Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

@Nathanaël,
Kun jij mij uitleggen waar ds. Schot de kinderdoop ter discussie stelt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Ik laat de mening van ds. Schot graag voor zijn rekening. Ik ben geen GG en het is voor mij dus niet noodzakelijk om mijn liturgische formulieren anders uit te leggen dan dat er staat. Daar heb ik erg veel rust mee gekregen, te ontdekken dat de oude gereformeerden het allemaal nog niet zo gek verwoord hebben.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:@Nathanaël,
Kun jij mij uitleggen waar ds. Schot de kinderdoop ter discussie stelt?
Ik had het in de eerste plaats over jou, daarna pas over ds. Schot.
Het lijkt me beter om dan op jou te reageren.

De kerk van de Reformatie heeft altijd gezegd dat God met de dopeling een ´verbond der genade´ opricht.
Jij zegt dat dit niet waar is. Dan stel je de kinderdoop toch ter discussie?
Je zegt dat je het met Posthoorn eens bent. Prima, maar trek dan vervolgens ook dezelfde conclusies als Posthoorn.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Silo »

Ik haast mezelf om aan jullie mee te geven dat ds. Schot niet kenmerkend is voor de hele GG. Aan de consensus hebben verschillende GG'ers meegewerkt begreep ik (nee, ik weet geen namen). Ds. Schot is altijd erg zwart-wit, polariserend en kan niet breed denken of samenbinden. Dat betekent niet dat zijn reactie kenmerkend is voor het hele kerkverband.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Silo schreef:Ik haast mezelf om aan jullie mee te geven dat ds. Schot niet kenmerkend is voor de hele GG. Aan de consensus hebben verschillende GG'ers meegewerkt begreep ik (nee, ik weet geen namen). Ds. Schot is altijd erg zwart-wit, polariserend en kan niet breed denken of samenbinden. Dat betekent niet dat zijn reactie kenmerkend is voor het hele kerkverband.
Dit is best zwart-wit.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

pierre27 schreef:
Silo schreef:Ik haast mezelf om aan jullie mee te geven dat ds. Schot niet kenmerkend is voor de hele GG. Aan de consensus hebben verschillende GG'ers meegewerkt begreep ik (nee, ik weet geen namen). Ds. Schot is altijd erg zwart-wit, polariserend en kan niet breed denken of samenbinden. Dat betekent niet dat zijn reactie kenmerkend is voor het hele kerkverband.
Dit is best zwart-wit.
Dat is inderdaad wel heel zwart-wit en zonder enige nuance. Neem bijvoorbeeld het woordje "altijd".

Maar ik herken in wat ik van Ds. Schot lees, dat hij vaak rechtlijnig en zonder veel nuance is, en zich meer orienteerd op het "eigene van de Gereformeerde Gemeenten" en de daarbij passende bronnen, dan op de bredere stroming van de (Nadere) Reformatie en het Puritanisme.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:@Nathanaël,
Kun jij mij uitleggen waar ds. Schot de kinderdoop ter discussie stelt?
Ik had het in de eerste plaats over jou, daarna pas over ds. Schot.
Het lijkt me beter om dan op jou te reageren.

De kerk van de Reformatie heeft altijd gezegd dat God met de dopeling een ´verbond der genade´ opricht.
Jij zegt dat dit niet waar is. Dan stel je de kinderdoop toch ter discussie?
Je zegt dat je het met Posthoorn eens bent. Prima, maar trek dan vervolgens ook dezelfde conclusies als Posthoorn.
Ik stel nergens de kinderdoop ter discussie. Ik onderschrijf inderdaad dat God een 'verbond der genade' opricht met de dopeling. Maar dat laat onverlet dat ik ook deel wat ds. Schot schrijft.

Ik zie niet in waarom ik dan de kinderdoop ter discussie stel.
Laatst gewijzigd door Jantje op 17 dec 2020, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Ik stel nergens de kinderdoop ter discussie. Ik onderschrijf inderdaad dat God met een 'verbond der genade' opricht met de dopeling. Maar dat laat onverlet dat ik ook deel wat ds. Schot schrijft.
Volgens mij bijten de laatste twee zinnen elkaar.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:
Silo schreef:Ik haast mezelf om aan jullie mee te geven dat ds. Schot niet kenmerkend is voor de hele GG. Aan de consensus hebben verschillende GG'ers meegewerkt begreep ik (nee, ik weet geen namen). Ds. Schot is altijd erg zwart-wit, polariserend en kan niet breed denken of samenbinden. Dat betekent niet dat zijn reactie kenmerkend is voor het hele kerkverband.
Dit is best zwart-wit.
Dat is inderdaad wel heel zwart-wit en zonder enige nuance. Neem bijvoorbeeld het woordje "altijd".

Maar ik herken in wat ik van Ds. Schot lees, dat hij vaak rechtlijnig en zonder veel nuance is, en zich meer orienteerd op het "eigene van de Gereformeerde Gemeenten" en de daarbij passende bronnen, dan op de bredere stroming van de (Nadere) Reformatie en het Puritanisme.
Dat klopt, ik herken het rechtlijnige wel. Ook de genoemde oriëntatie herken ik. An sich niks verkeerd mee denk ik maar zo. Zondagavond hem nog beluisterd en ik waardeer zijn helderheid en rust.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mistig »

pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:
Silo schreef:Ik haast mezelf om aan jullie mee te geven dat ds. Schot niet kenmerkend is voor de hele GG. Aan de consensus hebben verschillende GG'ers meegewerkt begreep ik (nee, ik weet geen namen). Ds. Schot is altijd erg zwart-wit, polariserend en kan niet breed denken of samenbinden. Dat betekent niet dat zijn reactie kenmerkend is voor het hele kerkverband.
Dit is best zwart-wit.
Dat is inderdaad wel heel zwart-wit en zonder enige nuance. Neem bijvoorbeeld het woordje "altijd".

Maar ik herken in wat ik van Ds. Schot lees, dat hij vaak rechtlijnig en zonder veel nuance is, en zich meer orienteerd op het "eigene van de Gereformeerde Gemeenten" en de daarbij passende bronnen, dan op de bredere stroming van de (Nadere) Reformatie en het Puritanisme.
Dat klopt, ik herken het rechtlijnige wel. Ook de genoemde oriëntatie herken ik. An sich niks verkeerd mee denk ik maar zo. Zondagavond hem nog beluisterd en ik waardeer zijn helderheid en rust.
Ik ook. Ik waarder zijn duidelijke uitleg en prettige vorm van prediken.

Echter, deze reactie buitengewoon jammer en onnodig.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

Eens met Mistig, prettige manier van preken alleen de manier hoe hij zich opstelt in kerkelijke discussies irriteert me regelmatig. Jammer en onnodig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Ik ben ook nogal rechtlijnig ingesteld. Waarschijnlijk vind ik daarom niet alleen zijn preken, maar ook zijn voorspelbare houding in theologische discussies erg prettig.

Ik wist, toen ik de verklaring over het verbond zag, dan ook al gelijk dat hij hierop zou reageren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:Ik stel nergens de kinderdoop ter discussie. Ik onderschrijf inderdaad dat God een 'verbond der genade' opricht met de dopeling. Maar dat laat onverlet dat ik ook deel wat ds. Schot schrijft.
Volgens mij bijten de laatste twee zinnen elkaar.
Leg dat eens uit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Forummer »

Waarom onnodig?

Het word tijd dat de GerGem zich minder gaat richten op "het eigene van de GerGem" en zich meer gaat richten op de eenheid tussen christenen onderling.

Ik zie dat helaas nog niet zoveel gebeuren. Mede omdat ook deze predikant de nieuwe predikanten opleid. Ze zullen daar een deel van deze versmalde visie meekrijgen als zijnde de enige waarheid, met alle gevolgen van dien.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:Waarom onnodig?

Het word tijd dat de GerGem zich minder gaat richten op "het eigene van de GerGem" en zich meer gaat richten op de eenheid onderling.

Ik zie dat helaas nog niet zoveel gebeuren. Mede omdat ook deze predikant de nieuwe predikanten opleid. Ze zullen daar een deel van deze versmalde visie meekrijgen als zijnde de enige waarheid, met alle gevolgen van dien.
Welnee. In het dagelijks leven is ds. Schot veel milder dan in de discussies in de krant.

Ik ook trouwens. Ik ben in de omgang ook veel milder dan hier op het forum vaak het geval is. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie