Ik neem aan dat je de zaligsprekingen bedoelt. Ik lees dit als geadresseerd aan ware gelovigen.Herman schreef:Hoe leest @Valcke de Bergrede?
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik weet dat Matth. 5:6 soms zo gebruikt is, maar ik vraag mij wel af of dit niet een 'oneigenlijk' gebruik is.Ad Anker schreef:De dorstigen in Jesaja 55 worden opgeroepen tot de wateren te komen. De kanttekening is daarbij duidelijk: Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uw zonden en ellenden, Ps. 42:3. Matth. 5:6. Joh. 7:37.
Je ziet dat ds. de Heer geheel spreekt naar Gods Woord, en uitgelegd in de kanttekeningen. Het is een eeuwenoude discussie overigens. Ik denk ook dat niemand er mee gediend is. Ik vraag me af of ds. de Heer dit meisje zalig spreekt overigens.
Graag hoor ik dan ook nog je toelichting voor het gebruik van de uitdrukking 'droefheid naar God', als het gaat om een persoon die zelf weet niet met God verzoend te zijn.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Toch is dit niet de volledige tekst, de oproep aan deze mensen gaat verder dan vers 1, vers 2(8)Waarom weegt gijlieden geld uit (9)voor hetgeen dat geen brood is, (en uw arbeid voor hetgeen dat niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.)Ad anker schreef: De dorstigen in Jesaja 55 worden opgeroepen tot de wateren te komen. De kanttekening is daarbij duidelijk: Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uw zonden en ellenden, Ps. 42:3. Matth. 5:6. Joh. 7:37.
Je ziet dat ds. de Heer geheel spreekt naar Gods Woord, en uitgelegd in de kanttekeningen.
KT
8 Dat is, waarom doet gij veel vergeefse kosten en moeite, drijvende uw afgoderij en bijgeloof, daar toch door zulke middelen geen leven noch vaste troost te verkrijgen is?
9 Hebr. voor niet-brood. Aldus noemt hij de valse leer en bijgelovigheden, die het hart der mensen niet kunnen spijzen noch verzadigen. Als daar was de leer der schriftgeleerden en der farizeeën van eigengerechtigheid, buiten Christus en Zijn gerechtigheid.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
RD Puntuit schreef:...Ik denk aan een meisje met een droefheid naar God (2 Kor. 7:10), een honger naar verzoening met God (Matth. 5:6), een verlangen om voor de Heere te leven (Hand. 9:6). Diep in het hart leeft de vraag: Wie is de Zaligmaker? Hoe kan ik Hem kennen?...
Ik zal zelf de kanttekening bij 2 Korinthe 7:10 over 'droefheid naar God' dan maar quoten:Valcke schreef:Ik weet dat Matth. 5:6 soms zo gebruikt is, maar ik vraag mij wel af of dit niet een 'oneigenlijk' gebruik is.Ad Anker schreef:De dorstigen in Jesaja 55 worden opgeroepen tot de wateren te komen. De kanttekening is daarbij duidelijk: Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uw zonden en ellenden, Ps. 42:3. Matth. 5:6. Joh. 7:37.
Je ziet dat ds. de Heer geheel spreekt naar Gods Woord, en uitgelegd in de kanttekeningen. Het is een eeuwenoude discussie overigens. Ik denk ook dat niemand er mee gediend is. Ik vraag me af of ds. de Heer dit meisje zalig spreekt overigens.
Graag hoor ik dan ook nog je toelichting voor het gebruik van de uitdrukking 'droefheid naar God', als het gaat om een persoon die zelf weet niet met God verzoend te zijn.
Ik hoop dat deze kanttekening het bezwaar om de term 'droefheid naar God' te gebruiken voor mensen die Christus nog niet hebben leren kennen en nog niet tot zaligheid geloofd hebben, helder maakt.2 Kor. 7:10 kanttekening schreef:"droefheid naar God": Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is, en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijn Vader door zijn zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus, vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden; gelijk de voorbeelden van David, den verloren zoon, de zondares, Petrus en anderen uitwijzen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Jaja. Ook dat is hier al meerdere keren langs gekomen. Onderscheid tussen wettische en evangelische droefheid. Ik vind het in dit vraagstuk prettig om deze twee visies naast elkaar te laten bestaan. Daarin heb ik vele ouden aan mijn zijde. En de bevinding van Gods volk. Al mag je dat bijna niet meer zeggen tegenwoordig.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Het is een tere zaak, niet iets om schamper over te doen. En ik geloof ook zeker dat Gods volk het verschil tussen deze tweeërlei droefheid kent en ervaart.Ad Anker schreef:Jaja. Ook dat is hier al meerdere keren langs gekomen. Onderscheid tussen wettische en evangelische droefheid. Ik vind het in dit vraagstuk prettig om deze twee visies naast elkaar te laten bestaan. Daarin heb ik vele ouden aan mijn zijde. En de bevinding van Gods volk. Al mag je dat bijna niet meer zeggen tegenwoordig.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik bedoel het allerminst schamper.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ok, dat dacht ik. Maar dan heb ik mij vergist, sorry.Ad Anker schreef:Ik bedoel het allerminst schamper.
Mi is het trouwens goed om preken te lezen van de Erskine’s of Thomas Boston. Daarin wordt dit zo duidelijk onderscheiden. Of Luther en Calvijn. Dat zijn oa mijn ‘ouden’.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik kan je vaak volgen, maar hier niet zo Valcke. Dit meisje als voorbeeld nemende, voelt toch deze droefheid, maar weet zichzelf nog niet met deze Zaligmaker verzoend? Dat is toch de ervaring van Gods volk? Het verlangen naar Hem, maar nog niet de verzekering?Valcke schreef:Het is een tere zaak, niet iets om schamper over te doen. En ik geloof ook zeker dat Gods volk het verschil tussen deze tweeërlei droefheid kent en ervaart.Ad Anker schreef:Jaja. Ook dat is hier al meerdere keren langs gekomen. Onderscheid tussen wettische en evangelische droefheid. Ik vind het in dit vraagstuk prettig om deze twee visies naast elkaar te laten bestaan. Daarin heb ik vele ouden aan mijn zijde. En de bevinding van Gods volk. Al mag je dat bijna niet meer zeggen tegenwoordig.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Het gaat niet om voelen, maar om het geloof. HC beschrijft dit heel ordelijk:Zeeuw schreef:Ik kan je vaak volgen, maar hier niet zo Valcke. Dit meisje als voorbeeld nemende, voelt toch deze droefheid, maar weet zichzelf nog niet met deze Zaligmaker verzoend? Dat is toch de ervaring van Gods volk? Het verlangen naar Hem, maar nog niet de verzekering?Valcke schreef:Het is een tere zaak, niet iets om schamper over te doen. En ik geloof ook zeker dat Gods volk het verschil tussen deze tweeërlei droefheid kent en ervaart.Ad Anker schreef:Jaja. Ook dat is hier al meerdere keren langs gekomen. Onderscheid tussen wettische en evangelische droefheid. Ik vind het in dit vraagstuk prettig om deze twee visies naast elkaar te laten bestaan. Daarin heb ik vele ouden aan mijn zijde. En de bevinding van Gods volk. Al mag je dat bijna niet meer zeggen tegenwoordig.
Vr. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis,
waardoor ik alles voor waarachtig houd wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft,
maar ook een vast vertrouwen,
hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt,
dat niet alleen anderen,
maar ook mij vergeving der zonden,
eeuwige gerechtigheid en zaligheid
van God geschonken is,
uit louter genade,
alleen om der verdienste van Christus wil.
Hier ligt de (hoe klein of groot hebben we het niet over) verzekering in. Wanneer er nog geen verzekering is hebben we nog niets.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik weet niet of het lukt om hier op te reageren (met quoten). Wat bedoel je met: "wanneer er nog geen verzekering is, hebben we nog niets?"CvdW schreef:
Het gaat niet om voelen, maar om het geloof. HC beschrijft dit heel ordelijk:
Vr. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis,
waardoor ik alles voor waarachtig houd wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft,
maar ook een vast vertrouwen,
hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt,
dat niet alleen anderen,
maar ook mij vergeving der zonden,
eeuwige gerechtigheid en zaligheid
van God geschonken is,
uit louter genade,
alleen om der verdienste van Christus wil.
Hier ligt de (hoe klein of groot hebben we het niet over) verzekering in. Wanneer er nog geen verzekering is hebben we nog niets.
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Waar zaligmakend geloof heeft verzekering in zich.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
CvdW schreef:Waar zaligmakend geloof heeft verzekering in zich.
Bedankt. Ontstaat best een spanningsveld. Soms is het geloof aangevochten. Maar zelfs in het zwakste geloof zijn de elementen van zekerheid en vertrouwen. Denk je dat het waar zaligmakende geloof volmaakt is in een gelovige?
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Dat klopt. Maar er zijn momenten genoeg waarin Gods kinderen dit geloof niet vast hebben of stellig weten. Dus gaan ze weer twijfelen over de verzekering die ze eerst wel kenden. Wil jij deze op dat moment dan niet Gods kind noemen?CvdW schreef:
Het gaat niet om voelen, maar om het geloof. HC beschrijft dit heel ordelijk:
Vr. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis,
waardoor ik alles voor waarachtig houd wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft,
maar ook een vast vertrouwen,
hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt,
dat niet alleen anderen,
maar ook mij vergeving der zonden,
eeuwige gerechtigheid en zaligheid
van God geschonken is,
uit louter genade,
alleen om der verdienste van Christus wil.
Hier ligt de (hoe klein of groot hebben we het niet over) verzekering in. Wanneer er nog geen verzekering is hebben we nog niets.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Even om het helder te krijgen,Zeeuw schreef:Dat klopt. Maar er zijn momenten genoeg waarin Gods kinderen dit geloof niet vast hebben of stellig weten. Dus gaan ze weer twijfelen over de verzekering die ze eerst wel kenden. Wil jij deze op dat moment dan niet Gods kind noemen?CvdW schreef:
Het gaat niet om voelen, maar om het geloof. HC beschrijft dit heel ordelijk:
Vr. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis,
waardoor ik alles voor waarachtig houd wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft,
maar ook een vast vertrouwen,
hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt,
dat niet alleen anderen,
maar ook mij vergeving der zonden,
eeuwige gerechtigheid en zaligheid
van God geschonken is,
uit louter genade,
alleen om der verdienste van Christus wil.
Hier ligt de (hoe klein of groot hebben we het niet over) verzekering in. Wanneer er nog geen verzekering is hebben we nog niets.
Twijfelen ze aan God
Twijfelen ze aan zichzelf
Twijfelen ze eraan of ze wel weer welkom zijn, na bijvoorbeeld een misstap
Twij
Of twijfelen ze aan iets anders waardoor ze de zekerheid verliezen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?