Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

FlyingEagle schreef:
liz boer schreef:
FlyingEagle schreef:Daarmee wordt bedoeld dat de schuld wel vergeven is bij de wedergeboorte maar dat de gelovige daar nog niet de bewuste zekerheid van heeft.
Dat kan niet, als je de Heere Jezus nodig krijgt en met de hand des geloofs mag aannemen, dan ben je behouden, dan zul je wel aanvechtingen hebben, maar bij het zien op Jezus is alles goed.
Natuurlijk, helemaal mee eens.

Dat wil nog niet zeggen dat iedere wedergeborene gelijk bewust weet en kan zeggen: ‘nu zijn al mijn zonden vergeven’
Daar zit een bepaalde groei, opwas in.
Zelf ben ik geen voorstander om dat helemaal uit elkaar te gaan rafelen.
Dat ben ik ook niet, ik ben bekeerd zeg je ook niet, maar wel ik heb de Heiland lief.
Daar gaat het om, ik moet nu stapels boeken lezen, waar ik er al van gelezen heb... ook moet ik preken luisteren... maar ik lees nergens in de Bijbel, hij geloofde wel, maar kon het er niet voor houden.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vagari »

Jantje schreef:Dat neemt niet weg dat je met deze visie wel heel goed moet uitkijken dat je de kleine plantjes hiermee niet vertrapt. Een van de GG-predikanten zei eens dat het eerste verlangen (door God geschonken) dat naar de Heere en Zijn dienst uitgaat al reeds een vrucht is van de wedergeboorte.

Dan is er nog niet direct een verzekering, omdat de weliswaar bedekte schuld er nog tussen ligt, waarvan in het hart nog geen verzekering van is dat deze ook daadwerkelijk vergeven is.
Jantje, mag ik je iets vragen? Waarmee is die schuld dan bedekt?
Of is het: met Wie is die schuld bedekt?

Ik zag net een verwijzing naar Jehovah Tsidkenu......
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Ok. En je dacht ook: niet de buitenbijbelse vergeestelijking van Bijbelse geschiedenissen?
Nee, daar heb ik gisteren al over zitten peinzen. Dus vandaag maar even niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Vagari schreef:
Jantje schreef:Dat neemt niet weg dat je met deze visie wel heel goed moet uitkijken dat je de kleine plantjes hiermee niet vertrapt. Een van de GG-predikanten zei eens dat het eerste verlangen (door God geschonken) dat naar de Heere en Zijn dienst uitgaat al reeds een vrucht is van de wedergeboorte.

Dan is er nog niet direct een verzekering, omdat de weliswaar bedekte schuld er nog tussen ligt, waarvan in het hart nog geen verzekering van is dat deze ook daadwerkelijk vergeven is.
Jantje, mag ik je iets vragen? Waarmee is die schuld dan bedekt?
Of is het: met Wie is die schuld bedekt?

Ik zag net een verwijzing naar Jehovah Tsidkenu......
Nu, daar kan ik wel antwoord op geven. De schuld is bedekt met de gerechtigheid van Christus, dus door Zijn werk alleen.
Jantje heeft eerder vandaag al gezegd dat het gaat om het bewust zijn van de schuldvergeving. Dat is bij de eerste werkingen na de wedergeboorte niet het geval, in deze visie.
Ik geloof niet dat het de meest bijbelse visie is, maar dat neemt niet weg dat we deze zienswijze wel recht moeten doen, en er geen karikatuur van moeten maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Valcke schreef:Ok. En je dacht ook: niet de buitenbijbelse vergeestelijking van Bijbelse geschiedenissen?
Nee, daar heb ik gisteren al over zitten peinzen. Dus vandaag maar even niet.
In de kerk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Gisteren las ik de 2de preek van Robert Traill (1642-1716) : over "Ik doe de genade Gods niet teniet; want indien de rechtvaardigheid door de wet is, zo is dan Christus tevergeefs gestorven", Galaten 2:21.

(Voor de criticasters en erger, ik beveel de gehele preek onverkort aan?!)
Toepassing.
Er zijn slechts twee zaken, die ik zou willen noemen voor het zich ten nutte maken van deze stof. Is het teniet doen van de genade Gods zulk een verschrikkelijke zonde?
• Ten eerste: hoedt u er zich dan allen voor en
• ten tweede: ontvangt deze genade Gods, want er is geen andere weg om het teniet doen van de genade Gods te vermijden, dan alleen door deze aan te nemen.

1. Ik zou willen dat u zich alleen behoedt voor deze zonde van de genade Gods teniet te doen. Echter meer in het bijzonder zou ik een waarschuwing aan verschillende soorten van mensen willen geven om voor deze zonde te vrezen en wel:

A. Aan nette, burgerlijke, goedaardige mensen, die een net en keurig leven leiden. Door de barmhartigheid Gods zijn sommigen beter van aard dan anderen, van een aangenaam en gemakkelijk karakter. En het is grote barmhartigheid om door natuurlijke aanleg een goed karakter te hebben, net zoals het is om een goed gevormd lichaam te hebben. Nu wanneer deze deugdzame mens het voordeel erbij heeft van een godzalige opvoeding, dan komt dit soort mensen spoedig tot een veel belovende verwachting en daarom behoren zij bijzonder voorzichtig te zijn. Gij, burgerlijk en deugdzaam mens, behoedt u er zeer voor om de genade Gods teniet te doen, want het is een zonde, waar u wel bijzonder voor open ligt. Daar zijn ook mensen, die zo kwaadaardig en van zulk een slecht karakter zijn, die zoals wij gewoonlijk zeggen, wel een grote genade Gods nodig hebben om hen zalig te maken. Er zijn ook mensen, die denken de genade Gods niet nodig te hebben. O, de Heere beware u voor deze inbeelding. Hij is inderdaad in een verschrikkelijke staat, die denkt de genade Gods niet nodig te hebben. Nette, beschaafde mensen zijn in groot gevaar van deze zonde. Zij denken dat zij zelf een goede voorraad van deugden hebben en daarom Christus niet nodig hebben.
B. Aan mensen, die een belijdenis van godsdienst hebben afgelegd. Dezen hebben zich ook te hoeden voor deze zonde van de genade Gods teniet te doen. Zij hebben een belijdenis afgelegd, mogelijk weten zij niet hoe, noch waarom, maar het is geschied. Indien u bent bekleed met een kleed van belijdenis, hoedt u dan voor deze zonde. Er zijn velen, die de genade Gods belijden en toch vreemdelingen van de zaak zelf zijn en deze mensen zijn in een zeer gevaarlijke staat.
C. Aan mensen, die pochen op uitwendige voorrechten. Zij behoren zich ook te hoeden voor deze zonde van de genade Gods teniet te doen. Zij zijn gedoopt, toen zij nog kinderen waren. Zij hoorden het Woord Gods en namen de instellingen waar en dan beginnen zij zichzelf al goed voor God te vinden tot de hoop des eeuwigen levens. Zij zijn onberispelijk in hun handel en wandel. Laten vooral deze mensen zich hoeden voor deze zonde. Ik kan u verzekeren dat een onberispelijke levenswandel een grote verzoeking voor velen is geweest om de genade Gods en de gerechtigheid van Jezus Christus te onderwaarderen. Dit soort mensen is nooit ziek van hart geweest.
D. Aan ontwaakte zielen, deze mensen, wier geweten is ontwaakt, hebben grote reden om zich voor deze zonde, van de genade Gods teniet te doen, te hoeden. Soms werpt de Heere zowel licht als vuur in de consciënties van arme zondaren en zij beginnen te zien en gewaar te worden, wat zij voorheen nooit gezien noch gewaar zijn geworden. Wanneer het zo met hen is gesteld, dan denken zij soms dat de zaken veel beter met hen zijn gesteld dan voorheen en soms weer dat alles veel slechter met hen is. Diegenen nu, die in hun ontwaking denken, dat het met hen veel slechter is gesteld dan voorheen, zijn in een meer hoopvolle staat dan diegenen, die denken dat het nu beter met hen is gesteld, want het is geen grondige ontwaking, indien de persoon denkt, dat ontwaking genoeg is. Zulke mensen behoren zich te hoeden voor deze zonde, opdat zij de genade Gods niet teniet doen, want er zijn twee bijzondere zaken, die hun in gevaar brengen:

(1) Door de kracht van deze overtuiging gaan zij de plichten waarnemen en dat wel zeer ernstig. Deze zijn aangenaam in de ogen van arme schepselen, die voorheen nooit hebben geweten wat bidden was en het lezen van Gods Woord, maar toen hun consciënties eenmaal begonnen te ontwaken, begonnen zij veel in de eenzaamheid te verkeren en tot de Heere te roepen. Nu, wanneer de ziel in deze staat verkeert, dan is er grote waakzaamheid nodig om zich voor deze zonde van de genade Gods teniet te doen te hoeden. Hoe veel arme ontwaakte zielen zijn er, die een kussen van al hun plichten e.d. hebben gemaakt om een helleslaap te slapen, als het ware door de rechtvaardigheid van de wet! En zo zijn zij aan de rechtvaardigheid Gods in Christus niet onderworpen, noch verkrijgen zij de rust die overblijft voor het volk Gods, Rom. 10:3 en Hebr. 4:9.
(2) Indien zij niet op hun plichten rusten, dan zijn zij aan de andere kant weer geneigd om totaal moedeloos te worden en om alles als verloren op te geven. Een ontwaakte consciëntie, indien zij dóór en dóór ontwaakt is, is op het punt van wanhoop en het punt van wanhoop is het punt van verderf óf het punt van zaligheid, zoals het God behaagt de uitkomst eraan te geven. Het is hét keerpunt. Wanneer de consciëntie van een arme zondaar is ontwaakt om haar totaal verloren staat in te zien, dan is zij op het punt van eeuwige winst of eeuwig verlies. Indien die maar naar God luistert en Hem de eer geeft van Zijn genade door in Jezus Christus alleen te berusten voor de zaligheid, is de koop voor eeuwig gesloten, maar indien de arme zondaar zich afkeert en stopt eer dit gebeurd is, dan zal óf de kwaal erger worden óf er zal een verharding in de plaats komen en die is erger dan de kwaal zelf.
Dit is de eerste vermaning: hoedt u zeer voor deze zonde van de genade Gods teniet te doen. En hierom:

Ten tweede. Verwelkom de genade Gods hartelijk. Er is geen andere weg om de zonde van de genade Gods teniet te doen te voorkomen dan door deze genade te ontvangen en te verwelkomen. Verwelkom de genade Gods om uw werk te doen, maar niet om des duivels werk te doen. Het gehele werk Gods, wat God van u vraagt, dát alles mag u aan de genade Gods toekennen voor u te doen. Al het werk dat u met God dient te hebben, mag u aan de genade Gods overgeven voor u te doen, maar misbruik de genade Gods niet om het werk des duivels te doen, dat is te zondigen door de genade Gods om te keren tot ontuchtigheid. De genade Gods wil alles voor ons doen, behalve het werk des duivels. En als ik het zo mag zeggen, de zondaar heeft een groot deel van des duivels geest in hem, die zo'n kostbare zaak als de genade Gods is, geeft om des duivels werk te doen. Maar hoe zullen we de genade Gods verkrijgen? Ik antwoord: in drie wegen:
a. twijfel nooit aan uw noodzaak ervan;
b. stel het aannemen ervan niet langer uit en
c. trek uw recht hierop niet in twijfel.

a. Twijfel niet aan uw noodzaak hiervan. Indien de Heere lust heeft u te zaligen, dan weet ik zeer goed, dat er geen grote noodzaak is van deze waarschuwing. Iedere zondaar, die God krachtig zaligt, is een persoon, die niet alleen denkt de genade Gods nodig te hebben, maar hij denkt ook, dat niemand in de wereld de genade Gods meer nodig heeft dan hij; dat indien er iemand in de wereld was, die zonder genade kon zalig worden, hij er wel het verste van af was; dat als er iemand in de wereld is, die meer dan gewone genade nodig had, dat hij de man wel was.
b. Stel uw aannemen van de genade niet uit, wanneer het u wordt bekend gemaakt. Wanneer u ook maar het aanbod van genade heeft, wanneer u ook maar onder de middelen der genade verkeert, arbeid om deze genade zelf deelachtig te worden. Hebr. 3:7: "Daarom, gelijk de Heilige Geest zegt: Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet." Mogelijk zult u Zijn stem morgen niet meer horen. Verharding des harten neemt krachtig toe door uit te stellen.
c. Trek uw recht hierop niet in twijfel. Ik bedoel dit, twijfel er niet aan, dat het voor u even zeer wettig en geoorloofd en toegestaan is voor Gods Aangezicht de zaligmakende genade Gods aan te grijpen, dan het was voor enig zondaar in de wereld. Ik bedoel echter niet dat genadeloze mensen onmiddellijk moeten denken, dat zij een recht op de genade Gods hebben, want geen mens heeft er recht op, totdat hij het ontvangt. Maar dit zeg ik: het aanbod van de genade Gods in het Evangelie geeft een billijke aankondiging en vrijheid voor iedereen om het te omhelzen. "En die wil, laat hem komen en laat hem nemen het Water des Levens om niet", Openb. 22:17. En hetgeen, dat dus vrij is aangeboden en vrij gegeven, behoort dankbaar te worden aanvaard, wanneer het wordt begeerd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vagari »

Afbeelding
Nog een reden voor openbare bidstonden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

In de laatste Waarheidsvriend staat een mooi artikel van een van de eindredacteuren, over de zomerslaap van de kerk. Hoe vreemd het is dat alles stilligt, de helft van het jaar. Een catechisant die zegt: ''De kerk is leuk in de donkere maanden, maar als het weer wat opknapt gaan we gauw wat anders doen.''
Laten we eens kritisch kijken naar ons 'winterwerk', en om te beginnen deze term afschaffen. Als het we het zo belastend vinden om al die activiteiten langer te draaien, moeten we ook kijken naar onze persoonlijke schema's. Wanneer we na een half jaar kerkelijke activiteiten op apegapen liggen, doen we iets niet goed.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:In de laatste Waarheidsvriend staat een mooi artikel van een van de eindredacteuren, over de zomerslaap van de kerk. Hoe vreemd het is dat alles stilligt, de helft van het jaar. Een catechisant die zegt: ''De kerk is leuk in de donkere maanden, maar als het weer wat opknapt gaan we gauw wat anders doen.''
Laten we eens kritisch kijken naar ons 'winterwerk', en om te beginnen deze term afschaffen. Als het we het zo belastend vinden om al die activiteiten langer te draaien, moeten we ook kijken naar onze persoonlijke schema's. Wanneer we na een half jaar kerkelijke activiteiten op apegapen liggen, doen we iets niet goed.
Wij hebben een kleine gemeente en in de zomermaanden tijdens de vakantie is hij nog verder uitgedund.
Zodat op de zondagsschool dan maar 1 of kinderen zouden verschijnen, evenals op de catechisaties.
Ik denk dat het voor de dominee en de kerkenraadbroeders ook fijn is om eens een paar weken niets te hoeven. Alhoewel, begrafenissen, dopen, trouwen, gaan gewoon door, ook tijdens de zomermaanden.
Tijdens het seizoen betekent het in de meeste gezinnen: eerder eten, kinderen wegbrengen, pa een of meerdere avonden uit zijn gezin.
Rust een weinig...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

[knip]Off-topic (persoonlijke zaken als je het echt niet kunt laten: via PB)
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Denk elke dag aan de eindeloze eeuwigheid. Door geen enkele verrekijker kan het eind van de eeuwigheid worden gezien. De eeuwigheid is een som die nooit opgeteld kan worden en een lijn die nooit nagemeten kan worden. De eeuwigheid is een eeuwigdurende staat van ellende óf ... van eeuwigdurende zaligheid. Als u god-zalig leeft, zult u eeuwig gelukzalig zijn. Dan zult u zich altijd mogen koesteren in het licht van Gods aangezicht. Maar . . . als u goddeloos bent, zult u eeuwig ellendig zijn. Dan zult u altijd moeten liggen in de hete oven van de wraak van de almachtige God. Voor Gods kinderen is de eeuwigheid een dag die nooit zonsondergang zal hebben. Voor de goddelozen is de eeuwigheid een nacht die geen zonsopgang zal hebben. O, wat ik u smeek: neem toch elke dag wat tijd om aan de eeuwigheid te denken. De ernstige gedachte daaraan zou een goed middel zijn om heiligheid te bevorderen. Wat zou het ons ernstig maken als we tot onze ziel zouden zeggen: 'O ziel, u moet binnenkort de eeuwigheid ingaan. Dat is een staat die nooit overgedaan of veranderd kan worden.' Onze zielen leven nu nog bij de gratie Gods. Denkt u niet dat we nauwgezetter zouden leven als we meer zouden denken aan de eeuwigheid die nooit meer eindigt?

Thomas Watson
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Jeremiah schreef:Denk elke dag aan de eindeloze eeuwigheid. Door geen enkele verrekijker kan het eind van de eeuwigheid worden gezien. De eeuwigheid is een som die nooit opgeteld kan worden en een lijn die nooit nagemeten kan worden. De eeuwigheid is een eeuwigdurende staat van ellende óf ... van eeuwigdurende zaligheid. Als u god-zalig leeft, zult u eeuwig gelukzalig zijn. Dan zult u zich altijd mogen koesteren in het licht van Gods aangezicht. Maar . . . als u goddeloos bent, zult u eeuwig ellendig zijn. Dan zult u altijd moeten liggen in de hete oven van de wraak van de almachtige God. Voor Gods kinderen is de eeuwigheid een dag die nooit zonsondergang zal hebben. Voor de goddelozen is de eeuwigheid een nacht die geen zonsopgang zal hebben. O, wat ik u smeek: neem toch elke dag wat tijd om aan de eeuwigheid te denken. De ernstige gedachte daaraan zou een goed middel zijn om heiligheid te bevorderen. Wat zou het ons ernstig maken als we tot onze ziel zouden zeggen: 'O ziel, u moet binnenkort de eeuwigheid ingaan. Dat is een staat die nooit overgedaan of veranderd kan worden.' Onze zielen leven nu nog bij de gratie Gods. Denkt u niet dat we nauwgezetter zouden leven als we meer zouden denken aan de eeuwigheid die nooit meer eindigt?

Thomas Watson
:livre Uit welk boek komt dit? Zou het vervolg willen lezen.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Pioenroosje »

'Het is troostrijk, wanneer een beproevind de raderen van het gebed in beweging vindt, en dat zij niet dan pas in beweging gezet hoeven worden.'
Matthew Henry bij Psalm 86
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Pioenroosje schreef:'Het is troostrijk, wanneer een beproeving de raderen van het gebed in beweging vindt, en dat zij niet dan pas in beweging gezet hoeven worden.'
Matthew Henry bij Psalm 86
Dat is mooi om over na te denken. Bedankt. Ik ga het opzoeken (en verder lezen).
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Een christen moet ook eens op een heuveltje klimmen en kijken, of hij iemand ziet met wie hij lief en leed kan delen. 'Je moet ze met een lantaarntje zoeken', zegt men wel eens. Dat kan wel zo zijn, maar laten we dat lantaarntje dan maar eens ter hand nemen en op pad gaan. 'Ik geloof in de gemeenschap der heiligen.' (Gedachten over Bunyans Christenreis)
Plaats reactie