Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Marion schreef:
Nasrani schreef:
Marion schreef:Nasrani schrijft dat het Bijbelser is te stellen dat God alle kinderen als Zijn volk wil.
Dat is NIET Bijbels. En ook niet in lijn met de leer van verkiezing en verwerping zoals die onovertroffen wordt geleerd in DL hfdst. 1.
En ook Romeinen 9 leert een hele andere waarheid.
Waarom worden kinderen dan gedoopt? Zie verder ook de uitleg die ik al eerder heb gepost.

En wat te denken van de volgende teksten:
1 Timotheus 2:4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
2 Petrus 3:9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
Ezechiel 18:23 Zou Ik werkelijk behagen scheppen in de dood van de goddeloze? spreekt de Heere HEERE. Is het niet, wanneer hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij zal leven?
Dit zegt de bijbel ons, dus als kinderen gedoopt worden dan verbindt de Heere daar Zijn naam aan en wil Hij niets liever dan dat ze tot de kennis van de waarheid komen en Hem leren kennen. Het formulier haalt de toespraak van Petrus aan dat de belofte ook de kinderen toekomt. En Romeinen 9:8 zegt dat de kinderen van de belofte als nageslacht worden gerekend.
Dat is waar. Maar dat sluit nogmaals de andere kant niet uit. Nogmaals: DL hfdst. 1.
En wat 1 Tim. 2 : 4, lees de kanttekeningen daar eens bij, alsook de uitleg van de onder ons bekende Schriftverklaarders. Dit gaat niet over ieder mens hoofd voor hoofd. De kontekst alleen maakt dat al duidelijk genoeg. En wie zijn de kinderen in Rom 9:8, volgens de kanttekenaren?
Ik heb ook niet gezegd dat de andere kant er niet is. Ik reageerde alleen maar op jou opmerking dat mijn posting niet bijbels zou zijn.

De uitleg van 1 Tim. 2:4 kan op meerdere manieren worden geïnterpreteerd en uitgelegd. In deze discussie ging het over de uitspraken van ds Schot over het verbond. Als je dan deze tekst neemt kun je zeggen dat door de doop de Heere zeker wil dat de mensen waar Hij het teken en zegel van het verbond aan gegeven heeft Zijn kinderen worden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vagari »

Openbaring 1:8 / STV
8 ‭‭Ik ben de Alfa‭²³‭ en de Omega, het ‭Begin‭‭²⁴‭ en het Einde, zegt de Heere,‭²⁵‭ Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.‭
Hij gaat voor én komt achteraan.
Johannes 10:4 / STV
4 ‭‭En wanneer hij zijn schapen uitgedreven heeft, zo gaat hij voor hen heen;‭¹⁰‭ en de schapen ‭volgen‭ hem, overmits zij zijn stem kennen.‭¹¹‭‭
Hebreeën 12:2 / STV
2 ‭‭‭Ziende‭ ‭op‭ den oversten Leidsman‭⁸‭ en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde,‭⁹‭ die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht,‭¹⁰‭ en is gezeten aan de rechter ‭hand‭‭¹¹‭ des troons van God.‭
Jesaja 30:20-21 / STV
20 ‭‭De Heere‭⁶⁸‭ zal ulieden ‭wel‭ brood der benauwdheid, en wateren der verdrukking geven; maar uw leraars zullen‭⁷⁰‭ niet meer als met vleugelen‭⁶⁹‭ wegvliegen, maar uw ogen zullen uw leraars zien;‭ 21 ‭‭En uw oren zullen horen het woord ‭Desgenen‭, ‭Die‭‭⁷¹‭ achter u is, zeggende: Dit is de weg,‭⁷²‭ wandelt in denzelven; als gij zoudt‭⁷³‭ afwijken ter rechter ‭hand‭ of ter linkerhand.‭
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 907
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

Brbndr schreef:De dr. R.C. Sproul, de pas overleden amerikaanse theoloog, vergeleek de wil van God in 2 Petrus 3:9 met een rechter die recht moet doen maar hij doet het met een verdrietig hart. Bijvoorbeeld als hij een man en vader naar de gevangenis moet sturen voor een misdaad. Hij doet dit niet graag maar het moet want het is recht.
Deze uitleg van de Bijbel geeft associaties aan het optreden van een autonome zondaar versus een verdrietige God. Echter, het woord dat uit Gods mond uitgaat, "zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen hetgeen dat Mij behaagt" (Jesaja). Het woord 'lankmoedig' heeft ook in zich, dat er al reden ís, dat het oordeel al uitgesproken ís.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marion »

Nasrani schreef:
Marion schreef:
Nasrani schreef:
Marion schreef:Nasrani schrijft dat het Bijbelser is te stellen dat God alle kinderen als Zijn volk wil.
Dat is NIET Bijbels. En ook niet in lijn met de leer van verkiezing en verwerping zoals die onovertroffen wordt geleerd in DL hfdst. 1.
En ook Romeinen 9 leert een hele andere waarheid.
Waarom worden kinderen dan gedoopt? Zie verder ook de uitleg die ik al eerder heb gepost.

En wat te denken van de volgende teksten:
1 Timotheus 2:4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
2 Petrus 3:9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
Ezechiel 18:23 Zou Ik werkelijk behagen scheppen in de dood van de goddeloze? spreekt de Heere HEERE. Is het niet, wanneer hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij zal leven?
Dit zegt de bijbel ons, dus als kinderen gedoopt worden dan verbindt de Heere daar Zijn naam aan en wil Hij niets liever dan dat ze tot de kennis van de waarheid komen en Hem leren kennen. Het formulier haalt de toespraak van Petrus aan dat de belofte ook de kinderen toekomt. En Romeinen 9:8 zegt dat de kinderen van de belofte als nageslacht worden gerekend.
Dat is waar. Maar dat sluit nogmaals de andere kant niet uit. Nogmaals: DL hfdst. 1.
En wat 1 Tim. 2 : 4, lees de kanttekeningen daar eens bij, alsook de uitleg van de onder ons bekende Schriftverklaarders. Dit gaat niet over ieder mens hoofd voor hoofd. De kontekst alleen maakt dat al duidelijk genoeg. En wie zijn de kinderen in Rom 9:8, volgens de kanttekenaren?
Ik heb ook niet gezegd dat de andere kant er niet is. Ik reageerde alleen maar op jou opmerking dat mijn posting niet bijbels zou zijn.

De uitleg van 1 Tim. 2:4 kan op meerdere manieren worden geïnterpreteerd en uitgelegd. In deze discussie ging het over de uitspraken van ds Schot over het verbond. Als je dan deze tekst neemt kun je zeggen dat door de doop de Heere zeker wil dat de mensen waar Hij het teken en zegel van het verbond aan gegeven heeft Zijn kinderen worden.
Ik heb onder de bijbeluitleggers die ik in mijn bezit heb geen meerdere varianten van uitleg op 1 Tim. 2:4 kunnen ontdekken. En dat is exegetisch ook niet haalbaar als je let op de context.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Adagio schreef:
Brbndr schreef:De dr. R.C. Sproul, de pas overleden amerikaanse theoloog, vergeleek de wil van God in 2 Petrus 3:9 met een rechter die recht moet doen maar hij doet het met een verdrietig hart. Bijvoorbeeld als hij een man en vader naar de gevangenis moet sturen voor een misdaad. Hij doet dit niet graag maar het moet want het is recht.
Deze uitleg van de Bijbel geeft associaties aan het optreden van een autonome zondaar versus een verdrietige God. Echter, het woord dat uit Gods mond uitgaat, "zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen hetgeen dat Mij behaagt" (Jesaja). Het woord 'lankmoedig' heeft ook in zich, dat er al reden ís, dat het oordeel al uitgesproken ís.
Dit is echt onjuist. Deze uitleg van Sproul (en velen met hem) is voluit gereformeerd. Het gaat om Gods gewilligheid om zondaren te zaligen. We mogen dat nooit uitspelen tegen Zijn soevereiniteit of uitverkiezing.
Toen Jezus eens werd geconfronteerd met het ongeloof van de Joden, lezen we van Hem dat Hij rondom Zich zag "met toorn, meteen bedroefd zijnde over de verharding van hun hart." Dat is precies wat Sproul bedoelt. Ik denk ook aan hoe Hij wenend stond voor de poorten van Jeruzalem.
Laten we van deze visie geen karikatuur maken, door te veronderstellen dat het dan om een machteloze God zou gaan.
Luther noemde overigens in dit verband Gods toorn Zijn 'vreemde werk'. Hij is traag tot toorn!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Marion schreef: Ik heb onder de bijbeluitleggers die ik in mijn bezit heb geen meerdere varianten van uitleg op 1 Tim. 2:4 kunnen ontdekken. En dat is exegetisch ook niet haalbaar als je let op de context.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je de zoekfunctie vam het forum gebruikt, zie je dat er over deze tekst al vaak gediscussieerd is. Het is waar dat de meeste gereformeerde theologen de exegese voorstaan die jij bedoelt. Echter, er zijn er ook altijd geweest die in deze tekst wel "allen" lieten staan zoals het er staat, omdat zij meenden dat het hier gaat om Gods geopenbaarde wil. Ik denk persoonlijk ook dat dat de juiste uitleg is van deze tekst, en ook van de tekst in Petrus.
Zonderling heeft er in het verleden op gewezen dat er ook onder de gereformeerde theologen van Dordt verschil van mening bestond over deze exegese. Het merendeel volgde de lijn die ook in de kanttekening te vinden is, en die sterk de beduchtheid voor het remonstrantse gebruik van deze tekst met zich meedraagt. M.i. is het heel goed mogelijk - en zelfs nodig! - om in deze tekst vanuit een gereformeerde visie op verkiezing tóch "allen" te lezen. Ik heb dat verschillende keren op het forum meer onderbouwd betoogd.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 907
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

Jongere schreef:
Adagio schreef:
Brbndr schreef:De dr. R.C. Sproul, de pas overleden amerikaanse theoloog, vergeleek de wil van God in 2 Petrus 3:9 met een rechter die recht moet doen maar hij doet het met een verdrietig hart. Bijvoorbeeld als hij een man en vader naar de gevangenis moet sturen voor een misdaad. Hij doet dit niet graag maar het moet want het is recht.
Deze uitleg van de Bijbel geeft associaties aan het optreden van een autonome zondaar versus een verdrietige God. Echter, het woord dat uit Gods mond uitgaat, "zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen hetgeen dat Mij behaagt" (Jesaja). Het woord 'lankmoedig' heeft ook in zich, dat er al reden ís, dat het oordeel al uitgesproken ís.
Dit is echt onjuist. Deze uitleg van Sproul (en velen met hem) is voluit gereformeerd. Het gaat om Gods gewilligheid om zondaren te zaligen. We mogen dat nooit uitspelen tegen Zijn soevereiniteit of uitverkiezing.
Toen Jezus eens werd geconfronteerd met het ongeloof van de Joden, kezen we van Hem dat Hij rondom Zich zag "met toorn, meteen bedroefd zijnde over de verharding van hun hart." Dat is precies wat Sproul bedoelt. Ik denk ook aan hoe Hij wenend stond voor de poorten van Jeruzalem.
Laten we van deze visie geen karikatuur maken, door te veronderstellen dat het dan om een machteloze God zou gaan.
Luther noemde overigens in dit verbamd Gods toorn Zijn 'vreemde werk'. Hij is traag tot toorn!
Ben ik ten dele met je eens, omdat je vindt dat ik iets tegen elkaar uitspeel. Dat mag niet gebeuren. Maar ik word echt ongerust als door de uitleg van dr. Sproul vergeten wordt dat er al een uitgesproken oordeel ligt.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marion »

Jongere schreef:
Marion schreef: Ik heb onder de bijbeluitleggers die ik in mijn bezit heb geen meerdere varianten van uitleg op 1 Tim. 2:4 kunnen ontdekken. En dat is exegetisch ook niet haalbaar als je let op de context.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je de zoekfunctie vam het forum gebruikt, zie je dat er over deze tekst al vaak gediscussieerd is. Het is waar dat de meeste gereformeerde theologen de exegese voorstaan die jij bedoelt. Echter, er zijn er ook altijd geweest die in deze tekst wel "allen" lieten staan zoals het er staat, omdat zij meenden dat het hier gaat om Gods geopenbaarde wil. Ik denk persoonlijk ook dat dat de juiste uitleg is van deze tekst, en ook van de tekst in Petrus.
Zonderling heeft er in het verleden op gewezen dat er ook onder de gereformeerde theologen van Dordt verschil van mening bestond over deze exegese. Het merendeel volgde de lijn die ook in de kanttekening te vinden is, en die sterk de beduchtheid voor het remonstrantse gebruik van deze tekst met zich meedraagt. M.i. is het heel goed mogelijk - en zelfs nodig! - om in deze tekst vanuit een gereformeerde visie op verkiezing tóch "allen" te lezen. Ik heb dat verschillende keren op het forum meer onderbouwd betoogd.
Ik schrijf over: DE BIJBELUITLEGGERS DIE IK IN MIJN BEZIT HEB. Mogelijk zijn er inderdaad ook anderen. Verder respecteer ik je mening, maar deel die niet. God wil niet dat alle mensen zalig worden (DL 1 par. 1) net zo min als dat Jezus voor alle mensen gestorven zou zijn, maar Zijn leven alleen voor Zijn schapen gegeven heeft. Dat zou een Goddelijke inconsequentie zijn. Christus alleen voor de schapen laten offeren, en tegelijkertijd willen dat ALLE mensen zalig worden. Dan toch een algemeen aanbod van genade? Ja! omdat de verkiezing van de schapen Gods verborgen wil is, en Hij Zijn nodiging laat uitgaan tot allen op grond van de algenoegzaamheid van Christus offer. Opnieuw verwijs ik naar de DL. Begrijpen wij dat? Nee. Maar dat hoeft niet ook. Dit zijn de beide sporen van de Schrift. Niet proberen die bij elkaar te brengen, want dan ontspoort de trein. Hiernamaals zal blijken dat de gelovenden de verkorenen waren, en de verkorenen de gelovigen. En verder sluit ik bij deze mijn bijdrage aan deze discussie, er wacht mij een grote stapel werk ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Marion schreef:
Jongere schreef:
Marion schreef: Ik heb onder de bijbeluitleggers die ik in mijn bezit heb geen meerdere varianten van uitleg op 1 Tim. 2:4 kunnen ontdekken. En dat is exegetisch ook niet haalbaar als je let op de context.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je de zoekfunctie vam het forum gebruikt, zie je dat er over deze tekst al vaak gediscussieerd is. Het is waar dat de meeste gereformeerde theologen de exegese voorstaan die jij bedoelt. Echter, er zijn er ook altijd geweest die in deze tekst wel "allen" lieten staan zoals het er staat, omdat zij meenden dat het hier gaat om Gods geopenbaarde wil. Ik denk persoonlijk ook dat dat de juiste uitleg is van deze tekst, en ook van de tekst in Petrus.
Zonderling heeft er in het verleden op gewezen dat er ook onder de gereformeerde theologen van Dordt verschil van mening bestond over deze exegese. Het merendeel volgde de lijn die ook in de kanttekening te vinden is, en die sterk de beduchtheid voor het remonstrantse gebruik van deze tekst met zich meedraagt. M.i. is het heel goed mogelijk - en zelfs nodig! - om in deze tekst vanuit een gereformeerde visie op verkiezing tóch "allen" te lezen. Ik heb dat verschillende keren op het forum meer onderbouwd betoogd.
Ik schrijf over: DE BIJBELUITLEGGERS DIE IK IN MIJN BEZIT HEB. Mogelijk zijn er inderdaad ook anderen. Verder respecteer ik je mening, maar deel die niet. God wil niet dat alle mensen zalig worden (DL 1 par. 1) net zo min als dat Jezus voor alle mensen gestorven zou zijn, maar Zijn leven alleen voor Zijn schapen gegeven heeft. Dat zou een Goddelijke inconsequentie zijn. Christus alleen voor de schapen laten offeren, en tegelijkertijd willen dat ALLE mensen zalig worden. Dan toch een algemeen aanbod van genade? Ja! omdat de verkiezing van de schapen Gods verborgen wil is, en Hij Zijn nodiging laat uitgaan tot allen op grond van de algenoegzaamheid van Christus offer. Opnieuw verwijs ik naar de DL. Begrijpen wij dat? Nee. Maar dat hoeft niet ook. Dit zijn de beide sporen van de Schrift. Niet proberen die bij elkaar te brengen, want dan ontspoort de trein. Hiernamaals zal blijken dat de gelovenden de verkorenen waren, en de verkorenen de gelovigen. En verder sluit ik bij deze mijn bijdrage aan deze discussie, er wacht mij een grote stapel werk ;)
Dat is hetzelfde met Joh. 3: 16. Het is een iegelijk die in Hem gelooft. Dus niet iedereen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Floppy schreef:
Ad Anker schreef:...
Ik neem de Bijbel maar. Nicodemus was een kind van het verbond, geleerd in de Schrift. En welke boodschap kreeg hij? Je moet een nieuw hart krijgen, jongen. En dat werkt de Heilige Geest zonder ons in ons. Daar begrijp jij niks van en het is ook een onnavolgbaar wonder. En die boodschap hoor ik bij ds. Schot. Voorrechten in het verbond, zeker. Het brengt je echter geen stap dichterbij de zaligheid. Er is een wonder nodig.
Misschien interpreteer ik je verkeerd, Ad, maar zoals ik het dikgedrukte lees, lijkt het alsof Jezus er al vanuit ging dat Nicodemus het niet begreep. Dat is echter niet de strekking van de woorden van Jezus, de onwetendheid wordt Nicodemus juist verweten:
3:10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?

Je formulering maakt Nicodemus passiever dan dat Jezus dat doet. Juist het feit dat hij in het verbond opgegroeid was, had hem tot meerdere kennis en geloof moeten brengen.
Ik doelde daarbij op Johannes 3:8, zoals ook verwoord in DL H 3/4 paragraaf 12: een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen en onuitsprekelijke werking.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Marion schreef:
Jongere schreef:
Marion schreef: Ik heb onder de bijbeluitleggers die ik in mijn bezit heb geen meerdere varianten van uitleg op 1 Tim. 2:4 kunnen ontdekken. En dat is exegetisch ook niet haalbaar als je let op de context.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je de zoekfunctie vam het forum gebruikt, zie je dat er over deze tekst al vaak gediscussieerd is. Het is waar dat de meeste gereformeerde theologen de exegese voorstaan die jij bedoelt. Echter, er zijn er ook altijd geweest die in deze tekst wel "allen" lieten staan zoals het er staat, omdat zij meenden dat het hier gaat om Gods geopenbaarde wil. Ik denk persoonlijk ook dat dat de juiste uitleg is van deze tekst, en ook van de tekst in Petrus.
Zonderling heeft er in het verleden op gewezen dat er ook onder de gereformeerde theologen van Dordt verschil van mening bestond over deze exegese. Het merendeel volgde de lijn die ook in de kanttekening te vinden is, en die sterk de beduchtheid voor het remonstrantse gebruik van deze tekst met zich meedraagt. M.i. is het heel goed mogelijk - en zelfs nodig! - om in deze tekst vanuit een gereformeerde visie op verkiezing tóch "allen" te lezen. Ik heb dat verschillende keren op het forum meer onderbouwd betoogd.
Ik schrijf over: DE BIJBELUITLEGGERS DIE IK IN MIJN BEZIT HEB. Mogelijk zijn er inderdaad ook anderen. Verder respecteer ik je mening, maar deel die niet. God wil niet dat alle mensen zalig worden (DL 1 par. 1) net zo min als dat Jezus voor alle mensen gestorven zou zijn, maar Zijn leven alleen voor Zijn schapen gegeven heeft. Dat zou een Goddelijke inconsequentie zijn. Christus alleen voor de schapen laten offeren, en tegelijkertijd willen dat ALLE mensen zalig worden. Dan toch een algemeen aanbod van genade? Ja! omdat de verkiezing van de schapen Gods verborgen wil is, en Hij Zijn nodiging laat uitgaan tot allen op grond van de algenoegzaamheid van Christus offer. Opnieuw verwijs ik naar de DL. Begrijpen wij dat? Nee. Maar dat hoeft niet ook. Dit zijn de beide sporen van de Schrift. Niet proberen die bij elkaar te brengen, want dan ontspoort de trein. Hiernamaals zal blijken dat de gelovenden de verkorenen waren, en de verkorenen de gelovigen. En verder sluit ik bij deze mijn bijdrage aan deze discussie, er wacht mij een grote stapel werk ;)
Ds Pieters heeft er een mooi stuk over geschreven, aanbevolen!

http://www.refoweb.nl/files/vragenrubri ... ieters.doc
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

Marion schreef:
Jongere schreef:
Marion schreef: Ik heb onder de bijbeluitleggers die ik in mijn bezit heb geen meerdere varianten van uitleg op 1 Tim. 2:4 kunnen ontdekken. En dat is exegetisch ook niet haalbaar als je let op de context.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je de zoekfunctie vam het forum gebruikt, zie je dat er over deze tekst al vaak gediscussieerd is. Het is waar dat de meeste gereformeerde theologen de exegese voorstaan die jij bedoelt. Echter, er zijn er ook altijd geweest die in deze tekst wel "allen" lieten staan zoals het er staat, omdat zij meenden dat het hier gaat om Gods geopenbaarde wil. Ik denk persoonlijk ook dat dat de juiste uitleg is van deze tekst, en ook van de tekst in Petrus.
Zonderling heeft er in het verleden op gewezen dat er ook onder de gereformeerde theologen van Dordt verschil van mening bestond over deze exegese. Het merendeel volgde de lijn die ook in de kanttekening te vinden is, en die sterk de beduchtheid voor het remonstrantse gebruik van deze tekst met zich meedraagt. M.i. is het heel goed mogelijk - en zelfs nodig! - om in deze tekst vanuit een gereformeerde visie op verkiezing tóch "allen" te lezen. Ik heb dat verschillende keren op het forum meer onderbouwd betoogd.
Ik schrijf over: DE BIJBELUITLEGGERS DIE IK IN MIJN BEZIT HEB. Mogelijk zijn er inderdaad ook anderen. Verder respecteer ik je mening, maar deel die niet. God wil niet dat alle mensen zalig worden (DL 1 par. 1) net zo min als dat Jezus voor alle mensen gestorven zou zijn, maar Zijn leven alleen voor Zijn schapen gegeven heeft. Dat zou een Goddelijke inconsequentie zijn. Christus alleen voor de schapen laten offeren, en tegelijkertijd willen dat ALLE mensen zalig worden. Dan toch een algemeen aanbod van genade? Ja! omdat de verkiezing van de schapen Gods verborgen wil is, en Hij Zijn nodiging laat uitgaan tot allen op grond van de algenoegzaamheid van Christus offer. Opnieuw verwijs ik naar de DL. Begrijpen wij dat? Nee. Maar dat hoeft niet ook. Dit zijn de beide sporen van de Schrift. Niet proberen die bij elkaar te brengen, want dan ontspoort de trein. Hiernamaals zal blijken dat de gelovenden de verkorenen waren, en de verkorenen de gelovigen. En verder sluit ik bij deze mijn bijdrage aan deze discussie, er wacht mij een grote stapel werk ;)
Er is een verschil tussen Gods geopenbaarde wil en Zijn verborgen wil. Maar de interpretatie die gegeven kan worden, als men het woordje "allen" anders gaat lezen, is dat God dan de 'schuld' kan krijgen dat niet alle mensen zalig worden. De Heere Jezus heeft zoveel genade verworven bij de Vader, dat dit zo rijk is dat hij wil dat allen zalig worden. Het is Hem tot verdriet en tegelijk tot toorn dat er mensen zijn die zelf niet zalig willen worden. Dat ligt niet aan de wil van God, maar aan de onwil van de mensen. Die onwil openbaart zich met name in ongeloof. Vandaar dat ongeloof zo'n ontzettend grote zonde is.
Daarom kan de Bijbel ook nagesproken worden: "Bekeert u! En gelooft het Evangelie." Dat is een oproep en eis aan alle mensen. God zou Zijn Woord niet naar ons toe laten komen als Hij een oproep en eis voor ons mensen zinloos zou zijn. Het maakt dat er onmetelijk veel genade, ruimte en rijkdom van Gods zijde is. En tegelijkertijd dat het van de kant van mensen totale schuld en zonde is als we niet aan Zijn oproep en eis ons onderwerpen. Kan dat uit eigen beweging? Nee, niet die kant op. Alleen door kracht van de Heilige Geest die de gelovigen leidt door Christus tot de Vader.
(~)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

Marion schreef:Ik schrijf over: DE BIJBELUITLEGGERS DIE IK IN MIJN BEZIT HEB. Mogelijk zijn er inderdaad ook anderen. Verder respecteer ik je mening, maar deel die niet. God wil niet dat alle mensen zalig worden (DL 1 par. 1) net zo min als dat Jezus voor alle mensen gestorven zou zijn, maar Zijn leven alleen voor Zijn schapen gegeven heeft. Dat zou een Goddelijke inconsequentie zijn. Christus alleen voor de schapen laten offeren, en tegelijkertijd willen dat ALLE mensen zalig worden. Dan toch een algemeen aanbod van genade? Ja! omdat de verkiezing van de schapen Gods verborgen wil is, en Hij Zijn nodiging laat uitgaan tot allen op grond van de algenoegzaamheid van Christus offer. Opnieuw verwijs ik naar de DL. Begrijpen wij dat? Nee. Maar dat hoeft niet ook. Dit zijn de beide sporen van de Schrift. Niet proberen die bij elkaar te brengen, want dan ontspoort de trein. Hiernamaals zal blijken dat de gelovenden de verkorenen waren, en de verkorenen de gelovigen. En verder sluit ik bij deze mijn bijdrage aan deze discussie, er wacht mij een grote stapel werk ;)
Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. DL III-IV, 8
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

In een preek over Handelingen 2:2-4 las ik de volgende leerzame en mooie woorden:
"In ons schriftgedeelte wordt gesproken van tongen van vuur. Het gaat dus om de vorm van dat vuur. We weten allemaal wat de tong is. Dat is de bode van onze gedachten, de tolk van onze ziel. We zingen daarvan: 'Laat U mijn tong en mond en 's harten diepste grond toch welbehaaglijk wezen.' Tongen als van vuur laten ons zien hoe de apostelen door Goddelijk genade dat heilig Evangelie op de wereldzee mogen gaan uitdragen. Ongeletterde vissers zullen vaardig gaan spreken aangaande God en Goddelijke zaken. Er staat 'verdeelde' tongen, dat wijst op de onderscheiden wijze waarop de apostelen zullen spreken. Ook nu hebben Gods knechten onderscheiden gaven. Maar te allen tijde worden zij geroepen het Woord zó uit te dragen dat het de kracht van Gods Geest zal uitstralen en zij op de achtergrond zullen komen. De ene moge dan meer ontdekkend zijn. de ander meer onderwijzend of vertroostend, maar als het ligt, komt alles op één punt terecht, namelijk het gewicht van de ziel van de zondaar gebonden op het hart van de leraar en aan de andere zijde het getuigenis van de dichter: 'Zijn Naam moet eeuwig' eer ontvangen' en daarom: verdeelde tongen als van vuur."
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vagari »

JCRyle schreef:In een preek over Handelingen 2:2-4 las ik de volgende leerzame en mooie woorden:
"In ons schriftgedeelte wordt gesproken van tongen van vuur. Het gaat dus om de vorm van dat vuur. We weten allemaal wat de tong is. Dat is de bode van onze gedachten, de tolk van onze ziel. We zingen daarvan: 'Laat U mijn tong en mond en 's harten diepste grond toch welbehaaglijk wezen.' Tongen als van vuur laten ons zien hoe de apostelen door Goddelijk genade dat heilig Evangelie op de wereldzee mogen gaan uitdragen. Ongeletterde vissers zullen vaardig gaan spreken aangaande God en Goddelijke zaken. Er staat 'verdeelde' tongen, dat wijst op de onderscheiden wijze waarop de apostelen zullen spreken. Ook nu hebben Gods knechten onderscheiden gaven. Maar te allen tijde worden zij geroepen het Woord zó uit te dragen dat het de kracht van Gods Geest zal uitstralen en zij op de achtergrond zullen komen. De ene moge dan meer ontdekkend zijn. de ander meer onderwijzend of vertroostend, maar als het ligt, komt alles op één punt terecht, namelijk het gewicht van de ziel van de zondaar gebonden op het hart van de leraar en aan de andere zijde het getuigenis van de dichter: 'Zijn Naam moet eeuwig' eer ontvangen' en daarom: verdeelde tongen als van vuur."
Ja, soms moeten de kleinste domineetjes het zwaarste ploegwerk doen. :)
Even een glimlach erbij gezet anders denken ze dat ik een mensenhater ben.
'k Zal u, door macht en wijs beleid,
Uit Basan weêr doen komen;
Laatst gewijzigd door Vagari op 23 mei 2018, 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie