Een zacht antwoord keert de toorn af, en bevorderd een goed onderling vertrouwen, jammer dat nog niet iedereen dat al doorheeft.J.C. Philpot schreef:Zo te zien is DIA met een charmeoffensief begonnenpierre27 schreef:Los van de inhoud, geweldig geschreven. Ik vind jullie beiden uniek.-DIA- schreef:Zeer geachte heer,
Vriendelijk dank -zover dat mag- voor dat u mij door een misverstand suggestieve zaken toeschrijft. Ik denk werkelijk dat dit op een misverstand mijnerzijds berust. Ik wil u dan ook hartelijk danken voor uw woorden, als zou ik niets begrijpen. Ik zou alleen wellicht iets meer hoffelijkheid op hoge prijs stellen. Weet u, dat kon de algehele sfeer of dit forum wel eens niet weinig te goede komen.
Een vriendelijke groet,
Uw medeforummer, die hier meer bekend is onder de naan -DIA-
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Nee, leg ze maar eens naast elkaar. Je kunt ze in overeenstemming met elkaar lezen.Simon0612 schreef:Of vallen die predikanten vanuit de GG die aan deze consensus hebben meegewerkt de leeruitspraken vanuit de GG af en daarmee ook hun voorganger ds. G.H. Kersten?Erskinees schreef:Ik mis ook vaak de nuance in reacties van deze predikant. En dat is jammer, want wanneer je wordt gevraagd om te reageren vertegenwoordig je informeel in zekere zin wel het kerkverband (of in een andere discussie het dep. Israël). Ik vermoed dat andere 'prominente' predikanten vanuit de GG aan de consensus hebben meegewerkt. Je valt die dan wel af.
-
- Berichten: 533
- Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Beste @DIA. Ik meen het uit de grond van mijn hart! Neem eens een échte internetpauze! Ik zit nu bijna 2 jaar op RF en ik heb diverse keren gelezen dat je stopt met RF voor welke reden dan ook en iedere keer zie ik je weer. Er is ook een heel bijbels gezegde: Laat je ja, ja en je nee, nee zijn! Ik ben er van overtuigd dat het beter voor je gemoedstoestand is en je innerlijke rust. Je kan er beter voor kiezen een preek te beluisteren en daarin gemeenschap te ervaren en te zingen met Groenwegen:-DIA- schreef:Zeer geachte heer,DDD schreef:Je begrijpt niets van wat ik schrijf. Dat ligt niet aan mij, want wat ik schrijf is volkomen duidelijk. Het is uberhaupt de vraag of je het één keer gelezen hebt.-DIA- schreef:Hoe bent u geboren? Wat belijden we? Ben je bekeerd geboren, en goed en rechtvaardig, en zonder erfzonde? Of ben je geboren in zonde en in ongerechtigheid ontvangen? Als dat bij u anders is maakt u zich gelijk de Zaligmaker, Jezus. Hij kon met recht zeggen: Wie overtuigd Mij van zonde?DDD schreef:
Verder ben ik het met Adagio helemaal niet eens. Als het doopformulier zegt dat de gelovigen van nature midden in de dood liggen, bedoelt het niet te zeggen dat dat voor ongelovigen niet zou gelden. Dit soort redeneringen tarten iedere vorm van logica.
Je vraag heb ik in het citaat daarboven al beantwoord. Het is niet aardig om zulke suggestieve vragen te stellen waarop je het antwoord prima weet én waarop ik het antwoord al heb gegeven.
Vriendelijk dank -zover dat mag- voor dat u mij door een misverstand suggestieve zaken toeschrijft. Ik denk werkelijk dat dit op een misverstand mijnerzijds berust. Ik wil u dan ook hartelijk danken voor uw woorden, als zou ik niets begrijpen. Ik zou alleen wellicht iets meer hoffelijkheid op hoge prijs stellen. Weet u, dat kon de algehele sfeer of dit forum wel eens niet weinig te goede komen.
Een vriendelijke groet,
Uw medeforummer, die hier meer bekend is onder de naan -DIA-
Zoete banden die mij binden
Aan des HEEREN lieve volk.
Wis, zij zijn mijn hertevrinden,
Hunne taal mijn hertetolk.
't Zijn de kind'ren van de Vader
En van 't zelfde huisgezin.
Wij bestaan malkander nader
Als de band van aardse min.
Ik maak mij überhaupt wel zorgen als ik de tijdstippen en frequentie zie waarop mensen posten? Gebeurt dat allemaal in privétijd of ook in de "baas zijn tijd"?
Misschien een tip: https://www.dehoop.org/verslavingen/internet/
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik deel uw zorg.crossmountain schreef: Beste @DIA. Ik meen het uit de grond van mijn hart! Neem eens een échte internetpauze! Ik zit nu bijna 2 jaar op RF en ik heb diverse keren gelezen dat je stopt met RF voor welke reden dan ook en iedere keer zie ik je weer. Er is ook een heel bijbels gezegde: Laat je ja, ja en je nee, nee zijn! Ik ben er van overtuigd dat het beter voor je gemoedstoestand is en je innerlijke rust. Je kan er beter voor kiezen een preek te beluisteren en daarin gemeenschap te ervaren en te zingen met Groenwegen:
Zoete banden die mij binden
Aan des HEEREN lieve volk.
Wis, zij zijn mijn hertevrinden,
Hunne taal mijn hertetolk.
't Zijn de kind'ren van de Vader
En van 't zelfde huisgezin.
Wij bestaan malkander nader
Als de band van aardse min.
Ik maak mij überhaupt wel zorgen als ik de tijdstippen en frequentie zie waarop mensen posten? Gebeurt dat allemaal in privétijd of ook in de "baas zijn tijd"?
Misschien een tip: https://www.dehoop.org/verslavingen/internet/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
De dogmatiek van ds. Kersten? En deze consensus?Erskinees schreef:Nee, leg ze maar eens naast elkaar. Je kunt ze in overeenstemming met elkaar lezen.Simon0612 schreef:Of vallen die predikanten vanuit de GG die aan deze consensus hebben meegewerkt de leeruitspraken vanuit de GG af en daarmee ook hun voorganger ds. G.H. Kersten?Erskinees schreef:Ik mis ook vaak de nuance in reacties van deze predikant. En dat is jammer, want wanneer je wordt gevraagd om te reageren vertegenwoordig je informeel in zekere zin wel het kerkverband (of in een andere discussie het dep. Israël). Ik vermoed dat andere 'prominente' predikanten vanuit de GG aan de consensus hebben meegewerkt. Je valt die dan wel af.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ja. Met die kanttekening dat 'dat de verbondsbeloften aan Christus gedaan zijn en in Hem alleen aan de uitverkorenen'.eilander schreef:Ik kan blijkbaar niet lezen. Ds. Schot zegt: "Er blijkt sprake te zijn van een verbondsrelatie van God in Christus met geheel de zichtbare kerk, waaronder men blijkbaar verstaat alle gemeenteleden." Hij zegt dat duidelijk in afkeurende zin. Jij denkt dan dat dat tóch inhoudt dat God een verbond der genade opricht met elke dopeling?Jantje schreef:God richt wel een verbond der genade op met elke dopeling, máár (en daarin verschillen wij van mening) de beloften daarvan zijn niet automatisch bestemd voor alle gemeenteleden. En dát is het punt waar ds. Schot bezwaar tegen maakt, en ik met hem.eilander schreef:Volgens mij komt jouw zin dat God een verbond der genade opricht met elke dopeling, niet overeen met wat ds. Schot zegt:
"Er blijkt sprake te zijn van een verbondsrelatie van God in Christus met geheel de zichtbare kerk, waaronder men blijkbaar verstaat alle gemeenteleden. Vanuit die verbondsrelatie zouden de beloften van het verbond bestemd zijn voor alle gemeenteleden."
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Nee, hij bedoelt natuurlijk de dogmatiek van ds. Kersten en de reactie van ds. Schot.Simon0612 schreef:De dogmatiek van ds. Kersten? En deze consensus?Erskinees schreef:Nee, leg ze maar eens naast elkaar. Je kunt ze in overeenstemming met elkaar lezen.Simon0612 schreef:Of vallen die predikanten vanuit de GG die aan deze consensus hebben meegewerkt de leeruitspraken vanuit de GG af en daarmee ook hun voorganger ds. G.H. Kersten?Erskinees schreef:Ik mis ook vaak de nuance in reacties van deze predikant. En dat is jammer, want wanneer je wordt gevraagd om te reageren vertegenwoordig je informeel in zekere zin wel het kerkverband (of in een andere discussie het dep. Israël). Ik vermoed dat andere 'prominente' predikanten vanuit de GG aan de consensus hebben meegewerkt. Je valt die dan wel af.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik geloof niet dat God een verbondsrelatie in Christus heeft met heel de zichtbare kerk (dus niet met alle gemeenteleden). Ik geloof niet dat iemand die buiten Christus is, een nieuwe gehoorzaamheid kan opbrengen. Buiten Christus is God een verterend vuur bij wie niemand wonen kan.DDD schreef:Ik heb niet het idee dat je het doopformulier begrijpt, als je zulke vragen stelt.
.De doop verplicht ons God zo te gehoorzamen als bij ons nieuwe leven past.
Laten we dus toegewijd zijn aan God - Vader, Zoon en heilige Geest. Laten we
hem vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, met heel
ons verstand en met al onze kracht. Alles wat onheilig is moeten we loslaten.
Ons oude, zondige leven moet afsterven. Dan leiden we een heel nieuw leven
in dienst van God.
Misschien begrijp ik dan niet alles van het doopsformulier. Dat kan hoor.
Maar ik denk niet dat wat ik zeg, tegen Gods Woord ingaat.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Jantje schreef: Nee, hij bedoelt natuurlijk de dogmatiek van ds. Kersten en de reactie van ds. Schot.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Met andere woorden: God kan ook een verbond der genade met je oprichten zonder dat Hij beloften aan je doet?Jantje schreef:Ja. Met die kanttekening dat 'dat de verbondsbeloften aan Christus gedaan zijn en in Hem alleen aan de uitverkorenen'.eilander schreef:Ik kan blijkbaar niet lezen. Ds. Schot zegt: "Er blijkt sprake te zijn van een verbondsrelatie van God in Christus met geheel de zichtbare kerk, waaronder men blijkbaar verstaat alle gemeenteleden." Hij zegt dat duidelijk in afkeurende zin. Jij denkt dan dat dat tóch inhoudt dat God een verbond der genade opricht met elke dopeling?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
eilander schreef:Met andere woorden: God kan ook een verbond der genade met je oprichten zonder dat Hij beloften aan je doet?Jantje schreef:Ja. Met die kanttekening dat 'dat de verbondsbeloften aan Christus gedaan zijn en in Hem alleen aan de uitverkorenen'.eilander schreef:Ik kan blijkbaar niet lezen. Ds. Schot zegt: "Er blijkt sprake te zijn van een verbondsrelatie van God in Christus met geheel de zichtbare kerk, waaronder men blijkbaar verstaat alle gemeenteleden." Hij zegt dat duidelijk in afkeurende zin. Jij denkt dan dat dat tóch inhoudt dat God een verbond der genade opricht met elke dopeling?
God heeft het genadeverbond in Christus Jezus opgericht (Lukas 22:20). Allen die door Hem tot God komen, mogen ingaan in dat verbond. Ze komen op grond van Zijn Woord. De belofte van vergeving van zonden en het ontvangen van de Heilige Geest geldt voor iedereen die zich bekeert tot God door geloof in Jezus. Calvijn zegt: „Het genadeverbond is de bedding, in welke de stroom der uitverkorenen zich voortbeweegt naar de eeuwigheid". Het genadeverbond is met Christus, als het vertegenwoordigend Hoofd van al de Zijnen, opgericht. Allen die aan Hem gegeven zijn worden door wedergeboorte en geloof in de tijd in dat Verbond ingelijfd. In Christus dus.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Een verbond dat geen twee delen bevat? Ik vraag mij af of Jantje nu zegt wat hij bedoelt of begrijpt wat hij bedoelt.Jantje schreef:God richt wel een verbond der genade op met elke dopeling, máár (en daarin verschillen wij van mening) de beloften daarvan zijn niet automatisch bestemd voor alle gemeenteleden. En dát is het punt waar ds. Schot bezwaar tegen maakt, en ik met hem.eilander schreef:Volgens mij komt jouw zin dat God een verbond der genade opricht met elke dopeling, niet overeen met wat ds. Schot zegt:
"Er blijkt sprake te zijn van een verbondsrelatie van God in Christus met geheel de zichtbare kerk, waaronder men blijkbaar verstaat alle gemeenteleden. Vanuit die verbondsrelatie zouden de beloften van het verbond bestemd zijn voor alle gemeenteleden."
Ik vind de reactie van Silo heel juist. Een deel van de predikanten in de GG is basisschoolleerkracht geweest, en dat herken ik ook in hun manier van theologie bedrijven: versimpeld en zwart-wit. Het is niet uitgesproken dom, en ook nog duidelijk verwoord, maar het inzicht en relativeringsvermogen ontbreken teveel.
@J.C. Philpot: het is nog maar de vraag of de opinies van ds. Schot daadwerkelijk het eigene van de Gereformeerde Gemeenten zouden zijn. Ik krijg meer de indruk dat de -mijns inziens op zich al twijfelachtige- voorliefde voor het eigene inmiddels is vervangen door een voorliefde voor het eigenaardige. Maar goed, dat is in deze specifieke discussie niet aan de orde, mijns inziens althans, omdat ik niet zo ver zou willen gaan dat de dominee buiten de gereformeerde traditie treedt. Maar zijn opvattingen zijn niet klassiek-gereformeerd en staan op gespannen voet met onze belijdenisgeschriften, zoals Nathanaël ook opmerkt.
@DIA:
Je stelt vragen -niet heel hoffelijk- waarop ik het antwoord al gaf én die de suggestie geven dat ik het met een aantal gereformeerde kernpunten niet eens zou zijn. Het komt dan op mij oneerlijk over om je te beklagen over mijn hoffelijkheid. Overigens is er verschil tussen onhoffelijkheid en duidelijkheid. Mijns inziens was ik helder en vriendelijk. In ieder geval zou het goed zijn om met de oproep tot jezelf in te keren en de laatste drie berichten nog eens grondig door je eigen zeef te halen. Ik heb overigens niet geschreven dat je niets zou begrijpen. Dat zou zeer overdreven zijn.
Ik laat het ter opscherping nog even zien:
-DIA- schreef:Hoe bent u geboren? Wat belijden we? Ben je bekeerd geboren, en goed en rechtvaardig, en zonder erfzonde? Of ben je geboren in zonde en in ongerechtigheid ontvangen? Als dat bij u anders is maakt u zich gelijk de Zaligmaker, Jezus. Hij kon met recht zeggen: Wie overtuigd Mij van zonde?DDD schreef:
Verder ben ik het met Adagio helemaal niet eens. Als het doopformulier zegt dat de gelovigen van nature midden in de dood liggen, bedoelt het niet te zeggen dat dat voor ongelovigen niet zou gelden. Dit soort redeneringen tarten iedere vorm van logica.
Los daarvan: de media zijn meestal op zoek naar reacties die gespreksstof opleveren. Vroeger deed het RD dat in kerkelijke kwesties binnen de achterban niet zo, maar tegenwoordig wel. Op zich is dat alleen maar een gunstig teken van emancipatie In zo'n geval is ds. Schot een goede keuze.
@Susanna:
Je schreef dit:
Dat is toch een opmerkelijke vraag als je citeert uit het doopformulier? Het is nota bene een compilatie van letterlijke citaten uit het doopformulier.Susanna schreef:
Als ik het goed begrijp is nieuwe gehoorzaamheid dus een opstapje naar God toe? Het is één van de delen van het verbond, lees ik. Wordt er hier gesuggereerd dat we God aanhangen, betrouwen en liefhebben zonder wedergeboorte? Dat is toch niet Bijbels?
Dat staat los van de vraag met wie het genadeverbond is opgericht, hoewel het er wel mee te maken heeft.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik zeg niet helemaal hetzelfde als ds. Schot. Ik geloof zeker dat het oude verbond is opgericht met Abraham en zijn natuurlijk zaad. Dit verbond is door het vleselijke Israël verbroken. Maar God heeft een nieuw verbond opgericht met de gelovige rest van Israël (de elf discipelen en de andere volgelingen van Christus, denk aan de uitstorting van de Heilige Geest op Pinksteren). Dat is dus een versmalling. Maar er is ook een verbreding opgetreden, namelijk dat álle creaturen, dus niet alleen Joden, genodigd worden om deel te krijgen aan dat nieuwe verbond. Dat gebeurt in de Evangelieverkondiging.Jantje schreef:De dominee waarvan ik dacht dat hij zou reageren, reageert inderdaad:Posthoorn schreef:Ik heb nr. 2 eruitgepikt, mijns inziens een 'kernnotie':DDD schreef:Een mooie consensustekst inzake twee of drie verbonden:
https://www.rd.nl/artikel/904072-reform ... et-verbond
Het sterkt mij in mijn gedachten dat het voornamelijk een kwestie van definitie is.Mijns inziens is deze stelling onvolledig en onjuist.Gods verbondsrelatie met Abraham en zijn nageslacht is in het Nieuwe Testament verbreed, zodat Joden en de andere volken delen in dezelfde belofte (bijv. art. 34 NGB). Dit betekent dat God in Christus deze verbondsrelatie heeft met het geheel van de zichtbare kerk.
De verbondsrelatie is ten eerste versmald (denk aan 'de rest die behouden wordt') tot de gelovigen, en in dat licht verbreed, in die zin dat het de gelovigen uit alle volken betreft. En dat betekent dus dat 'God in Christus' géén 'verbondsrelatie heeft met het geheel van de zichtbare kerk', maar slechts met het gelovige deel van de zichtbare kerk, wereldwijd.
Dit punt wilde ik toch even genoemd hebben.Zie verder: https://www.rd.nl/artikel/905021-theolo ... er-verbondDs. A. Schot schreef:„Er blijkt sprake te zijn van een verbondsrelatie van God in Christus met geheel de zichtbare kerk, waaronder men blijkbaar verstaat alle gemeenteleden. Vanuit die verbondsrelatie zouden de beloften van het verbond bestemd zijn voor alle gemeenteleden. Hiermee worden de beloften dus losgemaakt van Christus, of de gehele zichtbare kerk wordt verondersteld in Christus vertegenwoordigd te zijn. Dit heeft echter verregaande gevolgen en is niet aanvaardbaar voor hen die belijden dat de verbondsbeloften aan Christus gedaan zijn en in Hem alleen aan de uitverkorenen.”
Dus helaas, @Herman en @DDD, ik blijf @Posthoorn gelijk geven. Volgens mij zegt ds. Schot precies hetzelfde.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Wat in deze zinnen zou ds. Schot niet onderschrijven, volgens jou?
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ja, dát vraag ik me dan ook weer af. Volgens mij geen één zin.DDD schreef:Wat in deze zinnen zou ds. Schot niet onderschrijven, volgens jou?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje