Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. Kort word gelukkig niet vervolgd vanwege zijn brief aan de gemeenteraad.

https://www.rd.nl/kerk-religie/justitie ... -1.1696124
OM schreef:De uitspraken van de predikant zijn gedaan in verband met zijn geloofsovertuiging. In het kader van de vrijheid van godsdienst en van meningsuiting moet het mogelijk blijven om bepaalde uitspraken te doen, ook als deze kwetsend zijn voor een bepaalde groep mensen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

mijn notities bij de preek van gisteren:

Hebreeën 2 : 14-18 en 10 : 19-23
Zondag 16

Als ik van alles scheiden moet
1 Leven van de dood
2 Leven voorbij de dood
3 Leven bij de dood

Hoe vaak denk je aan de dood?
Van jezelf of van anderen of van mensen die je ontvallen zijn.
Zes woordgroepen in de geloofsbelijdenis, deze zes werkt de HC uit, de vragen 37 38 39 40 41 44
Woord voor woord krijgt de aandacht, waarom? Omdat wij leven van Zijn dood.
Zijn dood is ons leven, de betaling voor onze zonden terwijl onze de een overgang is.
Hij onderging wat wij verdienen, Hij geeft ons het leven zelf, niet een makkelijk leven maar het leven zelf.

Dit soort vragen werden pas in de tijd van de reformatie gesteld, toch leefde de Christenen bij de dood van Christus.

Een bioloog wil weten hoe een medicijn werkt, een zieke wil alleen weten dàt het werkt.

Zijn dood en helse angst bevrijd ons, een Christen denkt na over de dood van Christus.
Hij geef het eeuwige leven.
De Bijbel roept op om eraan te denken, hoe krachtig en heilzaam Zijn dood is.
Er is geen tussenweg, je kunt niet geloven in Christus als je niet geloofd dat Hij stierf voor ons.
We geloven alles of we geloven niets, Joh.5:24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven.
2 Leven voorbij de dood
Waarom moeten wij dan sterven?
Dit is geen betaling, maar een doorgang.
Hoe kan de stervensangst weggaan, hoe kan ik de verdorven begeert te boven komen? Wat moet ik doen om te leven voorbij de dood?
Luisteren! Je iets laten aanzeggen, de belijdenis opzeggen ik geloof… iedere dag weer (…) ik geloof in Jezus Christus Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;
(…) Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;
Luister naar Zijn boodschap… Op 1 : 18 En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods.

Spijkers door Zijn handen, een naakt kapotgeslagen lichaam, in het graf gelegd.
Waarom? Omdat Hij ons zou bevrijden.
Hij wist dat dit heilzaam voor ons was. Zouden wij nu twijfelen? Hebr 2 : 1 DAAROM moeten wij ons te meer houden aan hetgeen van ons gehoord is, opdat wij niet te eniger tijd doorvloeien.
We moeten luisteren naar wat Hij ons te zeggen heeft, mijn dood gedood, mijn graf een poort.

Luisteren net als Samuel, spreek Heere want uw knecht hoort en niet Luister Heere want Uw knecht spreekt.

3 Leven bij de dood
Nadenken over je eigen dood zonder verschrikking, gedoopt in de dood van Christus.

Dichter Bloem schreef: Denkend aan de dood kan ik niet slapen,
En niet slapend denk ik aan de dood,
De Christen zegt: Ik zal gerust in vrede slapen.
Een Christen is realistisch en optimistisch over de dood.
Niets te vrezen, de dood is de poort naar de hemel.
Geen stervensnood, sta op uit de dood… of beef!

Luther: het graf is een slaapkamer, daar slaap ik en zal ik rusten totdat de Heere mij roept: opstaan Maarten en dan zal ik opstaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

Gisteren de column van de huisarts gelezen in het zorgmagazine van het RD.
Ik herken een soortgelijke casus, maar het blijft zo aangrijpend, ook voor een huisarts kennelijk.
Men ziet niet meer tegen de dood op, maar het wordt als een bevrijding gezien.
En dat kan desnoods met een spelende TV aan je voeteneinde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Gisteren de column van de huisarts gelezen in het zorgmagazine van het RD.
Ik herken een soortgelijke casus, maar het blijft zo aangrijpend, ook voor een huisarts kennelijk.
Men ziet niet meer tegen de dood op, maar het wordt als een bevrijding gezien.
En dat kan desnoods met een spelende TV aan je voeteneinde.
Ja dat is echt eng, ik heb ook weleens over een afscheidsfeestje gelezen, daarna zou ze euthanasie toepassen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

Kwalijke en niet-tactische reactie van ds. Heemskerk https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... l-misbruik. Wanneer de zaak nog voor de rechter ligt hoef je iemand inderdaad niet helemaal af te vallen en kunnen mogelijkheden opengelaten worden. Er is immers een mogelijkheid dat dit allemaal niet waar is. Maar tegelijkertijd in de reactie die je geeft wijzen op valse beschuldigingen en van corruptie is niet slim. Zo krijgt de seculiere media het idee dat dit een doofpot zou moeten worden. Als de zaak nog bij een rechter ligt en je wilt niet reageren, moet je ook helemaal niet reageren.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

https://www.rd.nl/kerk-religie/onrust-r ... -1.1696865

Geen idee wat je nu hier wel of niet van moet geloven. Als het waar is dan is dit echt walgelijk en reageert het bestuur maar lauw.
Als het niet waar is dan is het een walgelijke beschuldiging waarmee een persoon en organisatie veel schade wordt berokkend.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

* Canadese organisatie Timotheos Foundation riep het Nederlandse bestuur op om „Bijbelse en ethische standaarden toe te passen op deze situatie.”
* Drie bestuursleden van het Nederlandse bestuur stappen op omdat ze het niet eens zijn met hoe het Nederlandse bestuur hier mee omgaat
* De medewerkers staan aan de kant van de afgestreden Nederlandse bestuursleden, en verenigen zij zich in de Steungroep Malawi
* Het bestuur in Malawi tegen de handelswijze van het bestuur in Nederland, en probeert de benoeming van Luhanga tegen te houden (omdat die te close met Wim A. is en dit niet volgens de statuten is)
* Het bestuur in Nederland probeert het bestuur in Malawi af te zetten
* Het bestuur in Nederland wilde geen geld meer overmaken, maar dit via een ander weeshuis doen, zodat Wim A. (die nog steeds tekeningsbevoegd is) en Luhanga over het geld kunnen beschikken

Als ik dit zo lees, is het het (een deel van) het Nederlandse bestuur tegen vrijwel elk ander bestuur (in Canada en Malawi), en medewerkers van de organisatie.

Ik wil de moeilijkheden en complexiteit niet onderschatten, maar toch verbaas ik me buitengewoon dat 4 mannen in Nederland die overgebleven zijn in het bestuur niet vatbaar lijken te zijn voor de input van vrijwel alle andere betrokkenen.

Verder: bedreigingen, inschakelen van vriendjes in de regering, diefstallen, valse verklaringen, gebrek aan transparantie, enz. Het gaat hier echt heel goed mis.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 22 sep 2020, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

Simon0612 schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/onrust-r ... -1.1696865

Geen idee wat je nu hier wel of niet van moet geloven. Als het waar is dan is dit echt walgelijk en reageert het bestuur maar lauw.
Als het niet waar is dan is het een walgelijke beschuldiging waarmee een persoon en organisatie veel schade wordt berokkend.

Eens.
Al is het wel zo dat seksueel contact is toegegeven. Maar gaat de discussie over het feit of het onder dwang is gebeurd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Bezorgd schreef:
Simon0612 schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/onrust-r ... -1.1696865

Geen idee wat je nu hier wel of niet van moet geloven. Als het waar is dan is dit echt walgelijk en reageert het bestuur maar lauw.
Als het niet waar is dan is het een walgelijke beschuldiging waarmee een persoon en organisatie veel schade wordt berokkend.

Eens.
Al is het wel zo dat seksueel contact is toegegeven. Maar gaat de discussie over het feit of het onder dwang is gebeurd.
Het is walgelijk, onder dwang of niet, het is gebruik maken in een hulpsituatie, de hulpverlener en de hulpvrager, dat is altijd fout fout fout.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Het gaat hier echt heel goed mis.
Klopt. Mijn vrouw roept al jaren dat ze niet gecharmeerd is van allerlei beunhaas goede doelen organisaties, omdat die te weinig rekening houden met de internationale complexiteit van het aansturen op afstand in een andere culturele context. Zij krijgt in deze (helaas) weer gelijk.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Bezorgd schreef:
Simon0612 schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/onrust-r ... -1.1696865

Geen idee wat je nu hier wel of niet van moet geloven. Als het waar is dan is dit echt walgelijk en reageert het bestuur maar lauw.
Als het niet waar is dan is het een walgelijke beschuldiging waarmee een persoon en organisatie veel schade wordt berokkend.

Eens.
Al is het wel zo dat seksueel contact is toegegeven. Maar gaat de discussie over het feit of het onder dwang is gebeurd.
Als dat zo is dan moet dat bestuur toch direct afstand nemen en die meneer de laan uit (be)sturen?
Of dat nu onder dwang of niet is gebeurd maakt mijn inziens dan niet meer uit.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Het gaat hier echt heel goed mis.
Klopt. Mijn vrouw roept al jaren dat ze niet gecharmeerd is van allerlei beunhaas goede doelen organisaties, omdat die te weinig rekening houden met de internationale complexiteit van het aansturen op afstand in een andere culturele context. Zij krijgt in deze (helaas) weer gelijk.
Zonder gegronde redenen dat roepen lijkt me een beetje onzin. Dan scheer je dus alles over 1 kam.
Daarnaast kan je natuurlijk altijd wel iets roepen. En als het dan een keer fout gaat: "Zie je wel, ik zei het toch.."
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:* Canadese organisatie Timotheos Foundation riep het Nederlandse bestuur op om „Bijbelse en ethische standaarden toe te passen op deze situatie.”
* Drie bestuursleden van het Nederlandse bestuur stappen op omdat ze het niet eens zijn met hoe het Nederlandse bestuur hier mee omgaat
* De medewerkers staan aan de kant van de afgestreden Nederlandse bestuursleden, en verenigen zij zich in de Steungroep Malawi
* Het bestuur in Malawi tegen de handelswijze van het bestuur in Nederland, en probeert de benoeming van Luhanga tegen te houden (omdat die te close met A. is en dit niet volgens de statuten is)
* Het bestuur in Nederland probeert het bestuur in Malawi af te zetten
* Het bestuur in Nederland wilde geen geld meer overmaken, maar dit via een ander weeshuis doen, zodat A. (die nog steeds tekeningsbevoegd is) en Luhanga over het geld kunnen beschikken

Als ik dit zo lees, is het het (een deel van) het Nederlandse bestuur tegen vrijwel elk ander bestuur (in Canada en Malawi), en medewerkers van de organisatie.

Ik wil de moeilijkheden en complexiteit niet onderschatten, maar toch verbaas ik me buitengewoon dat 4 mannen in Nederland die overgebleven zijn in het bestuur niet vatbaar lijken te zijn voor de input van vrijwel alle andere betrokkenen.

Verder: bedreigingen, inschakelen van vriendjes in de regering, diefstallen, valse verklaringen, gebrek aan transparantie, enz. Het gaat hier echt heel goed mis.
Verzoek om te spreken over A. en de achternaam te verwijderen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:Zonder gegronde redenen dat roepen lijkt me een beetje onzin. Dan scheer je dus alles over 1 kam.
Daarnaast kan je natuurlijk altijd wel iets roepen. En als het dan een keer fout gaat: "Zie je wel, ik zei het toch.."
1. De hele situatie lijkt me een gegronde reden om dit te noemen.
2. Ook grote organisaties krijgen hier mee te maken, maar weten wel hoe te handelen. Namelijk op het vliegtuig stappen en direct ingrijpen op basis van je eigen oordeel en niet op basis van een 'niet onafhankelijke' rechter, en dan druk ik me nog eufemistisch uit.
3. De verdeeldheid binnen het bestuur duidt erop dat niet op voorhand een protocol is vastgelegd hoe te handelen. Het besturen van een organisatie wordt dus overgelaten aan de wijsheid van het moment. Maar iedereen weet dat je dergelijke problemen kan voorzien en dat je daar dus op voorhand moet acteren, want we weten allemaal dat de mens geneigd is tot het kwade. Dit is wel het verschil tussen beunhaas en professioneel.
Laatst gewijzigd door Herman op 22 sep 2020, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie