Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:.
Overigens span je gewoonlijk iets 'voor' je karretje, anders is het 'het paard achter de wagen spannen'... ;)
Ik wijk soms wat af. :)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Anderzijds begrijp ik ook wat @Bezorgd bedoelt, over sommige aspecten en zaken die oudvaders beschrijven en die nu niet meer zo gehoord lijken te worden. Maar de oorzaak daarvan is mijns inziens toch echt de beduchtheid en de angst voor de tijd waarin wij leven en waarin er zoveel uitwassen zijn waarin Jezus niet op goede gronden wordt aangenomen. Die invloeden komen, als een list van de vorst der duisternis, ook steeds meer onze kerken binnen. Die angst is soms misschien te veel aanwezig, maar ik deel die zorg en de worsteling daaromtrent wel. Anderzijds: ik hoor in de preek zelf wel vaak dingen die hier aangehaald worden uit de citaten van oudvaders.
Dit laat zich wel bespreken maar moeilijker beredeneren. Een 'evangelisch citaat' zoals onlangs langskwam van de. J.W. Kersten kan heel vertroostend zijn maar als men dan gaat redeneren zegt men: ja, zo neemt men makkelijk Jezus aan. Als iemand verschrikt wordt door de wet en het geweten is zo'n citaat uiterst heilzaam. Een ander kan juist een citaat waarin Gods eisend recht als voorwaarde scherp wordt aangewezen nodig hebben. Uiteindelijk zijn we geen hartenkenner en is het niet aan ons om te beoordelen of de Heere Jezus wel of niet op goede gronden wordt aangenomen.

Welke invloeden zie je precies als list van de duivel onze kerken binnenkomen? Kun je dat concreet maken?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Thomas Brooks (1608-1680, Puritein) uit: De hemel op aarde.
Welk geloof met de zaligheid gepaard gaat.


Nu, de tweede zaak die ik u wil aantonen is, welk geloof het is, wat met de zaligheid gevoegd is. Ik heb u voorheen getoond dat het geloof met de zaligheid gevoegd is, nu wil ik u tonen wélk geloof het is dat met de zaligheid samengaat. Dat zal ik, met Gods hulp, als volgt doen:
Eerst, het geloof dat met de zaligheid gevoegd is, dat de zaligheid bevat, dat een mens in bezit stelt van de zaligheid, is te herkennen:
1. Aan de voorwerpen waaromtrent het werkzaam is.
2. Aan de eigenschappen daarvan.

Ten eerste, door de voorwerpen waaromtrent het geloof wordt geoefend. Nu, de voorwerpen van geloof zijn deze:
(1). Het eerste voorwerp van geloof. De Persoon Christus is het Voorwerp van het geloof. Het is met Christus in de beloften met Wie het geloof onderhandelt. De belofte is slechts de schel, Christus is de pit. De belofte is slechts de kist, Christus is het juweel daarin; de belofte is slechts de akker, Christus is de Schat die verborg is in de akker; de belofte is een gouden ring, en Christus is de Parel in die ring. Op deze fonkelende, glanzende parel, wenst het geloof het allermeest te zien. Hooglied 7: 4, "Toen ik een weinigje van hen weggegaan was, vond ik Hem, Dien mijn ziel liefheeft; ik hield Hem vast, en liet Hem niet gaan, totdat ik Hem in mijner moeders huis gebracht had, en in de binnenste kamer van degene, die mij gebaard heeft." Zo ook hoofdstuk 7: 5: "de koning is als gebonden op de galerijen."
Geloof heeft twee handen, en met allebei doet zij een ernstige en vurige greep op Koning Jezus. De schoonheid en de glorie van Christus zijn zeer innemend en aantrekkend, het geloof kan het niet zien, of ze zal een greep naar Hem doen. Christus is het belangrijkste Voorwerp naar Wie het geloof, voor het verkrijgen van rechtvaardigheid en eeuwig geluk, werkzaam is. Hand. 16: 30, 31: "En hij zeide: Lieve heren wat moet ik doen opdat ik zalig worde? En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden." Christus wordt in een overvloed van Schriftgedeelten genoemd als het Voorwerp met Wie het geloof het meest verbonden is. En hoe meer geloof wordt geoefend op de Persoon van Christus, des te meer ontluikt het en komt het tot bloei zoals de staf van Aäron. Het geloof kijkt op Hem als het uitgedrukte Beeld en de Zelfstandigheid van Zijn Vader. Het geloof beschouwd Hem als het Schoonste onder de tienduizenden. Het geloof ziet Hem als het heerlijkste Voorwerp van alles wat in de wereld is.

(2.) Het tweede voorwerp van geloof. Het tweede voorwerp waaromtrent het geloof wordt geoefend, is de gerechtigheid van Jezus Christus. Filip. 3: 9: "Ik wens in Christus gevonden te worden, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid die uit God is door geloof." Paulus wilde niet gevonden worden in een wettische rechtvaardigheid, want hij achtte al zijn wettische rechtvaardigheid maar als "vuile vodden," Jes. 64: 6. Al zijn wettische rechtvaardigheid zou maar een van vodden samengenaaid kleed vormen, een bedelaarskleed, dat voor niets goed is dan om weg te werpen. Daarom wenst hij in de rechtvaardigheid van Christus door het geloof gevonden te worden. Hij wist dat de gerechtigheid van Christus een zuivere rechtvaardigheid, een vlekkeloze rechtvaardigheid, een niet te evenaren rechtvaardigheid, een volledige rechtvaardigheid, een volmaakte rechtvaardigheid, een absolute rechtvaardigheid, een heerlijke rechtvaardigheid is. Het geloof wil graag haar oog op dat rijke en koninklijke gewaad vestigen, die smetteloze en vlekkeloze rechtvaardigheid van Christus, waarmee de ziel heerlijk gekleed staat voor God, als geheel schoon, zonder vlek of rimpel door de Goddelijke toerekening.
O, het zijn de geloofsdaden gericht op dit heilig voorwerp, deze heerlijke gerechtigheid van Christus, die een mens vertrouwelijk en vrijmoedig met God maakt. Dat maakt een mens werkzaam en vastbesloten voor God, dat sterkt een mens tegen de verleidingen, dat ondersteunt een mensen onder kwellingen steunt, dat maakt een mens verlangend naar de dag van zijn ontbinding, dat maakt dat hij zijn doodskist boven de kroon van een prins verkiest, de dag van zijn dood boven de dag van zijn geboorte; dat doet hem zegevieren over zonde en satan, hel en toorn.
Adams rechtvaardigheid was slechts de rechtvaardigheid van een schepsel, maar de rechtvaardigheid waarover het geloof wordt uitgeoefend is de rechtvaardigheid van God, Rom. 3: 21. en 10: 3. Adams rechtvaardigheid was een veranderlijke rechtvaardigheid, een rechtvaardigheid die weggezondigd kon worden; maar de rechtvaardigheid waarop het geloof van een gelovige zich richt is een eeuwige rechtvaardigheid, een rechtvaardigheid die niet kan worden weggezondigd. 2 Kor. 5: 21, Spr. 8: 18, Dan. 9: 24: "Zeventig weken zijn bestemd over uw volk, en over uw heilige stad, om de overtreding te sluiten, en om de zonden te verzegelen, en om de ongerechtigheid te verzoenen, en om een eeuwige gerechtigheid aan te brengen, en om het gezicht, en den profeet te verzegelen, en om de heiligheid der heiligheden te zalven." Psalm 119: 142: "Uw gerechtigheid is een gerechtigheid in eeuwigheid, en Uw wet is de waarheid."
De rechtvaardigheid van Adam was een rechtvaardigheid die kon wankelen (Engels: shaking), en wij weten dat Satan al zijn rechtvaardigheid over zijn oren schudde, als ik het zo mag zeggen. O, maar die heerlijke gerechtigheid waarmee het geloof verbonden is, is een onwankelbare rechtvaardigheid, een rechtvaardigheid die niet aan het wankelen kan worden gebracht: Psalm. 36: 6: "Uw gerechtigheid is als de bergen Gods," Wat is standvastiger dan een berg! En welke berg is zo standvastig als bergen Gods! De bergen kunnen niet aan het wankelen worden gebracht, nog minder kan die heerlijke rechtvaardigheid van Christus, waarover de gelovige het geloof uitoefent, aan het wankelen worden gebracht.
De rechtvaardigheid van Adam was een lage rechtvaardigheid, een rechtvaardigheid binnen zijn eigen bereik, en een rechtvaardigheid binnen het bereik van satan. Het was niet zo hoog, maar Adam kon er zijn hand op leggen, als ik het zo mag zeggen. Het was niet zo hoog, of satan kon de top ervan bereiken, ja, hij kon over die top heenkomen. Dat hebben wij allen op smartelijke wijze ondervonden. O, maar die rechtvaardigheid waarmee het geloof vertrouwd is, is een rechtvaardigheid van zulk een hoogte, dat noch Satan noch wereld ernaar reiken kan. Psalm. 71: 15, 16, 19: "Mijn mond zal Uw gerechtigheid vertellen, den gansen dag Uw heil; hoewel ik de getallen niet weet. Ik zal heengaan in de mogendheden des Heeren HEEREN; ik zal Uw gerechtigheid vermelden, de Uwe alleen. Ook is Uw gerechtigheid, o God, tot in de hoogte; Gij, Die grote dingen gedaan hebt; o God! wie is U gelijk?" Deze heerlijke rechtvaardigheid van Christus, waarmee het geloof werkzaam is, wordt genoemd de rechtvaardigheid des geloofs, omdat het geloof het omvat, het toepast, daarop leeft en zich er in verheugt. Rom. 3: 28, 4: 13: "Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs." Hoofdstuk. 9: 30: "Wat zullen wij dan zeggen? Dat de heidenen, die de rechtvaardigheid niet zochten, de rechtvaardigheid verkregen hebben, doch de rechtvaardigheid, die uit het geloof is."
De rechtvaardigheid van Christus waarmee het geloof werkzaam is, wordt genoemd de "rechtvaardigheid des geloofs", omdat het geloof deze rechtvaardigheid op de ziel legt. Geloof doet de ziel schuil gaan in deze gerechtigheid van Christus, en is zo een middel tot rechtvaardiging voor God. De geloofsdaden gericht op deze heerlijke rechtvaardigheid versterkt de ziel het meest. Jesaja 45: 24: "En men zal van Mij zeggen: Gewisselijk, in den HEERE zijn gerechtigheden en sterkte; tot Hem zal men komen. " De geloofsdaden gericht op deze heilige rechtvaardigheid, maakt de ziel het meest blij en verheugd. Jesaja 61: 10: "Ik ben zeer vrolijk in den HEERE, mijn ziel verheugt zich in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de klederen des heils, den mantel der gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan; gelijk een bruidegom zich met priesterlijk sieraad versiert, en als een bruid zich versiert met haar gereedschap." De geloofsdaden gericht op deze volle gerechtigheid van Christus, maakt de ziel rechtvaardig, zuiver en heilig, door de toerekening van God, Rom. 10: 4. "Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft. Christus heeft de wet vervuld voor de gelovigen, en door te geloven vervullen zij de wet in Hem. Dus Christus door Zijn daden, en zij door te geloven in Hem vervullen beide de wet. En zo zijn zij in hoog aanzien, eerlijk en smetteloos, volkomen en volmaakt voor de troon van God. Het geloof dat deze gerechtigheid op de ziel overbrengt, doet zegeningen op de ziel neerdalen. Toen Jakob zich met de kleren van zijn oudere broer had bekleed, droeg hij de weg zegen. De geloofsdaden omtrent deze weergaloze gerechtigheid van Christus, haalt de zegen van vrede, en de zegen van vreugde, en de zegen van vermindering van zonden neer. En, in één woord, alle andere zegeningen die bijdragen om ons hier en hierna gelukkig te maken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Die heb je van de Veluwse kerkbode :livre
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:Welke invloeden zie je precies als list van de duivel onze kerken binnenkomen? Kun je dat concreet maken?
Jantje, ik hou hem toch maar even warm. In een andere topic zeg je dat je graag rustig na wilt denken over een reactie. Dat respecteer ik. Toch vraag ik me af als je zulke uitspraken zoals hierboven doet, je daar vast over nagedacht hebt. Het is nogal een forse uitspraak namelijk en dit zeg je niet zomaar. Wat maakt dat je daar nu over na moet denken?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geytenbeekje schreef:Die heb je van de Veluwse kerkbode :livre
Het gaat om de inhoud van het stuk, en ik heb het van Thomas Brooks uit zijn boek: De hemel op aarde.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Geytenbeekje schreef:Die heb je van de Veluwse kerkbode :livre
Het gaat om de inhoud van het stuk, en ik heb het van Thomas Brooks uit zijn boek: De hemel op aarde.
Ja klopt , ik heb het ook gelezen mooi stuk
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Terri »

Ik moest aan deze psalm denken.....

Behoud ons, HEER der legermachten,
Zo zullen w' ons voor afval wachten;
Zo knielen w' altoos voor U neer.
Getrouwe Herder, breng ons weer;
Verlos ons, toon ons 't lieflijk licht
Van Uw vertroostend aangezicht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Anderzijds begrijp ik ook wat @Bezorgd bedoelt, over sommige aspecten en zaken die oudvaders beschrijven en die nu niet meer zo gehoord lijken te worden. Maar de oorzaak daarvan is mijns inziens toch echt de beduchtheid en de angst voor de tijd waarin wij leven en waarin er zoveel uitwassen zijn waarin Jezus niet op goede gronden wordt aangenomen. Die invloeden komen, als een list van de vorst der duisternis, ook steeds meer onze kerken binnen. Die angst is soms misschien te veel aanwezig, maar ik deel die zorg en de worsteling daaromtrent wel. Anderzijds: ik hoor in de preek zelf wel vaak dingen die hier aangehaald worden uit de citaten van oudvaders.
Dit laat zich wel bespreken maar moeilijker beredeneren. Een 'evangelisch citaat' zoals onlangs langskwam van de. J.W. Kersten kan heel vertroostend zijn maar als men dan gaat redeneren zegt men: ja, zo neemt men makkelijk Jezus aan. Als iemand verschrikt wordt door de wet en het geweten is zo'n citaat uiterst heilzaam. Een ander kan juist een citaat waarin Gods eisend recht als voorwaarde scherp wordt aangewezen nodig hebben. Uiteindelijk zijn we geen hartenkenner en is het niet aan ons om te beoordelen of de Heere Jezus wel of niet op goede gronden wordt aangenomen.

Welke invloeden zie je precies als list van de duivel onze kerken binnenkomen? Kun je dat concreet maken?
De invloeden van de remonstrantse leer, bijeenkomsten en kerkdiensten waarin geroepen en erop gehamerd wordt dat je Jezus moet aannemen, en waar je zelf ook nog iets moet doen tot je eigen zaligheid. Ik denk dat dat nog het meest gevaarlijke is van onze tijd. De dwalingen worden steeds groter en sluwer, en de duivel gaat hierin rond als een engel des lichts.

Daarnaast zijn er ook invloeden vanuit de wereld. Zondags tweemaal in de kerk, maar door de week wordt er op losgeleefd, bezoekt men festivals of drinkt men zich dronken in cafés, en ga zo maar door. En dan gaat het niet alleen over jongelui, maar ook over getrouwden en onderen. En dat zelfs als men afkomstig is uit een Godvrezend voorgeslacht.

Ik weet het, ik ben geen haar beter, maar toch, het wonder wordt zo menigvuldig gemist en het doorbrekende werk des Heeren zo weinig gevonden. Er kan zo vaak zoveel mee door. Het dienen van de (digitale) wereld en al haar begeerlijkheden lijkt zo vaak samen te kunnen gaan met het dienen van de Heere, terwijl Gods Woord het zo heel anders leert.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:[qDe invloeden van de remonstrantse leer, bijeenkomsten en kerkdiensten waarin geroepen en erop gehamerd wordt dat je Jezus moet aannemen, en waar je zelf ook nog iets moet doen tot je eigen zaligheid. Ik denk dat dat nog het meest gevaarlijke is van onze tijd. De dwalingen worden steeds groter en sluwer, en de duivel gaat hierin rond als een engel des lichts.

.
In welke gemeenten of bijeenkomsten kom je dat tegen dan?
Even ervan uitgaande dat je over de GG spreekt?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Jantje schreef:(...)
Maar zijn dit nu listen van de duivel?

Dit lijkt me openlijke goddeloosheid, dat is van een heel ander niveau.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Jantje schreef:(...)
Maar zijn dit nu listen van de duivel?

Dit lijkt me openlijke goddeloosheid, dat is van een heel ander niveau.
Ja, je antwoord stelt wel teleur. Helemaal waar hoor. Maar je had het over onze kerken. Spreek je vwb de remonstrantse invloeden over de GG?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ik spreek zeker over de GG, maar daarover niet alleen.

Ik wil niet concreet namen en personen noemen. Maar de remonstrantse leer neemt in rap tempo toe. Enerzijds de mensen die menen dat ze het allemaal zelf wel kunnen doen en anderzijds de mensen die menen dat ze zich nooit kunnen bekeren vanwege hun onmacht. Maar daar gaat het mij nu niet om, als is dat ook zeker een grote zorg.

Ik hoorde het pas ook in de prediking (niet in mijn eigen GG) en het gebeurt ook in allerlei (jongeren)bijeenkomsten en soorten (jongeren)bewegingen waar over zonde en genade niet wordt gesproken en waar het godsdienstactivisme, met als oorzaak het eenzijdig wijzen op de verantwoordelijkheid van de mens, een eigen leven gaat leiden, met levensgevaarlijke dwalingen als gevolg, wat de komende jaren steeds meer en meer onze kerken binnen zal dringen, ook binnen onze gereformeerde gezindte, want de jeugd van nu is toch immers de toekomst van de kerk op aarde?

Concreter kan ik niet worden, maar dat lijkt me ook niet nodig. Want men kan mij per pb altijd bevragen op mijn postings.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Ik spreek zeker over de GG, maar daarover niet alleen.

Ik wil niet concreet namen en personen noemen. Maar de remonstrantse leer neemt in rap tempo toe. Enerzijds de mensen die menen dat ze het allemaal zelf wel kunnen doen en anderzijds de mensen die menen dat ze zich nooit kunnen bekeren vanwege hun onmacht. Maar daar gaat het mij nu niet om, als is dat ook zeker een grote zorg.

Ik hoorde het pas ook in de prediking (niet in mijn eigen GG) en het gebeurt ook in allerlei (jongeren)bijeenkomsten en soorten (jongeren)bewegingen waar over zonde en genade niet wordt gesproken en waar het godsdienstactivisme, met als oorzaak het eenzijdig wijzen op de verantwoordelijkheid van de mens, een eigen leven gaat leiden, met levensgevaarlijke dwalingen als gevolg, wat de komende jaren steeds meer en meer onze kerken binnen zal dringen, ook binnen onze gereformeerde gezindte, want de jeugd van nu is toch immers de toekomst van de kerk op aarde?

Concreter kan ik niet worden, maar dat lijkt me ook niet nodig. Want men kan mij per pb altijd bevragen op mijn postings.
Je blijft de GG fors beschuldigen zonder concreet te worden. Dat heet laster.
Plaats reactie