Gelezen, gedacht, gehoord...

Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Wie uit het riool drinkt, moet niet denken dat hij wat lekkers krijgt.
-
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Heet eerste begrijp ik. Het gaat over dr. G.A. van de Brink.
Wie is de ander?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef:
Bertiel schreef:iets met een knipoog en iets met slakken en zout
Precies, ik vind het wat flauw, maar zou het niet groot willen maken.
Ik wil het ook niet te groot maken. Maar ik vind het aan de andere kant niet om het even hoe we over predikanten schrijven. Daarmee zeg ik niet dat we het niet over uitspraken of opvattingen van predikanten kunnen hebben (die dienen we samen te toetsen aan de bijbel).

Maar we dienen wel altijd respectvol over hun persoon te spreken. Als er dan gesproken word over "geestelijke kukelt met een dubbele flikflak van zijn sokkel", en een predikant die betitelt word als "goedheiligman", dan zie in niet in hoe dat dat een Bijbelse omgang is met de ambten en met Gods knechten. En die norm geld zowel over hoe we omgaan met Ds. Van den Brink als met Ds. Schultink of Ds. Kort.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Valcke »

Wie nu niet opmerkt dat dit gevoel van de goddelijke vloek in de dood des kruises, die naar Gods Woord vervloekt was, tot de zoenofferande noodzakelijk is geweest, die overweegt ook niet de grootheid van de zonde, noch neemt de grootheid van de genade en van de liefde van Christus op met die verwondering welke betaamt. Daarom is het ook geen wonder dat zij der zonde nog niet gestorven zijn en der gerechtigheid leven, aangezien ze niet inzien dat de verzoening van de zonden, Christus het gevoel van zulk een verschrikkelijke vloek gekost heeft. Indien we dit niet inzien, begrijpen we de ontzettende grootheid van het kwaad van de zonde ook niet. Nog veel minder kennen we dan het kwaad van de zonde, dat in ons woont. (...)

Ten slotte, die deze dingen van de vloek des kruises niet weten, die weten ook niets van wet en Evangelie. Zij weten niet hoe heilig de wet van God is, terwijl Christus haar overtredingen met zulk een dure prijs heeft moeten verzoenen, Die gekomen was, niet om de wet te ontbinden, maar te vervullen. Zij kennen het Evangelie niet, welk een blijde boodschap het is, van zo'n grote vloek van moeders schoot af meegebracht en van de ontelbare overtredingen van wet op ziel en lichaam geladen, volkomen verlost te zijn.

Caspar Olevianus
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Er word nog best een hoop goeds van een mens verwacht. Ga tot God, is de opdracht! Het is een eerste stap naar vrijzinnigheid.
Wie het niet geloofd moet maar eens de geschiedenis van de vrijzinnige kerken bestuderen. Hoe is het begonnen? Hoe zijn die kerken ontwikkelt? Wat waren hun opvattingen?

Arminius zegt: De mens is neutraal, een blank vel papier. Je kan zelf beslissen of je wel of niet met God door het leven wil gaan.
Rome zegt: Nou, nou Arminius, dat is wel een beetje overdreven, er zit slechtheid in ieder mens! We zijn geestelijk ziek, maar niet getreurd, je kan het nog repareren als je hard je best doet.
Calvijn antwoord in lijn met de Schrift: We verkeren van nature in een geestelijke doodstaat, door zonde en ellende. Dood betekent, niet in staat om maar enig goeds te doen. De Heere God is de Alpha en de Omega, het begin en het eind. Hoe kom je dan toch af van die vloek die over de mensheid hangt, die als het goed is drukt op jouw ziel? De oplossing van dit geheim kan alleen met bloed ontrafelt worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »


Bijzonder mooi interview.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

huisman schreef:

Bijzonder mooi interview.
Eens. Ik vind het alleen jammer dat Jantje nu niet aangeeft dat het een prachtig interview is. Bespeur ik enig kerkisme bij Jantje?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1493
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bourdon16 »

CvdW schreef:
huisman schreef:

Bijzonder mooi interview.
Eens. Ik vind het alleen jammer dat Jantje nu niet aangeeft dat het een prachtig interview is. Bespeur ik enig kerkisme bij Jantje?
Ik dacht gelezen te hebben dat bij het forum heeft verlaten. Al zal het wellicht tijdelijk zijn..
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Excuses, dat heb ik gemist.
KDD
Berichten: 1529
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

Uit Markus 2:

14 En voorbijgaande zag Hij Levi, den zoon van Alfeus zitten in het tolhuis, en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem.
15 En het geschiedde, als Hij aanzat in deszelfs huis, dat ook vele tollenaren en zondaren aanzaten met Jezus en Zijn discipelen; want zij waren velen, en waren Hem gevolgd.
16 En de Schriftgeleerden en de Farizeen, ziende Hem eten met de tollenaren en zondaren, zeiden tot Zijn discipelen: Wat is het, dat Hij met de tollenaren en zondaren eet en drinkt?
17 En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Laatst gewijzigd door KDD op 08 okt 2022, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Arja »

KDD schreef:Uit Lukas 2:

14 En voorbijgaande zag Hij Levi, den zoon van Alfeus zitten in het tolhuis, en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem.
15 En het geschiedde, als Hij aanzat in deszelfs huis, dat ook vele tollenaren en zondaren aanzaten met Jezus en Zijn discipelen; want zij waren velen, en waren Hem gevolgd.
16 En de Schriftgeleerden en de Farizeen, ziende Hem eten met de tollenaren en zondaren, zeiden tot Zijn discipelen: Wat is het, dat Hij met de tollenaren en zondaren eet en drinkt?
17 En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Het is eigenlijk Markus 2
Door Christus is er bij God vergeving voor de grootste en genade om de grootste zondaren heilig te maken. Mattheus, die een tollenaar geweest is, is een evangelist geworden, de eerste, die de pen op het papier gezet en het leven van Christus het uitvoerigst heeft beschreven. Grote zonde en ergerlijkheid voor de bekering zijn geen belemmeringen voor grote gaven van verstand en gaven der genade na de bekering, ja God kan zelfs tot meer door verheerlijkt worden. Matthew Henry
KDD
Berichten: 1529
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

Gecorrigeerd. Een klein stukje maar een groot wonder. Mensen die wij links zouden laten liggen worden door Hem opgezocht.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:Er word nog best een hoop goeds van een mens verwacht. Ga tot God, is de opdracht! Het is een eerste stap naar vrijzinnigheid.
Wie het niet geloofd moet maar eens de geschiedenis van de vrijzinnige kerken bestuderen. Hoe is het begonnen? Hoe zijn die kerken ontwikkelt? Wat waren hun opvattingen?

Arminius zegt: De mens is neutraal, een blank vel papier. Je kan zelf beslissen of je wel of niet met God door het leven wil gaan.
Rome zegt: Nou, nou Arminius, dat is wel een beetje overdreven, er zit slechtheid in ieder mens! We zijn geestelijk ziek, maar niet getreurd, je kan het nog repareren als je hard je best doet.
Calvijn antwoord in lijn met de Schrift: We verkeren van nature in een geestelijke doodstaat, door zonde en ellende. Dood betekent, niet in staat om maar enig goeds te doen. De Heere God is de Alpha en de Omega, het begin en het eind. Hoe kom je dan toch af van die vloek die over de mensheid hangt, die als het goed is drukt op jouw ziel? De oplossing van dit geheim kan alleen met bloed ontrafelt worden.
Mag je niet tot God gaan dan?
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:Er word nog best een hoop goeds van een mens verwacht. Ga tot God, is de opdracht! Het is een eerste stap naar vrijzinnigheid.
Wie het niet geloofd moet maar eens de geschiedenis van de vrijzinnige kerken bestuderen. Hoe is het begonnen? Hoe zijn die kerken ontwikkelt? Wat waren hun opvattingen?

Arminius zegt: De mens is neutraal, een blank vel papier. Je kan zelf beslissen of je wel of niet met God door het leven wil gaan.
Rome zegt: Nou, nou Arminius, dat is wel een beetje overdreven, er zit slechtheid in ieder mens! We zijn geestelijk ziek, maar niet getreurd, je kan het nog repareren als je hard je best doet.
Calvijn antwoord in lijn met de Schrift: We verkeren van nature in een geestelijke doodstaat, door zonde en ellende. Dood betekent, niet in staat om maar enig goeds te doen. De Heere God is de Alpha en de Omega, het begin en het eind. Hoe kom je dan toch af van die vloek die over de mensheid hangt, die als het goed is drukt op jouw ziel? De oplossing van dit geheim kan alleen met bloed ontrafelt worden.
Mag je niet tot God gaan dan?
Kan je tot God gaan?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie