtvaardigd te worden: ik ben gekomen om Uw gerechtigheid, die moet ik hebben". Wij zouden maar iets mee willen brengen tot Christus en dat moet niet zo zijn. Geen penning van de hoogste natuurlijke verbetering zal in de hemel gelden. Genade kan niet samengaan met werken.
Dat is een vreselijk stuk voor de natuur, die er niet van wil weten om van alles ontbloot te worden en geen enkel vod van werk of eigengerechtigheid mag overhouden om daarop te zien.
Dit boekje is in het Engels gratis te downloaden:
https://www.monergism.com/honey-out-rock-thomas-wilcox
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef:
Thomas Wilcox schreef: U zegt dat u niet kunt geloven, geen waar berouw kunt oefenen. U bent gepaster voor Christus als u niets anders dan zonde en ellende hebt. Wendt u tot Christus met al uw onboetvaardigheid en ongeloof om geloof en bekering van Hem te ontvangen; dat is tot Zijn eer. Zeg tot Christus: "Heere, ik heb geen gerechtigheid meegenomen, geen genade om daardoor aangenomen te worden of daardoor gerechtvaardigd te worden: ik ben gekomen om Uw gerechtigheid, die moet ik hebben". Wij zouden maar iets mee willen brengen tot Christus en dat moet niet zo zijn. Geen penning van de hoogste natuurlijke verbetering zal in de hemel gelden. Genade kan niet samengaan met werken.
Dat is een vreselijk stuk voor de natuur, die er niet van wil weten om van alles ontbloot te worden en geen enkel vod van werk of eigengerechtigheid mag overhouden om daarop te zien.
Dit boekje is in het Engels gratis te downloaden:
https://www.monergism.com/honey-out-rock-thomas-wilcox
Bedankt! Ik ontdek hem in mijn kast :livre
Plaats reactie