Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Dat betwist ik dus vooralsnog. Dat het dezelfde taalkundige vorm heeft, zie ik uiteraard ook.
In marketing-termen kan je een imperatief ook een call-to-action noemen, als je dat liever hebt.
Maar dat is bij 'slaap lekker' niet heel voor de hand liggend.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Dat betwist ik dus vooralsnog. Dat het dezelfde taalkundige vorm heeft, zie ik uiteraard ook.
Over een taalkundige vorm kun je niet twisten. Een gebiedende wijs is een gebiedende wijs, en een aanvoegende wijs is een aanvoegende wijs. Over de betekenis kun je wel twisten.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Inderdaad gaat het niet om een conjunctief maar om een imperatief.
Alleen al om het feit dat een imperatief geen onderwerp bevat en een conjunctief wel. Een voorbeeld van het laatste is 'leve de koning' of 'Uw Koninkrijk kome'.
"Ga jij eens gauw weg!" Geen onderwerp?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Heel bijzonder. Je moet wel uitgaan van de leugenachtigheid van de eerste christenen, om al die getuigenissen weg te strepen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Heel bijzonder. Je moet wel uitgaan van de leugenachtigheid van de eerste christenen, om al die getuigenissen weg te strepen.
'Alles wat ik niet begreep heb ik weggestreept'. En daar krijg je dan een wetenschappelijke titel voor.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Dat betwist ik dus vooralsnog. Dat het dezelfde taalkundige vorm heeft, zie ik uiteraard ook.
Over een taalkundige vorm kun je niet twisten. Een gebiedende wijs is een gebiedende wijs, en een aanvoegende wijs is een aanvoegende wijs. Over de betekenis kun je wel twisten.
Eens. Het heeft de taalkundige vorm van een imperatief. Dus je kunt het taalkundig/grammaticaal als een imperatief beschouwen. Zo heet het dan. Maar het is daarmee nog geen gebod. Dus in taalfilosofische zin is het géén imperatief, en dat is toch waar de column een beetje vanuit lijkt te gaan. Terwijl je dat over 'eet smakelijk' of 'slaap lekker' niet hoort.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Heel bijzonder. Je moet wel uitgaan van de leugenachtigheid van de eerste christenen, om al die getuigenissen weg te strepen.
'Alles wat ik niet begreep heb ik weggestreept'. En daar krijg je dan een wetenschappelijke titel voor.
Dat staat er niet. Er staat: aangestreept. Ze heeft een hypothese ontwikkeld die die in de gangbare visie onoplosbare teksten een zinnige betekenis geeft. Ik heb het proefschrift niet gelezen, maar op grond van het artikel is het een heel zinnige bijdrage aan het gesprek over dit onderwerp.

En spreken in beeldtaal is géén leugenachtigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Heel bijzonder. Je moet wel uitgaan van de leugenachtigheid van de eerste christenen, om al die getuigenissen weg te strepen.
'Alles wat ik niet begreep heb ik weggestreept'. En daar krijg je dan een wetenschappelijke titel voor.
Dat staat er niet. Er staat: aangestreept. Ze heeft een hypothese ontwikkeld die die in de gangbare visie onoplosbare teksten een zinnige betekenis geeft. Ik heb het proefschrift niet gelezen, maar op grond van het artikel is het een heel zinnige bijdrage aan het gesprek over dit onderwerp.

En spreken in beeldtaal is géén leugenachtigheid.
Er zijn meer dan genoeg bewijzen voor vervolgingen en martelaarschap. Neem het martelaarschap van Polycarpus, dat al door een tijdgenoot (rond 150-160) gedetailleerd is beschreven. Ook vele apostelen ondergingen overigens een gewelddadige dood. Dat was al door Christus voorzegd. Eusebius beschrijft al heel vroeg de vervolgingen onder de Romeinse keizers. Diverse vroege kerkvaders schreven ook over de vervolgingen en hoe de christenen zich daaronder dienden te gedragen. Het zegt heel wat over de onderzoeker wanneer zulke dingen in twijfel getrokken worden.
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 nov 2022, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Heel bijzonder. Je moet wel uitgaan van de leugenachtigheid van de eerste christenen, om al die getuigenissen weg te strepen.
'Alles wat ik niet begreep heb ik weggestreept'. En daar krijg je dan een wetenschappelijke titel voor.
Dat staat er niet. Er staat: aangestreept. Ze heeft een hypothese ontwikkeld die die in de gangbare visie onoplosbare teksten een zinnige betekenis geeft. Ik heb het proefschrift niet gelezen, maar op grond van het artikel is het een heel zinnige bijdrage aan het gesprek over dit onderwerp.

En spreken in beeldtaal is géén leugenachtigheid.
Wat zij zegt in het interview geeft mij wel aanleiding om haar interpretatie met een korreltje zout te nemen. Maar ik wacht de nieuwsbrief af van Jona Lendering. Die veegt regelmatig de vloer aan met zulke vreemde interpretaties.
Op zijn blog staat hier nog niets over maar verwacht wel een bespreking van deze promotie.

Voor wie Jona Lendering niet kennen hier zijn blog en website.

https://mainzerbeobachter.com/

https://livius.nl/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ik ben heel benieuwd. Maar op voorhand zeggen dat een ander perspectief onzin is, helpt de wetenschap niet verder.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik ben heel benieuwd. Maar op voorhand zeggen dat een ander perspectief onzin is, helpt de wetenschap niet verder.
Hoezo op voorhand? We doen dit achteraf. Het interview is absoluut niet overtuigend. Kennelijk heeft deze mevrouw historische gegevens genegeerd en onduidelijke passages aangegrepen om te speculeren over een alternatieve visie. M.i. heeft dat niets met wetenschap te maken. Een ander perspectief kan inzichten toevoegen, maar niet door zaken die talloze malen geverifieerd zijn, te negeren.

Overigens verdragen de conclusies zich ook niet met het Nieuwe Testament en de woorden van Christus.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ik heb van het onderwerp verder geen verstand. Ik weet wel dat je de woorden van Christus niet zo kunt verabsoluteren dat alle ware christenen in deze wereld verdrukt worden. Dat is namelijk niet het geval.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dat staat er niet. Er staat: aangestreept.
Klopt. Mijn analyse is een samentrekking van verschillende elementen in haar betoog.

Als je het lijden en martelaarschap van de christenen door de gehele geschiedenis (ook de recente) leest en kent, dan kan je niet tot zulke hypotheses komen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik heb van het onderwerp verder geen verstand. Ik weet wel dat je de woorden van Christus niet zo kunt verabsoluteren dat alle ware christenen in deze wereld verdrukt worden. Dat is namelijk niet het geval.
Dat is ook geen stelling die nu in het geding is. Ik vraag mij altijd af - ook nu - hoe het komt dat je mijn post heel anders gaat invullen dan ik bedoeld heb. Dat is een nare manier van discussiëren. Ik ga er dus niet op in.
Plaats reactie