Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nee. Ik ook niet trouwens. Al zou je het soms denken.

Maar hij geeft geen enkele reden voor zijn mening, en dat maakt het lastig te begrijpen wat nu het punt kan zijn.
Nou, dan zal ik je het eens haarfijn uitleggen. ;)

Ik vind dat er op een niet christelijke en kwetsende manier in de column geschreven wordt. Ik denk niet dat er veel reformatorische mensen zijn op wie deze column van toepassing is. Dus daarom begrijp ik deze column ook niet. En voor de kleine groep ouders voor wie deze column wel verdrietigheden oproept, is er wel een gepastere manier om hen te ondersteunen. Dat geldt ook voor de waarschuwing die er schuilt voor zulke gevaren. Dat doe je niet door middel van zo'n column?

Zo duidelijk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Tiberius »

De discussie over geloofs- versus kinderdoop heb ik hierin afgesplitst: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=13388
Hiermee sluiten we (vooralsnog) weer de discussie over dit onderwerp.
In dit topic verder over Gelezen, gedacht, gehoord...
DDD
Berichten: 28669
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Waarom is ook mijn bijdrage verdwenen? Dit is hopelijk geen discussie over het moderatiebeleid omdat ik vermoed dat die per ongeluk is weggeknipt.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door emigrant »

goed artikel met interview van dhr Baan die softwareman en succesvol ondernemer.
Ik kan me wel in zijn uitspraken vinden.

https://fd.nl/weekend/1257178/ik-voel-m ... &s_cid=671
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Auto »

emigrant schreef:goed artikel met interview van dhr Baan die softwareman en succesvol ondernemer.
Ik kan me wel in zijn uitspraken vinden.

https://fd.nl/weekend/1257178/ik-voel-m ... &s_cid=671
Ja, een aardig stuk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Waarom is ook mijn bijdrage verdwenen? Dit is hopelijk geen discussie over het moderatiebeleid omdat ik vermoed dat die per ongeluk is weggeknipt.
Ik heb het even teruggekeken, maar er is geen bericht verwijderd. Er zijn alleen berichten verplaatst.
DDD
Berichten: 28669
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Precies. Daarom heb ik het bericht ook gemeld. Want het hoort wel hier, maar niet daar. Maar het kan ook zo.
Het zou best een idee zijn om het gesprek over de doop een eigen plaats te geven op het forum.

Er valt nauwelijks nog iets anders te zeggen of te horen in dit draadje.

Ik las dat er een nieuwe 'veldwerker' is benoemd in plaats van een evangelist in een GG-evangelisatiepost. Dat woord ben ik al eerder tegengekomen. De aanduiding lijkt me niet linked-in-proof en ook niet echt een serieuze binnenkomer als je je aan de buurman moet voorstellen. Heeft iemand enig idee wat de diepere bedoeling is van deze term? Is er iets mis met het woord evangelist of missionair werker?
DDD
Berichten: 28669
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Het FD-artikel is inderdaad boeiend. Jammer alleen dat ik niet goed begrijp wat er nu mis is aan de huidige systemen en waarin de beoogde systemen daarvan verschillen.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vagari »

(...) Van hoe groot gewicht is het dan, dat hij (uw leraar) bij alle gelegenheden deelt in uw gebed! Aan het verzuim van deze gewichtige plicht moet veel van de dorheid en onvruchtbaarheid toegeschreven worden, waarover men klaagt bij het horen van het Woord. U had wellicht een gewoonte, om bij het verlaten van Gods huis de leer te bedillen, die gij hebt horen verkondigen; gij hebt de leerrede beoordeeld in vitterij, u een oordeel aangematigd over de inhoud der prediking, of over de manier van de prediker, en bitter geklaagd over het onnutte van hetgeen gij hebt gehoord. In alle tederheid en getrouwheid wensen wij de vraag tot uw geweten te richten: Bidt gij voor uw leraar? Hierin moet het grote kwaad gezocht worden, waarover gij treurt. Gij hebt over uw leraar geklaagd bij anderen; (helaas, hoe dikwijls en hoe bitter, het zij tot uw verootmoediging gezegd) maar hebt gij ook over hem geklaagd bij de Heere? Hebt gij er nooit met ernst over nagedacht dat de tekortkoming op de kansel, waarover gij klaagt, in zeer nauw verband kan staan met uw tekortkoming in de binnenkamer, waarvan gij u niet eens bewust zijt? Gij hebt het gebed voor uw leraar nagelaten. Gij hebt verzuimd om in bijzondere, vurige voorbidding bij de Heere het instrument te gedenken, waarvan uw toenemen in het geestelijk leven zozeer afhankelijk is. Gij hebt tot hem opgezien als het kanaal der genade, maar gij hebt verzuimd aan Jezus om die genade te vragen, waarvan hij slechts het kanaal is. Gij hebt van zijn bediening lering en troost verwacht, maar gij hebt verzuimd het onderwijs, de zalving voor hem te vragen, waardoor hij in staat is u te bevestigen in de waarheid, of u te troosten in smart. Gij hebt wellicht een schaarsheid van gedachten bij hem opgemerkt, gij gevoelde een gebrek aan kracht in zijn bediening, maar gij hebt dit niet toegschreven aan uw eigen armoede en gebrek aan de geest en de gewoonte van het gebed tot zijn behoeven. Gij hebt u verwonderd over het gebrek aan sympathie, aan gevoel en tederheid in de uitoefening van zijn herderlijke plichten; maar gij hebt vergeten met hem te sympatiseren in zijn grote verantwoordelijkheid, neerdrukkende kommer, en bezigheden, die onscheidbaar verbonden zijn aan het ambt dat uw leraar bekleedt, en waarin hij dikwijls uitnemend zeer bezwaard is geweest boven (zijn) macht, alzo dat (hij) zeer in twijfel (was) ook van het leven.

Aldus kan de oorzaak van een onvruchtbaar horen van het Woord dichter bij u liggen, dan gij wel vermoedt. Er was van uw zijde nalatigheid in het gebed, gebrek aan sympathie; en alzo heeft God een tekortkoming in kracht en sympathie toegelaten bij hem.

- Octavius Winslow -
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Volontair »

Iemand heeft jaren geleden een belofte gekregen dat na vele jaren Christus aan het hart zou geopenbaard worden tot vergeving van zonden.
Hoe zit dat? Zijn niet de beloften ín Christus ja en in Hem amen? Is het niet zo dat de Heilige Geest de zondaar eerst overtuigd van zonden, gerechtigheid en oordeel? Zaken waar ik niets van vernomen heb. Niets gehoord zoals gisteravond een predikant nog zei, dat hij zijn best deed om naar de hel te gaan. Niets gehoord dat Hij, Die Zich geopenbaard heeft, blank en rood is, en dat Hij draagt de banier boven tienduizend.

Wat zijn het eigenlijk voor beloften zonder Christus tot je deel te hebben?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Waar reageer je nu op? Dat is mij niet duidelijk. Maar ik denk dat zo'n belofte niet bijbels is. Er zou meer onderwijs nodig zijn.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Volontair »

eilander schreef:Waar reageer je nu op? Dat is mij niet duidelijk. Maar ik denk dat zo'n belofte niet bijbels is. Er zou meer onderwijs nodig zijn.
Gelezen, gedacht, gehoord.
Dit is een reactie n.a.v. wat er gehoord is.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Volontair schreef:
eilander schreef:Waar reageer je nu op? Dat is mij niet duidelijk. Maar ik denk dat zo'n belofte niet bijbels is. Er zou meer onderwijs nodig zijn.
Gelezen, gedacht, gehoord.
Dit is een reactie n.a.v. wat er gehoord is.
O, juist. Prima natuurlijk.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Volontair »

eilander schreef:
Volontair schreef:
eilander schreef:Waar reageer je nu op? Dat is mij niet duidelijk. Maar ik denk dat zo'n belofte niet bijbels is. Er zou meer onderwijs nodig zijn.
Gelezen, gedacht, gehoord.
Dit is een reactie n.a.v. wat er gehoord is.
O, juist. Prima natuurlijk.
Het is toch een heel vreemd getuigenis?!
Persoon heeft het geloof (zo lijkt het tenminste) altijd "op zak". Kan elke dag getuigen van de Heere en de vele gebedsverhoringen, vaak direct beantwoord.
En als de oude mens parten speelt is het vaak 's nachts :oO

Ben hier huiverig voor.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Volontair schreef:
eilander schreef:
Volontair schreef:
eilander schreef:Waar reageer je nu op? Dat is mij niet duidelijk. Maar ik denk dat zo'n belofte niet bijbels is. Er zou meer onderwijs nodig zijn.
Gelezen, gedacht, gehoord.
Dit is een reactie n.a.v. wat er gehoord is.
O, juist. Prima natuurlijk.
Het is toch een heel vreemd getuigenis?!
Persoon heeft het geloof (zo lijkt het tenminste) altijd "op zak". Kan elke dag getuigen van de Heere en de vele gebedsverhoringen, vaak direct beantwoord.
En als de oude mens parten speelt is het vaak 's nachts :oO

Ben hier huiverig voor.
Ik ben ook huiverig om op basis van je summiere beschrijvingen hier, die wij niet kunnen toetsen, noch kunnen verhelderen door betrokkene vragen te stellen, hier iets over te zeggen.
-
Plaats reactie