Gelezen, gedacht, gehoord...

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vorst »

Vandaag een interessant interview met de. P.L. de Jong in het RD. Helaas staat dit niet online. Wellicht is er een digitale abonnee die een link kan plaatsen?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:Vandaag een interessant interview met de. P.L. de Jong in het RD. Helaas staat dit niet online. Wellicht is er een digitale abonnee die een link kan plaatsen?
Het geheel omvat maar liefst 2 pagina's, en dat is voor mij net iets te veel om te typen.
Ik zal de afsluitende vraag met het antwoord van het interview weergeven.

U bent naar beide kanten kritisch: De Gereformeerde Bond en de Hersteld Hervormde Kerk zijn elkaar kwijtgeraakt, maar over de scheur in de Nederlandse Hervormde Kerk hoor je vervolgens weinig meer.
"Bij de Gereformeerde Bond is weinig gevoel van eigen falen aanwezig, en bij de herstelden al helemaal niet. Misschien komt het nog eens een keer.
Hoe nu verder?
Naar mijn idee moeten wij midden in de kerk staan. God sluit niemand buiten. In de tijd dat ik na mijn periode een tijd lang werkzaamheden verrichtte in Wijk bij Duurstede, van 2013 tot 2017, was ik tegenstander van het verwijderen van 'papieren', niet meelevende leden uit de ledenbestanden. Randkerkelijken vragen zelden om uitgeschreven te worden, en toch saneren wij maar verder, en maken elkaar gek met negatieve cijfers".
Somber is ds. De Jong bepaald niet.
""Het kind is niet gestorven" zei Jezus, "het slaapt!" Maar dan moeten we wel ophouden met somberen. Ook een kleiner wordende kerk kan veel betekenen. Getuigend, uitnodigend, beschikbaar en dienstbaar. We hebben nog steeds een ontzettend goed verhaal te vertellen. Ik maak me geen illusie over de secularisatie, maar het valt mij op, dat als je seculieren maar even wat kietelt aan hun transcendente randen, er ineens van alles boven komt."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

refo schreef:In Gouda hebben we de stropdassen-kwestie.
Jonge mannen dragen in de week vaak spijkerbroek en polo. Zondag wordt dat nette broek, overhemd en jasje.
Maar de kerkenraad houdt vast aan de strop. Avondmaalgangers worden vermaand en doopvaders wordt op het hart gedrukt dat ze met dienen te verschijnen.
Dus je mag niet dopen in spijkerbroek, net overhemd en jasje? Dat vind ik wel erg ver gaan.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Roos2017 schreef:
refo schreef:In Gouda hebben we de stropdassen-kwestie.
Jonge mannen dragen in de week vaak spijkerbroek en polo. Zondag wordt dat nette broek, overhemd en jasje.
Maar de kerkenraad houdt vast aan de strop. Avondmaalgangers worden vermaand en doopvaders wordt op het hart gedrukt dat ze met dienen te verschijnen.
Daar vind ik nog wat voor te zeggen.
Als je bij de koning op bezoek gaat hoor je je ook aan allerlei etiquettes te houden, dus waarom dan ook niet in de kerk?
Die baardenkwestie vind ik een heel ander verhaal; eigen verzonnen regels en inconsequent toegepast.
Je kunt prima bij de koning op bezoek in een hippe combinatie hoor. Ik heb nog nooit gehoord dat de koning daar enig probleem mee zou hebben. Dus het zou goed zijn als de kerkenraad zich aan dit criterium zou houden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

Vorst schreef:Vandaag een interessant interview met de. P.L. de Jong in het RD. Helaas staat dit niet online. Wellicht is er een digitale abonnee die een link kan plaatsen?
Vind je het interessant? Het deed mij pijn.
En heeft mijn gebed voor die gemeente aangewakkerd.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vorst »

helma schreef:
Vorst schreef:Vandaag een interessant interview met de. P.L. de Jong in het RD. Helaas staat dit niet online. Wellicht is er een digitale abonnee die een link kan plaatsen?
Vind je het interessant? Het deed mij pijn.
En heeft mijn gebed voor die gemeente aangewakkerd.
Pijn?! Tja, wat moet ik daar nu weer op antwoorden. Het is jammer dat hij niet 20 jaar jonger is. Hij had best nog wat langer in Delfshaven mogen blijven wat mij betreft. Was ook beter geweest voor de gemeente.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Vorst schreef:
helma schreef:
Vorst schreef:Vandaag een interessant interview met de. P.L. de Jong in het RD. Helaas staat dit niet online. Wellicht is er een digitale abonnee die een link kan plaatsen?
Vind je het interessant? Het deed mij pijn.
En heeft mijn gebed voor die gemeente aangewakkerd.
Pijn?! Tja, wat moet ik daar nu weer op antwoorden. Het is jammer dat hij niet 20 jaar jonger is. Hij had best nog wat langer in Delfshaven mogen blijven wat mij betreft. Was ook beter geweest voor de gemeente.
Het roept vooral vervreemding op. Eerlijk gezegd heb ik dat ook als ik zijn stukjes in de regionale kerkbode lees.
Zoiets als dit, en het is een voorbeeld, er zijn er meerdere:
"Het hele bestaan had maar een groot thema: je was op weg en reis naar de eeuwigheid om een heilig en rechtvaardig God te ontmoeten.”
Hij zegt dat alsof dat iets heel ouderwets is, alsof we dat stadium gelukkig voorbij zijn.
Dan denk ik: dat hoop ik toch niet!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

eilander schreef:
Vorst schreef:
helma schreef:
Vorst schreef:Vandaag een interessant interview met de. P.L. de Jong in het RD. Helaas staat dit niet online. Wellicht is er een digitale abonnee die een link kan plaatsen?
Vind je het interessant? Het deed mij pijn.
En heeft mijn gebed voor die gemeente aangewakkerd.
Pijn?! Tja, wat moet ik daar nu weer op antwoorden. Het is jammer dat hij niet 20 jaar jonger is. Hij had best nog wat langer in Delfshaven mogen blijven wat mij betreft. Was ook beter geweest voor de gemeente.
Het roept vooral vervreemding op. Eerlijk gezegd heb ik dat ook als ik zijn stukjes in de regionale kerkbode lees.
Zoiets als dit, en het is een voorbeeld, er zijn er meerdere:
"Het hele bestaan had maar een groot thema: je was op weg en reis naar de eeuwigheid om een heilig en rechtvaardig God te ontmoeten.”
Hij zegt dat alsof dat iets heel ouderwets is, alsof we dat stadium gelukkig voorbij zijn.
Dan denk ik: dat hoop ik toch niet!
Je kunt daar ook op een wat andere manier naar kijken. Dat er vroeger misschien meer nadruk op lag dat je wedergeboren moest worden, omdat je, inderdaad, op weg was naar de eeuwigheid.
Nu is er meer aandacht voor dat christenen ook willen leven voor Gods eer. Niet alleen maar kijken naar de eeuwigheid, zeg maar, maar ook naar het leven hier en nu. Wat wil God dat ik met mijn leven doe? Wat beteken ik voor de mensen om mij heen, ben ik een leesbare brief. Krijgt God de eer van mijn leven?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vorst »

Als je hem kent weet je dat hij het niet bedoelt zoals Eilander suggereert. Ik vind dat trouwens ook inlegkunde want het staat er helemaal niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Vorst schreef:Als je hem kent weet je dat hij het niet bedoelt zoals Eilander suggereert. Ik vind dat trouwens ook inlegkunde want het staat er helemaal niet.
Oké, goed om te horen. Dan neem ik die suggestie terug.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vorst »

Ok.

Zou iemand met rd de titel van het nieuwe boek kunnen noemen? Ik las wel het artikel maar ben het vergeten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Vorst schreef:Ok.

Zou iemand met rd de titel van het nieuwe boek kunnen noemen? Ik las wel het artikel maar ben het vergeten.
”Sores en zegen. Mijn verhaal met de kerk” (uitgeverij Boekencentrum, Utrecht).
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

Vorst schreef:
helma schreef:
Vorst schreef:Vandaag een interessant interview met de. P.L. de Jong in het RD. Helaas staat dit niet online. Wellicht is er een digitale abonnee die een link kan plaatsen?
Vind je het interessant? Het deed mij pijn.
En heeft mijn gebed voor die gemeente aangewakkerd.
Pijn?! Tja, wat moet ik daar nu weer op antwoorden. Het is jammer dat hij niet 20 jaar jonger is. Hij had best nog wat langer in Delfshaven mogen blijven wat mij betreft. Was ook beter geweest voor de gemeente.
Hij heeft inderdaad meer diepgang dan ds M.
Maar er zijn nogal wat wissels omgegaan in de gemeente en het komt in het artikel over alsof dat een goede ontwikkeling is. Hij noemt dat 'uitdagingen'. 'Mensen voor regels stellen'.
Al moet hij ook wel beamen dat soms het gezag van de Schrift in het geding is.
Ik kan niet begrijpen dat je dat allemaal zo klakkeloos accepteert onder het mom van meer priester te zijn dan profeet. 'besparen van vermaan en dogmatiek'.
Ik vond het een droevig interview; ik moest het beeld wat ik van hem had i.e.g. bijstellen
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik word echt heel nieuwsgierig. Ik vond het altijd een goede dominee.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vorst »

Dank Eilander!

@ Helma: het zal er natuurlijk ook van afhangen hoe je überhaupt tegen dergelijk gemeenten aankijkt.
[knip] Spreek met respect over ambtsdragers svp
Plaats reactie