Gelezen, gedacht, gehoord...

Online
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Dank voor het delen. Jammer dat een grondiger analyse van het probleem ontbreekt. Dit is een heel oppervlakkig artikel, terwijl hier zoveel over te zeggen zou zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ik voel me uitstekend geïnformeerd.

Misschien even de Saambinder afwachten DDD?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Dank voor het delen. Jammer dat een grondiger analyse van het probleem ontbreekt. Dit is een heel oppervlakkig artikel, terwijl hier zoveel over te zeggen zou zijn.
Ach, een grondige analyse is op zich niet nodig. Het is helder dat onze kerkelijke cultuur heel ver af staat van de cultuur buiten de kerk en dat de kloof tussen die twee culturen te groot is om zomaar even over heen te stappen. Wij staan in een kerkelijke traditie van bijna 500 jaar. We hebben een Bijbelvertaling met verouderde taal, voor de Psalmberijming geldt hetzelfde evenals voor de melodie. Vorige week zag ik 'buitenstaanders' de handen voor de oren doen toen op een zangavond massief, hard en langzaam de samenzang van een Psalm werd ingezet. Gisteren waren buitenstaanders binnen in een kerk die vol liep met reformatorische vakantiegangers. Ze besloten nog voor dat de dienst begon naar huis te gaan omdat 'we het beangstigend vinden'. Een kerk vol mensen die chique gekleed zijn. Als je daar vreemd en 'daags gekleed' binnenkomt, dan voelt dat bijzonder onwennig.

In een situatie waar geen mensen uit gevestigde kerken aanwezig zijn, is dat wat minder ingewikkeld. Maar waar reformatorische mensen in de bijeenkomsten komen, ontstaat een spanningsveld. Het lijkt er vaak op dat wij het belangrijker te vinden om onze kerkelijke cultuur en traditie te kopiëren, dan zoveel mogelijk mensen het evangelie te verkondigen. Wanneer buitenstaanders bij ons in de kerk komen, moeten ze zich aanpassen. Wanneer we evangelisatiesamenkomsten organiseren en er komen reformatorische mensen binnen, moeten we opeens weer aanpassen.

Laten we ons nu in de eerste plaats eens richten op een verstaanbare, begrijpelijke verkondiging van het evangelie en alles wat daar omheen plaats vindt niet toetsen aan onze kerkelijke tradities maar aan de Schrift.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Dit heb ik nu altijd al gedacht maar durf het meestal niet hardop uit te spreken :sweat
https://www.rd.nl/vandaag/economie/de-e ... -1.1504788
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Mara schreef:
Prachtig gemaakte serie. Ik kijk er graag naar.
Met rechters, oud-premiers (helaas was de heer Lubbers al te ziek om deel te nemen aan de gesprekken), militairen, rouwdragenden, wetenschappers.
Mooi dat dominee van Binsbergen ja zei en geheel zichzelf blijft.
Het heeft nog een vervolg gekregen:

Leunend op een schoenenrek van de Essalaammoskee in Rotterdam knoopt dominee Floris van Binsbergen zijn veters los. Met zijn zwarte kousen - "nee, ik schaam me niet voor mijn afkomst" - stapt de bevindelijk-gereformeerde dominee voorzichtig over het smaragdgroene tapijt van de gebedszaal. Hij laat zijn ogen langs de binnenkant van de koepel glijden. Imam Azzedine Karrat toont hem wijd gebarend 'zijn' godshuis.

Karrat (31) heeft een Marokkaanse achtergrond en is alweer enkele jaren imam van de grootste moskee van Nederland. Van Binsbergen (36) is dominee van de Hersteld Hervormde Kerk in Schoonrewoerd. Een bezoek aan een islamitisch godshuis is voor hem bepaald niet iets alledaags. "Maar nee, het is niet voor het eerst dat ik in de moskee kom", zegt hij. "Voor mijn studie zijn we er eens geweest."

SAMEN IN HET LEVEN NIET IN ELKAARS HEMEL
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Orchidee schreef:Dit heb ik nu altijd al gedacht maar durf het meestal niet hardop uit te spreken :sweat
https://www.rd.nl/vandaag/economie/de-e ... -1.1504788
he vind jij me er zo oud uitzien dan?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Goed artikel!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

liz boer schreef:
Orchidee schreef:Dit heb ik nu altijd al gedacht maar durf het meestal niet hardop uit te spreken :sweat
https://www.rd.nl/vandaag/economie/de-e ... -1.1504788
he vind jij me er zo oud uitzien dan?
DAT zeg ik toch niet?! ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Dit heb ik nu altijd al gedacht maar durf het meestal niet hardop uit te spreken :sweat
https://www.rd.nl/vandaag/economie/de-e ... -1.1504788
Waarom staat dit in Theologie bezinning :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Orchidee schreef:Dit heb ik nu altijd al gedacht maar durf het meestal niet hardop uit te spreken :sweat
https://www.rd.nl/vandaag/economie/de-e ... -1.1504788
Haha. Ja, ik heb mijn vrouw anderhalve week terug een gewone fiets cadeau gedaan. Wel lichtgewicht en een hele stapel versnellingen. Daarbij gevoegd een fietskar om het kroost mee te nemen. Inmiddels smaak ik de voldoening de lokale Mont Ventoux (de bommelse brug) in een te hoog tempo te zijn opgefietst met als gevolg het lijden aan stramme benen. Kerkbanken zijn niet heel geschikt voor goede recuperatie.

Eigenlijk moet er gewoon een wet worden gemaakt: onder de leeftijdsgrens van 60 jaar is het rijden op een elektrische fiets verboden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Sorry! :blush
Ik dacht alleen maar aan:"gedacht" :sweat
Veel mensen bewegen te weinig tegenwoordig en schaffen dan een e-bike aan.
Sorry maar dat is toch niet de bedoeling?
ALS ik fiets wil ik idd nog wel graag voelen dat ik fiets en weten dat ik iets DOE ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

Mensen huren een e-bike om een dagje door te provincie te gaan toeren. Je kunt dan met dezelfde inspanning een veel grotere afstand afleggen. En inderdaad het woon-werkverkeer. Daar is het ook prettig voor.
En verder gaat het toch zoals het gaat. Op alle gebieden in de maatschappij worden lichamelijk zware dingen aangepast. Ik hoor ook niemand klagen over stuurbekrachtiging. Terwijl de oude buschauffeurs met weemoed terugdenken aan de tijd toen je de bus op pure spierkracht door de bocht wrong - dat waren nog eens tijden!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Orchidee schreef:
liz boer schreef:
Orchidee schreef:Dit heb ik nu altijd al gedacht maar durf het meestal niet hardop uit te spreken :sweat
https://www.rd.nl/vandaag/economie/de-e ... -1.1504788
he vind jij me er zo oud uitzien dan?
DAT zeg ik toch niet?! ;)
Tegelijk verdwijnt daarmee de geestelijke verjongingskuur die het resultaat is van spierkracht en een goede lichamelijke conditie. :haha :haha :haha

Maar uh misschien doet de schrijver alles met de auto en fiets hij alleen voor plezier en geen 50 kilometer achterelkaar. :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

Ik heb een elektrische fiets en ben 50 :hum
Ik gebruik nauwelijks meer de auto.
Als ik naar een van de omliggende dorpen moet neem ik de fiets; dus ik ben juist meer gaan bewegen.
Van de week begin ik met een revalidatie traject (schouder...) in Ede. Dan zou ik voorheen de auto gepakt hebben. Nu geniet ik van de fietstocht.
Plaats reactie