Gelezen, gedacht, gehoord...

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Het zit niet in mijn systeem om op zaterdagmiddag langs de lijn te staan. Nu werd dat ook nooit van mij gevraagd; onze kinderen zijn door gezondheidsklachten helaas niet in staat geweest om zich bezig te houden met voetbal, het belangrijkste van alle onbelangrijke dingen, zoals één van de recente pauzen het genoemd moet hebben. Ik ben dus geen juichpapa: respect voor de ouders die het wel opbrengen om hun nageslacht sportief aan te vuren, hoewel dat sportieve nog wel eens ontbreekt, heb ik me laten vertellen …

Lichaam, bruid, kudde, tempel – de Bijbel gebruikt allerlei beelden om het geheimenis van de gemeente aan te duiden. Het beeld van een (sport-)team hoort daar niet bij, hoewel Paulus de metafoor van hardloper of bokser niet schuwt, als hij iets duidelijk wil maken.

Pasgeleden hoorde ik iemand stellen dat de kerken in Nederland wel ‘veel trainen, maar weinig wedstrijden spelen’. We trainen als kerken, dat wil zeggen we horen als gemeente de verkondiging. Vervolgens verlaten we het kerkgebouw en we proberen dan – als het goed is – op onze kleine persoonlijke postzegel Christus na te volgen en het gehoorde in praktijk te brengen. Knap lastig, in je eentje.

Veel, heel veel Bijbelgetrouwe christenen doen aan vrijwilligerswerk in de samenleving. Maar ze doen het dikwijls individueel, of althans, niet samen als gemeente. We ‘trainen’ op zondag samen, maar we ‘spelen geen wedstrijden’ samen.

In andere werelddelen blijkt dat anders te gaan. Zo is het in Zuid-Amerika heel gebruikelijk om als gemeente in de omgeving een hulpverleningsproject op te zetten. De gemeente is zo bezig om met daden en woorden het Evangelie te vertolken in de lokale situatie. Deze praktijk heeft veel betekend voor de voortgang van het Evangelie.

In Nederland is dat niet zo gebruikelijk. Veel diaconale taken zijn de vorige eeuw door de overheid overgenomen, hoewel er langzaam een kentering gaande is. De verzuiling maakte dat elke groep zich sterk richtte op de eigen soortgenoten; dan ligt diaconale bemoeienis met andere groepen minder voor de hand.

Iets om over na te denken: wat merkt de buurt van ons kerk-zijn, wanneer onze gemeente zou ophouden te bestaan? Is dat iets meer dan dat met de kerkgangers ook de parkeeroverlast verdwijnt?

ds. P.L.D Visser - De Wekker
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

Kijk, dat is nou mooi:

“…voor mij is de doop geen breekpunt.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-r-a-v ... -1.1467012
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:Kijk, dat is nou mooi:

“…voor mij is de doop geen breekpunt.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-r-a-v ... -1.1467012
Voor mij wel :)

Maar serieus dit is toch gewoon een interview met een theologisch verwarde man?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:Kijk, dat is nou mooi:

“…voor mij is de doop geen breekpunt.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-r-a-v ... -1.1467012
Voor mij wel :)

Maar serieus dit is toch gewoon een interview met een theologisch verwarde man?
Ad hominem...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

Ik kon vannacht niet slapen, en op de radio was een interview met Henk Helmantel. Ik maakte het eerste stukje niet mee, dus ik had de naam niet gehoord. Maar ik kon zelf al wel duiden dat hij het was. Een bekende schilder, die er van kan leven en getuigde van zijn christelijke opvoeding en geloof. Was een fijn interview om naar te luisteren.
De journaliste zat wel een beetje te zuigen over zijn gereformeerde opvoeding en over dat er zo weinig vrouwen in de kunst werkzaam zijn, maar daar ging hij niet zo op in.
Ik begreep dat er van zijn werk binnenkort een expositie in Gouda is. Daar wil ik wel heen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Ik kon vannacht niet slapen, en op de radio was een interview met Henk Helmantel. Ik maakte het eerste stukje niet mee, dus ik had de naam niet gehoord. Maar ik kon zelf al wel duiden dat hij het was. Een bekende schilder, die er van kan leven en getuigde van zijn christelijke opvoeding en geloof. Was een fijn interview om naar te luisteren.
De journaliste zat wel een beetje te zuigen over zijn gereformeerde opvoeding en over dat er zo weinig vrouwen in de kunst werkzaam zijn, maar daar ging hij niet zo op in.
Ik begreep dat er van zijn werk binnenkort een expositie in Gouda is. Daar wil ik wel heen!
Museum Gouda, Gouda
De 3e tentoonstelling begint op 24 februari in Museum Gouda, gevestigd in het voormalig Catharina Gasthuis, direct naast de Grote Kerk.
Ongeveer 30 schilderijen zullen de wanden vullen, aangevuld met inspiratiebronnen uit de verzameling van Henk en Babs Helmantel.
De presentatie bestaat uit vier thema’s, t.w. Stilte, Harmonie, Geloof en Inspiratie.
Ook bij deze tentoonstelling verschijnt een brochure. De tentoonstelling duurt tot 17 juni 2018. Voor meer gegevens: http://www.museumgouda.nl
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Zijlstra weg.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef:Zijlstra weg.
Dat kon niet anders meer.
Jammer dat er weer iemand uit het kabinet beschadigd moet vertrekken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Hij zat niet eens op justitie
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

De link met theologie ontgaat me.

Bij de orgaanwet kan ik nog een bruggetje maken, maar wat heeft voormalig minister Zijlstra met theologie te maken?
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Discussie over orgaandonatie verplaatst naar https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 19&t=13249
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:Kijk, dat is nou mooi:

“…voor mij is de doop geen breekpunt.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-r-a-v ... -1.1467012
Voor mij wel :)

Maar serieus dit is toch gewoon een interview met een theologisch verwarde man?
Is dat een Bijbelse of reformatorische of christelijke manier van discussiëren? Iemand waar je het niet mee eens bent gewoon tot theologisch verward verklaren?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:
huisman schreef:
Posthoorn schreef:Kijk, dat is nou mooi:

“…voor mij is de doop geen breekpunt.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-r-a-v ... -1.1467012
Voor mij wel :)

Maar serieus dit is toch gewoon een interview met een theologisch verwarde man?
Is dat een Bijbelse of reformatorische of christelijke manier van discussiëren? Iemand waar je het niet mee eens bent gewoon tot theologisch verward verklaren?
Je kleurt het zelf in, @ditbenik. Want als je het verhaal tot je neemt, dan vraag je je toch af hoe het komt dat iemand zoveel opeenvolgende verschillende meningen over diverse dogmatische opvattingen heeft gehad. Iemand die zo weinig koersvast is tot identificatiefiguur maken (zoals Posthoorn doet) kan niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Je kleurt het zelf in, @ditbenik. Want als je het verhaal tot je neemt, dan vraag je je toch af hoe het komt dat iemand zoveel opeenvolgende verschillende meningen over diverse dogmatische opvattingen heeft gehad. Iemand die zo weinig koersvast is tot identificatiefiguur maken (zoals Posthoorn doet) kan niet.
Beste Herman,
Aan de ene kant kan ik het met je eens zijn, echter vraag ik me ook weleens af of mensen die zich hun hele leven tot in detailniveau in exact hetzelfde theologische stramien bewegen, zich werkelijk hebben verdiept in de Kerk der eeuwen (bijvoorbeeld de vroege kerk, verschillende standpunten binnen alleen al de Gereformeerde reformatie), en zelfstandig nadenken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: Beste Herman,
Aan de ene kant kan ik het met je eens zijn, echter vraag ik me ook weleens af of mensen die zich hun hele leven tot in detailniveau in exact hetzelfde theologische stramien bewegen, zich werkelijk hebben verdiept in de Kerk der eeuwen (bijvoorbeeld de vroege kerk, verschillende standpunten binnen alleen al de Gereformeerde reformatie), en zelfstandig nadenken.
Dank voor deze nuancering. Daar kan ik mee instemmen. Het tegendeel is echter dat onderdeel uitmaken van de kerk der eeuwen ook betekent dat je dus orthodox bent: lid van de belijdende kerk op aarde met als centrum van dat belijden de twaalf artikelen. En voor reformatorisch Nederland horen daar de 3 Formulieren van Enigheid bij. Wanneer je je bronnen kent, dan heb je al meer dan genoeg van de breedte van de eeuwenoude kerk in je, om niet in een eng theologisch stramien te bewegen.
Plaats reactie