Gelezen, gedacht, gehoord...

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

AnJa schreef:Is Luther betrouwbaar?
Het zou uit deze preek moeten komen: http://www.tabernakel.nl//data/files/Pr ... ristus.pdf

Als die prachtige citaten lezend, die vanmorgen zijn gedeeld, ook in het topic levensvragen, dan denk ik wel eens, waar wordt dit geluid nog van de kansels gehoord....
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door AnJa »

Bezorgd schreef:
AnJa schreef:Is Luther betrouwbaar?
Het zou uit deze preek moeten komen: http://www.tabernakel.nl//data/files/Pr ... ristus.pdf

Als die prachtige citaten lezend, die vanmorgen zijn gedeeld, ook in het topic levensvragen, dan denk ik wel eens, waar wordt dit geluid nog van de kansels gehoord....
Bedankt voor de link!
Vooropgesteld, zelf vind ik Luther betrouwbaar. Maar aangezien ik nogal schrik van bepaalde postings hier op het forum (in verschillende topics), was de vraag eigenlijk in zijn algemeenheid bedoeld.

Ik had beter kunnen vragen:
--vinden jullie Luther betrouwbaar?--

Jouw gedachten zijn ook vaak de mijne... helaas.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Een goudmijntje:
Korte stukjes op de website van de Gereformeerde Gemeente te Terneuzen: https://www.gergemterneuzen.nl/componen ... Itemid-999
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:Een goudmijntje:
Korte stukjes op de website van de Gereformeerde Gemeente te Terneuzen: https://www.gergemterneuzen.nl/componen ... Itemid-999
Zeker mooi! Ik klikte er zo maar eentje aan, van 4 oktober:

Ik bezweer u, gij dochters van Jeruzalem, indien gij mijn Liefste vindt, wat zult gij Hem aanzeggen? Dat ik krank ben van liefde. Wat is uw Liefste meer dan een ander liefste, o gij schoonste onder de vrouwen! Wat is uw Liefste meer dan een ander liefste, dat gij ons zo bezworen hebt? Mijn Liefste is blank en rood; Hij draagt de banier boven tienduizend.

U weet dat het Hooglied een allegorische uitbeelding is van de liefde tussen Christus en Zijn kerk. en nu zijn er in de kerk van Christus onderscheiden legeringen. Daar zijn de dochters van Jeruzalem en daar is hier de bruid van Christus, die in de gemeenschap met Hem meerdere malen heeft mogen verkeren.

Wat is uw Liefste meer dan een ander liefste, dat gij ons zo bezworen hebt?
Kom, bruid van Christus, zeg het eens, wat ge in Hem gevonden hebt. Zeg het eens, wat is uw Liefste meer dan al die andere liefsten, dat gij ons zo bezworen hebt?
En wat zegt de bruid dan? Zegt ze dan ‘Nu, ik ben op het ogenblik zo ellendig; ik weet het niet hoor. Ge moet mij maar niets vragen’? o nee, die bruid is zo blij, dat ze die honger, die begeerte voelt naar haar Liefste, dat ze haar eigen ellende helemaal vergeet. Ze zegt: Is het u ook om Jezus te doen? dat zal ik u zeggen, wie Hij is, hoor! ‘Hij, mijn Liefste, is blank en rood, en Hij draagt de banier boven tienduizend’. Dat vuur van binnen begint te branden en ze begint Hem uit te tekenen van top tot teen, en ze gloeit inwendig vanwege de heerlijkheid van Christus. Dat is nu mijn Liefste, dat is nu mijn Vriend, dochters van Jeruzalem! Ach, dan kunnen ze wel eens met schuchterheid en met een innerlijke veroordeling over hun afmakingen beginnen, maar als er zo’n wenende ziel komt en die zegt: ‘Toe, zeg me eens wat van de beminnelijkheid van de Heere Jezus’, dan vergeten ze hun ellende en dan gaan ze de Christus in Zijn dierbaarheid en in Zijn beminnelijkheid en in Zijn algenoegzaamheid, Zijn gewilligheid, Zijn borgtochtelijke blank- en roodheid uitschilderen. Want eerder zouden de stenen spreken dat dat dezen zwegen. Daar gaat de bruid uit het gemis de heerlijkheid tekenen. Hier hebt ge die bruid met oefeningen in het leven en ze is helemaal niet hard voor die kleine tobbers daar, de dochters van Jeruzalem, die eigenlijk niets hebben, pas beginnende in de genade.

En dan krijgt ge die heerlijke schildering: ‘Mijn Liefste is blank en rood’.

Blank en rood….Zijn verhoging en Zijn vernedering. Hij is zo machtig in vermogen als Boaz, en op een andere plaats staat er: ‘Ik ben een worm en geen man’. Hij is zo rijk als de onderkoning van Egypte, schuren vol; en Hij is zo arm, dat Hij niets had waarop Hij Zijn hoofd kon nederleggen. Hij is zo sterk als Simson, en Hij werd als een machteloze gebonden in Gethsémané. Hij is zo heerlijk als Salomo, en in Jesaja 53 had Hij geen gedaante, noch heerlijkheid, en er was geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben. ‘Een man van smarten en verzocht in krankheden, en een ieder was als verbergende het aangezicht voor Hem’. Hij is de Leeuw uit de stam van Juda, en Hij is als een lam, dat stemmeloos is voor het aangezicht zijner scheerders; en Hij deed Zijn mond niet open. En de Heere heeft al onze ongerechtigheden op Hem doen aanlopen. Blank en rood; Zijn heerlijkheid en onze schande.
Blank en rood; sterk en zwak, heerlijk en van alle luister beroofd. Rijk, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst, en hier werd Hij bespot en gesmaad en geslagen aan het hout der vervloeking.

Dochters van Jeruzalem, ge vraagt wie Hij is? Nu, als ge Hem ontmoet, zult ge u niet vergissen hoor! Er is er maar Eén zo. En dan zeggen ze: Kijk, dat is nu het enige waar het ons om te doen is. We hebben zoveel liefsten gehad en daar kunnen we God niet mee ontmoeten. Onze schuld staat open en ons hart is niet met God bevredigd, en o, we hunkeren naar Zijn gemeenschap. Ge hebt gelijk, er is er maar Eén! Kom, zeg het eens, want ons hart gaat naar Hem uit.

‘Hij is blank en rood, en Hij draagt de banier boven tienduizend’. Eén ogenblik Zijn heerlijkheid aanschouwd, één oog geslagen, door de bediening van Zijn Geest, op die Banierdrager, en onze ogen beginnen te glanzen en ons hart begint weer vervrolijkt te worden. We krijgen nieuwe kracht en nieuwe moed. Volk van God, oefen uw zinnen toch eens meer in het zien op Jezus. Als ge één ogenblik in uw leven iets van die liefde Gods mocht ondervinden, dan zijt ge bedorven voor de wereld, dan is het afgelopen. Er kunnen veel overtuigingen zijn, maar als de Heere ons hart gaat overbuigen en inwinnen door die gezegende bediening van die gewillige Zaligmaker, dan heeft de wereld haar glans verloren.

Dat gun ik u.

Maar ge moet er zelf om vragen, om beginnen te vragen, om blijven vragen. Ga toch tot Jezus!
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Auteur: ds. J.W. Kersten (1915-1960).
Predikatie over Hooglied 5 vers 8 tot vers 10, uitgesproken op de laatste zondag van zijn leven, in de Ger. Gem. van Krabbendijke.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Indrukwekkend.

Dat is deze preek http://www.prekenweb.nl/m/Preek/Open/12344

Ik heb al zn preken grijsgedraaid..
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

https://www.gergemterneuzen.nl/componen ... Itemid=999

Deze is ook mooi, van ds. F. Bakker. Het zou in een ander draadje ook nog wel van toepassing kunnen zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:https://www.gergemterneuzen.nl/componen ... Itemid=999

Deze is ook mooi, van ds. F. Bakker. Het zou in een ander draadje ook nog wel van toepassing kunnen zijn.
Mooi dat hier de kerkmuur weg is gevallen!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Antoine Bodar in de Telegraaf schreef:Duidelijk word nu al dat de toekomst van het christendom meer is aan de gelovigen die weet hebben van God, die ook in de hemel woont en niet slechts onder ons en in ons zelf - hoe voor de hand liggend ook in het hedendaagse ego-tijdperk. Voorwaarde is, dat christenen het heilige opnieuw ontdekken en zo de enig Heilige. Dit geschied om te beginnen in de eredienst op zondagochtend.
In Nederland blijven ten slotte de orthodoxe christenen over. De eeuwen immers hebben geleerd (in de woorden van een oud gezegde): 'De kerk die trouwt met haar tijd, zal spoedig weduwe zijn.' Meegaan met de waan van de week past de Kerk niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik lees een kop in het RD: "Staphorst zingt ter ere van Dordtse Leerregels".

Niet dat dit perse een tegenstelling hoeft te zijn, maar toch hoop ik dat de aanwezigen zullen zingen ter eren aan de God van de verkiezing. Ere Wie de ere toekomt!

Hierbij zou het volgende gezang kunnen passen: http://www.online-bijbel.nl/gezang/173/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Hij die niet verlangt de waarheid te kennen en te aanvaarden, heeft het aan zichzelf te danken als hij sterft met een leugen in zijn rechterhand. ~ C.H. Spurgeon ~
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Blaise Pascal schreef:Het genadejaar 1654
Maandag 23 november (…) vanaf ongeveer half elf ’s avonds tot ongeveer half één ’s nachts.
VUUR
God van Abraham, God van Isaak, God van Jakob. Niet de God van filosofen en geleerden. Zekerheid. Zekerheid. Gevoel. Vreugde. Vrede. God van ‘Jezus Christus’ (…)
Dit stond op het briefje wat de nabestaanden van Blaise Pascal ingenaaid in zijn jas vonden na zijn overlijden. En dat geschreven door een brilliant geleerde.

Dit ontroerd mij telkens weer als ik het lees...

Zalig hij, die in dit leven
Jacobs God ter hulpe heeft;
Hij, die door den nood gedreven,
Zich tot Hem om troost begeeft;
Die zijn hoop, in 't hachlijkst lot,
Vestigt op den HEER, zijn God.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Op zoek naar gegevens een andere dominee stuitte ik ineens een op een interview
met een voor ons wel een bekende predikant.
https://barneveldsekrant.nl/hart-ziel/d ... aar-432626
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Pioenroosje »

J.C. Philpot schreef:
Blaise Pascal schreef:Het genadejaar 1654
Maandag 23 november (…) vanaf ongeveer half elf ’s avonds tot ongeveer half één ’s nachts.
VUUR
God van Abraham, God van Isaak, God van Jakob. Niet de God van filosofen en geleerden. Zekerheid. Zekerheid. Gevoel. Vreugde. Vrede. God van ‘Jezus Christus’ (…)
Dit stond op het briefje wat de nabestaanden van Blaise Pascal ingenaaid in zijn jas vonden na zijn overlijden. En dat geschreven door een brilliant geleerde.

Dit ontroerd mij telkens weer als ik het lees...
Prachtig! Bedankt voor het delen.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes 3:16 »

Wat mijzelf betreft: ik kan niet altijd direct tot Christus komen, maar ik kan altijd komen door de zonde. De zonde is het handvat waardoor ik Christus krijg. Ik neem een vers waarin God Christus en de zonde samengebracht heeft. Ik kan niet altijd mijn vinger op Christus leggen en zeggen: Christus behoort mij toe. Maar ik kan mijn vinger op de zonde leggen: de zonde behoort mij toe. Ik neem bijvoorbeeld het woord: de Zoon des mensen is gekomen om dat wat verloren was te zoeken. Ja, verloren, verloren - ik ben verloren; ik leg mijn vinger op dat woord en zeg: ik ben de verlorene; ik ben verloren. Wel, ik bevind dat 'de Zoon des mensen gekomen is om de verlorenen te redden' en ik roep uit: Wat God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.
John Duncan
Plaats reactie