Gelezen, gedacht, gehoord...

Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bruna »

Ik kan het artikel niet lezen maar hebben we het nu over leden of doopleden?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:https://www.nd.nl/opinie/columns/105771 ... tschrijven

Een artikel over het uitschrijven van leden in de kerk. Zou dat in reformatorische kerken ook voorkomen? Iemand verzoeken om zich uit te schrijven? Ik vind dat nogal wat. En wat zou dat helpen, behalve financieel? Is dat om tucht te voorkomen?

Ik ben het op dit punt helemaal met ds. Leene eens.
Ja, ik weet uit ervaring dat dit weleens gebeurt. In de hervormde kerk kun je geen leden uitschrijven maar kan het bewijs van lidmaatschap alleen worden opgestuurd naar de scriba van een andere kerk of gemeente. Als mensen nooit meer in de kerk komen en financieel het bedrag voor de verplichte afdracht aan de landelijk kerk niet betalen, komen kerkenraden weleens in de verleiding om ze dan maar uitschrijven. Uitschrijven mag echter alleen als iemand een daarvoor bestemd formuliertje ondertekend. Zelf ben ik een groot tegenstander van dit soort praktijken, vooral vanuit de verbondsgedachte. De doop kun je niet ongedaan maken, zoals je ook de besnijdenis niet ongedaan kunt/kon maken. Ook wie niet geloofde, bleef wel behoren tot Israël. Daarom vind ik uitschrijven alleen mogelijk wanneer het initiatief daartoe volledig vanuit het lid komt en nadat in een gesprek de consequenties daarvan zijn duidelijk gemaakt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

Bruna schreef:Ik kan het artikel niet lezen maar hebben we het nu over leden of doopleden?
Beiden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Henk J schreef:In onze gemeente schrijven ze volgens mij niemand uit, tenzij men vertrekt naar een ander kerkverband. Je kunt natuurlijk wel aangeven dat je geen contact meer wilt hebben.
Ik ben benieuwd of dat wettelijk (AVG) wel mag, niet uitschrijven als iemand daartoe verzoekt.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... 20website.

@Tiberius Weet jij hoe dat zit?
Ja als iemand daarom verzoekt, moet hij/zij uitgeschreven worden als lid/dooplid. Dat gebeurt ook wel, maar volgens mij is dat niet wat Almatine bedoelt. Volgens mij bedoelt zij dat het initiatief van uitschrijven bij de kerkenraad ligt.

Je kan iemand overigens niet helemaal 'vergeten': hij staat nog in het doopregister en in het kerkelijk archief. Maar die zijn uiteraard niet breed toegankelijk.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bruna »

Het lijkt mij dat je nooit iemand moet uitschrijven dan op eigen verzoek.
Wel heb je de taak als kerkenraad om de leden aan te sporen om naar de kerk te komen.
Als je dan veel papieren leden hebt dan heb je het wel druk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Misschien heeft het te maken met de kerkcultuur. In de (PKN/Hersteld) Hervormde kerkcultuur is het volstrekt ondenkbaar. Maar in een CGK gemeente hier in de buurt was het wel de gewoonte om iemand te vermanen als die persoon niet meer naar de kerk kwam, en uiteindelijk uit te schrijven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

Ik kan mij herinneren dat mijn broer eens het lidmaatschap thuis gestuurd kreeg. Het betrof een GG in een naburig dorp. Mijn schoonzus is niet van kerkelijke komaf en beiden konden zich moeilijk schikken in de kerkelijke cultuur ter plaatse. Het is mij niet bekend of er veel gesprekken aan vooraf gegaan zijn, maar ik weet dat de wijze waarop het is gegaan in de familie een schram heeft achter gelaten.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 01 sep 2021, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mistig »

Maanenschijn schreef:Ik kan mij herinneren dat mijn broer eens het lidmaatschap thuis gestuurd kreeg. Het betrof een GG in een naburig dorp. Mijn schoonzus is niet van kerkelijke komaf en beide konden zich moeilijk schikken in de kerkelijke cultuur ter plaatse. Het is mij net bekend of er veel gesprekken aan vooraf gegaan zijn, maar ik weet dat de wijze waarop het is gegaan in de familie een schram heeft achter gelaten.
Een vriendin, toen lid in de GGiN, heeft dit ook meegemaakt. Zonder gesprek overigens. En een iets andere geschiedenis, dan wat jij beschrijft. Maar geen intentie om weg te gaan in elk geval.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:Misschien heeft het te maken met de kerkcultuur. In de (PKN/Hersteld) Hervormde kerkcultuur is het volstrekt ondenkbaar. Maar in een CGK gemeente hier in de buurt was het wel de gewoonte om iemand te vermanen als die persoon niet meer naar de kerk kwam, en uiteindelijk uit te schrijven.
In onze gemeente zeker niet. Sterker nog, er wordt nog gebeden voor hen die al jaren niet meer komen en ook niet meeleven.
De enige stap die ze moeten zetten nog, is het opvragen van hun attestatie.
Maar dat wordt vergeten, of boeit niet, of weet niet.
Ik heb meerdere malen gelopen voor Kerkbalans, (Hervormde kerk destijds) jaren geleden al, en ik trof precies een wijk waarin veel "papieren" leden woonden.
Er werden veel deuren dicht gedaan.
Er waren mensen bij die al 40 jaar niet meer in de kerk waren geweest!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
Maanenschijn schreef:Ik kan mij herinneren dat mijn broer eens het lidmaatschap thuis gestuurd kreeg. Het betrof een GG in een naburig dorp. Mijn schoonzus is niet van kerkelijke komaf en beide konden zich moeilijk schikken in de kerkelijke cultuur ter plaatse. Het is mij net bekend of er veel gesprekken aan vooraf gegaan zijn, maar ik weet dat de wijze waarop het is gegaan in de familie een schram heeft achter gelaten.
Een vriendin, toen lid in de GGiN, heeft dit ook meegemaakt. Zonder gesprek overigens. En een iets andere geschiedenis, dan wat jij beschrijft. Maar geen intentie om weg te gaan in elk geval.
Klopt. Ik herken het ook, hier uit de omgeving. Een trieste gang van zaken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Het komt dus voor.

Het lijkt mij een zondige praktijk. Los daarvan vraag ik mij af of je dan nog in beroep kunt gaan bij de classis. Maar dat zal in de praktijk niet veel voorkomen.

Het lijkt mij een mooi onderwerp voor de kerkelijke visitatie.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jongere »

Ik begrijp de bezwaren tegen de praktijk. Zeker gedacht vanuit het 'volkskerkidee' in bijv. de PKN zal uitschrijven niet snel aan de orde zijn. En voorop staat dat pastorale, herderlijke zorg altijd roeping is binnen de kerk. Dat is een heel terecht punt van Leene, je kunt niet schrijven over "met droefheid" als daarvan niets blijkt in (de terughoudendheid) van een uitschrijvingsproces.

Maar er is natuurlijk een andere kant van de medaille, die mijns inziens in de column wel onderbelicht blijft. Ze droomt van "een kerk waar er geen letterlijke of figuurlijke deuren zijn die slechts open zijn in het geval van lidmaatschap" en noemt deze praktijk ongastvrij.
Volgens mij zijn dat wel twee verschillende dingen. Je kunt prima ergens van harte welkom zijn, zonder dat je direct lid bent. Kerken in de zestiende eeuw kenden bijvoorbeeld een relatief klein aantal leden, maar een groot aantal zogeheten "liefhebbers" (prof. Van Deursen beschreef dit fenomeen uitvoerig). Reden voor dit deel van de bevolking, dat vaak gewoon vast kerkbezoeker was, om hun belijdenis uit te stellen was onder meer dat zij anders met de tucht te maken konden krijgen.
En dat laatste punt is natuurlijk wel van belang. Wat betekent het om lid te zijn van de christelijke gemeente, om daarbij te horen, en wat betekent vervolgens de zuiverheid van die gemeente? Hoe functioneert de tucht? In de vluchtelingengemeente in Londen in de vroege Reformatie is de tucht zelfs enige tijd in praktijk gebracht tegen leden die niet deelnamen aan het avondmaal, om een voorbeeld te noemen.
Wat betekenen de herhaaldelijke oproepen in het Nieuwe Testament om de gemeente zuiver te houden, om de "bozen uit ulieden weg te doen" (1 Kor. 5:13).
Ik geloof graag dat er veel mis kan gaan bij uitschrijvingen. Maar om dat allemaal onder 'zondig' te scharen, ongastvrij of onbarmhartig, is me wat te kort door de bocht. Bij de keerzijde van de praktijk zijn evengoed vragen te stellen. Wat betekent de kerkelijke tucht voor zulke leden die nooit meer in de kerk zijn en praktisch buiten het opzicht van de kerk vallen? En is er grond om een verschillende maatstaf te hanteren in de tucht voor bijv. actieve kerkgangers of randkerkelijken die 'papieren lid' zijn?
Als iemand in allerlei opzicht er blijk van geeft afstand te nemen van de kerk (in levenswandel, in het nalaten van het kerkbezoek (de suggestie van dr. Leene over leden van de kerk die er "een tijdje niet zijn" is me echt te vrijblijvend)), kan de kerk dan niet zeggen: je bent en blijft van harte welkom, in de kerk en bij de God die zondaren nodigt, maar bij het horen tot de gemeente van Christus behoort ook een ander leven?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Isala »

Henk J schreef:
DDD schreef:https://www.nd.nl/opinie/columns/105771 ... tschrijven

Een artikel over het uitschrijven van leden in de kerk. Zou dat in reformatorische kerken ook voorkomen? Iemand verzoeken om zich uit te schrijven? Ik vind dat nogal wat. En wat zou dat helpen, behalve financieel? Is dat om tucht te voorkomen?

Ik ben het op dit punt helemaal met ds. Leene eens.
In onze gemeente schrijven ze volgens mij niemand uit, tenzij men vertrekt naar een ander kerkverband. Je kunt natuurlijk wel aangeven dat je geen contact meer wilt hebben. Vind het ook een vreemde gang van zaken, je laat deze mensen, zielen voor de eeuwigheid, dan maar zo lopen.

Even wat betref je laatste zin. De kerk staat altijd open voor wie wil komen. Als men bewust niet meer wil komen, is dat een eigen persoonlijke keuze. In de hervormde kerk blijven mensen soms alleen lid omdat ze de moeite niet willen nemen om zich uit te schrijven, of dat men toch het draadje niet door wil knippen, maar er ook niets mee wil doen. Ondertussen blijft de kerk elk jaar geld afdragen voor alle papieren leden.
In onze hervormde gemeente staan ruim 1700 mensen in de kaartenbak, en er zijn er in de diensten rond de 100 personen smorgens en 30 smiddags (voor corona).
Zijn er dus 1600 die je dan zo maar zou laten lopen als kerk?
Hora est!
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

Bij ons kwam pas een vrouw over en werd meegedeeld dat haar man ook meeleeft met de gemeente. Hij werd dus geen lid maar leeft wel mee. Mooi dat dit ook gewoon zo kan.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Dodo »

Ik doe de ledenadministratie, en ik heb al heel wat mensen uitgeschreven, maar altijd op eigen verzoek. Ze hoeven geen formulier in te vullen, maar er moet wel uitdrukkelijk aangegeven zijn dat ze dit willen. Eventueel gaat de wijkouderling nog een gesprekje voeren.
Een paar weken na uitschrijven krijgen ze nog een brief van de landelijke PKN, dus ze weten er altijd van.
Plaats reactie