Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6462
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Zeker. In bepaalde gemeenten is het extra werk om aan alle gedachten van de dominee te voldoen.
Ik weet niet zo goed waar je heen wilt. Toen ik onlangs suggereerde dat jij nogal gemakkelijk dacht over geloof en bekering, wees je dat regelrecht van de hand. Maar nu heb je het weer over 'eenvoudige gelovigen' versus, ja, wat nu eigenlijk? Heb je alleen moeite met een 'ingewikkelde standenleer' of gaat het verder dan dat? Daar kom ik niet helemaal achter.
Overigens zie ik op het grondvlak van de GG wel een ontwikkeling, waarbij men vindt dat bekering wel 'geleidelijker' en 'minder duidelijk' kan dan zoals het vanouds in onze gemeenten werd geleerd. Die ontwikkeling was er trouwens al in de jaren 60-70, bijv. in de GG Gouda. Vandaar het conflict dat ontstond met ds. Van Gelder. Dan is er inderdaad wellicht niet zo veel verschil meer met de mainstream geloofsbeleving in de GKV en aanverwante kerken.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ouderling »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Zeker. In bepaalde gemeenten is het extra werk om aan alle gedachten van de dominee te voldoen.
Ik weet niet zo goed waar je heen wilt. Toen ik onlangs suggereerde dat jij nogal gemakkelijk dacht over geloof en bekering, wees je dat regelrecht van de hand. Maar nu heb je het weer over 'eenvoudige gelovigen' versus, ja, wat nu eigenlijk? Heb je alleen moeite met een 'ingewikkelde standenleer' of gaat het verder dan dat? Daar kom ik niet helemaal achter.
Overigens zie ik op het grondvlak van de GG wel een ontwikkeling, waarbij men vindt dat bekering wel 'geleidelijker' en 'minder duidelijk' kan dan zoals het vanouds in onze gemeenten werd geleerd. Die ontwikkeling was er trouwens al in de jaren 60-70, bijv. in de GG Gouda. Vandaar het conflict dat ontstond met ds. Van Gelder. Dan is er inderdaad wellicht niet zo veel verschil meer met de mainstream geloofsbeleving in de GKV en aanverwante kerken.
Ik ben het in grote lijnen wel met je eens!
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Amstelodamense »

J.C. Philpot schreef:
PRINS PHILIP IN TIEN UITSPRAKEN
‘Waar heb je dat hoofddeksel vandaan?’ (Tegen zijn vrouw tijdens haar kroning.)

‘Ik verklaar dit ding voor geopend – wat het ook wezen mag.’ (Opening bijgebouw Vancouver City Hall.)

‘Het is een prettige afwisseling om eens in een land te zijn dat niet door de eigen bevolking wordt geregeerd.’ (Tegen Alfredo Stroessner, dictator van Paraguay.)

‘Het is je gelukt om niet te worden opgegeten?’ (Tegen een rugzaktoerist in Papoea Nieuw-Guinea.)

‘Wie ga je vandaag begraven?’ (Tegen een gevangene in een jeugdgevangenis in Brixton.)

‘Iedereen zei dat we meer vrije tijd moesten hebben en nu klagen dezelfde mensen over werkloosheid.’ (Tijdens de recessie van 1981.)

‘Zo te zien ben je klaar om naar bed te gaan.’ (Tegen de Nigeriaanse president.)

‘Weet je zeker dat je zo verder wil, oude reus?’ (Tegen de Keniaanse president bij de viering van de onafhankelijkheid van het land.)

‘Hoeveel mensen heb je deze ochtend met dat apparaat omver gereden?’ (Tegen de bestuurder van een scootmobiel.)’

‘Als je een man een autodeur ziet openen voor zijn vrouw, dan is het of een nieuwe auto, of een nieuwe vrouw.’
Briljant!
:D
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Zeker. In bepaalde gemeenten is het extra werk om aan alle gedachten van de dominee te voldoen.
Ik weet niet zo goed waar je heen wilt. Toen ik onlangs suggereerde dat jij nogal gemakkelijk dacht over geloof en bekering, wees je dat regelrecht van de hand. Maar nu heb je het weer over 'eenvoudige gelovigen' versus, ja, wat nu eigenlijk? Heb je alleen moeite met een 'ingewikkelde standenleer' of gaat het verder dan dat? Daar kom ik niet helemaal achter.
Overigens zie ik op het grondvlak van de GG wel een ontwikkeling, waarbij men vindt dat bekering wel 'geleidelijker' en 'minder duidelijk' kan dan zoals het vanouds in onze gemeenten werd geleerd. Die ontwikkeling was er trouwens al in de jaren 60-70, bijv. in de GG Gouda. Vandaar het conflict dat ontstond met ds. Van Gelder. Dan is er inderdaad wellicht niet zo veel verschil meer met de mainstream geloofsbeleving in de GKV en aanverwante kerken.
Ik vind dat ik mij heel duidelijk uitdruk. Hoe ingewikkelder de heilsorde, hoe meer werk de heilige Geest er aan heeft. Omdat God middellijk werkt, kan Hij nauwelijks anders dan zich aanpassen.

In geloofsgemeenschappen waar men minder ingewikkelde schema's hanteert, zie je dus meer eenvoudige gelovigen.

Tussen makkelijk in de zin van 'eenvoudig te doen' en in de zin van 'eenvoudig te begrijpen' zit nog wel een heel verschil.

Overigens: waar leid je uit af dat die geleidelijke weg niet vanouds in de Gereformeerde Gemeenten is geleerd? De oudvaders hebben altijd in hoog aanzien gestaan. Inclusief vader Brakel. Ik denk dat je een eenzijdig beeld schetst van de geschiedenis van de Gereformeerde Gemeenten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik vind dat ik mij heel duidelijk uitdruk. Hoe ingewikkelder de heilsorde, hoe meer werk de heilige Geest er aan heeft. Omdat God middellijk werkt, kan Hij nauwelijks anders dan zich aanpassen.
Ik vind dit hele vreemde gedachten, waarvoor ik zo geen grond in de Bijbel zou weten. Maar ik houd me aanbevolen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

De bijbel is er vol van dat God zich aanpast aan de mens. Calvijn schreef daar ook over, en eigenlijk is dat de hele kern van Gods openbaring. Anders zou er geen mens tot geloof kunnen komen.

https://www.rd.nl/artikel/394933-ds-hui ... ie-calvijn

Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je zonder dit inzicht überhaupt de bijbel kunt uitleggen. Maar dat ligt misschien aan mij.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

DDD schreef:De bijbel is er vol van dat God zich aanpast aan de mens. Calvijn schreef daar ook over, en eigenlijk is dat de hele kern van Gods openbaring. Anders zou er geen mens tot geloof kunnen komen.

https://www.rd.nl/artikel/394933-ds-hui ... ie-calvijn

Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je zonder dit inzicht überhaupt de bijbel kunt uitleggen. Maar dat ligt misschien aan mij.
Het ging hier over 'hoe ingewikkelder de heilsorde, hoe meer werk de Heilige Geest heeft.'
God schept met één Woord de wereld. Hoe rijm je dat met zo'n uitspraak van jou?
En ik houd niet van deze stijl van discussiëren. Ik weet niet hoe deze stijl genoemd wordt, maar er is een naam voor: 'iedereen die een beetje na kan denken, snapt dit...' 'dit is zo duidelijk dat ik dat niet hoef uit te leggen...' Enzovoorts.

Als de Bijbel er vol van is, wil je me dan een voorbeeld geven dat de Heilige Geest meer werk heeft omdat de heilsorde ingewikkeld wordt gemaakt?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Misschien was dat iets al te eerlijk inderdaad. Maar ik kan mij wel voorstellen dat iemand zegt: het aanpassen van God geldt niet de bekering. Maar dat iemand die aanpassing als zodanig als vreemde gedachten ziet, daarvan kan ik mij niet echt een voorstelling maken.

Overigens weet ik niet beter dan dat karakter en geloofsbeleving en cultuur en geloofsbeleving nauw verbonden zijn, en dat is echt geen bijzonder inzicht in de gereformeerde traditie.

Maar voor zover je het 'ingewikkelder' letterlijk neemt, dan is dat natuurlijk niet aan de orde. Voor God is niets ingewikkeld, in de zin van '(te) moeilijk'.

Maar dan kun je ook niet zeggen dat God veel werk heeft aan de bekering van een zondaar. Het is immers één wenk van zijn alvermogen. Dat soort dingen zijn beeldspraak.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Bedankt voor het Bijbelse voorbeeld.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Dat zag ik nog over het hoofd. Petrus als hij naar de hoofdman Cornelius moet in Handelingen.

Overigens heb ik niet gezegd dat dit over bekeringen in de bijbel voortdurend aan de orde komt, voor zover ik weet. Maar goed, dit is een mooi voorbeeld.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Willem87 »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Zeker. In bepaalde gemeenten is het extra werk om aan alle gedachten van de dominee te voldoen.
Ik weet niet zo goed waar je heen wilt. Toen ik onlangs suggereerde dat jij nogal gemakkelijk dacht over geloof en bekering, wees je dat regelrecht van de hand. Maar nu heb je het weer over 'eenvoudige gelovigen' versus, ja, wat nu eigenlijk? Heb je alleen moeite met een 'ingewikkelde standenleer' of gaat het verder dan dat? Daar kom ik niet helemaal achter.
Overigens zie ik op het grondvlak van de GG wel een ontwikkeling, waarbij men vindt dat bekering wel 'geleidelijker' en 'minder duidelijk' kan dan zoals het vanouds in onze gemeenten werd geleerd. Die ontwikkeling was er trouwens al in de jaren 60-70, bijv. in de GG Gouda. Vandaar het conflict dat ontstond met ds. Van Gelder. Dan is er inderdaad wellicht niet zo veel verschil meer met de mainstream geloofsbeleving in de GKV en aanverwante kerken.
Standenleer is zeker ingewikkeld.
Dan word een ieder in een soort trap en maat gezet. De 1 zou wat meer bevorderd zijn in de genade als de ander.
Gelukkig hoor je dat niet in de Hervormde Kerk. Dan krijg je ook in de kerkenraad bijvoorbeeld andere ontwikkelingen.
Ik heb letterlijk gezien dat in de consistorie de kerkenraad zijn mond niet mocht en durfde openen.
Alleen wat de dominee zij was zogenaamd heilig. Met de rangorde van onheiligheid. Zo durf ik dat gerust te zeggen..
Zeg maar gewoon Willem.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Willem87 schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Zeker. In bepaalde gemeenten is het extra werk om aan alle gedachten van de dominee te voldoen.
Ik weet niet zo goed waar je heen wilt. Toen ik onlangs suggereerde dat jij nogal gemakkelijk dacht over geloof en bekering, wees je dat regelrecht van de hand. Maar nu heb je het weer over 'eenvoudige gelovigen' versus, ja, wat nu eigenlijk? Heb je alleen moeite met een 'ingewikkelde standenleer' of gaat het verder dan dat? Daar kom ik niet helemaal achter.
Overigens zie ik op het grondvlak van de GG wel een ontwikkeling, waarbij men vindt dat bekering wel 'geleidelijker' en 'minder duidelijk' kan dan zoals het vanouds in onze gemeenten werd geleerd. Die ontwikkeling was er trouwens al in de jaren 60-70, bijv. in de GG Gouda. Vandaar het conflict dat ontstond met ds. Van Gelder. Dan is er inderdaad wellicht niet zo veel verschil meer met de mainstream geloofsbeleving in de GKV en aanverwante kerken.
Standenleer is zeker ingewikkeld.
Dan word een ieder in een soort trap en maat gezet. De 1 zou wat meer bevorderd zijn in de genade als de ander.
Gelukkig hoor je dat niet in de Hervormde Kerk. Dan krijg je ook in de kerkenraad bijvoorbeeld andere ontwikkelingen.
Ik heb letterlijk gezien dat in de consistorie de kerkenraad zijn mond niet mocht en durfde openen.
Alleen wat de dominee zij was zogenaamd heilig. Met de rangorde van onheiligheid. Zo durf ik dat gerust te zeggen..
Jij was erbij dat je het letterlijk hebt gezien?
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6462
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Overigens: waar leid je uit af dat die geleidelijke weg niet vanouds in de Gereformeerde Gemeenten is geleerd? De oudvaders hebben altijd in hoog aanzien gestaan. Inclusief vader Brakel. Ik denk dat je een eenzijdig beeld schetst van de geschiedenis van de Gereformeerde Gemeenten.
Dat leid ik af uit de boeken over en de preken uit die tijd. En wat Brakel betreft: kijk maar wat hij de 'gewone weg der bekering' noemt. Dat is wat ook in de GG het 'gewone' wordt genoemd, het eenvoudige werk van de Geest, zeg maar.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Gehoord, in een preek, de volgende uitspraak:
Als we net zoveel deden voor onze arme ziel, als we doen om Corona buiten de deur te houden, wat zouden er veel mensen bekeerd worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Guy »

Jantje schreef:Gehoord, in een preek, de volgende uitspraak:
Als we net zoveel deden voor onze arme ziel, als we doen om Corona buiten de deur te houden, wat zouden er veel mensen bekeerd worden.
Citaat van Arminius? :jongle
Ik denk dat je wat meer context moet geven om misverstanden te voorkomen. :huhu
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Plaats reactie