Gelezen, gedacht, gehoord...

Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zita »

Mannetje schreef:https://nos.nl/artikel/2400968-kerken-z ... ecteschaal
Herkenbaar?

Heeft er eigenlijk al iets over in het RD gestaan? Dit lijkt me iets wat ook breed in de refowereld zou moeten spelen?
Ik moet ook regelmatig een emmer muntgeld storten. Geen probleem, alle karwei-filialen zijn sinds kort voorzien van een muntstortautomaat. Het is alleen een beetje omslachtig dat ik briefgeld weer ergens anders moet droppen. Zet die automaten naast elkaar, dat lijkt mij veel logischer.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Dodo »

Wij maken er rolletjes van en verkopen die aan een kaasmarktkoopman. Winwin. We hebben een contract met hem via de SKG.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Job »

https://www.nporadio1.nl/podcasts/kunst ... a-filosoof
Een uitgebreide blik in het hoofd en de beleving van een jonge intellectueel die "is uitgetreden" (woorden van de presentator) uit ons reformatorische wereldje.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Job schreef:https://www.nporadio1.nl/podcasts/kunst ... a-filosoof
Een uitgebreide blik in het hoofd en de beleving van een jonge intellectueel die "is uitgetreden" (woorden van de presentator) uit ons reformatorische wereldje.
De reactie van zijn ouders... Heel treffend. Het is of dit hetzelfde is zoals mijn ouders reageerden toen mijn broer hardop zei dat de reformatorische kerk wilde verlaten. Mijn ouders bleven van hem houden, maar de schok was wel heel groot. Ook de beslistheid en volle bewustheid waarmee hij dat deed. Geen RD of Gezinsgids kwam er meer in zijn handen, de boekenkast met christelijke boeken bleef hij ver vandaan. Als hij dat vertelt herken ik daarin de reacties van zijn ouders (ds. en mevr. Zweistra, neem ik aan?) de reactie van mijn ouders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Job »

-DIA- schreef:
Job schreef:https://www.nporadio1.nl/podcasts/kunst ... a-filosoof
Een uitgebreide blik in het hoofd en de beleving van een jonge intellectueel die "is uitgetreden" (woorden van de presentator) uit ons reformatorische wereldje.
De reactie van zijn ouders... Heel treffend. Het is of dit hetzelfde is zoals mijn ouders reageerden toen mijn broer hardop zei dat de reformatorische kerk wilde verlaten. Mijn ouders bleven van hem houden, maar de schok was wel heel groot. Ook de beslistheid en volle bewustheid waarmee hij dat deed. Geen RD of Gezinsgids kwam er meer in zijn handen, de boekenkast met christelijke boeken bleef hij ver vandaan. Als hij dat vertelt herken ik daarin de reacties van zijn ouders (ds. en mevr. Zweistra, neem ik aan?) de reactie van mijn ouders.
Ja, ik kan me voorstellen dat het een heel universele ouderreactie is, en deze Cees voelt hun gevoelens daarin denk ik ook heel goed aan. Hij verwoordt de kern van de zaak: het gevoel dat ze tekort zijn geschoten als ouders. Maar ook het grote, gevoelige punt waar ouders en hun kerkverlatende kinderen gevoelsmatig wel nooit uit zullen kunnen komen: "Het is wel moeilijk. Want ik geloof niet de dingen die je moet geloven om in de hemel te komen"(citaat).
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Vooreerst. Al werkt het ware geloof zo onderscheiden, dan heeft toch niet iedere gelovige, die een goed deel aan Christus heeft, al de onderscheiden werkingen en oefeningen des geloofs, omdat zijn staat ze niet vereist. Ook behaagt het de Meester, om alleen Hem bekende redenen, soms het geloof van sommigen niet op een dier wijzen uit te doen gaan, zelfs niet, wanneer hun behoefte, zo als ze menen, zulk een geloofsoefening vereist. Zeker, niet een ieder durft zeggen: Ook indien Hij mij doodde, zou ik op Hem hopen; velen ook zouden niet met de vrouw, Matth. 15, voortgegaan zijn, maar zij zouden de moed hebben laten zakken en hun verzoek opgegeven hebben. Het is in dit opzicht dat Christus sommiger geloof zo hoog boven het geloof van anderen prijst, Matth. 8 : 10; en 15 : 28. Vele goede mensen zijn zeer ongerust over hun geloof, omdat het niet uitgaat op al die wegen welke wij in de Heilige Schrift voorgesteld vinden. Maar daar is nauwelijks één bekeerde te vinden wiens geloof op al die wijzen gewerkt heeft.
Ten andere. Vele van die oefeningen zijn nu eens sterker en dan eens slapper; soms zijn ze krachtig en wel te ontdekken. Dan eens echter bezwijken zij en het ongeloof heeft de overhand. Zodat het een onzekere grond zou wezen daarnaar iemands staat te beoordelen. Wij bevinden toch dat de gelovigen van zichzelf veel verschillen: soms ook met betrekking tot de oefeningen des geloofs, gelijk wij tevoren aangetoond hebben.
Ten derde. Elke zodanige oefening geeft het goede voor de persoon te kennen uit wie zij is, omdat zij beloften heeft ontvangen, gelijk we al gezegd hebben.
Ten vierde. Al hebben echter al die geloofsoefeningen beloften bij zich, zo zijn ze daarom toch niet de voorwaarde van het Nieuwe Verbond; want in dat geval moest ieder ze allen hebben, hetgeen, volgens vroegere aanwijzing niet waar is. Daar is een belofte voor hem die overwint; maar de volharding is geen voorwaarde van het Nieuwe Verbond; maar zij stelt vast dat men in het verbond is. Daar zijn beloften gegeven aan de beoefening van elke genade; maar het geloof alléén is de voorwaarde van het Nieuwe Verbond. Deze beloften, zeg ik, zijn gegeven aan die geloofsoefeningen, niet als zodanig, maar als veronderstellende het rechtvaardigmakend geloof, hetwelk de voorwaarde van het Nieuwe Verbond is. Het zijn allemaal oefeningen van het geloof, maar niet in zover het rechtvaardigmakend is.
Daarom, ten vijfde, is er iets hetwelk aan alle begenadigde mensen gemeenschappelijk is en in alle voornoemde geloofsoefeningen verondersteld wordt, waarin de natuur en het wezen van het zaligmakend geloof bestaat. En dit is, dat het hart genoegen neemt in de raad en de voorslag Gods om zondaars zalig te maken door Christus; als de mens pleit op de voldoening aan Gods gerechtigheid door Jezus Christus, in Wie al de volheid door 's Vaders welbehagen woont. Als de ziel en het hart daarin berusten, dan gelooft hij tot zaligheid.
William Guthry - des Christen groot interest
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben werkelijk geschokt dat ds. Heemskerk zich hiervoor laat gebruiken. En dat terwijl de rechtzaken nog lopen.
Mensenrechtenorganisaties in Malawi hebben maandag protest aangetekend tegen de oprichting van Lukas Malawi, een stichting die zich onder leiding van de van seksueel misbruik verdachte Nederlander W. Akster wil inzetten voor ouderen, gevangenen en misbruikte meisjes.

(...)

Lukas Malawi werft fondsen via haar website. In Nederland is half juni Stichting Lukas opgericht en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De stichting wil Lukas Malawi met Nederlandse donaties ondersteunen. Bestuurders zijn penningmeester B. Akster –broer van W. Akster–, secretaris S. M. Aleman-van Herpen en voorzitter ds. D. Heemskerk.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/946517-oprich ... -op-verzet
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Charles »

Dan druk je het nog voorzichtig uit.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:Ik ben werkelijk geschokt dat ds. Heemskerk zich hiervoor laat gebruiken. En dat terwijl de rechtzaken nog lopen.
Mensenrechtenorganisaties in Malawi hebben maandag protest aangetekend tegen de oprichting van Lukas Malawi, een stichting die zich onder leiding van de van seksueel misbruik verdachte Nederlander W. Akster wil inzetten voor ouderen, gevangenen en misbruikte meisjes.

(...)

Lukas Malawi werft fondsen via haar website. In Nederland is half juni Stichting Lukas opgericht en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De stichting wil Lukas Malawi met Nederlandse donaties ondersteunen. Bestuurders zijn penningmeester B. Akster –broer van W. Akster–, secretaris S. M. Aleman-van Herpen en voorzitter ds. D. Heemskerk.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/946517-oprich ... -op-verzet
Is hij verdacht of is hij veroordeeld...?

Blijkbaar gelooft ds Heemskerk in zijn onschuld.

Misschien eerst de rechtzaken afwachten voordat we wat roepen...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef: Misschien eerst de rechtzaken afwachten voordat we wat roepen...
Dat is nu precies het advies dat ik ds H. en alle betrokkenen zou geven, voordat er een stichting opgericht word om A. misbruikte meisjes te laten helpen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:Ik ben werkelijk geschokt dat ds. Heemskerk zich hiervoor laat gebruiken. En dat terwijl de rechtzaken nog lopen.
Mensenrechtenorganisaties in Malawi hebben maandag protest aangetekend tegen de oprichting van Lukas Malawi, een stichting die zich onder leiding van de van seksueel misbruik verdachte Nederlander W. Akster wil inzetten voor ouderen, gevangenen en misbruikte meisjes.

(...)

Lukas Malawi werft fondsen via haar website. In Nederland is half juni Stichting Lukas opgericht en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De stichting wil Lukas Malawi met Nederlandse donaties ondersteunen. Bestuurders zijn penningmeester B. Akster –broer van W. Akster–, secretaris S. M. Aleman-van Herpen en voorzitter ds. D. Heemskerk.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/946517-oprich ... -op-verzet
Verschrikkelijk, ik snap het ook niet.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door TSD »

HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik ben werkelijk geschokt dat ds. Heemskerk zich hiervoor laat gebruiken. En dat terwijl de rechtzaken nog lopen.
Mensenrechtenorganisaties in Malawi hebben maandag protest aangetekend tegen de oprichting van Lukas Malawi, een stichting die zich onder leiding van de van seksueel misbruik verdachte Nederlander W. Akster wil inzetten voor ouderen, gevangenen en misbruikte meisjes.

(...)

Lukas Malawi werft fondsen via haar website. In Nederland is half juni Stichting Lukas opgericht en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De stichting wil Lukas Malawi met Nederlandse donaties ondersteunen. Bestuurders zijn penningmeester B. Akster –broer van W. Akster–, secretaris S. M. Aleman-van Herpen en voorzitter ds. D. Heemskerk.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/946517-oprich ... -op-verzet
Verschrikkelijk, ik snap het ook niet.
Ook als je kijkt naar het doel van de stichting, ik zat dit ook echt met ongeloof te lezen, het lijkt bijna een misplaatste grap.

Een verdachte van seksueel misbruik begint, hangende meerdere rechtszaken, een opvanghuis voor… oa slachtoffers van seksueel misbruik.

En dan heb ik het nog niet eens over wat er al naar buiten is gekomen via het onderzoek bij zijn vorige werkgever.

Al ben je 100% overtuigt van je eigen onschuld en in geval van bestuur van de onschuld van de ander, dan getuigt deze stap, nu, van zo weinig realiteitsgevoel dat je toch sowieso totaal ongeschikt bent om een dergelijke stichting te leiden.

Er zal in elk geval nooit, maar dan ook nooit 1 cent van mij naar toe gaan.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ik vraag mij af hoe zo iemand dan predikant in volle rechten kan blijven.

Maar goed, ik vraag mij ook af hoe de CdK van Gelderland in zijn functie kan blijven.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door newton »

Toch ligt er voor de reformatorische kring huiswerk, en niet zo’n beetje ook. Toen Luther in 1521, 500 jaar geleden dus, aan zijn Bijbelvertaling in de Duitse vólkstaal begon, sprak hij de hoop uit „dat wij ons Duitsland een betere Bijbelvertaling zullen schenken dan de Latijnsen (de katholieken; red.) hebben.” Luthers woorden verdienen het nog eens goed overdacht te worden. Hoe dan ook moet voorkomen worden dat de 17e-eeuwse Statenvertaling voor 21e-eeuwse kinderen, jongeren én ouderen een, zeg, Latijns boek wordt.
Commentaar van het RD op verschijning NBV21. Opvallend scherp. Als je dan het verslag van de GBS toogdag leest waar daar de prioriteiten liggen, een psalmboek in de berijming van Petrus Datheen waarin alle verzen van noten zijn voorzien, geeft dat toch te denken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

newton schreef:
Toch ligt er voor de reformatorische kring huiswerk, en niet zo’n beetje ook. Toen Luther in 1521, 500 jaar geleden dus, aan zijn Bijbelvertaling in de Duitse vólkstaal begon, sprak hij de hoop uit „dat wij ons Duitsland een betere Bijbelvertaling zullen schenken dan de Latijnsen (de katholieken; red.) hebben.” Luthers woorden verdienen het nog eens goed overdacht te worden. Hoe dan ook moet voorkomen worden dat de 17e-eeuwse Statenvertaling voor 21e-eeuwse kinderen, jongeren én ouderen een, zeg, Latijns boek wordt.
Commentaar van het RD op verschijning NBV21. Opvallend scherp. Als je dan het verslag van de GBS toogdag leest waar daar de prioriteiten liggen, een psalmboek in de berijming van Petrus Datheen waarin alle verzen van noten zijn voorzien, geeft dat toch te denken.
Ik denk dat het RD commentaar een belangrijk punt aanroert.

Ik denk tegelijkertijd dat we moeten stoppen met allemaal naar de GBS te kijken en te wijzen. De doelstelling van de GBS is om de oude Statenvertaling te blijven promoten, en niet op herzieningen of nieuwe vertalingen in Nederland te creeeren. Bovendien is er in de achterban van de GBS geen draagvlak voor.

Het probleem is mijns inziens echt niet de GBS, maar de Reformatorische gezindte die niets doet, en van zichzelf af blijft wijzen naar de GBS voor een oplossing. Dat gaat gewoon niet gebeuren. De GG, HHK en andere kerkverbanden die mee willen doen moeten zelf initiatieven nemen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 okt 2021, 10:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie