Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
Zeeuw schreef:Ik kan je vaak volgen, maar hier niet zo Valcke. Dit meisje als voorbeeld nemende, voelt toch deze droefheid, maar weet zichzelf nog niet met deze Zaligmaker verzoend? Dat is toch de ervaring van Gods volk? Het verlangen naar Hem, maar nog niet de verzekering?
Wat ik bedoel te zeggen is dat de droefheid in de voorbereidingen (of wat ook genoemd wordt de toeleidende weg) niet een vrucht is van het geloof en waarachtige bekering, maar daaraan voorafgaat. De voorafgaande droefheid gaat gepaard met vrees en benauwdheid. De ware droefheid in het stuk van de bekering gaat echter gepaard met het vertrouwen des geloofs. Daarom verwijst de Heidelbergse Catechismus naar de tekst 2 Korinthe 7:10 'droefheid naar God' niet in het stuk van ellende, maar in het stuk van de dankbaarheid, zondag 33. Idem zien wij dit berouw als vrucht van het geloof in de tekst Jer. 31:19: 'Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekendgemaakt, heb ik op de heup geklopt.'

Verder vraag ik mij af wat je bedoelt met 'verlangen naar Hem, maar nog niet de verzekering'. In ieder geloof is enige toe-eigening en enige zekerheid. Wanneer we niets weten van enige toe-eigening en enig vertrouwen des geloofs dat op de Zaligmaker ziet en met Hem verenigt, dan moeten we ook niet over 'verlangen' spreken. We moeten ons dan leren kennen als onwilligen, als mensen die nog verzonken liggen in ongeloof, niet als gewillige en verlangende mensen.
Dat neemt niet weg dat je met deze visie wel heel goed moet uitkijken dat je de kleine plantjes hiermee niet vertrapt. Een van de GG-predikanten zei eens dat het eerste verlangen (door God geschonken) dat naar de Heere en Zijn dienst uitgaat al reeds een vrucht is van de wedergeboorte.

Dan is er nog niet direct een verzekering, omdat de weliswaar bedekte schuld er nog tussen ligt, waarvan in het hart nog geen verzekering van is dat deze ook daadwerkelijk vergeven is.
Laatst gewijzigd door Jantje op 03 jun 2019, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Valcke schreef:
Zeeuw schreef:Ik kan je vaak volgen, maar hier niet zo Valcke. Dit meisje als voorbeeld nemende, voelt toch deze droefheid, maar weet zichzelf nog niet met deze Zaligmaker verzoend? Dat is toch de ervaring van Gods volk? Het verlangen naar Hem, maar nog niet de verzekering?
Wat ik bedoel te zeggen is dat de droefheid in de voorbereidingen (of wat ook genoemd wordt de toeleidende weg) niet een vrucht is van het geloof en waarachtige bekering, maar daaraan voorafgaat. De voorafgaande droefheid gaat gepaard met vrees en benauwdheid. De ware droefheid in het stuk van de bekering gaat echter gepaard met het vertrouwen des geloofs. Daarom verwijst de Heidelbergse Catechismus naar de tekst 2 Korinthe 7:10 'droefheid naar God' niet in het stuk van ellende, maar in het stuk van de dankbaarheid, zondag 33. Idem zien wij dit berouw als vrucht van het geloof in de tekst Jer. 31:19: 'Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekendgemaakt, heb ik op de heup geklopt.'

Verder vraag ik mij af wat je bedoelt met 'verlangen naar Hem, maar nog niet de verzekering'. In ieder geloof is enige toe-eigening en enige zekerheid. Wanneer we niets weten van enige toe-eigening en enig vertrouwen des geloofs dat op de Zaligmaker ziet en met Hem verenigt, dan moeten we ook niet over 'verlangen' spreken. We moeten ons dan leren kennen als onwilligen, als mensen die nog verzonken liggen in ongeloof, niet als gewillige en verlangende mensen.
Dat neemt niet weg dat je met deze visie wel heel goed moet uitkijken dat je de kleine plantjes hiermee niet vertrapt. Een van de GG-predikanten zei eens dat het eerste verlangen (door God geschonken) dat naar de Heere en Zijn dienst uitgaat al reeds een vrucht is van de wedergeboorte.

Dan is er nog niet direct een verzekering, omdat de onbedekte schuld er nog tussen ligt.
Dat kan niet, je bent of gered of niet gered, of in Christus of niet in Christus.
Met minder kan niet... met een onbedekte schuld ga je voor eeuwig verloren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door FlyingEagle »

Daarmee wordt bedoeld dat de schuld wel vergeven is bij de wedergeboorte maar dat de gelovige daar nog niet de bewuste zekerheid van heeft.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Jantje schreef: Dat neemt niet weg dat je met deze visie wel heel goed moet uitkijken dat je de kleine plantjes hiermee niet vertrapt. Een van de GG-predikanten zei eens dat het eerste verlangen (door God geschonken) dat naar de Heere en Zijn dienst uitgaat al reeds een vrucht is van de wedergeboorte.

Dan is er nog niet direct een verzekering, omdat de onbedekte schuld er nog tussen ligt.
Zeker uitkijken dat je kleine plantjes niet vertrapt. Ik struikelde wel even over het begrip: onbedekte schuld. Ik heb er voor moeten googelen en vond zo een mooi stukje op Refoweb. Ik vind dit heel mooi uitgelegd. Bedoel je dit Jantje?

ds A.T Vergunst : Ik blijf liever dicht bij de Schriftuurlijke uitdrukkingen. Dat betekent niet dat de uitdrukking een “bedekte schuld is nog geen vergeven schuld” geen waarde had/heeft. Waar het ten diepste overgaat in deze uitdrukking is de vraag van de verzekering van de vergeving van de zonden. Een persoon die door God is getrokken is uit de geestelijke dood heeft een betrekking op de Heere Jezus gekregen, worstelt misschien nog met de verzekering van zijn/haar aandeel in het werk van Christus. Dus iemand kan een geloofsbetrekking op het werk en persoon van de Heere Jezus gekregen hebben, maar kan niet Zijn bloed en gerechtigheid (met volle zekerheid) toe-eigenen. Daar is een grotere mate van geloof voor nodig en dat geloof is het werk en gave van de Heere Jezus die Hij versterkt ook juist door de oefeningen van het geloof. Een ‘hongerend en dorstend geloof’ is dus heel anders dan een ‘etend en omhelzend’ geloof. Naar mate God het geloof versterkt, versterkt Hij ook de geloofsovertuiging dat de Heere Jezus waarlijk voor mij gestorven is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Exact. Dat is een hele mooie aanvulling.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Verstaat gij ook hetgeen gij leest?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ieder mens in zijn natuurstaat heeft een onbedekte schuld.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Herman schreef:Verstaat gij ook hetgeen gij leest?
Dat vroeg ik me dus ook af ja.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Jantje schreef: Dat neemt niet weg dat je met deze visie wel heel goed moet uitkijken dat je de kleine plantjes hiermee niet vertrapt. Een van de GG-predikanten zei eens dat het eerste verlangen (door God geschonken) dat naar de Heere en Zijn dienst uitgaat al reeds een vrucht is van de wedergeboorte.

Dan is er nog niet direct een verzekering, omdat de onbedekte schuld er nog tussen ligt.
O o o...... Denk je echt dat dit DE waarheid is @Jantje?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:Daarmee wordt bedoeld dat de schuld wel vergeven is bij de wedergeboorte maar dat de gelovige daar nog niet de bewuste zekerheid van heeft.
Inderdaad.

Uiteraard bedoelde ik zelf de bedekte schuld en dus niet de ónbedekte schuld. Ik zal het ook aanpassen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 907
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

"Eens was ik een vreemd'ling voor God en mijn hart, ik kende geen schuld en gevoelde geen smart... 'k Stond blind en van verre, in mijzelven zo rijk".
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
Valcke schreef:
Zeeuw schreef:Ik kan je vaak volgen, maar hier niet zo Valcke. Dit meisje als voorbeeld nemende, voelt toch deze droefheid, maar weet zichzelf nog niet met deze Zaligmaker verzoend? Dat is toch de ervaring van Gods volk? Het verlangen naar Hem, maar nog niet de verzekering?
Wat ik bedoel te zeggen is dat de droefheid in de voorbereidingen (of wat ook genoemd wordt de toeleidende weg) niet een vrucht is van het geloof en waarachtige bekering, maar daaraan voorafgaat. De voorafgaande droefheid gaat gepaard met vrees en benauwdheid. De ware droefheid in het stuk van de bekering gaat echter gepaard met het vertrouwen des geloofs. Daarom verwijst de Heidelbergse Catechismus naar de tekst 2 Korinthe 7:10 'droefheid naar God' niet in het stuk van ellende, maar in het stuk van de dankbaarheid, zondag 33. Idem zien wij dit berouw als vrucht van het geloof in de tekst Jer. 31:19: 'Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekendgemaakt, heb ik op de heup geklopt.'

Verder vraag ik mij af wat je bedoelt met 'verlangen naar Hem, maar nog niet de verzekering'. In ieder geloof is enige toe-eigening en enige zekerheid. Wanneer we niets weten van enige toe-eigening en enig vertrouwen des geloofs dat op de Zaligmaker ziet en met Hem verenigt, dan moeten we ook niet over 'verlangen' spreken. We moeten ons dan leren kennen als onwilligen, als mensen die nog verzonken liggen in ongeloof, niet als gewillige en verlangende mensen.
Dat neemt niet weg dat je met deze visie wel heel goed moet uitkijken dat je de kleine plantjes hiermee niet vertrapt. Een van de GG-predikanten zei eens dat het eerste verlangen (door God geschonken) dat naar de Heere en Zijn dienst uitgaat al reeds een vrucht is van de wedergeboorte.

Dan is er nog niet direct een verzekering, omdat de weliswaar bedekte schuld er nog tussen ligt, waarvan in het hart nog geen verzekering van is dat deze ook daadwerkelijk vergeven is.
En zo kunnen we onze HC wel in de vuilnis gooien.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

De genadekorf moet ook weer niet te hoog gehangen worden, zodat schapen en lammeren er niet bij kunnen. We zijn geen giraffen. Al zijn genade, geloof, geestelijk leven en wedergeboorte onlosmakelijk verbonden aan de Christus der Schriften. En daar ligt de ware toetssteen of het leven wel uit God is; namelijk de geloofsuitgangen naar God. Het niet meer zonder God door dit tranendal heen kunnen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:De genadekorf moet ook weer niet te hoog gehangen worden, zodat schappen en lammeren er niet bij kunnen. We zijn geen giraffen. Al zijn genade, geloof, geestelijk leven en wedergeboorte onlosmakelijk verbonden aan de Christus der Schriften. En daar ligt de ware toetssteen of het leven wel uit God is; namelijk de geloofsuitgangen naar God. Het niet meer zonder God door dit tranendal heen kunnen.
Precies. Daar sluit ik me van ganser harte bij aan. Zo bedoelde die dominee dat ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
FlyingEagle schreef:Daarmee wordt bedoeld dat de schuld wel vergeven is bij de wedergeboorte maar dat de gelovige daar nog niet de bewuste zekerheid van heeft.
Inderdaad.

Uiteraard bedoelde ik zelf de bedekte schuld en dus niet de ónbedekte schuld. Ik zal het ook aanpassen.
Dus omdat de bedekte schuld er nog tussen ligt? Dat kan evenmin.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie