Gelezen, gedacht, gehoord...

Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Pioenroosje »

Ebenezer Erskine, Uit: De zekerheid van het geloof

Waaraan kan gezien worden dat het geloof, al is het er in zijn geringste en kleinste maat, werkelijk aanwezig is? Ik antwoord: Hoewel het misschien niet Christus zal durven beschouwen als Vriend, zal het ware geloof, zelfs in zijn geringste maat, de zonde wel zien als zijn vijand.
Bertiel
Berichten: 4615
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

uit de rondzendmail van dhr. van der Valk

Er zijn de volgende verkeerde geesten:
Allereerst: Het oude beminnen, omdat het oud is en het nieuwe verwerpen omdat het nieuw is.
Ten tweede: Anderen niet te kunnen verdragen in dingen die wij met het Woord Gods niet bewijzen kunnen.
Ten derde: De Geest aan banden leggen. Het Woord naar onze mening, gedachten en gevoel uitleggen, verstaan en toepassen.
Ten vierde: Ons maar bij enigen weinigen bepalen en het evangelie monopoliseren, dat is: er een alleenhandel van maken.
Ten vijfde: Zeggen dat en dat en dat moet gij eerst doen, eer gij tot Christus komen kunt.
Dat is evenzo ongerijmd als te zeggen: Gij moet eerst schoon zijn om gewassen te kunnen worden. Eerst gekleed worden om gekleed te kunnen worden.
Ten zesde: Het Evangelie niet aan allen verkondigen, hoewel het alleen is voor de uitverkorenen.
Maar dat weet de Heere naar de raad Zijns willens. Wij zien dit pas achteraf. Men mag niet bij- noch afdoen, maar moeten de volle raad Gods verkondigen.
Het verborgene is voor de Heere onze God, maar het geopenbaarde voor ons en onze kinderen (ds. L.G.C. Ledeboer)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:uit de rondzendmail van dhr. van der Valk

Er zijn de volgende verkeerde geesten:
Allereerst: Het oude beminnen, omdat het oud is en het nieuwe verwerpen omdat het nieuw is.
Ten tweede: Anderen niet te kunnen verdragen in dingen die wij met het Woord Gods niet bewijzen kunnen.
Ten derde: De Geest aan banden leggen. Het Woord naar onze mening, gedachten en gevoel uitleggen, verstaan en toepassen.
Ten vierde: Ons maar bij enigen weinigen bepalen en het evangelie monopoliseren, dat is: er een alleenhandel van maken.
Ten vijfde: Zeggen dat en dat en dat moet gij eerst doen, eer gij tot Christus komen kunt.
Dat is evenzo ongerijmd als te zeggen: Gij moet eerst schoon zijn om gewassen te kunnen worden. Eerst gekleed worden om gekleed te kunnen worden.
Ten zesde: Het Evangelie niet aan allen verkondigen, hoewel het alleen is voor de uitverkorenen.
Maar dat weet de Heere naar de raad Zijns willens. Wij zien dit pas achteraf. Men mag niet bij- noch afdoen, maar moeten de volle raad Gods verkondigen.
Het verborgene is voor de Heere onze God, maar het geopenbaarde voor ons en onze kinderen (ds. L.G.C. Ledeboer)
Mooi stukje.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

John Wesley schreef:Tegen kwart voor negen toen we toe waren aan de beschrijving, die Luther geeft van de verandering, welke God werkt in het hart door het geloof in Christus, voelde ik mijn hart wonderlijk verwarmd. Ik voelde, dat ik geloofde in Christus, in Christus alleen, voor mijn redding; en de verzekering werd mij gegeven, dat Hij mijn zonden had weggenomen, ja de mijne en mij had verlost van de wet der zonde en des doods.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Afbeelding
RD schreef: In het kantoor van Van Drunen hangt een afbeelding met een fragment van de bekende schildering van Michelangelo, uit de Sixtijnse Kapel in Rome: Gods uitgestrekte hand reikt naar de hand van Adam, de zondaar.

Die afbeelding is een preekje op zichzelf, zegt Van Drunen. „Een gebaar dat de grootste wereldling begrijpen kan: God reikt in deze gebroken samenleving de mens de hand. God zoekt de zondaar. Hij zoekt in deze verloren wereld het weggedrevene. Korter kan ik ’t niet zeggen.”
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Mooi he?
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef:Afbeelding
RD schreef: In het kantoor van Van Drunen hangt een afbeelding met een fragment van de bekende schildering van Michelangelo, uit de Sixtijnse Kapel in Rome: Gods uitgestrekte hand reikt naar de hand van Adam, de zondaar.

Die afbeelding is een preekje op zichzelf, zegt Van Drunen. „Een gebaar dat de grootste wereldling begrijpen kan: God reikt in deze gebroken samenleving de mens de hand. God zoekt de zondaar. Hij zoekt in deze verloren wereld het weggedrevene. Korter kan ik ’t niet zeggen.”
Het hangt bij ons al jaren aan de muur, als een teken van hoop, dat God ook 'weglopers' de hand reikt......
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Pioenroosje »

Dat is wel een vrije interpretatie. Het schilderij heet toch 'The creation of Adam'? Je ziet de hand van God, die de levensadem / levensvonk overbrengt op Adam.

Overigens: wie was hier nou tegen het afbeelden vande Heere Jezus? Het afbeelden van God gaat hier een stuk verder.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Pioenroosje schreef:Dat is wel een vrije interpretatie. Het schilderij heet toch 'The creation of Adam'? Je ziet de hand van God, die de levensadem / levensvonk overbrengt op Adam.

Overigens: wie was hier nou tegen het afbeelden vande Heere Jezus? Het afbeelden van God gaat hier een stuk verder.
Dat ben ik met je eens hoor (het afbeelden van God). Ik vermoed dat daarom alleen het stukje met de handen daar aan de muur hangt, en niet het hele schilderij.

Het is inderdaad een herinterpretatie van een stukje van het origineel, maar ik vind het wel mooi. Ook treffend hoe de evangelist het verwoord. Ik voel me dan gelijk verbonden met zo'n man.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GGotK »

https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/j ... -1.1565526

Veel GG' ers kunnen o.a. een voorbeeld nemen aan de eenvoudige en degelijke kledingstijl van deze jonge orthodoxe joden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Waarom specifiek GG'ers? Het gaat de andere kerkverbanden ook zeker niet voorbij.

Verder inderdaad geheel eens. We zouden inderdaad een voorbeeld kunnen nemen aan het 'staan voor de zaak', zoals men dat vroeger wel zei. Dat geldt niet alleen voor de jeugd, trouwens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Waarom specifiek GG'ers? Het gaat de andere kerkverbanden ook zeker niet voorbij.

Verder inderdaad geheel eens. We zouden inderdaad een voorbeeld kunnen nemen aan het 'staan voor de zaak', zoals men dat vroeger wel zei. Dat geldt niet alleen voor de jeugd, trouwens.
Huh? 'Staan voor de zaak' gaat toch over iets heel anders...?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:Waarom specifiek GG'ers? Het gaat de andere kerkverbanden ook zeker niet voorbij.

Verder inderdaad geheel eens. We zouden inderdaad een voorbeeld kunnen nemen aan het 'staan voor de zaak', zoals men dat vroeger wel zei. Dat geldt niet alleen voor de jeugd, trouwens.
Huh? 'Staan voor de zaak' gaat toch over iets heel anders...?
Inderdaad. Ik ben helemaal in de war. Laten we het over de ware betekenis hiervan maar niet (opnieuw) gaan hebben. ;) Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat we een voorbeeld kunnen nemen aan het blijven staan voor de identiteit waarin je gelooft in de branding van het leven; ik veronderstel dat het niet makkelijk is om in het Amsterdam van nu, zo voor je identiteit uit te komen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Boertje »

Je wchrikt toch wel als je dit leest:

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ka ... -1.1565865

Als je dus dacht dat een partij als VVD juist veel aan defensie deed heb je het goed mis. Ala er een partij is die defensie kapot gemaakt heeft is het deze partij. Ik kan het weten want bij ons op de Veluwe heb en had nog meer je veel kazernes. Als je dan op een open dag met die jongens spreekt......zo was ik bij een pantserinfanteriebataljon. Die hebben relatief lichte tanks, vroeger werden ze ondersteund door Leopards zware tanks. Die waren toen net afgeschaft. Vroeg ik wat moet je doen als je dan een tank tegenkomt zonder die ondersteuning. Hun antwoord was ontluisterend: wegwezen, want ze maakten geen schijn van kans.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Boertje schreef:Je wchrikt toch wel als je dit leest:

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ka ... -1.1565865

Als je dus dacht dat een partij als VVD juist veel aan defensie deed heb je het goed mis. Ala er een partij is die defensie kapot gemaakt heeft is het deze partij. Ik kan het weten want bij ons op de Veluwe heb en had nog meer je veel kazernes. Als je dan op een open dag met die jongens spreekt......zo was ik bij een pantserinfanteriebataljon. Die hebben relatief lichte tanks, vroeger werden ze ondersteund door Leopards zware tanks. Die waren toen net afgeschaft. Vroeg ik wat moet je doen als je dan een tank tegenkomt zonder die ondersteuning. Hun antwoord was ontluisterend: wegwezen, want ze maakten geen schijn van kans.
Ik ben sinds 17 november 1980 militair bij defensie en idd de VVD is een afbraak partij als het op defensie aankomt. Helaas moet dat van veel partijen gezegd worden. Nog 14 maanden en dan mag ik mijn wapen aan de wilgen hangen.... :garde .Omdat ik vrij hoog in de defensieorganisatie zit is mijn inkomen ook na mijn demob meer dan behoorlijk maar dat geldt echt niet voor onze arme onderofficieren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie