Gelezen, gedacht, gehoord...

Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Zeeuw schreef:
TSD schreef:
Zeeuw schreef: Noem eens een beroep wat in jouw gedachten komt dan? Dat er geen geboden van de Heere moedwillig overtreden moeten worden lijkt me evident.
Laten we bijvoorbeeld zeggen: Boekhouder worden bij een bedrijf wat gokkasten produceert.
Lijkt me zelfde als baliemedewerker bij Philip Morris. Zeg maar wat je er van vindt. Het lijkt me beide niet goed. Volgende is: door de week bij een winkel werken die op zondag ook open is etc. Ik vind het ingewikkeld.
Ik was niet van plan om nu van elk beroep wat te gaan vinden, maar je vroeg om een voorbeeld.

Ook haal je volgens mij 2 dingen door elkaar: Bedrijven waar dingen gebeuren die niet met je principes overeenkomen, maar waar je niet mee meedoet / hoeft te doen en bedrijven die er zijn om dingen te produceren / te leveren waar je principieel niet achter kunt staan (dus niets anders doen).

Over roken verschillen de meningen. In dat geval vind ik in elk geval dat je niet bij Philip Morris kunt gaan werken als je zelf principiële bezwaren hebt tegen het roken van sigaretten.

Verder dwalen we van het onderwerp af, mijn punt is duidelijk lijkt me.
Dat laatste is in het geval van de militairen ook wel zo denk ik.
Ik haal zaken aan. Dat is,iets anders dan door elkaar halen.
TSD
Berichten: 2110
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef: Dat laatste is in het geval van de militairen ook wel zo denk ik.
Ik haal zaken aan. Dat is,iets anders dan door elkaar halen.
Dat klopt ;)

Mijn punt blijft dat er een fundamenteel verschil is tussen de 2 genoemde typen bedrijven en dat je dat in mijn ogen niet door elkaar kunt gebruiken.

Daarnaast bedoel ik ook zeker niet dat het altijd simpel is om die keuze te maken en dat er enorm veel grijze gebieden zijn en dat je inderdaad bij veel punten wellicht kan zeggen: Tja, zeg het maar. Ik denk dat het dan vooral er om gaat dat je in je eigen gemoed ten volle verzekerd bent.

Bij het beroep van sporter vind ik dat echter echt niet zo, maar ik ga niet verder herhalen.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

TSD schreef:Het punt bij sporten is dat het gáát om de beste te zijn, het gáát om winnen. Dit zit in het principe van wedstrijden. Hoe kan dat samengaan met het principe om tot eer van God te leven? Hoe breng je dat samen? Zelf de beste willen zijn om dan zogenaamd daar God de eer van te kunnen geven?

En begrijp me goed, er zijn heel veel beroepen en omgevingen waar het 'beter willen zijn' dan een ander helaas een grote verzoeking is. Maar dan is het nog niet de kern van het werk wat je doet. Dat is als beroepssporter nadrukkelijk wel de kern van wat je doet (ook al wordt niet iedereen de beste).

Daarbij dient het beroep sport in mijn ogen geen enkel nut. Ik ben natuurlijk niet tegen sport op zichzelf als gezonde lichamelijke en geestelijke ontspanning. Maar het kijken naar hoe goed een ander / een andere ploeg is voegt in mijn ogen niets toe, waardoor ik het sporten als beroep nauwelijks kan classificeren als 'werk'. En de enige reden dat een sporter geld kan verdienen is dat anderen zijn prestaties volgen en dat die "aandacht" commercieel wordt benut. Ik snap dat mensen het ontspannend vinden om een wedstrijd te bekijken en ik sluit niet uit dat er mensen zijn die een wedstrijd kunnen bekijken zonder degenen die de wedstrijd spelen als mens te vereren, die niet vatbaar zijn voor verering van mensen (in meerdere of mindere mate), maar de verzoekingen zijn dermate groot en de mogelijkheden om op een andere manier ontspanning te vinden zijn dermate veel dat ik geloof dat een Christen dit zou moeten mijden (laat staan stimuleren door er zelf je beroep van te maken).
Ik wil ook graag de beste zijn in mijn vak. Daar is toch niets mis mee? Ik zie geen enkele reden waarom iemand niet mag streven de beste te zijn.

Ik vind het erg standplaatsgebonden dat iemand zegt dat het sporten als beroep geen werk is. Is musiceren als beroep dan ook geen werk? Misschien voor jou wel, voor iemand die amuzikaal is echter niet.

Voor het overige ben ik geen voorstander van topsport, dus je bezwaren tegen de verzoekingen daarvan snap ik wel een beetje, maar het lijkt mij toch een middelmatige kwestie.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

TSD schreef:
Zeeuw schreef: Tsja, dat eerste klopt. Maar ik ken veel christelijke vrienden uit het commerciële zakenleven, waar winnen zeer belangrijk is. Het winnen van opdrachten in dit geval. Inclusief financiële bonus etc. Ik,blijf bij mijn definitie dat het gaat om waar je hart op staat.
Inzake het eerste eens: Echter, de definitie van 'winnen' als het gaat om het verkrijgen van een opdracht - al dan niet in concurrentie - is in mijn ogen toch echt wel anders dan de definitie van 'winnen' in een sportwedstrijd. In deze maatschappij is het nu eenmaal zou dat alle producten en diensten in concurrentie worden aangeboden en dat je je dus moet onderscheiden op het gebied van prijs, kwaliteit, beide of wat dan ook en dat je dus je product of dienst moet kunnen verkopen. Dat is onvermijdelijk aan hoe de maatschappij is ingericht, maar is niet de kern van waar het om draait, al geef ik toe dat het in sommige beroepen wel heel erg draait om commerciële successen.

Ik zou ook niet durven beweren dat in andere beroepen er geen verzoekingen zijn. Helaas, dan hoef ik alleen maar naar mezelf te kijken: Waarom werk ík? Waarom doe ík dagelijks wat ik doe? Onzuivere motieven kun je in elk beroep hebben, dat zit in ons hart.

Als 2e: Ik mag niet hopen dat je met je laatste woorden wil zeggen dat je feitelijk elk beroep wel kan uitoefenen, zolang je hart er niet op staat? Dat is volgens mij geen sluitende definitie en ik denk ook niet dat jij dat vindt.
Ik vind het kritiekloos aanvaarden van de geldzucht als drijfveer wel erg verbazend. Als er één zonde is die in de bijbel voortdurend wordt gezien als een wortel van alle kwaad, dan is het de geldzucht wel. Dat dingen in onze maatschappij 'nu eenmaal zo zijn' vind ik ook een weinig christelijke overweging.

De bijbel spreekt nergens negatief over topsport en geregeld negatief over geldzucht.
TSD
Berichten: 2110
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

DDD schreef:
Ik vind het kritiekloos aanvaarden van de geldzucht als drijfveer wel erg verbazend. Als er één zonde is die in de bijbel voortdurend wordt gezien als een wortel van alle kwaad, dan is het de geldzucht wel. Dat dingen in onze maatschappij 'nu eenmaal zo zijn' vind ik ook een weinig christelijke overweging.

De bijbel spreekt nergens negatief over topsport en geregeld negatief over geldzucht.
Waar doe ik dat dan? Ik zie dat niet? En als je dat al ergens leest dan heb ik dat zeker niet bedoeld uiteraard. Ik heb met mijn posting zeker niet geldzucht bedoeld, maar gewoon het simpele feit dat we hier in een samenleving leven waar het gaat om marktwerking dus als je een bedrijf hebt / daarvoor werkt je dan in concurrentie treedt en je daardoor dus iets moet doen om te zorgen dat mensen jou product kopen, anders kan je natuurlijk direct weer stoppen met je bedrijf. Dat heeft niets met geldzucht te maken in mijn ogen.

Verder ga je wel tegen geldzucht in, maar aan 'eerzucht' (de beste willen zijn en daarvoor ook erkenning van anderen willen, anders kan je van je sport geen beroep maken) lijk je in je andere posting vrij kritiekloos voorbij te willen gaan. Terwijl de Bijbel net zo negatief spreekt over eerzucht als over geldzucht.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
TSD schreef:
Zeeuw schreef: Tsja, dat eerste klopt. Maar ik ken veel christelijke vrienden uit het commerciële zakenleven, waar winnen zeer belangrijk is. Het winnen van opdrachten in dit geval. Inclusief financiële bonus etc. Ik,blijf bij mijn definitie dat het gaat om waar je hart op staat.
Inzake het eerste eens: Echter, de definitie van 'winnen' als het gaat om het verkrijgen van een opdracht - al dan niet in concurrentie - is in mijn ogen toch echt wel anders dan de definitie van 'winnen' in een sportwedstrijd. In deze maatschappij is het nu eenmaal zou dat alle producten en diensten in concurrentie worden aangeboden en dat je je dus moet onderscheiden op het gebied van prijs, kwaliteit, beide of wat dan ook en dat je dus je product of dienst moet kunnen verkopen. Dat is onvermijdelijk aan hoe de maatschappij is ingericht, maar is niet de kern van waar het om draait, al geef ik toe dat het in sommige beroepen wel heel erg draait om commerciële successen.

Ik zou ook niet durven beweren dat in andere beroepen er geen verzoekingen zijn. Helaas, dan hoef ik alleen maar naar mezelf te kijken: Waarom werk ík? Waarom doe ík dagelijks wat ik doe? Onzuivere motieven kun je in elk beroep hebben, dat zit in ons hart.

Als 2e: Ik mag niet hopen dat je met je laatste woorden wil zeggen dat je feitelijk elk beroep wel kan uitoefenen, zolang je hart er niet op staat? Dat is volgens mij geen sluitende definitie en ik denk ook niet dat jij dat vindt.
Ik vind het kritiekloos aanvaarden van de geldzucht als drijfveer wel erg verbazend. Als er één zonde is die in de bijbel voortdurend wordt gezien als een wortel van alle kwaad, dan is het de geldzucht wel. Dat dingen in onze maatschappij 'nu eenmaal zo zijn' vind ik ook een weinig christelijke overweging.

De bijbel spreekt nergens negatief over topsport en geregeld negatief over geldzucht.
Ik denk dat TSD best genuanceerd schrijft. Mijn ervaring is dat sport als een groot kwaad wordt gezien en een dikke auto, groot huis en glanzende carrière als prachtig. Ik denk dat de waarheid meer middenin ligt.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

TSD schreef:
DDD schreef:
Ik vind het kritiekloos aanvaarden van de geldzucht als drijfveer wel erg verbazend. Als er één zonde is die in de bijbel voortdurend wordt gezien als een wortel van alle kwaad, dan is het de geldzucht wel. Dat dingen in onze maatschappij 'nu eenmaal zo zijn' vind ik ook een weinig christelijke overweging.

De bijbel spreekt nergens negatief over topsport en geregeld negatief over geldzucht.
Waar doe ik dat dan? Ik zie dat niet? En als je dat al ergens leest dan heb ik dat zeker niet bedoeld uiteraard. Ik heb met mijn posting zeker niet geldzucht bedoeld, maar gewoon het simpele feit dat we hier in een samenleving leven waar het gaat om marktwerking dus als je een bedrijf hebt / daarvoor werkt je dan in concurrentie treedt en je daardoor dus iets moet doen om te zorgen dat mensen jou product kopen, anders kan je natuurlijk direct weer stoppen met je bedrijf. Dat heeft niets met geldzucht te maken in mijn ogen.

Verder ga je wel tegen geldzucht in, maar aan 'eerzucht' (de beste willen zijn en daarvoor ook erkenning van anderen willen, anders kan je van je sport geen beroep maken) lijk je in je andere posting vrij kritiekloos voorbij te willen gaan. Terwijl de Bijbel net zo negatief spreekt over eerzucht als over geldzucht.
Misschien sloeg mijn linkse instelling wat teveel op hol, want je hebt dat niet zo expliciet geschreven en dus had ik jou daar ook niet van mogen beschuldigen. Ik heb niets tegen marktwerking, overigens. De beste zijn in je vak is daar een belangrijke factor in. Dat kan heel goed samen gaan met bescheidenheid, ik zie daar weinig verband tussen. Integendeel, onbescheidenheid valt mij vooral op bij mensen die niet goed zijn in hun vak. Maar dat kan ook aan mijn waarnemingsvermogen liggen, natuurlijk.
TSD
Berichten: 2110
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

DDD schreef:
Misschien sloeg mijn linkse instelling wat teveel op hol, want je hebt dat niet zo expliciet geschreven en dus had ik jou daar ook niet van mogen beschuldigen. Ik heb niets tegen marktwerking, overigens. De beste zijn in je vak is daar een belangrijke factor in. Dat kan heel goed samen gaan met bescheidenheid, ik zie daar weinig verband tussen. Integendeel, onbescheidenheid valt mij vooral op bij mensen die niet goed zijn in hun vak. Maar dat kan ook aan mijn waarnemingsvermogen liggen, natuurlijk.
Wat het 1e betreft, laten we het daar op houden :D .

Voor het overige: Daar ben ik het mee eens, maar toch vind ik dat fundamenteel anders dan in de topsport. Want daar ging het tenslotte om.

Wanneer mensen naar jou toekomen omdat ze jou diensten als advocaat (volstrekt willekeurig :D )als de beste ervaren, dan lever je hen iets wat voor hen waardevol is. Je kunt dan de beste zijn zonder dat het om jezelf gaat.

Ik zie dat bij een topsporter niet. Het is zoals Zita zegt: volstrekt nutteloos. En ondanks dat er natuurlijk sporters zijn met een bescheiden karakter, draait het uiteindelijk alleen maar om de prestaties van jezelf of je team. Je draagt niets bij, maar laat alleen zien ( als het lukt tenminste) dat je sneller, behendiger, leniger, sterker, creatiever bent dan een ander.

Het maximale uit jezelf halen is dan het doel op zichzelf geworden.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Het is weinig kapitalistisch om sport als nutteloos te betitelen, in ieder geval. Daar houd ik dan wel weer van. Maar het is maatschappelijk niet zo erg voor de hand liggend om sport als nutteloos te zien. Het is voor veel mensen in ieder geval erg belangrijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Eerder in dit topic heb ik de berichten over christelijke sporters het vermengen van Evangelie en wereld genoemd. Daar bedoelde ik ons als forummers mee. Ik vind dat we aan dit soort berichtgeving niet mee moeten doen.
Daarnaast wijs ik de handelswijze van de genoemde sporters af. De argumenten tegen topsport zijn al op velerlei wijze en tijdstip genoemd. Die ga ik niet herhalen.

Wel nog dit: als ik lees over het leven dichtbij de Heere zoals bijvoorbeeld mensen als MacCheyne hadden, dan ben ik daar heel jaloers op. Dat kan mij soms echt ontroeren als ik mijn eigen leven daar naast leg.
Het is echt zó verschrikkelijk ontzettend bijzonder in tegenstelling met wat ik dan lees over deze sporters, dat ik alleen maar mijn oproep kan herhalen om je eigen denkwereld niet te laten vertroebelen door te denken dat dit ook wel samen kan gaan.
Belangrijker nog, ik zou dan willen oproepen: lees de geschriften van de puriteinen e.a. over ootmoedig leven met God. En nog belangrijker: zorg dat je het persoonlijk kent.

Beste mensen, als we echt vinden dat een leven dat deels of geheel gewijd is aan de sport, samen kan gaan met een leven dichtbij de Heere, zijn we heel ver van het juiste spoor af. Als we ons leven wijden aan het verzamelen van perkamenten bandjes van oudvaders, ook.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

TSD schreef:Ik zie dat bij een topsporter niet. Het is zoals Zita zegt: volstrekt nutteloos.
Daar denkt een zeer groot deel van ons land anders over. Ze zijn bereid om geld, soms veel geld, per jaar uit te geven om van dit amusement te kunnen genieten. Zij zien daarin dus wel degelijk nut. Het heeft dan zelfs een economisch nut.
Ik weet het, dat is wel een andere meerwaarde dan bijv. een advocaat heeft. Maar de woorden "volstrekt nutteloos" zijn hooguit een persoonlijke mening. En daarmee stem ik dan weer wel in.

En net wat @eilander zegt, ik stel mij een leven dichtbij Christus toch anders voor.
(~)
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ZWP »

Indrukwekkend interview met oud-diplomaat Edy Korthals Altes (94) in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/mensen/oud-di ... ~b7e65935/

Geen reformatorisch christen, maar het stemt mij hoopvol dat zoiets in de krant staat:
Dan zul je de mentaliteit moeten beïnvloeden. Hoe doe je dat?
(Met stemverheffing) ‘Dan zeg ik: zie de Christus! De Poolse, marxistische filosoof Kolakowski heeft een essay geschreven waarin hij duidelijk maakt hoe belangrijk het voor gelovigen en niet-gelovigen is om zich in ­Jezus te verdiepen. Zijn waarden houden een samenleving samen – het streven naar vrede, gerechtigheid en solidariteit met de zwakkeren. Als die waarden verdampen en we in onverschilligheid vervallen, dreigt de catastrofe.’
Lijkt me een wijs man.
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:
TSD schreef:
Zeeuw schreef: Noem eens een beroep wat in jouw gedachten komt dan? Dat er geen geboden van de Heere moedwillig overtreden moeten worden lijkt me evident.
Laten we bijvoorbeeld zeggen: Boekhouder worden bij een bedrijf wat gokkasten produceert.
Lijkt me zelfde als baliemedewerker bij Philip Morris. Zeg maar wat je er van vindt. Het lijkt me beide niet goed. Volgende is: door de week bij een winkel werken die op zondag ook open is etc. Ik vind het ingewikkeld.
Het is inderdaad ingewikkeld en niet zo zwart wit.
Neem bijvoorbeeld werk als IT-er, wil je een IT omgeving beheren van een crematorium? Van een moskee? Van een sportmerk?
En dat geldt niet alleen voor IT-ers, maar voor veel meer beroepen natuurlijk.
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Zita schreef:Een ander bezwaar wat ik heb tegen topsporter-zijn is dat je je bezighoudt met iets wat volslagen nutteloos is. Sporten ter ontspanning heeft zijn nut. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling van de Heere is om je jarenlang te focussen op een seconde sneller schaatsen, rennen of fietsen.
En als je medewerker bent van een bedrijf die volslagen nutteloze producten maakt, en je je inzet om het productieproces te versnellen en dergelijken?
Je zult zeggen, als het nutteloze producten zijn worden ze vast niet verkocht, maar dat hoeft natuurlijk niet. Topsport vind ook gretig aftrek, zo ook met meerdere nutteloze producten.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Ongeacht wat er gezegd is over topsport, over het geloof van Memphis Depay kunnen wij niet oordelen.
Plaats reactie