Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

GGotK schreef:Kan iemand uitleggen waarom je als niet rechthebbende moet pleiten op Gods beloften om een nieuw hart te verkrijgen, terwijl je er ´gewoon´ om mag vragen/smeken?
Kan je er ook teveel om vragen?
(~)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Markus 16 : 15-16: En Hij zeide tot hen: Gaat dan heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld. Predikt het Evangelie.
Aan wie? Aan alle creaturen. Die creaturen moesten niet naar hen komen, maar zij werden uitgezonden naar die creaturen. Die creaturen wilden niet naar hen komen; en zij moesten ingewonnen worden om naar die creaturen te gaan. Zij moesten immers gaan naar zielen, die nog dood lagen door de zonden en de misdaden. God moest hen er heenzenden.
Predikt het Evangelie aan alle wereldlingen. Zij moesten gaan tot de afgodendienaars, de spotters, de hoeren, de vloekers, de onwilligen en de onverstandigen.

Gaat heen tot degenen, die God voor eeuwig de rug toegekeerd hebben, tot Godmoorders, vadermoorders- en moedermoorders.
Hij zond ze heen naar dronkaards, die nergens voor deugden.
Zij moesten het Evangelie prediken aan aanbidders van de zon en schapenkoppen.
Hij zond ze tot een verblind volk, voor wie niets te onrein was. Ja daar moesten ze heen!
Zij moesten gaan tot hen, die niet naar het Evangelie vroegen, maar vijanden van het Evangelie waren, enkel vijanden!
Predikt het Evangelie aan hen, die door niemand anders dan door de Zone Gods, die Jood en heiden gedood hebben, met God verzoend kunnen en moeten worden.

Aan zulke helse harten moesten zij verkondigen, dat de Zoon Gods in de wereld gekomen was voor hoeren en tollenaren.
De opdracht van het Evangelie luidt: Predikt dat Christus bloed de zwartste zondaar blank en rein maakt.
Predikt aan de mismaaksten, aan de vernielers van hun eigen lichaam en ziel en van die van hun naasten, dat ze door Hem zo heilig gemaakt worden, alsof ze nooit onheilig geweest zijn.
Predikt, dat het bloed van de Heere Jezus Christus zo krachtig is en hen zo schoon wast, dat zij bekleed met witte klederen, de hemelse mode, eeuwig zullen staan voor de troon Gods en des Lams. God zond hen heen naar hen, die allen te dood waren om te beseffen, dat zij dood waren. Het Evangelie is voor zulken, die niet kunnen en niet willen zalig worden, maar die naar de eeuwige raad Gods door de almacht Gods uit de muil des duivels gerukt worden.

ds. Joh. van der Poel, kerkbode HHK Doornspijk
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik zou een antwoord van GJDeBruijn en Eilander nog erg op prijs stellen.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GJdeBruijn »

DDD schreef:Ik zou een antwoord van GJDeBruijn en Eilander nog erg op prijs stellen.
Een antwoord op welke vraag precies?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door emigrant »

Erskinees schreef:
emigrant schreef:verschillen bronnen in Noord- en Zuid-Amerika melden al een tijdje een nieuwe variant van het polio-virus.

Acute Flaccid Myelitis, AFM.

al ruim 14 kinderen in het ziekenhuis, geen vaccin.
Het gewone polio vaccin beschermt niet.

waarom hoor je hier niks over in Nederland, van het RIVM niet, en in het reformatorisch dagblad en andere media niet?

het is ZORGELIJK straks zijn we TE LAAT!
Deze variant bestaat al heel lang, inderdaad helaas zonder vaccin.
Het is niet zo dat er nu opeens een toename is:
Afbeelding
Dus logisch dat we het niet in de media zien. Het heeft immers geen nieuwswaarde.
geen nieuwswaarde? Tot er doden vallen dan is het pas spectaculair.....
https://abcnews.go.com/Health/62-cases- ... d=58532330
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Zolang het hierbij blijft, zal het geen bijzonder opzienbarend (wereld)nieuws worden, hoe erg het overigens voor de getroffenen ook is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

DDD schreef:Ik ben het ook met GJ de Bruijn eens als hij zegt dat de kinderen van de gelovigen ook tot het verbond behoren op grond van hun geboorte uit gelovige ouders en dat de doop daarvoor geen noodzakelijke voorwaarde is. Wat Calvijn daarover zegt, kan ik helemaal volgen.

Maar zonder nadere toelichting zou ik nog graag bij mijn vermoeden blijven dat ook kinderen van ongelovige ouders die binnen het erfdeel van het verbond opgroeien, kinderen van het koninkrijk zijn en dat hun de beloften van het evangelie niet minder dan hun ouders toegezegd worden. Anders wordt de troost van de doop alsnog op losse schroeven gezet. Maar ik besef dat er vast een betere theologische onderbouwing voor moet zijn -of niet natuurlijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

DDD schreef:
DDD schreef:Ik ben het ook met GJ de Bruijn eens als hij zegt dat de kinderen van de gelovigen ook tot het verbond behoren op grond van hun geboorte uit gelovige ouders en dat de doop daarvoor geen noodzakelijke voorwaarde is. Wat Calvijn daarover zegt, kan ik helemaal volgen.

Maar zonder nadere toelichting zou ik nog graag bij mijn vermoeden blijven dat ook kinderen van ongelovige ouders die binnen het erfdeel van het verbond opgroeien, kinderen van het koninkrijk zijn en dat hun de beloften van het evangelie niet minder dan hun ouders toegezegd worden. Anders wordt de troost van de doop alsnog op losse schroeven gezet. Maar ik besef dat er vast een betere theologische onderbouwing voor moet zijn -of niet natuurlijk.
Ik begrijp dat je hierop een reactie van oa mij vraagt. Ik ben wel benieuwd naar wat je nu precies bedoelt met 'binnen het erfdeel van het verbond opgroeien' terwijl je toch ongelovige ouders hebt. Voor de goede orde, ik geloof niet dat in dit geval met 'gelovige ouders' bedoeld wordt dat de ouders mogen belijden Christus als hun persoonlijke Zaligmaker te kennen. Ik meen dat er bedoeld wordt dat ze tot de uiterlijke kring van de kerkelijke gemeente behoren.
Volgens mij vervalt in dat geval je vraag.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Dat klopt. Ik vind dat wel een heel magere invulling van gelovig zijn. Maar goed. Dat was een vraag aan GJdeBruijn.

Deze vraag was aan jou:
DDD schreef:Waarom is dat geen bijbelse uitspraak? Omdat het geen moeite kost vanwege onze onwil?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
Hendrien schreef:Deze uitspraak die ik eens hoorde, vind ik heel toepasselijk. "Een gedoopt kind wat op mag groeien onder Gods Woord en beloften, moet echt moeite doen om niet zalig te worden." En dit is voor mij ook echt de betekenis van de H. Doop. Misschien theologisch beredeneerd onjuist, maar voor mij kernachtig.
Dat is toch echt geen bijbelse uitspraak.
Waarom is dat geen bijbelse uitspraak? Omdat het geen moeite kost vanwege onze onwil?
Excuus, ik had je vraag gemist.
Het is geen Bijbelse uitspraak, mijns inziens. Omdat onze kinderen van nature kinderen des toorns zijn, en daarom wedergeboren moeten worden om in te kunnen gaan in het koninkrijk van God. En wedergeboorte is het grootste wonder wat er kan gebeuren, ook voor iemand die opgroeit in de kerk.
Ik zou wel durven zeggen dat zo iemand zéér nabij de zaligheid leeft en dat Christus hem/haar zeer dichtbij gebracht wordt in de prediking (in de schoot gelegd). Maar dat neemt het wonder dat er gebeuren moet, niet weg.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

eilander schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:
Hendrien schreef:Deze uitspraak die ik eens hoorde, vind ik heel toepasselijk. "Een gedoopt kind wat op mag groeien onder Gods Woord en beloften, moet echt moeite doen om niet zalig te worden." En dit is voor mij ook echt de betekenis van de H. Doop. Misschien theologisch beredeneerd onjuist, maar voor mij kernachtig.
Dat is toch echt geen bijbelse uitspraak.
Waarom is dat geen bijbelse uitspraak? Omdat het geen moeite kost vanwege onze onwil?
Excuus, ik had je vraag gemist.
Het is geen Bijbelse uitspraak, mijns inziens. Omdat onze kinderen van nature kinderen des toorns zijn, en daarom wedergeboren moeten worden om in te kunnen gaan in het koninkrijk van God. En wedergeboorte is het grootste wonder wat er kan gebeuren, ook voor iemand die opgroeit in de kerk.
Ik zou wel durven zeggen dat zo iemand zéér nabij de zaligheid leeft en dat Christus hem/haar zeer dichtbij gebracht wordt in de prediking (in de schoot gelegd). Maar dat neemt het wonder dat er gebeuren moet, niet weg.
En dat wonder is:::

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Panny »

Ik luisterde gisteren deze preek in de auto: http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/23196

Gods roepstem tot hen die ver van Hem zijn

Jesaja 45 : 22
Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

Ik vrees dat veel mensen Jezus niet aannemen, omdat zij niet geloven dat Hij hen geschonken is.

- Theodorus van der Groe -
Hora est!
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door AnJa »

Is Luther betrouwbaar?
Dit las ik vanmorgen van hem over Hem:



God is Liefde

Luther spreekt herhaaldelijk over de onverklaarbare beweegreden van God om deze wereld lief te hebben. In een preek over Johannes 3 vers 16 vraagt hij: “Wat is toch de oorzaak dat God Zijn Zoon geeft? Wat beweegt Hem om zoiets te doen? Het is niets anders dan volmaakte en onuitsprekelijke liefde, want Hij geeft niet omdat Hij dat verplicht is. Ook geeft Hij niet omdat iemand Hem erom heeft gevraagd of erom heeft gebeden, maar Hij doet dat alleen omdat Hij daartoe door liefde wordt bewogen. Hij is een Heere Die graag alles voor niets weggeeft, en dat met vreugde en blijdschap doet, zonder er iets voor terug te vragen”
(vgl. WA 21, 482, 30-34)

Het volgende citaat komt uit een preek (1532) over hetzelfde onderwerp:

‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat allen die in Hem geloven, niet verloren gaan, maar het eeuwige leven hebben’ (Johannes 3:16, weergave DB 1545).

“Als God de wereld alleen vriendelijk goedendag had gezegd, was dit al meer dan genoeg geweest. In plaats daarvan komt Hij Zelf [naar deze aarde] omdat Hij de wereld liefheeft – die verrotte vrucht! Deze wereld is voorzeker het hatelijkste en vijandigste voorwerp van alles [om lief te hebben].

Dit is in waarheid wat de wereld is: het is een stal vol met verdorven en schandelijke mensen, die alle schepselen van God op de meest onterende manier misbruiken – God lasteren en Hem overal de schuld van geven.

Deze gruwelijke mensen heeft God lief. Dit is een alles te boven gaande liefde. Hij moet werkelijk een goede God zijn. Ja, Zijn liefde moet een onmetelijk en onbegrijpelijk groot liefdesvuur zijn, veel groter dan het vuur dat Mozes zag in de braambos – nee, veel groter dan het vuur van de hel!

Omdat God de wereld op deze manier Zijn liefde verklaart – wie zou dan nog wanhopen? Deze liefde is weergaloos en gaat alle verstand te boven. Mijn woorden schieten te kort! Ik kan er niet zó uitvoerig over spreken en het niet zó rijk verkondigen als het in werkelijkheid en waarheid is.”

Predigten des Jahres 1532, vgl. WA 36, S. 180 ff, weergave: Die Haus-Postille nach Georg Rörer, W(2) 13b, S. 2086 § 5
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Panny »

Ik las het ook AnJa en kan iedereen aanraden zich (gratis) te registreren op de wekelijkse mail met Luther citaten:
Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van ons e-mailadres info @ maartenluther . com
Plaats reactie