Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Orchidee schreef:Kennelijk is het nodig, al die heilige huisjes om te gooien!
Hopelijk worden bij velen de ogen geopend!
Ik geef nogmaals ook de tip om deze preek eens te beluisteren.
https://www.laankerk.nl/?sermon=ds-j-ko ... 12-05-2019.
Dank voor het delen...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mannetje
Berichten: 7738
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:... een bijzonder interview met ds. H. Hofman jr. Alle heilige Refo(forum)-huisjes worden compleet omver geblazen. Vrijwel elke zin stemt tot nadenken.

Alle Terdege-lezers, van harte aanbevolen!
Zal het binnenkort eens lezen.

Welke huisjes van jou werden omgeblazen?
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:... een bijzonder interview met ds. H. Hofman jr. Alle heilige Refo(forum)-huisjes worden compleet omver geblazen. Vrijwel elke zin stemt tot nadenken.

Alle Terdege-lezers, van harte aanbevolen!
Om welke heilige huisjes gaat het concreet? Ik ben geen Terdege-lezer, zo die al bestaat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Jantje schreef:... een bijzonder interview met ds. H. Hofman jr. Alle heilige Refo(forum)-huisjes worden compleet omver geblazen. Vrijwel elke zin stemt tot nadenken.

Alle Terdege-lezers, van harte aanbevolen!
Zal het binnenkort eens lezen.

Welke huisjes van jou werden omgeblazen?
Het uitvergroten van leerverschillen onder andere; en verder vind ik de nuchterheid heel inspirerend, daar zou ik ook wel nog wat meer van willen hebben... :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Tiberius »

Dat is er één. Zijn ze dat allemaal?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8936
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/boeken/de-boekenkast- ... -1.1570689

Boeken die Kees van der Staaij hebben gevormd.

Ik vind het jammer dat het oude goud zo weinig word gelezen. Vergeleken met de lichtende oudvaders zijn wij maar flakkerende kaarsjes. Maar om geheel in het verleden te leven raad ik ook niet aan. We moeten ook toegerust worden om in deze tijd te leven. Vandaar dat ik het waardeer dat Van der Staaij zowel oud als nieuw leest.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

"Zijn er zuchters, tobbers, ellendigen die nagezeten worden door de hel, bij dagen en bij nachten? Doe dan niet bij de pakken neerzitten, al is het nog zo ernstig. Sla het oog op Hem en grijp die Sterkte aan, want de hel zal toch moeten weten dat wij het bij Hem zoeken. Hij is getrouw en waarachtig."

Ds. H. Hofman (van Schiedam, leefde van 1902-1975)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

RD, op de PuntUit-pagina onder 'Menens' schreef:Als je geen voedsel krijgt onder de preek, mag je dan naar een ander kerkverband gaan?
„Eet vanavond ff bij Jeroen, ze eten daar friet.” Ze moet glimlachen om het appje. Zo ontloopt haar zoon mooi de bloemkool waar hij niet van houdt. Na de glimlach denkt ze na. Als de andere kinderen dit voorbeeld volgen? De een zegt dat ze geen spinazie lust, de ander wil elke avond wel een pasta, de derde eet het liefst alleen brood.
Geen voedsel onder de preek, schrijf je. Wat bedoel je daarmee? Ik denk aan een meisje met een droefheid naar God (2 Kor. 7:10), een honger naar verzoening met God (Matth. 5:6), een verlangen om voor de Heere te leven (Hand. 9:6). Diep in het hart leeft de vraag: Wie is de Zaligmaker? Hoe kan ik Hem kennen? Als er voor haar geen antwoorden zijn op haar vragen, dan is er geen voedsel onder de preek. Dat is ernstig, heel ernstig.
Ik denk dat dit meisje eerst naar zichzelf wijst. Ging ik biddend naar de kerk? Hoelang liet ik de Heere al wachten? O, dan ben ik geen antwoord waardig. Ze bedenkt zich wel tien keer voordat ze zegt: Er was geen voedsel.
Het kan gebeuren dat de preek schraal is. Tot die conclusie kom je natuurlijk niet in je eentje. Of met wat kritische vrienden. Wees voorzichtig (Jer. 17:9). Als de preek schraal is, is de prediker schraal, zo zei ds. Smijtegelt. Dan is er veel gebed voor de dominee nodig of Hij dicht bij de Heere mag leven. Krijgt de dominee zelf geestelijk voedsel, dan zit er ook voedsel in de preek. Dan deelt hij dat met liefde uit. En dat merk je in de kerk.
„Ze eten daar friet.” Lekker, die friet. Elke avond. En chips. En cola. Toch is je moeder wijzer. Wat lekker smaakt, is niet altijd gezond. Daarom ook de vraag: Zit je misschien met een bepaalde smaak te luisteren? En als de preek anders smaakt? Misschien is dat juist wel gezond voor je. Of kwam je op een discussiesite kritiek op de prediking tegen die je meenam naar de kerk? Ik denk dat je dan het voedsel misloopt. Anderen, die met honger kwamen, kregen het juist wel.
Dan maar naar een andere kerk gaan? Misschien is het wel de gemakkelijkste weg. Maar ontloop je dan het probleem niet? En als dan de boodschap van Maria voor jou is: „Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld, en rijken heeft Hij ledig weggezonden” (Luk. 1:53)? Dat eerste, ja, dat wens ik je van harte toe, voor het tweede heb ik je niet over.

Ds. J.M.D. de Heer
Het stukje 'Menens', op de PuntUit-pagina van vandaag. Zou hij hier meelezen?
Overigens vind ik het wel een heel mooi stukje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

RD, op de PuntUit-pagina onder 'Menens' schreef:Ik denk aan een meisje met een droefheid naar God (2 Kor. 7:10), een honger naar verzoening met God (Matth. 5:6), een verlangen om voor de Heere te leven (Hand. 9:6). Diep in het hart leeft de vraag: Wie is de Zaligmaker? Hoe kan ik Hem kennen?
Deze passage viel mij op. Dit is geheel tegenstrijdig. Zo worden mensen zalig gesproken terwijl ze de Zaligmaker niet kennen.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

Wat vindt u er mooi aan?

@Valcke: Zo wordt het geleerd bij de GG.
ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Valcke schreef:
RD, op de PuntUit-pagina onder 'Menens' schreef:Ik denk aan een meisje met een droefheid naar God (2 Kor. 7:10), een honger naar verzoening met God (Matth. 5:6), een verlangen om voor de Heere te leven (Hand. 9:6). Diep in het hart leeft de vraag: Wie is de Zaligmaker? Hoe kan ik Hem kennen?
Deze passage viel mij op. Dit is geheel tegenstrijdig. Zo worden mensen zalig gesproken terwijl ze de Zaligmaker niet kennen.
Theoretisch zou het wel kunnen natuurlijk als er achteraf over gepraat wordt.
Dat meisje zou echter nooit kunnen zeggen, ik heb een droefheid naar God maar ik ken de Zaligmaker niet. Evenals iemand anders zoals een predikant zoiets over dat meisje zo zou kunnen zeggen.

Achteraf kan er wel gezegd worden, toen en toen was er de droefheid naar God. Maar dat kan nooit voor de zaak zo gezegd worden.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

ejvl schreef:
Valcke schreef:
RD, op de PuntUit-pagina onder 'Menens' schreef:Ik denk aan een meisje met een droefheid naar God (2 Kor. 7:10), een honger naar verzoening met God (Matth. 5:6), een verlangen om voor de Heere te leven (Hand. 9:6). Diep in het hart leeft de vraag: Wie is de Zaligmaker? Hoe kan ik Hem kennen?
Deze passage viel mij op. Dit is geheel tegenstrijdig. Zo worden mensen zalig gesproken terwijl ze de Zaligmaker niet kennen.
Theoretisch zou het wel kunnen natuurlijk als er achteraf over gepraat wordt.
Dat meisje zou echter nooit kunnen zeggen, ik heb een droefheid naar God maar ik ken de Zaligmaker niet. Evenals iemand anders zoals een predikant zoiets over dat meisje zo zou kunnen zeggen.

Achteraf kan er wel gezegd worden, toen en toen was er de droefheid naar God. Maar dat kan nooit voor de zaak zo gezegd worden.
Ook achteraf mag het zo niet gezegd worden. Aan Paulus was Christus geopenbaard toen hij zijn verlangen openbaarde om voor de Heere te leven. Niet andersom, zoals het hier staat. En vóórdat we met God verzoend zijn, zijn we volgens de Schrift vijanden van God. Dan kunnen we ook niet spreken van het zaligmakende hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, en evenmin over de droefheid naar God wat een vrucht is van ware bekering. Hier worden drie Bijbelteksten genoemd die gaan over gelovigen, die Christus zijn ingelijfd en in een verzoende betrekking met God staan. En dat is niet de persoon die hier getypeerd wordt. En daarom mijn opmerking dat mensen zalig worden gesproken terwijl ze de Zaligmaker niet kennen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Valcke schreef:
RD, op de PuntUit-pagina onder 'Menens' schreef:Ik denk aan een meisje met een droefheid naar God (2 Kor. 7:10), een honger naar verzoening met God (Matth. 5:6), een verlangen om voor de Heere te leven (Hand. 9:6). Diep in het hart leeft de vraag: Wie is de Zaligmaker? Hoe kan ik Hem kennen?
Deze passage viel mij op. Dit is geheel tegenstrijdig. Zo worden mensen zalig gesproken terwijl ze de Zaligmaker niet kennen.
De dorstigen in Jesaja 55 worden opgeroepen tot de wateren te komen. De kanttekening is daarbij duidelijk: Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uw zonden en ellenden, Ps. 42:3. Matth. 5:6. Joh. 7:37.
Je ziet dat ds. de Heer geheel spreekt naar Gods Woord, en uitgelegd in de kanttekeningen. Het is een eeuwenoude discussie overigens. Ik denk ook dat niemand er mee gediend is. Ik vraag me af of ds. de Heer dit meisje zalig spreekt overigens.

Ik zie ook wel nuttigheid in de zin bijna aan het einde:
Zit je misschien ook wel met een bepaalde smaak te luisteren? En als de preek anders smaakt? Misschien is dat juist wel gezond voor je. Of kwam je op een discussiesite kritiek op de prediking tegen die je meenam naar de kerk? Ik denk dan dat je het voedsel misloopt. Anderen, die met honger kwamen, kregen het juist wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Hoe leest @Valcke de Bergrede?
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wim Anker »

Ik hou het maar bij de 8 trappen die Ambrosius onderscheidt. En waarmee ds. de Heer geheel overeenstemt.
Plaats reactie