Gelezen, gedacht, gehoord...

gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door gallio »

Maanenschijn schreef:Ik denk dat er weinig verschil is tussen sporten onderling. Voetbal lijkt mij niet slechter dan schaatsen, omdat de sportverdwazing daarbij groter zou zijn. De vraag is, wat is een beroep, dat op Bijbelse gronden acceptabel is. Een vraag die ik zelf niet goed kan beantwoorden, eenvoudigweg omdat ik daar me niet in verdiept heb. Een musicus wel, schaatser niet? Een effectenhandelaar niet, een makelaar wel? Wat zijn hier grenzen of richtlijnen vanuit de Bijbel.

Wat betreft schaatsen, kijk dan ook de documentaire Zwart ijs.

https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... /2doc.html
Je zou denken dat als er een beroep op Bijbelse gronden ontoelaatbaar is het wel het beroep van militair zou zijn, vooral in de tijd van de Romeinen. Het ging er toen niet bepaald zachtzinnig aan toe. Toch zegt Johannes de Doper niet dat zijn uit hun dienst moeten gaan.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:Het punt bij sporten is dat het gáát om de beste te zijn, het gáát om winnen. Dit zit in het principe van wedstrijden. Hoe kan dat samengaan met het principe om tot eer van God te leven? Hoe breng je dat samen? Zelf de beste willen zijn om dan zogenaamd daar God de eer van te kunnen geven?

En begrijp me goed, er zijn heel veel beroepen en omgevingen waar het 'beter willen zijn' dan een ander helaas een grote verzoeking is. Maar dan is het nog niet de kern van het werk wat je doet. Dat is als beroepssporter nadrukkelijk wel de kern van wat je doet (ook al wordt niet iedereen de beste).

Daarbij dient het beroep sport in mijn ogen geen enkel nut. Ik ben natuurlijk niet tegen sport op zichzelf als gezonde lichamelijke en geestelijke ontspanning. Maar het kijken naar hoe goed een ander / een andere ploeg is voegt in mijn ogen niets toe, waardoor ik het sporten als beroep nauwelijks kan classificeren als 'werk'. En de enige reden dat een sporter geld kan verdienen is dat anderen zijn prestaties volgen en dat die "aandacht" commercieel wordt benut. Ik snap dat mensen het ontspannend vinden om een wedstrijd te bekijken en ik sluit niet uit dat er mensen zijn die een wedstrijd kunnen bekijken zonder degenen die de wedstrijd spelen als mens te vereren, die niet vatbaar zijn voor verering van mensen (in meerdere of mindere mate), maar de verzoekingen zijn dermate groot en de mogelijkheden om op een andere manier ontspanning te vinden zijn dermate veel dat ik geloof dat een Christen dit zou moeten mijden (laat staan stimuleren door er zelf je beroep van te maken).
Tsja, dat eerste klopt. Maar ik ken veel christelijke vrienden uit het commerciële zakenleven, waar winnen zeer belangrijk is. Het winnen van opdrachten in dit geval. Inclusief financiële bonus etc. Ik,blijf bij mijn definitie dat het gaat om waar je hart op staat.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef: Tsja, dat eerste klopt. Maar ik ken veel christelijke vrienden uit het commerciële zakenleven, waar winnen zeer belangrijk is. Het winnen van opdrachten in dit geval. Inclusief financiële bonus etc. Ik,blijf bij mijn definitie dat het gaat om waar je hart op staat.
Inzake het eerste eens: Echter, de definitie van 'winnen' als het gaat om het verkrijgen van een opdracht - al dan niet in concurrentie - is in mijn ogen toch echt wel anders dan de definitie van 'winnen' in een sportwedstrijd. In deze maatschappij is het nu eenmaal zou dat alle producten en diensten in concurrentie worden aangeboden en dat je je dus moet onderscheiden op het gebied van prijs, kwaliteit, beide of wat dan ook en dat je dus je product of dienst moet kunnen verkopen. Dat is onvermijdelijk aan hoe de maatschappij is ingericht, maar is niet de kern van waar het om draait, al geef ik toe dat het in sommige beroepen wel heel erg draait om commerciële successen.

Ik zou ook niet durven beweren dat in andere beroepen er geen verzoekingen zijn. Helaas, dan hoef ik alleen maar naar mezelf te kijken: Waarom werk ík? Waarom doe ík dagelijks wat ik doe? Onzuivere motieven kun je in elk beroep hebben, dat zit in ons hart.

Als 2e: Ik mag niet hopen dat je met je laatste woorden wil zeggen dat je feitelijk elk beroep wel kan uitoefenen, zolang je hart er niet op staat? Dat is volgens mij geen sluitende definitie en ik denk ook niet dat jij dat vindt.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Zeeuw schreef: Tsja, dat eerste klopt. Maar ik ken veel christelijke vrienden uit het commerciële zakenleven, waar winnen zeer belangrijk is. Het winnen van opdrachten in dit geval. Inclusief financiële bonus etc. Ik,blijf bij mijn definitie dat het gaat om waar je hart op staat.
Inzake het eerste eens: Echter, de definitie van 'winnen' als het gaat om het verkrijgen van een opdracht - al dan niet in concurrentie - is in mijn ogen toch echt wel anders dan de definitie van 'winnen' in een sportwedstrijd. In deze maatschappij is het nu eenmaal zou dat alle producten en diensten in concurrentie worden aangeboden en dat je je dus moet onderscheiden op het gebied van prijs, kwaliteit, beide of wat dan ook en dat je dus je product of dienst moet kunnen verkopen. Dat is onvermijdelijk aan hoe de maatschappij is ingericht, maar is niet de kern van waar het om draait, al geef ik toe dat het in sommige beroepen wel heel erg draait om commerciële successen.

Ik zou ook niet durven beweren dat in andere beroepen er geen verzoekingen zijn. Helaas, dan hoef ik alleen maar naar mezelf te kijken: Waarom werk ík? Waarom doe ík dagelijks wat ik doe? Onzuivere motieven kun je in elk beroep hebben, dat zit in ons hart.

Als 2e: Ik mag niet hopen dat je met je laatste woorden wil zeggen dat je feitelijk elk beroep wel kan uitoefenen, zolang je hart er niet op staat? Dat is volgens mij geen sluitende definitie en ik denk ook niet dat jij dat vindt.
Noem eens een beroep wat in jouw gedachten komt dan? Dat er geen geboden van de Heere moedwillig overtreden moeten worden lijkt me evident.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

gallio schreef: Je zou denken dat als er een beroep op Bijbelse gronden ontoelaatbaar is het wel het beroep van militair zou zijn, vooral in de tijd van de Romeinen. Het ging er toen niet bepaald zachtzinnig aan toe. Toch zegt Johannes de Doper niet dat zijn uit hun dienst moeten gaan.
Toch niet. Landen en volkoren hebben het recht om zichzelf te verdedigen tegen vijandigheden van buitenaf, dat wordt in de Bijbel nergens tegengesproken (en anders hoor ik het graag). Niet het heft in eigen hand nemen, maar onder leiding van een overheid zeker wel. De overheden zijn immers van God ingesteld! Dat er in het beroep van militair heel veel dingen mis kunnen gaan en vreselijke dingen gebeuren (en ook zijn gebeurd) dat is zeker waar, maar dat doet van de kern van het beroep niets af.

Ik vind het eigenlijk wel bizar dat een topsporter hier vergeleken wordt met een militair. Als alle topsporters eens in militaire dienst gingen en zich zó ten dienste van hun land zouden opstellen, zouden ze heel wat nuttiger werk verrichten in mijn ogen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zita »

Een ander bezwaar wat ik heb tegen topsporter-zijn is dat je je bezighoudt met iets wat volslagen nutteloos is. Sporten ter ontspanning heeft zijn nut. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling van de Heere is om je jarenlang te focussen op een seconde sneller schaatsen, rennen of fietsen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
gallio schreef: Je zou denken dat als er een beroep op Bijbelse gronden ontoelaatbaar is het wel het beroep van militair zou zijn, vooral in de tijd van de Romeinen. Het ging er toen niet bepaald zachtzinnig aan toe. Toch zegt Johannes de Doper niet dat zijn uit hun dienst moeten gaan.
Toch niet. Landen en volkoren hebben het recht om zichzelf te verdedigen tegen vijandigheden van buitenaf, dat wordt in de Bijbel nergens tegengesproken (en anders hoor ik het graag). Niet het heft in eigen hand nemen, maar onder leiding van een overheid zeker wel. De overheden zijn immers van God ingesteld! Dat er in het beroep van militair heel veel dingen mis kunnen gaan en vreselijke dingen gebeuren (en ook zijn gebeurd) dat is zeker waar, maar dat doet van de kern van het beroep niets af.

Ik vind het eigenlijk wel bizar dat een topsporter hier vergeleken wordt met een militair. Als alle topsporters eens in militaire dienst gingen en zich zó ten dienste van hun land zouden opstellen, zouden ze heel wat nuttiger werk verrichten in mijn ogen.
Ik denk dat Galio bedoeld dat soldaten in Romeinse tijd niet direct alleen ter verdediging waren.

Dat laatste is natuurlijk baarlijke nonsens.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:Een ander bezwaar wat ik heb tegen topsporter-zijn is dat je je bezighoudt met iets wat volslagen nutteloos is. Sporten ter ontspanning heeft zijn nut. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling van de Heere is om je jarenlang te focussen op een seconde sneller schaatsen, rennen of fietsen.
Dat vind ik wel inderdaad een helder argument.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef: Noem eens een beroep wat in jouw gedachten komt dan? Dat er geen geboden van de Heere moedwillig overtreden moeten worden lijkt me evident.
Laten we bijvoorbeeld zeggen: Boekhouder worden bij een bedrijf wat gokkasten produceert.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door gallio »

TSD schreef:
gallio schreef: Je zou denken dat als er een beroep op Bijbelse gronden ontoelaatbaar is het wel het beroep van militair zou zijn, vooral in de tijd van de Romeinen. Het ging er toen niet bepaald zachtzinnig aan toe. Toch zegt Johannes de Doper niet dat zijn uit hun dienst moeten gaan.
Toch niet. Landen en volkoren hebben het recht om zichzelf te verdedigen tegen vijandigheden van buitenaf, dat wordt in de Bijbel nergens tegengesproken (en anders hoor ik het graag). Niet het heft in eigen hand nemen, maar onder leiding van een overheid zeker wel. De overheden zijn immers van God ingesteld! Dat er in het beroep van militair heel veel dingen mis kunnen gaan en vreselijke dingen gebeuren (en ook zijn gebeurd) dat is zeker waar, maar dat doet van de kern van het beroep niets af.

Ik vind het eigenlijk wel bizar dat een topsporter hier vergeleken wordt met een militair. Als alle topsporters eens in militaire dienst gingen en zich zó ten dienste van hun land zouden opstellen, zouden ze heel wat nuttiger werk verrichten in mijn ogen.
Zijn de Romeinen de geschiedenis in gegaan als een volk dat alleen hun eigen land verdedigden, of waren veel van hun oorlogen er juist om andere volken te onderwerpen?

Het gaat er mij echter vooral om dat er voor een militair toen weinig ruimte was voor eigen principes, en dat de werk omgeving verre van christelijk was.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Zita schreef:Een ander bezwaar wat ik heb tegen topsporter-zijn is dat je je bezighoudt met iets wat volslagen nutteloos is. Sporten ter ontspanning heeft zijn nut. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling van de Heere is om je jarenlang te focussen op een seconde sneller schaatsen, rennen of fietsen.
Helemaal mee eens!
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Zeeuw schreef: Noem eens een beroep wat in jouw gedachten komt dan? Dat er geen geboden van de Heere moedwillig overtreden moeten worden lijkt me evident.
Laten we bijvoorbeeld zeggen: Boekhouder worden bij een bedrijf wat gokkasten produceert.
Lijkt me zelfde als baliemedewerker bij Philip Morris. Zeg maar wat je er van vindt. Het lijkt me beide niet goed. Volgende is: door de week bij een winkel werken die op zondag ook open is etc. Ik vind het ingewikkeld.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

gallio schreef:
Zijn de Romeinen de geschiedenis in gegaan als een volk dat alleen hun eigen land verdedigden, of waren veel van hun oorlogen er juist om andere volken te onderwerpen?

Het gaat er mij echter vooral om dat er voor een militair toen weinig ruimte was voor eigen principes, en dat de werk omgeving verre van christelijk was.
Helaas niet, dat zou ik ook niet goed willen praten ;). Alleen je koppelde de tijd van de Romeinen als voorbeeld om in algemene zin het beroep van militair te noemen als een voorbeeld van een beroep wat Bijbels gezien niet zou kunnen.

Daarbij moet je natuurlijk wel opmerken dat:
1. Die Romeinen niet Christelijk waren voordat ze militair werden, maar door de prediking van Johannes (in jou voorbeeld) tot bekering kwamen.
2. Het als militair (anders dan als sporter nu) toen echt niet zo simpel was om te zeggen: Adieu, ik kies voor een ander beroep
3. Het in veel gevallen ook geen eigen keus was om militair te worden, het was simpelweg plicht.

Dat vind ik qua omstandigheden toch wel fundamenteel anders.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
TSD schreef:
Zeeuw schreef: Noem eens een beroep wat in jouw gedachten komt dan? Dat er geen geboden van de Heere moedwillig overtreden moeten worden lijkt me evident.
Laten we bijvoorbeeld zeggen: Boekhouder worden bij een bedrijf wat gokkasten produceert.
Lijkt me zelfde als baliemedewerker bij Philip Morris. Zeg maar wat je er van vindt. Het lijkt me beide niet goed. Volgende is: door de week bij een winkel werken die op zondag ook open is etc. Ik vind het ingewikkeld.
Ik was niet van plan om nu van elk beroep wat te gaan vinden, maar je vroeg om een voorbeeld.

Ook haal je volgens mij 2 dingen door elkaar: Bedrijven waar dingen gebeuren die niet met je principes overeenkomen, maar waar je niet mee meedoet / hoeft te doen en bedrijven die er zijn om dingen te produceren / te leveren waar je principieel niet achter kunt staan (dus niets anders doen).

Over roken verschillen de meningen. In dat geval vind ik in elk geval dat je niet bij Philip Morris kunt gaan werken als je zelf principiële bezwaren hebt tegen het roken van sigaretten.

Verder dwalen we van het onderwerp af, mijn punt is duidelijk lijkt me.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door gallio »

TSD schreef:
gallio schreef:
Zijn de Romeinen de geschiedenis in gegaan als een volk dat alleen hun eigen land verdedigden, of waren veel van hun oorlogen er juist om andere volken te onderwerpen?

Het gaat er mij echter vooral om dat er voor een militair toen weinig ruimte was voor eigen principes, en dat de werk omgeving verre van christelijk was.
Helaas niet, dat zou ik ook niet goed willen praten ;). Alleen je koppelde de tijd van de Romeinen als voorbeeld om in algemene zin het beroep van militair te noemen als een voorbeeld van een beroep wat Bijbels gezien niet zou kunnen.

Daarbij moet je natuurlijk wel opmerken dat:
1. Die Romeinen niet Christelijk waren voordat ze militair werden, maar door de prediking van Johannes (in jou voorbeeld) tot bekering kwamen.
2. Het als militair (anders dan als sporter nu) toen echt niet zo simpel was om te zeggen: Adieu, ik kies voor een ander beroep
3. Het in veel gevallen ook geen eigen keus was om militair te worden, het was simpelweg plicht.

Dat vind ik qua omstandigheden toch wel fundamenteel anders.
Het gaat er mij om op de vraag van deze soldaten en het antwoord van Johannes. Dat ze zich daarvoor zich die vraag niet afgevraagd hebben is niet zo relevant.

Ik meen dat toen de meeste soldaten toen beroeps waren ipv dienstplichtig.
Plaats reactie