Gelezen, gedacht, gehoord...

Online
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ik hoorde bij de kapper het liedje One of us van Joan Osborne. Dat ontdekte ik via Shazam, want anders zou ik geen idee hebben. Maar dat klinkt toch als een opmerkelijk christelijk lied. En dat in de Top 40.

Best bijzonder, vond ik.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Ik hoorde bij de kapper het liedje One of us van Joan Osborne. Dat ontdekte ik via Shazam, want anders zou ik geen idee hebben. Maar dat klinkt toch als een opmerkelijk christelijk lied. En dat in de Top 40.

Best bijzonder, vond ik.
Ik zou het nummer niet als Christelijk omschrijven, wel als een nummer met heel serieuze vragen aan Christenen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

Uit zijn boek, DE GEZONDE GELOVIGE:
Thomas Shepard schreef: Gelijk er vier voorname oorzaken en wegen zijn, waardoor de mensen zichzelf ten ondergang helpen: als
1. Onkunde van hun eigen ellende.
2. Gerustheid en ongevoeligheid daarvan.
3. Vleselijk vertrouwen in hun eigen plichten.
4. Vermetelheid, of te rusten op de genade Gods, door een geloof dat ze zelf gesmeed hebben.

Zo is er aan de andere zijde een viervoudige daad van Christus' macht, waardoor Hij al de Zijnen verlost en vrijstelt uit hun ellendige staat.
1. De eerste daad is overtuiging van zonden;
2. de tweede is verbreking over de zonden;
3. de derde is verootmoediging of zelfvernedering;
4. de vierde is geloof.

Welke alle onderscheidenlijk zich voordoen, wanneer hij begint op buitengewone wijze werkzaam te worden, ten dage van Christus' macht. Al wie dadelijke verlossing en zaligheid van Christus hoopt, laat hem genade en hulp zoeken in deze weg, zonder welken hij die nooit zal vinden. Laat hem met overtuiging beginnen, en wensen, dat de Heere hem zijn zonden doe zien, opdat hij over dezelve aangedaan en vernederd zijnde, door het geloof in staat mag wezen om Jezus Christus te ontvangen. 't Is waar, Christus wordt ons het bijzonder door het geloof toegepast, maar het geloof wordt in ons gewrocht, in de weg van overtuiging en droefheid over de zonde. Niemand kan noch wil door het geloof tot Christus komen, opdat Hij zijne zonden wegneme, tenzij hij ze eerst zie, overtuigd daarvan zij, en zich beladen met dezelve gevoelt. Ik beken, de wijze van des Geestes werk in de bekering eens zondaars tot God, is gans verborgen en in veel dingen zeer onderscheiden. Daarom is het een al te grote stoutheid, al Gods voetstappen hierin na te speuren. Toch mogen wij het veilig zover ondernemen, als de Heere Zelf ons Zijn werk verhaalt en mededeelt, op hoedanige wijze Hij met de Zijnen handelt; zóver en niet verder, zullen wij in het verklaren van deze dingen gaan. 't Is grote godloosheid, niet te onderzoeken het werk van Gods algemene Voorzienigheid, hoewel bedekt en verborgen, Psalm 28:5 en 92:6; veel groter is het, zó niet te doen omtrent Gods werk van bijzondere gunst en genade aan Zijn uitverkorenen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

KDD schreef:Uit zijn boek, DE GEZONDE GELOVIGE:
Thomas Shepard schreef: Gelijk er vier voorname oorzaken en wegen zijn, waardoor de mensen zichzelf ten ondergang helpen: als
1. Onkunde van hun eigen ellende.
2. Gerustheid en ongevoeligheid daarvan.
3. Vleselijk vertrouwen in hun eigen plichten.
4. Vermetelheid, of te rusten op de genade Gods, door een geloof dat ze zelf gesmeed hebben.

Zo is er aan de andere zijde een viervoudige daad van Christus' macht, waardoor Hij al de Zijnen verlost en vrijstelt uit hun ellendige staat.
1. De eerste daad is overtuiging van zonden;
2. de tweede is verbreking over de zonden;
3. de derde is verootmoediging of zelfvernedering;
4. de vierde is geloof.

Welke alle onderscheidenlijk zich voordoen, wanneer hij begint op buitengewone wijze werkzaam te worden, ten dage van Christus' macht. Al wie dadelijke verlossing en zaligheid van Christus hoopt, laat hem genade en hulp zoeken in deze weg, zonder welken hij die nooit zal vinden. Laat hem met overtuiging beginnen, en wensen, dat de Heere hem zijn zonden doe zien, opdat hij over dezelve aangedaan en vernederd zijnde, door het geloof in staat mag wezen om Jezus Christus te ontvangen. 't Is waar, Christus wordt ons het bijzonder door het geloof toegepast, maar het geloof wordt in ons gewrocht, in de weg van overtuiging en droefheid over de zonde. Niemand kan noch wil door het geloof tot Christus komen, opdat Hij zijne zonden wegneme, tenzij hij ze eerst zie, overtuigd daarvan zij, en zich beladen met dezelve gevoelt. Ik beken, de wijze van des Geestes werk in de bekering eens zondaars tot God, is gans verborgen en in veel dingen zeer onderscheiden. Daarom is het een al te grote stoutheid, al Gods voetstappen hierin na te speuren. Toch mogen wij het veilig zover ondernemen, als de Heere Zelf ons Zijn werk verhaalt en mededeelt, op hoedanige wijze Hij met de Zijnen handelt; zóver en niet verder, zullen wij in het verklaren van deze dingen gaan. 't Is grote godloosheid, niet te onderzoeken het werk van Gods algemene Voorzienigheid, hoewel bedekt en verborgen, Psalm 28:5 en 92:6; veel groter is het, zó niet te doen omtrent Gods werk van bijzondere gunst en genade aan Zijn uitverkorenen.

Dank voor het delen, voor mij een antwoord op vragen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Terri »

DDD schreef:Ik hoorde bij de kapper het liedje One of us van Joan Osborne. Dat ontdekte ik via Shazam, want anders zou ik geen idee hebben. Maar dat klinkt toch als een opmerkelijk christelijk lied. En dat in de Top 40.

Best bijzonder, vond ik.
Ooit liep ik in de Hoogvliet (inmiddels al weer een tijd geleden ivm corona-periode) en hoorde dit lied, in eerste instantie ging het langs me heen, maar bij het stukje 'God is great, God is good' werd m'n interesse gewekt.
Lauren Daigle met het lied 'You Say' kwam ook in de top 40.
Het is overigens dat ik dit 'toevallig' voorbij hoorde komen, want ik ben geen top-40 fan :)
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Charles »

“Remember this: The strongest sign of the decay of a nation is the feminization of men and the masculinization of women. It is notable that in Communist nations women are exhorted, and compelled, to do what has traditionally been men’s work. American women, some of them, feel triumphant that they have broken down the ‘barricades’ between the work of the sexes. I hope they will still feel triumphant when some commissar forces a shovel or an axe into their soft hands and compels them to pound and cut forests and dig ditches. I hope they will be ‘happy’ when a husband deserts them and they must support their children and themselves alone. (After all, if a woman must be ‘free’ she shouldn’t object to men being free too, should she?) I hope they will feel ‘fulfilled’ when they are given no more courtesies due to their sex and no kindnesses, but are kicked aside on the subways buses by men, and jostled out of the way by men on busy sidewalks and elevators…. I hope, when they look in their mirrors, that they will be pleased to see exhausted, embittered faces, and that they will be consoled by their paychecks.”

Taylor Caldwell
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Gehoord, ik weet niet in welk topic dit past, maar in ieder geval heb ik iets gehoord.
Als het toch in een ander topic past kan het verplaatst worden of misschien een nieuw topic,
want hier zien we ontwikkelinhen opkomen uit de gereformeerde gezindte
die de bevindelijke leer echt tegenstaan.
En daarmee, naar mijn vaste overtuigen staan ze God tegen.
Juist de kringen die nabij komen qua klank zijn mijns inziens het gevaarlijkst.
Hier worden vooral, naar mijn gevoel jongeren naartoe getrokken die het ware leven niet hebben gekend,
alles de huls van het reformatorisch belijden verwerpen, en dat lijkt me ook nog te begrijpen.

Af en toe kom ik afleveringen tegen voor een zogenaamde geloofstoerusting.
Zijn er mensen hier die deze filmpjes serieus nemen?
Ik vroeg het me af.
Het net zo goed een aanslag op de reformatorische kerken als nieuwe evangelische kerken die men wil stichten.
Soms hoor iets in de richting als bv. HeartCry, of Jij daar!
Wat deze gemeen hebben is een afkeer van de bevindelijke leer. Ik geloof dit soms,
met name door jongeren een niet klein te achten strik is.
https://www.youtube.com/watch?v=63rqtUpAZcs
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bonny »

DDD schreef:Ik hoorde bij de kapper het liedje One of us van Joan Osborne. Dat ontdekte ik via Shazam, want anders zou ik geen idee hebben. Maar dat klinkt toch als een opmerkelijk christelijk lied. En dat in de Top 40.

Best bijzonder, vond ik.
Grappig dat je het nog niet eerder gehoord hebt. Het is al in 1996 uitgebracht.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:Gehoord, ik weet niet in welk topic dit past, maar in ieder geval heb ik iets gehoord.
Als het toch in een ander topic past kan het verplaatst worden of misschien een nieuw topic,
want hier zien we ontwikkelinhen opkomen uit de gereformeerde gezindte
die de bevindelijke leer echt tegenstaan.
En daarmee, naar mijn vaste overtuigen staan ze God tegen.
Juist de kringen die nabij komen qua klank zijn mijns inziens het gevaarlijkst.
Hier worden vooral, naar mijn gevoel jongeren naartoe getrokken die het ware leven niet hebben gekend,
alles de huls van het reformatorisch belijden verwerpen, en dat lijkt me ook nog te begrijpen.

Af en toe kom ik afleveringen tegen voor een zogenaamde geloofstoerusting.
Zijn er mensen hier die deze filmpjes serieus nemen?
Ik vroeg het me af.
Het net zo goed een aanslag op de reformatorische kerken als nieuwe evangelische kerken die men wil stichten.
Soms hoor iets in de richting als bv. HeartCry, of Jij daar!
Wat deze gemeen hebben is een afkeer van de bevindelijke leer. Ik geloof dit soms,
met name door jongeren een niet klein te achten strik is.
https://www.youtube.com/watch?v=63rqtUpAZcs
Zeker neem ik dit serieus. Ik denk dan ook dat je het iets verkeerd ziet. Men heeft zeker geen afkeer van de bevindelijke leer, maar men legt soms wel openlijk in alle liefde de vinger bij het farizeïsme wat er in onze kringen helaas te vinden is. Men maakt een ongeestelijke cultuur bespreekbaar. En dat geeft herkenning, ik kan je zeggen niet alleen bij jongeren. Het taalgebruik is alledaags, en daardoor goed te begrijpen. Maar de boodschap is wel degelijk bevindelijk.

Ik ben bang dat het woord bevindelijk aan uitholling onderhevig is, en er tegenwoordig verschillende invulling aan gegeven wordt, maar dan meestal om aan te geven dat een ánder niet goed bezig is, we zetten diegene dan weg als 'niet-bevindelijk'.
Ook zie ik een ontwikkeling dat de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking waar we zo prat op gaan, in feite regelmatig een bevinding-heerst-over-de-Schrift prediking is. Dan stellen we onze eigen menselijke ervaringen als norm. Ironisch genoeg zijn het dezelfde mensen die degenen die hun geloof niet op dezelfde manier beleven, wegzetten als: 'daar gaat het alleen maar om het gevoel' terwijl ze in feite precies datgene doen waar ze anderen van beschuldigen.
Ik ben er ook van overtuigd dat er een categorie mensen is dit rücksichtslos volgen, want het klinkt zo vertrouwd. Deze mensen bevinden zich vaak al hun leven lang in een cultuur waarin de leidslieden het voorbeeld geven van het veroordelen van anderen. Deze mensen (ook ambtsdragers!) menen oprecht dat ze het goede doen, en doen het vaak ook echt in liefde. In dat opzicht neem ik ze het niet echt kwalijk. Wat ik ze wel kwalijk neem is het feit dat ze zelf geen onderzoek doen, niet nadenken en geen moeite doen om anderen te begrijpen. Ok, dit is iets te generaliserend, maar hopelijk is duidelijk wat ik bedoel.

Als je zelf God hebt leren kennen, dan gun je dat anderen toch ook? Waarom zou je dan blokkades opwerpen?

Ik weet dat het niet de kant is die je op wilt DIA, maar het moest me toch even van het hart. Ik zie het werk van de site geloofstoerusting als zegen van God in deze digitale tijd. Het is een positief voorbeeld van goed omgaan met de moderne middelen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 30 okt 2021, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Forummer schreef:
-DIA- schreef:Gehoord, ik weet niet in welk topic dit past, maar in ieder geval heb ik iets gehoord.
Als het toch in een ander topic past kan het verplaatst worden of misschien een nieuw topic,
want hier zien we ontwikkelinhen opkomen uit de gereformeerde gezindte
die de bevindelijke leer echt tegenstaan.
En daarmee, naar mijn vaste overtuigen staan ze God tegen.
Juist de kringen die nabij komen qua klank zijn mijns inziens het gevaarlijkst.
Hier worden vooral, naar mijn gevoel jongeren naartoe getrokken die het ware leven niet hebben gekend,
alles de huls van het reformatorisch belijden verwerpen, en dat lijkt me ook nog te begrijpen.

Af en toe kom ik afleveringen tegen voor een zogenaamde geloofstoerusting.
Zijn er mensen hier die deze filmpjes serieus nemen?
Ik vroeg het me af.
Het net zo goed een aanslag op de reformatorische kerken als nieuwe evangelische kerken die men wil stichten.
Soms hoor iets in de richting als bv. HeartCry, of Jij daar!
Wat deze gemeen hebben is een afkeer van de bevindelijke leer. Ik geloof dit soms,
met name door jongeren een niet klein te achten strik is.
https://www.youtube.com/watch?v=63rqtUpAZcs
Zeker neem ik dit serieus. Ik denk dan ook dat je het iets verkeerd ziet. Men heeft zeker geen afkeer van de bevindelijke leer, maar men legt soms wel openlijk in alle liefde de vinger bij het farizeïsme wat er in onze kringen helaas te vinden is. Men maakt een ongeestelijke cultuur bespreekbaar. En dat geeft herkenning, ik kan je zeggen niet alleen bij jongeren. Het taalgebruik is alledaags, en daardoor goed te begrijpen. Maar de boodschap is wel degelijk bevindelijk.

Ik ben bang dat het woord bevindelijk aan uitholling onderhevig is, en er tegenwoordig verschillende invulling aan gegeven wordt, maar dan meestal om aan te geven dat een ánder niet goed bezig is, we zetten diegene dan weg als 'niet-bevindelijk'.
Ook zie ik een ontwikkeling dat de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking waar we zo prat op gaan, in feite regelmatig een bevinding-heerst-over-de-Schrift prediking is. Dan stellen we onze eigen menselijke ervaringen als norm. Ironisch genoeg zijn het dezelfde mensen die degenen die hun geloof niet op dezelfde manier beleven, wegzetten als: 'daar gaat het alleen maar om het gevoel' terwijl ze in feite precies datgene doen waar ze anderen van beschuldigen.
Ik ben er ook van overtuigd dat er een categorie mensen is dit rücksichtslos volgen, want het klinkt zo vertrouwd. Deze mensen bevinden zich vaak al hun leven lang in een cultuur waarin de leidslieden het voorbeeld geven van het veroordelen van anderen. Deze mensen (ook ambtsdragers!) menen oprecht dat ze het goede doen, en doen het vaak ook echt in liefde. In dat opzicht neem ik ze het niet echt kwalijk. Wat ik ze wel kwalijk neem is het feit dat ze zelf geen onderzoek doen, niet nadenken en geen moeite doen om anderen te begrijpen. Ok, dit is iets te generaliserend, maar hopelijk is duidelijk wat ik bedoel.

Als je zelf God hebt leren kennen, dan gun je dat anderen toch ook? Waarom zou je dan blokkades opwerpen?

Ik weet dat het niet de kant is die je op wilt DIA, maar het moest me toch even van het hart. Ik zie het werk van de site geloofstoerusting als zegen van God in deze digitale tijd. Het is een positief voorbeeld van goed omgaan met de moderne middelen.
Hebt u gelezen (meen er goede vertrouwde boeken bij, als de Bijbel, Matthew Henry, Oude Schrijvers, Puriteinen, en hedendaagse predikanten die in deze lijn proberen te blijven) dan kunnen we opmerken hoe alles wankelt. Waar werkelijk niets meer heilig is, en waar degenen die dit opmerken, het zwijgen op wordt gelegd als zwaren, zwartkijkers, enz. Is er dan niets aan de hand? Lees bv. de krant vandaag eens (wat wel gezegd wordt) naast de Bijbel. Kerken verwateren zodat zich velen niet meer in 'eigen kerk' herkennen. Dat gaat van links naar rechts en van hoog tot laag, neem nu bv (wat ons ook ten voorbeeld kan strekken, in bepaalde zin) het teniet worden van het eens zo zelfvertrouwde vrijgemaakt bolwerk, met hun GPV, hun ND, hun GMV, hun allerlei eigen stichtingen, bladen, verenigingen, tot zelfs een eigen kerkboek toe). Waar zijn ze nu? Opgegaan in breder verband.
Wat zien we in de Gereformeerde Gemeenten? en in feite de hele gereformeerde gezindte? Hetzelfde maar op een ander niveau. Er gaan dingen schuiven. Er wordt niet meer eenduidig gedacht over de RKK, er ontwikkelen zich verschillende vleugels die steeds verder uiteen drijven. De één verstaat de ander niet meer. Een duidelijk voorbeeld zien we ook op dit forum. Eigenlijk is het zover gekomen dat je niet meer in het openbaar mag zeggen waar het op staat, want dan krijg je iedereen tegen. Ga bv. eens na, hoeveel opstaat tegen wat ik hier post. Dat is niet niets. En dat betreft niet mijn persoon, maar we verzetten ons tegen de bevindelijke leer, en zo zelfs dat we niet meer weten wat het bevindelijke leven inhoudt.
Als hier nog oudere mensen uit onze gezindte waren zou het misschien wat meer in evenwicht blijven, hoewel ook ouderen gaan schuiven. Maar juist de jongeren hebben het niet meegemaakt, en denken dan dat deze bevindelijke leer iets is wat we zelf hebben uitgevonden. Het kan bekend zijn dat we gewoon in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie wensen te staan. Gaan we breder dan ontstaan er botsingen uit verschillende inzichten op allerlei gebied, en dat nemen we waar op dit forum. Vooral de doelgroep zoals beschreven, komt dan in verdrukking, omdat we blijven bij wat daar zo duidelijk is omschreven: We wensen te staan in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. Dat is wat men wel eens de bevindelijke kerken noemt, ofwel minder fraai, de zwarte kousenkerken, of de zwaren.
Juist uit deze groep gaat men zich losrukken, en bestrijdt het oude. We zien in feite dat eigen was zich tegen ons gaat keren. Nog een voorbeeld. De neo-gereformeerden (zoals we ze later noemden) stichtten de Vrije Universiteit. Wat is er nu over van de statuten of de grondslag van deze gereformeerde Universiteit? Wat is erover van het oud neo-gereformeerde karakter van het Dagblad Trouw? Ik stel de vragen om duidelijk te maken, voor zover men het kan zien, dat in feite er veel aan de hand is in wat eens de bevindelijke kerken waren. Nu bestrijden we elkaar omtrent bevinding, wat tot een menselijk gevoel wordt gedegradeerd, of iets wat uit de mens zelf opkomt. Waarom? Omdat: 1. we kennen het nauwelijks nog. b. We voelen ons geknecht onder een bevinding die het nabijkomende werk ontdekt. Dat is vanzelf wel te begrijpen, want een godsdienstig mens wil niet ontdekt worden, want dan gaat alles van de mens zelf zich daartegen verheffen. Misschien kan ik in verband (de veranderingen en lossere moraal van kerkelijke binding) ook verwijzen wat in het hoofdredactioneel commentaar staat: Beslissende vraag: Principe of traditie.
Er is nog veel meer aan de hand. En dit moeten we ook zien in het geheel van de ontwikkelingen op wereldschaal. We zien de aarde verouderen, we zien de aarde in beweging, het klimaat, aardbevingen, overstromingen, natuurrampen, enz. wat de wereld, menselijk gesproken bedreigt in zijn bestaan, of leefbaarheid. Zouden dit geen tekenen van de tijd zijn waarin een zeer verzwakte kerk, die de grond, zoals we waarnemen onder zich loslaat verkeert? Men steunt elkaar niet meer, maar men vecht een ieder voor zich. Dit is ook een teken dat gepaard gaat met toenemend individualisme, een verkilling van de liefde, en een volk dat aan bovenstaande wenst vast te houden in de verdrukking brengt? Nu is het maar de grote vraag of we dit verstaan, wat we nu wel kunnen zien?
Dan nog iets: Corona, we zien het allen, maar we mogen dat niet duiden als een oordeel Gods. Waarom niet? O, dan hebben we ons antwoord al klaar en kunnen nog een rechtzinnig antwoord geven ook. Begrijpt u het? Wellicht niet, maar een mens kan daar ook de ogen niet voor openen. We kunnen allen wat feiten, voorbeelden weergeven, en wat dan? Naast ons neerleggen, want dit is toch te erg? of verschrikken, en opmerken als onze ogen ervoor open mogen gaan. Ik kan me verder uitputten om duidelijk te maken wat ik bedoel, ik denk niet dat het veel zin heeft. Dat is wat mij zeer verontrust. In eigen gezindte kunnen we het vaak niet meer kwijt. We passen ons aan. En aanpassen leidt niet zelden tot assimilatie. Zo nog één voorbeeld: Was het verkeerd dat de Rechabieten in de lijn van hun vaderen wilden blijven? Nee, ze worden juist ten voorbeeld gesteld in de oude Kerk van de Joden. Ik laat het hier maar bij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 907
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Adagio »

-DIA- schreef:Zouden dit geen tekenen van de tijd zijn waarin een zeer verzwakte kerk, die de grond, zoals we waarnemen onder zich loslaat verkeert? Men steunt elkaar niet meer, maar men vecht een ieder voor zich.
Ja. En hoe is onze staat voor God?
Ik kwam het volgende tegen in Antwoord per brief, van ds. F. Mallan, waar het gaat over de drukking der melk. Dit i.t.t. de drukking van satan, die moedeloosheid en krachteloosheid uitwerkt. Bij Zijn Kerk zal God alle dingen doen medewerken ten goede, en hen als een Hizkia doen zuchten: "O HEERE! Ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg".
Maar onze jonge mensen horen haast niet meer uit het ware leven spreken. Ze moeten dat zelf soms ook wel zeggen. Weer denk ik terug aan betere tijden die ik gekend heb. Ik denk terug aan die oude ouderlingen waar zoveel van uit mocht gaan. Wat is er voor in de plaats gekomen? Het intellect neemt toe en zo kan men soms met het verstand heel wat klaarmaken. Maar het voornaamste wordt toch gemist. En tenslotte gaat de dood nog over het leven heersen en oordelen. Hoe groter geest, hoe groter beest. De ware zielsontdekking wordt gemist. Maar het gevaarlijkste is, als men toch wel wat goeds van zichzelf denkt. Dan ontbreekt het aan vele woorden in het gebed ook nog niet. Men staat echter wel te karnen, maar er komt geen boter. Neen, de drukking der melk brengt alleen boter voort in de weg der ware zielspraktijk. Dat kan men meest zelf wel niet zien. De bestrijders kunnen dan degenen die waarlijk voor de gemeente profijtelijk zijn, veel benauwen. Dezulken gedoogt de vorst der duisternis nu juist niet, die Gods Kerk nog mogen stichten. In Spanje zagen de kapers vroeger wel heel goed welke schepen ze moesten hebben om buit te vinden. Dat waren die schepen die diep geladen waren. De oude Christenen zeiden daarom wel, dat de kapers niet op een leeg schip aankomen, maar op een vol schip.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:
-DIA- schreef:Zouden dit geen tekenen van de tijd zijn waarin een zeer verzwakte kerk, die de grond, zoals we waarnemen onder zich loslaat verkeert? Men steunt elkaar niet meer, maar men vecht een ieder voor zich.
Ja. En hoe is onze staat voor God?
Ik kwam het volgende tegen in Antwoord per brief, van ds. F. Mallan, waar het gaat over de drukking der melk. Dit i.t.t. de drukking van satan, die moedeloosheid en krachteloosheid uitwerkt. Bij Zijn Kerk zal God alle dingen doen medewerken ten goede, en hen als een Hizkia doen zuchten: "O HEERE! Ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg".
Maar onze jonge mensen horen haast niet meer uit het ware leven spreken. Ze moeten dat zelf soms ook wel zeggen. Weer denk ik terug aan betere tijden die ik gekend heb. Ik denk terug aan die oude ouderlingen waar zoveel van uit mocht gaan. Wat is er voor in de plaats gekomen? Het intellect neemt toe en zo kan men soms met het verstand heel wat klaarmaken. Maar het voornaamste wordt toch gemist. En tenslotte gaat de dood nog over het leven heersen en oordelen. Hoe groter geest, hoe groter beest. De ware zielsontdekking wordt gemist. Maar het gevaarlijkste is, als men toch wel wat goeds van zichzelf denkt. Dan ontbreekt het aan vele woorden in het gebed ook nog niet. Men staat echter wel te karnen, maar er komt geen boter. Neen, de drukking der melk brengt alleen boter voort in de weg der ware zielspraktijk. Dat kan men meest zelf wel niet zien. De bestrijders kunnen dan degenen die waarlijk voor de gemeente profijtelijk zijn, veel benauwen. Dezulken gedoogt de vorst der duisternis nu juist niet, die Gods Kerk nog mogen stichten. In Spanje zagen de kapers vroeger wel heel goed welke schepen ze moesten hebben om buit te vinden. Dat waren die schepen die diep geladen waren. De oude Christenen zeiden daarom wel, dat de kapers niet op een leeg schip aankomen, maar op een vol schip.

Hartelijk dank voor uw opmerking. We zouden ds. Mallan willen naspreken maar dat gaat niet. We zeggen wel dat hij het scherp ziet en ook zegt. We moeten denken aan enkele teksten:
Prediker 5 vers 1
Wees niet te snel met uw mond, en uw hart haaste niet een woord voort te brengen voor Gods aangezicht; want God is in den hemel, en gij zijt op de aarde; daarom laat uw woorden weinig zijn.
Spreuken 10 vers 19
In de veelheid der woorden ontbreekt de overtreding niet; maar die zijn lippen wederhoudt, is kloek-verstandig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.rd.nl/artikel/949104-loyaal ... te-blijven

Het lijkt me buitengewoon interessant om met zijn allen over dit artikel van gedachten te wisselen. Dus ik zou zeggen: wat vinden jullie ervan?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

En waarschuw hen voor andere vertalingen –ook de Herziene Statenvertaling (HSV)– waarin subtiel van een andere geloofsbeleving sprake is
er zijn mensen die je gewoon niet zou moeten willen vragen voor dit soort reacties.
intens triest!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie