Gelezen, gedacht, gehoord...

HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door HersteldHervormd »

samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef:Het ligt eraan hoe het gezegd word. De predikanten moeten dit goed uitleggen. Je kán echt tot Christus komen, je kan echt Christus aannemen, maar... Door het geloof, dus er moet eerst iets ingepland zijn. De Heere is ten alle tijde de eerste. We weten allemaal dat er inderdaad best wel wat staat in de Bijbel over aannemen. Alleen dit is géén mensendaad. Maar door het geloof. Het is Gods eis dat we het doen, maar we kunnen en willen het niet. Tenzij Hij het ons geeft! Erom bidden mag en moet wel!

Alles in Hem, door Hem en tot Hem!
Calvijn zegt ergens met de hand des geloofs, geloof is gewerkt, zoals alles gewerkt is, maar een predikant mag nee MOET oproepen tot geloof en bekerr, door de dwaasheid der prediking...
Uiteraard, dat is ook zo hoor, het is soms best moeilijk zo allemaal, maar dat is wat ik vind.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Ik zie een bepaalde tendens die in onze kringen ingang vindt, waar de mens zelf nog iets moet toedoen tot zijn eigen zaligheid. Er wordt letterlijk in een preek gezegd: 'Je moet Jezus aannemen, want Zijn bloed is op Golgotha gestort.' Dat is niet Bijbels. Zo leert Gods Woord het niet. En ja, ik ben er ook huiverig van om dit zomaar als list van de satan te zien, maar toch, alles wat niet is naar Gods Woord zal geen dageraad hebben.
Zoals gezegd, noem iets niet zomaar duivels.
Wat zo'n predikant zegt is namelijk volop Bijbels. We moeten Jezus ook aannemen, dat is volop Bijbels namelijk, want Zijn bloed is op Golgotha gestort.
Natuurlijk hoort hier meer bij, het eenzijdig Godswerk, Hij werkt het willen en werken, en dergelijken maar de uitspraak is volop Bijbels en kwalificeer dit nu niet als duivelswerk want dat is levensgevaarlijk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Er wordt letterlijk in een preek gezegd: 'Je moet Jezus aannemen, want Zijn bloed is op Golgotha gestort.' Dat is niet Bijbels. Zo leert Gods Woord het niet. .
Natuurlijk moeten er ook anderen dingen gezegd worden, maar zo'n zin in een preek kan ik niet als onbijbels duiden.
Kun je aangeven waarom dit niet bijbels is?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Er wordt letterlijk in een preek gezegd: 'Je moet Jezus aannemen, want Zijn bloed is op Golgotha gestort.' Dat is niet Bijbels. Zo leert Gods Woord het niet. .
Natuurlijk moeten er ook anderen dingen gezegd worden, maar zo'n zin in een preek kan ik niet als onbijbels duiden.
Kun je aangeven waarom dit niet bijbels is?
Ik ben heel benieuwd naar de hele preek Jantje. Kan je de link geven?

Heer', wat zou Gij mij toch geven?
Geef mij Jezus of ik sterf.
Zonder Jezus is geen leven,
maar een eeuwig zielsverderf.
Wil mijn ziel aan Jezus voegen,
dan bespot ik al 't verdriet.
Jezus is mijn zielsgenoegen,
buiten Jezus wil ik niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Neen. Ik ga dit niet publiekelijk doen. Via pb ben ik erop te bevragen, vanzelf. Maar publiekelijk niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Jantje schreef:Neen. Ik ga dit niet publiekelijk doen. Via pb ben ik erop te bevragen, vanzelf. Maar publiekelijk niet.
ik wil je niet bevragen.
Ik wilde de preek beluisteren.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Neen. Ik ga dit niet publiekelijk doen. Via pb ben ik erop te bevragen, vanzelf. Maar publiekelijk niet.
Dan moet je ook niet publiekelijk stellen vind ik.
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Een uitstekend artikel van drs. E.J. van Dijk in het EH Magazine:

https://www.vriendenvaneh.nl/wp-content ... e-42.5.pdf

blz. 4 e.v.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:Een uitstekend artikel van drs. E.J. van Dijk in het EH Magazine:

https://www.vriendenvaneh.nl/wp-content ... e-42.5.pdf

blz. 4 e.v.
Wat spreekt je erin aan als ik vragen mag? Is het herkenning of het doorzien van het probleem?
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

De analyse van de twee behoeften van de menselijke ziel. Hoewel ik meer neig naar diepgang, zingeving, liefde en vriendschap, herken ik ook de andere wens van verstrooiing en leuk hebben. En die zaken bijten elkaar, beter gezegd, moet je in evenwicht houden.

Daarnaast zie ik wel mensen die eenzaam zijn, en ik kan nooit goed begrijpen hoe dat toch mogelijk is, in die zin dat ik mij daar ontzettend moeilijk in kan inleven. Ik heb als het gaat om mijn nu beschikbare tijd, teveel vrienden eigenlijk, maar ik weet niet goed wie ik beter zou kunnen missen.

Wat mij in haar artikelen aanspreekt is het feit dat zij eigenlijk in elk artikel een gezichtspunt aanreikt dat ik niet zelf al had bedacht. Ik weet nauwelijks andere tijdschriften waarin dat op die manier opvalt. Overigens zou er over de negatieve eenzaamheid wel meer te zeggen zijn, maar goed, daar gaat dit artikel niet over.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:De analyse van de twee behoeften van de menselijke ziel. Hoewel ik meer neig naar diepgang, zingeving, liefde en vriendschap, herken ik ook de andere wens van verstrooiing en leuk hebben. En die zaken bijten elkaar, beter gezegd, moet je in evenwicht houden.

Daarnaast zie ik wel mensen die eenzaam zijn, en ik kan nooit goed begrijpen hoe dat toch mogelijk is, in die zin dat ik mij daar ontzettend moeilijk in kan inleven. Ik heb als het gaat om mijn nu beschikbare tijd, teveel vrienden eigenlijk, maar ik weet niet goed wie ik beter zou kunnen missen.

Wat mij in haar artikelen aanspreekt is het feit dat zij eigenlijk in elk artikel een gezichtspunt aanreikt dat ik niet zelf al had bedacht. Ik weet nauwelijks andere tijdschriften waarin dat op die manier opvalt. Overigens zou er over de negatieve eenzaamheid wel meer te zeggen zijn, maar goed, daar gaat dit artikel niet over.
Oké helder. Ik vond het tweespan van Plato ook interessant. Alleen hoe deze in evenwicht gehouden kunnen worden werd niet helemaal duidelijk. Als je het laatste alinea leest, dan zet ze veel tegen over elkaar zonder te zeggen hoe deze bij elkaar kunnen komen. Dat is haast onmogelijk op het eerste gezicht. Neem bijvoorbeeld distantie en nabijheid. Die krijg ik niet 1-2-3 bij elkaar. Bij het tegenover elkaar zetten van dergelijke termen moet je overigens wel oppassen dat het geen lege hulzen worden. Na de eerste paar kwam bij mij die geachte wel op, zeker omdat de uitwerking gemist wordt.
Maar ze stipt een terecht punt aan.
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Dat vind ik nu juist zo prettig. Die uitwerking bedenk ik liever zelf. Dat is ook een kwestie van karakter hoor. Maar dat is precies wat ik zo heerlijk vind aan deze artikelen. Het blijft vér weg van het andere uiterste, dat je als een kleuter behandeld wordt. Ik snap overigens dat er ook nog een middenweg denkbaar is, maar ik denk nu je dit zegt dat ik daarom zo'n liefhebber ben van haar artikelen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

DDD schreef: Daarnaast zie ik wel mensen die eenzaam zijn, en ik kan nooit goed begrijpen hoe dat toch mogelijk is,
In mijn werk zie ik vrijwel niet anders.
En als je soms denkt dat het zielige kinderloze oudjes zijn, heb je het mis.
Veel vriendschappen sneuvelen nl als het moeilijk wordt en er hulp geboden moet worden en er kan geen wederkeer zijn.
DDD schreef:Ik heb als het gaat om mijn nu beschikbare tijd, teveel vrienden eigenlijk, maar ik weet niet goed wie ik beter zou kunnen missen.
Jij bent gezond, zelfstandig, bent in staat om te geven en sociale contacten te onderhouden.
Je bent ook niet geheel onbemiddeld begrijp ik, althans, je hebt geld genoeg om eventueel hulp in te kunnen kopen.
Maar die moet er dan wel zijn!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:Dat vind ik nu juist zo prettig. Die uitwerking bedenk ik liever zelf. Dat is ook een kwestie van karakter hoor. Maar dat is precies wat ik zo heerlijk vind aan deze artikelen. Het blijft vér weg van het andere uiterste, dat je als een kleuter behandeld wordt. Ik snap overigens dat er ook nog een middenweg denkbaar is, maar ik denk nu je dit zegt dat ik daarom zo'n liefhebber ben van haar artikelen.
Haha, ik doelde zeker niet een voorgekauwd verhaal, wat je alleen nog hoeft te herkauwen. Een mens moet zeker ook tot nadenken worden aangespoord. Dus ik herken je waarderende woorden voor de openheid wel. Alleen zoals jezelf al zegt er is ook een middenweg. Door iets te droppen zonder toelichting is er een gevaar dat mensen alles kunnen zeggen met je woorden, terwijl het in het geheel niet spoort met je bedoeling als schrijver.

Maar dan een vraag voor jou; hoe wil jij die tegenover elkaar gezette termen bij elkaar krijgen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
DDD schreef: Daarnaast zie ik wel mensen die eenzaam zijn, en ik kan nooit goed begrijpen hoe dat toch mogelijk is,
In mijn werk zie ik vrijwel niet anders.
En als je soms denkt dat het zielige kinderloze oudjes zijn, heb je het mis.
Veel vriendschappen sneuvelen nl als het moeilijk wordt en er hulp geboden moet worden en er kan geen wederkeer zijn.
DDD schreef:Ik heb als het gaat om mijn nu beschikbare tijd, teveel vrienden eigenlijk, maar ik weet niet goed wie ik beter zou kunnen missen.
Jij bent gezond, zelfstandig, bent in staat om te geven en sociale contacten te onderhouden.
Je bent ook niet geheel onbemiddeld begrijp ik, althans, je hebt geld genoeg om eventueel hulp in te kunnen kopen.
Maar die moet er dan wel zijn!
Het is niet altijd de omgeving, de eenzame oudere kan het de familie erg moeilijk maken, wij lopen onze buurvrouw na, ze scheldt op haar kinderen, het is nooit goed, ik heb geprobeerd een netwerkje op te bouwen, maar ze wil alleen mij, haar dochter kaffert ze uit waar ik bij ben. Terwijl deze blijft komen, haar zaakjes regelt en nog veel meer, door haar eenzaamheid wordt ze steeds negatiever, als ik een dagje weg geweest ben zit er weleens een zielig briefje in de bus, dat ik niet genoeg naar haar omkijkt, ik ben van mening dat ik ook naar lastige naasten moet omkijken, maar veel andere buren zijn al afgehaakt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie