Gelezen, gedacht, gehoord...

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Wat een treffend artikel:

https://www.rd.nl/opinie/column-stop-me ... -1.1539975
Mooi geschreven, al staat het bol van de tijdgeest. Wees lief, wees niet te stellig en ga er vooral niet vanuit dat er één waarheid is.
Al vond ik de beknopte episode over de met pensioen gaande leraar wel mooi. Ik denk zomaar dat het over het Driestarcollege gaat.
Ik reageer niet zo vaak op u, gewoon omdat er niet veel te reageren is, want doorgaans ben ik het gewoon wel met u eens. Maar hier wil ik mijn bijval toch maar eens tonen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Wat een treffend artikel:

https://www.rd.nl/opinie/column-stop-me ... -1.1539975
Wat treft je? Ik herken het niet zo direct. Ook niet vanuit mijn reformatorische schooltijd en ook nu niet van de huidige bekendheid met reformatorische onderwijs.

Van mijn kinderen is er ooit één geweest die vastliep in de zelf geproduceerde lesstof van de docent godsdienst in het onderdeel aanbod van genade.

Verder bemerk ik weinig docenten die vanuit hun ingekaderd en ingekleurd wereldbeeld de leerlingen doceren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8940
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Nieuwsbrief Dirk van Genderen schreef:Joyce Meyer, een populaire spreekster en schrijfster, verklaarde deze week dat zij afstand neemt van het welvaartsevangelie, wat ze jarenlang verkondigde in haar boeken en in haar spreekbeurten. ‘Mijn visie was uit balans.’
In het verleden schreef ze tragedies in het leven van mensen toe aan gebrek aan geloof en vertrouwen op God. ‘Elke keer dat iemand een probleem in zijn leven had, dacht ik dat het kwam omdat ze niet genoeg geloof hadden. En als je ziek was, kwam dat omdat je niet genoeg geloof had. En als je kind stierf, kwam dat omdat je niet genoeg geloof had.’

‘Ik weet nu dat dit niet klopt. Er staat nergens in de Bijbel dat ons is beloofd dat we nooit problemen zullen krijgen. Hoeveel geloof je ook hebt, je zult nooit kunnen voorkomen dat er problemen in je leven komen. Jezus zei al: “In de wereld zul je verdrukking hebben, maar heb goede moed, Ik heb de wereld overwonnen”.’
Ik ben blij om te lezen dat ze hier van terugkomt. Hopelijk trekt ze ook verdere consequenties, en verkoopt ze de privéjet die ze vanuit haar geloofsbediening financiert.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Wat een treffend artikel:

https://www.rd.nl/opinie/column-stop-me ... -1.1539975
Mooi geschreven, al staat het bol van de tijdgeest. Wees lief, wees niet te stellig en ga er vooral niet vanuit dat er één waarheid is.
Al vond ik de beknopte episode over de met pensioen gaande leraar wel mooi. Ik denk zomaar dat het over het Driestarcollege gaat.
Inderdaad. Juist deze column zou voor mij een reden zijn om een ingezonden brief te sturen naar het RD. Maar ik heb het iets te druk, helaas.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8940
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Wat een treffend artikel:

https://www.rd.nl/opinie/column-stop-me ... -1.1539975
Mooi geschreven, al staat het bol van de tijdgeest. Wees lief, wees niet te stellig en ga er vooral niet vanuit dat er één waarheid is.
Al vond ik de beknopte episode over de met pensioen gaande leraar wel mooi. Ik denk zomaar dat het over het Driestarcollege gaat.
Dat is ook wat mij een ongemakkelijk gevoel geeft.

Ik erken dat er soms karikaturen zijn/worden gemaakt, waarbij de kritiek meer zegt over de criticus als over de bekritiseerde. Dat is niet eerlijk. En er is soms ook erg weinig plaats voor onze eigen zwakke punten.

Als het alternatief een meer evenwichtige en genuanceerde benadering is, waarbij we leren om alles (ook onszelf) te toetsen aan de bijbel ben ik daar blij mee. Als het alternatief een postmoderne "ieder zijn waarheid"-houding is, dan raken we van de regen in de drup. Ik zou het sterk gevonden hebben als de schrijver dit ook had benoemd.

Het komt bij mij erg generaliserend over dat slechts af en toe een Reformatorische docent echt iets te zeggen heeft, en dat de schrijver dan opleeft. Gelukkig heb ik andere ervaringen op de basisschool van mijn kinderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Wat een treffend artikel:

https://www.rd.nl/opinie/column-stop-me ... -1.1539975
Mooi geschreven, al staat het bol van de tijdgeest. Wees lief, wees niet te stellig en ga er vooral niet vanuit dat er één waarheid is.
Al vond ik de beknopte episode over de met pensioen gaande leraar wel mooi. Ik denk zomaar dat het over het Driestarcollege gaat.
Ik had er ook gemengde gevoelens bij.
Temeer omdat ik het helemaal niet herken bij de reformatorische scholen waar mijn kinderen op zitten.
We spreken in onze gezindte bijna niet meer over New age, Maar aan dat gedachtegoed moest ik denken bij het lezen van deze brief.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Typische gevalletje van snobisme van de intellecuele refo.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door parsifal »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:Wat een treffend artikel:

https://www.rd.nl/opinie/column-stop-me ... -1.1539975
Mooi geschreven, al staat het bol van de tijdgeest. Wees lief, wees niet te stellig en ga er vooral niet vanuit dat er één waarheid is.
Al vond ik de beknopte episode over de met pensioen gaande leraar wel mooi. Ik denk zomaar dat het over het Driestarcollege gaat.
Ik had er ook gemengde gevoelens bij.
Temeer omdat ik het helemaal niet herken bij de reformatorische scholen waar mijn kinderen op zitten.
We spreken in onze gezindte bijna niet meer over New age, Maar aan dat gedachtegoed moest ik denken bij het lezen van deze brief.
Ik geloof dat ik op dezelfde basisschool heb gezeten als de auteur van het stukje, wat geen reformatorische basisschool was in theorie, maar in praktijk er in de buurt zat. Zelf heb ik verder niet op een reformatorische middelbare school gezeten. Ik spreek dus als een buitenstaander.

Wel denk ik dat een deel van de kritiek heel terecht is. Namelijk dat we "de ander" eerst als karikatuur tekenen en vervolgens die karikatuur gaan bestrijden. Een voorbeeld "dat evolutionisten die geloven dat er eerst niets was, dat nog ontploft is ook" is niet uit de lucht gegrepen en doet veel kwaad. Je bent dan niet eerlijk naar de groep of gedachten die je bestrijdt. Dit heeft niets te maken met relativisme, maar wel met erkenning dat mensen met een andere mening niet perse absurde gedachten hebben en eerlijk in hun gedachten zijn. Zo af en toe moet je heel wat meer moeite doen om een argument onderuit te halen.

Ook hier op het forum worden "de evangelischen" vaak over een kam geschoren. Waarbij de vergadering van gelovigen in dezelfde groep wordt geschaard als pinkstergemeenten. Dat is gewoon niet terecht en maakt inderdaad dat mensen die in een seculiere omgeving werken en merken hoeveel ze gemeen hebben met die evangelische collega (die nogal afwijkt van de karikatuur die op school/ of op dit forum geschetst is) een afkeer krijgen van een deel van het onderwijs wat op reformatorische scholen wordt gegeven.

Dit karikaturen maken is trouwens een eigenschap van vrijwel iedereen. Veel Christenen uit bijvoorbeeld een vergadering van gelovigen hebben ook een heel vertekend beeld van de reformatorische kerken. Nu zie je ook in de landelijke pers met betrekking tot de Nashville verklaring dat veel niet-kerkelijke mensen hele vreemde ideeen hebben over de reformatorische wereld. Of kijk naar hoe moslims als een enkele groep worden gezien of de Amerikanen etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Wel dapper dat iemand na afgelopen week nog durft te schrijven dat christenen interessant zijn.
Mijn indruk is dat ze op de refoscholen waar ik mee te maken heb, erg hun best doen om een goed inhoudelijk gesprek op gang te brengen tussen christenen en niet-christenen. Ze worden er echt wel voor toegerust.
Ik zie een heel ander gevaar binnen de reformatorische scholen.

Is het overigens ook niet heel gek om in een artikel waarin je oproept om de karikaturen te mijden, zélf halverwege een waarschuwing zet omdat de nuance zal gaan ontbreken in de rest van dit artikel?!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door parsifal »

Herman schreef:Typische gevalletje van snobisme van de intellecuele refo.
Ja, het is heel snobistisch om een verklaring te zoeken waarom Christelijke (inderdaad vaak hoog-opgeleide) collegas hun kinderen niet naar reformatorische scholen sturen en deze verklaring te benoemen.
Wat wil je nu bereiken met je analyse van 1 zin?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

parsifal schreef:
Herman schreef:Typische gevalletje van snobisme van de intellecuele refo.
Ja, het is heel snobistisch om een verklaring te zoeken waarom Christelijke (inderdaad vaak hoog-opgeleide) collegas hun kinderen niet naar reformatorische scholen sturen en deze verklaring te benoemen.
Wat wil je nu bereiken met je analyse van 1 zin?
Ik wil even het karikatuur bevestigen.

Maar grofweg komt mijn mening hier op neer, dat de intellectuele refo die zijn kind niet naar het reformatorisch onderwijs stuurt omdat aloude waarheden daar nog als waarheid wordt neergezet, zich wel eens mag bezinnen op zijn identiteit. Het is namelijk helemaal de vraag niet of de docenten geschikt of ongeschikt zijn, maar of de intellectuele refo met zijn verlichte postmoderne verstand bezig is om te morrelen aan de boodschap van het evangelie of niet.

Maar als ik dat laatste onomwonden stel, dan veroordeel ik mensen. Wil je leven in de lijn Augustinus, Bunyan, refo anno nu, of sta je in een heel andere lijn?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Maar grofweg komt mijn mening hier op neer, dat de intellectuele refo die zijn kind niet naar het reformatorisch onderwijs stuurt omdat aloude waarheden daar nog als waarheid wordt neergezet, zich wel eens mag bezinnen op zijn identiteit. Het is namelijk helemaal de vraag niet of de docenten geschikt of ongeschikt zijn, maar of de intellectuele refo met zijn verlichte postmoderne verstand bezig is om te morrelen aan de boodschap van het evangelie of niet.

Maar als ik dat laatste onomwonden stel, dan veroordeel ik mensen. Wil je leven in de lijn Augustinus, Bunyan, refo anno nu, of sta je in een heel andere lijn?
De maatschappelijke segregatie tussen hoog- en laagopgeleiden is klaarblijkelijk nu ook zichtbaar in reformatorisch Nederland.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:De maatschappelijke segregatie tussen hoog- en laagopgeleiden is klaarblijkelijk nu ook zichtbaar in reformatorisch Nederland.
Het is de vraag of je dat moet toejuichen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Maar grofweg komt mijn mening hier op neer, dat de intellectuele refo die zijn kind niet naar het reformatorisch onderwijs stuurt omdat aloude waarheden daar nog als waarheid wordt neergezet, zich wel eens mag bezinnen op zijn identiteit. Het is namelijk helemaal de vraag niet of de docenten geschikt of ongeschikt zijn, maar of de intellectuele refo met zijn verlichte postmoderne verstand bezig is om te morrelen aan de boodschap van het evangelie of niet.

Maar als ik dat laatste onomwonden stel, dan veroordeel ik mensen. Wil je leven in de lijn Augustinus, Bunyan, refo anno nu, of sta je in een heel andere lijn?
De maatschappelijke segregatie tussen hoog- en laagopgeleiden is klaarblijkelijk nu ook zichtbaar in reformatorisch Nederland.
Ik zie in mijn omgeving niet dat kinderen van hoog-opgeleiden minder naar refoscholen worden gestuurd. Is dit een breed verschijnsel, of gaat het om incidenten?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door parsifal »

Herman schreef:
parsifal schreef:
Herman schreef:Typische gevalletje van snobisme van de intellecuele refo.
Ja, het is heel snobistisch om een verklaring te zoeken waarom Christelijke (inderdaad vaak hoog-opgeleide) collegas hun kinderen niet naar reformatorische scholen sturen en deze verklaring te benoemen.
Wat wil je nu bereiken met je analyse van 1 zin?
Ik wil even het karikatuur bevestigen.

Maar grofweg komt mijn mening hier op neer, dat de intellectuele refo die zijn kind niet naar het reformatorisch onderwijs stuurt omdat aloude waarheden daar nog als waarheid wordt neergezet, zich wel eens mag bezinnen op zijn identiteit. Het is namelijk helemaal de vraag niet of de docenten geschikt of ongeschikt zijn, maar of de intellectuele refo met zijn verlichte postmoderne verstand bezig is om te morrelen aan de boodschap van het evangelie of niet.

Maar als ik dat laatste onomwonden stel, dan veroordeel ik mensen. Wil je leven in de lijn Augustinus, Bunyan, refo anno nu, of sta je in een heel andere lijn?
Het probleem wat Nederveen aangeeft in het stukje is niet zozeer dat de oude waarheid niet meer wordt onderschreven, maar dat er goedkoop wordt omgegaan met ofwel andere verwoordingen van de oude waarheid of met andere geluiden dan de oude waarheid. En dat is m.i. heel erg schadelijk. Er wordt gesuggereerd dat de oude waarheid niet "waar genoeg" is om eerlijk met kritiek en critici om te gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie