Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

(~)
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Klopt, had ik niet gezien, discussie over het artikel is in het andere topic beter denk ik inderdaad ;)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

TSD schreef:Klopt, had ik niet gezien, discussie over het artikel is in het andere topic beter denk ik inderdaad ;)
:super
(~)
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2018 »

Heel schokkend dit:
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ze ... -1.1524820
Wij kennen deze gemeente van nabij ...
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Roos2018 schreef:Heel schokkend dit:
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ze ... -1.1524820
Wij kennen deze gemeente van nabij ...
Wat verschrikkelijk. veel sterkte.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes S »

Verschrikkelijk. Laten we bidden voor de nabestaanden.
Ondanks vervolgingen en aanslagen las ik onlangs dat de kerk in het Midden-Oosten groeit.
Of misschien wel dankzij (God kan dit gebruiken), want het bloed der martelaren is het zaad van de kerk wordt wel gezegd.

Laten we ook bidden voor Asia Bibi, voor haar ziel en lichaam. Voor haar ziel, maar ook voor haar tijdelijke noden dat ze voorgoed vrijgelaten mag worden en in vrijheid mag leven.
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/de ... -1.1524882
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

"Het is een wanbegrip van het geloof te menen, dat het bestaat in een louter vertrouwen, dat Christus ook voor mij heeft voldaan.

Wanneer er geen levende kennis van de ellende is, smartelijk gevoel dat wij tegen God hebben gezondigd, honger en dorst naar de gerechtigheid, liefde in het hart tot Christus, die geopenbaard wordt door de Heilige Geest in het hart, is alle dusgenaamde vertrouwen ijdel.

Alles is slechts inbeelding en bedrog van het verdwaasde hart en verdorven verstand. Menigeen is aan die atheïst gelijk, die in zijn waan zei, dat alle schepen, die de haven binnenvoeren zijn eigendom waren en hij bezat nog geen uitgeholde boomstam om te varen."

Ds. I. Kievit
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Hij vindt het soms een opgave om in Nederland te moeten wonen. „We leven in een heel klein land met een heel grote mond”, zegt priester Antoine Bodar. Maar hij heeft een medicijn tegen alle platheid, intolerantie en bezetenheid die hij om zich heen ziet: zelfonderzoek, bekering en levensvervulling.
„We leven in een bezeten tijd”, zegt de rooms-katholieke priester even later.
https://www.rd.nl/kerk-religie/antoine- ... -1.1524713

Zo ervaar ik het zelf ook. Een bezeten tijd. Het lijkt er soms op dat niets heilig of vanzelfsprekend meer is. Het verward en beangstigd me vaak. Gelukkig is er inderdaad een medicijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

J.C. Philpot schreef:Zo ervaar ik het zelf ook. Een bezeten tijd. Het lijkt er soms op dat niets heilig of vanzelfsprekend meer is. Het verward en beangstigd me vaak. Gelukkig is er inderdaad een medicijn.
Heel herkenbaar. Ik vind het soms erg benauwend. Zonder medicijn valt er niet in deze wereld te leven, en ook niet om in die wereld ons licht te laten schijnen.
Hora est!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Okke Jager schreef:“Kom haastig, Jezus!” bidt de predikant.
“Ja, Amen,” zegt de boer, “wil spoedig komen!
Maar na de oogst, want van m'n nieuw stuk land
Heb ik nog nooit de opbrengst waargenomen.”

“Ja, Amen,” zegt Mevrouw, “maar mag ik voor
De bontjas die ik gisteren zag hangen
Eerst sparen en hem aandoen, als het Koor
Een avond geeft in “Christ'lijke Belangen”?”

“Ja, Amen,” zegt het kind, “maar nu nog niet,
Ik moet nog met vacantie naar de bossen.
Maar ik zal zwaaien, zodat U het ziet,
Als U ons onder schooltijd komt verlossen.”

“Kom haastig, Jezus!” bidt de predikant.
“Maar mag ik eerst die nieuwe lezing lezen,
Die ik gemaakt heb voor het Jeugdverband
Over “Gij zult het wel verstaan na dezen”?”

De beden komen in de hemel aan.
De cherubijnen zwijgen, die ze brachten.
En Jezus vraagt: “Kan Ik vandaag al gaan?”
Zijn Vader zucht: “Ge moet nog even wachten.”
Er valt theologisch wellicht wel wat op dit bekende gedicht af te dingen zijn, en het woordgebruik zal wellicht wat anders zijn dan we in onze kring gewend zijn. Maar telkens als ik dit gedicht lees, zet het me toch aan het denken. Verwacht ik Hem echt met reikhalzend verlangen?
Nederlandse Geloofsbelijdenis schreef:Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/opinie/column-momente ... -1.1525551

Die leefregel van Benedictus is misschien nog niet zo gek, in deze bezeten tijd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

'Wat is dan een christen nodig te geloven? Alles wat ons in het Evangelie beloofd wordt.' Die beloften zijn het medicijn voor ons bezwaarde hart. Waar vindt een christen Gods beloften? In het Evangelie, zegt ons leerboek. Daarom gaat het geloof gepaard met een letten op het Evangelie. Het verlaat zich op Gods beloften, in het Evangelie geopenbaard. De grond van het geloof is niet het krijgen van beloften, maar de beloften zelf, die in het Evangelie geopenbaard worden. Wie de gewisse Evangeliebeloften gelooft, wordt zalig. Aan het geloven in de beloften van het Evangelie is de behoudenis verbonden.

Jaag er daarom niet alleen naar om beloften te krijgen, maar jaag er bovenal naar om de beloften van het Evangelie des te beter te begrijpen en te geloven. Denk niet dat een belofte die in uw gedachten naar voren komt, om die reden van meer waarde is dan een belofte die beslag op uw ziel legt terwijl u haar leest in het Evangelie of haar hoort prediken.
(...)
Een tekst kan het niet in orde brengen tussen de hoge God en onze ziel. Daar moet de Borg en Middelaar Zelf met het Zijne tussenkomen. Het indachtigmakend werk van Gods Geest stoot u uit tot Christus Zelf. Krachtig en met macht. Niet u vat het Woord, maar de belofte van het Evangelie vat u. Zij legt beslag op uw ziel. En u vraagt vol heilige ontroering: Heere, is het dan werkelijk waarachtig, dat Christus te Zijner tijd voor goddelozen, zoals ik er een ben, is gestorven, om die tot God te brengen?

Ds. C.B. Holland, in "Sleutelmacht bij de gratie Gods", preek over Zondag 7 HC.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

In het kerkblad staat een mooie column van ds p den ouden. Ik zou die graag willen plaatsen maar heb geen scanner bij de hand. Wie weet een goede app om van een foto tekst te maken?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Soms pak ik weer eens ds. Doormenbal Vaak blijf je dan langer lezen dan de be doeling was, Je komt er het volle spectrum van zijn rijke gemoedsleven in tegen Hoogten en diepten. Innige vroomheid en baldadige spotlust. Soms krijg je bijp na tranen in je ogen, maar ook ben ik weleens hardop in de lach geschoten
Nu las ik over zijn reis door Noord Amerika in 1954. Hij schreef over een kerk dienst in Pella: De dienst was zoals een ouderwetse dienst in het vaderland en ik was verbijsterd hier, in het hart van Amerika, de oude bekende klanken te horen uit de mond van de al wat oude dominee: dat het een voorrecht was dat we sa men mochten zijn, waar zovelen daarvan verstoken waren, die aan het ziekbed gekluisterd waren of reeds weggeroepen waren door de onverbiddelijke dood wier lot nu voor eeuwig beslist was... Dat wij nog de gelegenheid en de ge negenheid hadden om op te gaan... enz' Doornenbal was verbijsterd dat h de tot op de draad versleten clichés aan de andere kant van de oceaan weer tegenkwam. Nuzijn we ondertussen zestig jaar verder. Maar nog steeds worden ze vanaf tal van kansels opgedreund, moeiteloos en gedachteloos Soms kan na paar woorden een redelijk nauwkeurige inschatting gemaakt worden hoe zin verder zal gaan. De gemeente hoort het geduldig aan, moeiteloos en even gedachteloos. Kerkdiensten lijken soms bijna op de Oosters-orthodoxe kerken
hele dienst uit liturgle bestaat. Elke zondag hetzelfde. Het resultaat is een dal vol dorre beenderen
Het heeft alles te maken met onzekerheid en geestelijke armoede. Wie niet zeker is van zijn zak valt terug op de oude, vertrouwde termen, waar je je nooit builen aan kunt vallen. Waar het leven versteent, verstenen de woorden. Maar waar de Geest werkt, wordt alles nieuw. Dan breekt het nieuwe door het oude heen. Dan spreken we met nieuwe tongen en zingen we een nieuw lied
Ook speelt de angst mee dat met het losiaten van de oude, vertrouwde uitdruk kingen op de inhoud zou worden ingeleverd. Daarom de krampachtige discus rond een nieuwe Bijbelvertaling.Alsof de Geest alleen zou kunnen spreken in de taal van 1618, maar de taal van 2018 niet machtig zou zijn
Dat de kerk de taal van deze tijd niet spreekt is een ernstig probleem. Het Evan gele wordt zo een fossiel lets van vroeger, maar niet van nu. Wat niets met ons dageljks leven te maken heeft. Geen wonder dat veel reformatorische jongeren dan ook zo gaan leven. En God kwijtraken. En voor buitenkerkelijken wordt de k door de taalkloof tot een geheim genootschap met een taal van ingewij- den. Niet bedoeld om te werven, maar om af te schermen.
Ik voer hier zeker geen pleidooi voor de vlotte, informele babbeltoon, zoals die in sommige gemeenten te beluisteren valt. Dat moet dan een soort gelovige vertrouwelijkheid suggereren. Heiligheid en eerbied, ook in de verkondig
aar wel in de taal van deze tijd. Wat is dat moeilijk. Maar wel onze opdracht En het moet kunnen
lk las het indrukwekkende dagboek van Jim Eliot, een van de vijf jonge zende- lingen die in het oerwoud van Ecuador werden vermoord. Hij schreef: "lk voel hoezeer ik een stem en een woordenschat nodig heb, niet slechts om de gelovi gen en orthodoxen te bereiken, maar ik moet leren om frisse woorden te spreken hen weer op doen kijken en opwekken, Maar voor de moderne intellectueel moet ik uitdrukkingen gebruiken zo helder en raak, dat ze niet als orthodoxie maar als een absolute waarheid overkomen. En voor de man van de straat moet
den gebruiken alledaags genoeg, eenvoudig genoeg en tegelijk diep genoeg om de goddelijke zaken te kunnen vertolken. Daarom is mijn woordge- bruik een complexe zaak. Allereerst moet het fris zijn, levend en explosief. Maar ook exact en eenvoudig. Nietsche kon zo schrijven, Maar voor mijn tijd moet ik de woorden van God in nieuwe woorden hebben. Heere,zou U ze mij willen geven? Zou U ze mij willen toevertrouwen?
Ds P den Ouden

Met dank aan DDD voor de iT ondersteuning
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Uit het hart gegrepen. Volkomen eens. Het is angst en domheid. Maar dat maakt het niet minder ernstig.
Plaats reactie