Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Wat een ernstig nieuws.

https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/g ... -1.1603515

Mijns inziens is het illustratief voor het geestelijk gehalte in de gereformeerde gezindte.
Wat is volgens jou de relatie tussen het feit dat er weinig personen in deze gezindte een opleiding in de zorg kiezen, en het geestelijk gehalte? Ben je geestelijker als je in de zorgsector werkt?

Overigens vind ik de beschreven situatie inderdaad zorgelijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Wat een ernstig nieuws.

https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/g ... -1.1603515

Mijns inziens is het illustratief voor het geestelijk gehalte in de gereformeerde gezindte.
Doe er wat aan! Welkom!
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Wat een ernstig nieuws.

https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/g ... -1.1603515

Mijns inziens is het illustratief voor het geestelijk gehalte in de gereformeerde gezindte.
Doe er wat aan! Welkom!
Ik heb er wel eens naar gekeken.
Echter als nagenoege alleenverdiener met kinderen en een (klein) eigen huis is het salaris dermate laag als instromer dat dit niet te doen is.
Online
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Wat een ernstig nieuws.

https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/g ... -1.1603515

Mijns inziens is het illustratief voor het geestelijk gehalte in de gereformeerde gezindte.
Wat is volgens jou de relatie tussen het feit dat er weinig personen in deze gezindte een opleiding in de zorg kiezen, en het geestelijk gehalte? Ben je geestelijker als je in de zorgsector werkt?

Overigens vind ik de beschreven situatie inderdaad zorgelijk.
Ik denk dat meer jongeren de keuze voor commerciële functies aantrekkelijker vinden, en dat vind ik heel zorgelijk.
Online
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Wat een ernstig nieuws.

https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/g ... -1.1603515

Mijns inziens is het illustratief voor het geestelijk gehalte in de gereformeerde gezindte.
Doe er wat aan! Welkom!
Ik denk niet dat ik heel geschikt ben. Los daarvan zou ik niet weten wie mijn werk dan zou doen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Ds. Th. v.d. Groe schreef:De ware bekering geschiedt geheel in Christus door een oprecht geloof, dat Gods Geest werkt door het Evangelie in der uitverkorenen harten en versterkt door de sacramenten...

Doch de schijnbekering heeft haar grond geheel buiten Christus in een bedriegelijk waangeloof hetwelk de satan werkt door des Geestes gemene gaven en middelen in veler harten.
Bron: Maandblad Nederlandse Stichting Mbuma Zending.
Mooi en waardevol citaat!
Wat vind je er precies mooi aan?
Ik heb het stukje nu 5 keer gelezen. Maar ten diepste zegt het niet meer dan wat algemene waarheden.
Ik heb het 4 keer gelezen, kort en krachtig wordt het ware geloof tegenover het schijngeloof neergezet. Noem het dan maar een algemene waarheid of hoe je er over denkt, ik vind het een mooi en waardevol citaat.
Het was een vraag, ik bedoelde het zeker niet vervelend.
@Philpot dank voor de uitleg.
Het was voor mij meer een soort stelling.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Een mooi open interview met Prof. dr. Wim van Vlastuin vandaag in het RD Magazine.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jeremiah schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Een derde oorzaak dat veel oprechte mensen onzeker blijven van hun gelukstaat is, dat zij dikwijls te veel letten op het oordeel van anderen die dwalen vin de ware kenmerken van het geloof.

Er zijn mensen die zih opwerpen om anderen te oordelen. En bleef het daar maar bij, maar zij bezwaren de oprechte zielen door liefdeloos handelen. Zij zeggen dat zij de juiste tijd van hun bekering moeten weten. Zij geven een trap van hooggaande angsten op die zij, tot vertwijfeling toe, moeten ondervonden hebben. Zij schrijven een weg voor, waarlangs zij of anderen zijn toegebracht en die weg moet men inslaan. Zij zijn zeer hard en liefdeloos tegen oprechte zielen, zelfs op sterfbedden. De liefderijke Jezus zocht ze op, maar zij zien er de meeste tijd niet naar om of stoten hen van zich af. [...]
Mooi stuk JGW!
Mij trof het ook, de scherpe, naar degene die mensen te mogen heersen over andere gelovigen en het pastorale naar de gelovigen die nog onzeker zij, terwijl alles vast ligt in Christus en in Gods woord en Zijn beloften.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Bezorgd schreef:Een mooi open interview met Prof. dr. Wim van Vlastuin vandaag in het RD Magazine.
Het staat nu ook online:

Refdag schreef:Het kwam tot een doorbraak onder een preek van ds. C. Smits op 1 september 1982 in Amersfoort. Hij verkondigde Christus als een Zaligmaker voor goddelozen. Als zo’n goddeloze mocht ik mij aan God verliezen en Jezus Christus overhouden. Om het met Paulus te zeggen: het behaagde God Zijn Zoon in mij te openbaren.”

Van het werkhuis naar het armenhuis.

„Ja, zelf zal ik deze termen niet gebruiken, maar ik herken wel de ervaring ervan. De drie stukken van de catechismus zijn voor mij algemeen geldend. In 1996 ontmoette ik een Chinese christin die me vertelde hoe ze tot bekering was gekomen. De wezenlijke dingen waren niet anders dan in mijn bekering. Ze kreeg oog voor de ijdelheid van de wereld, had berouw over haar zonde, ontdekte het heil in Christus en sprak met intense vreugde over de verlossing door Hem.”

Was de twijfel na Amersfoort geweken?

„Zeker niet. Ik worstelde daarna erg met mijn theologische onzekerheid. Vanaf de kansel hoorde ik dat zien nog geen hebben is en een geopenbaarde Christus geen toegepaste Christus. Op mijn kamer in Delft zat ik schemaatjes te tekenen, om helder te krijgen hoe het in elkaar zat. Omdat ik van thuis had meegekregen dat geen predikant zo veel licht heeft als de oudvaders, verslond ik hun geschriften. Daarin las ik niets over dergelijke onderscheidingen. De theologische helderheid van de Schotse schrijvers met hun onderscheid van Wet en Evangelie hebben me geestelijk geholpen. Eerst steunde ik op mijn bekering, maar later ontdekte ik dat ik niet kon leven uit mijn bekering, maar alleen uit Christus. Hij is mijn diepste zekerheid geworden. Geloof is geen bezit, maar leven uit wat buiten jou ligt. Arm en nochtans rijk.”
https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-wim ... um=twitter
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:Wat een ernstig nieuws.

https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/g ... -1.1603515

Mijns inziens is het illustratief voor het geestelijk gehalte in de gereformeerde gezindte.
Doe er wat aan! Welkom!
Ik heb er wel eens naar gekeken.
Echter als nagenoege alleenverdiener met kinderen en een (klein) eigen huis is het salaris dermate laag als instromer dat dit niet te doen is.
Dan zou je als zzp'er aan de slag kunnen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Het hier weergegeven citaat is uit Luthers verklaring van Johannes 14 vers 15: ‘Als u Mij liefhebt – onderhoud Mijn geboden.’
Maarten Luther schreef:Wat Christus tegen Zijn discipelen zegt]: ‘Het zijn gemakkelijke geboden die Ik ‘Mijn geboden’ noem. Ik wil u deze geboden alleen opleggen als u Mij liefhebt en deze geboden om Mij graag wilt doen. Ik wil geen Mozes zijn die u drijft en plaagt met dreiging en schrik, maar Ik geef zulke geboden die u ook wel zonder Mijn bevel kunt en zult houden – tenminste als u Mij liefhebt. Want als dat niet het geval is, dan zijn alle geboden tevergeefs – dan zult u Mijn geboden toch niet houden!

Daarom, als u Mijn geboden wilt houden is er maar één ding nodig: dat u Mij liefhebt en overdenkt wat Ik voor u gedaan heb. Dan zult u genoeg redenen hebben om Mij lief te hebben: omdat Ik Mijn lichaam en leven voor u geef en Mijn bloed voor u vergiet. Doe het dan om Mij: blijf onder elkaar één in de liefde en wees vriendelijk voor elkaar. Houd dan ook tezamen vast aan Mijn prediking: zodat u elkaar door de liefde zult dragen en geen scheidingen en sekten zult aanrichten. Want Ik heb het eerlijk en echt verdiend dat u dit doet.

Het is immers een moeilijk werk dat Ik voor u doe en het kost Mijn lichaam en leven om u te verlossen. Ik onderwerp Mijzelf aan de dood en werp Mijzelf in de muil van de duivel en neem zonde en dood van u weg. Ik verwoest de hel en de macht van de duivel. Ik geef u de hemel en alles wat Ik heb. Bovendien zal Ik het door de vingers zien als u soms in zonden valt of afdwaalt, als u zwak en gebrekkig bent, of zelfs in grote zonden valt.

Alleen, klem u dan weer aan Mij vast en keer terug naar Mijn liefde en vergeef elkaar, zoals Ik u vergeef, zodat de band van de liefde onder u toch niet wordt verbroken.’
Bron: Das XIV. und XV. Kapitel S. Johannis (1537-1538), vgl. WA 45, 553, 28 – 554, 12
Overgenomen van de website van Hervormd Oud Alblast.

Ik vind overigens "door de vingers zien" niet zo'n gelukkige uitdrukking, maar dat geheel terzeide.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 22 okt 2019, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Wat een ernstig nieuws.

https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/g ... -1.1603515

Mijns inziens is het illustratief voor het geestelijk gehalte in de gereformeerde gezindte.
Wat is volgens jou de relatie tussen het feit dat er weinig personen in deze gezindte een opleiding in de zorg kiezen, en het geestelijk gehalte? Ben je geestelijker als je in de zorgsector werkt?

Overigens vind ik de beschreven situatie inderdaad zorgelijk.
Ik denk dat meer jongeren de keuze voor commerciële functies aantrekkelijker vinden, en dat vind ik heel zorgelijk.
https://www.rd.nl/opinie/column-ds-j-be ... -1.1604229
Online
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik ben het zelden met de columns van deze dominee eens, maar hier kan ik mij wel in vinden. Het is oprecht zorgelijk.
Online
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:Wat een ernstig nieuws.

https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/g ... -1.1603515

Mijns inziens is het illustratief voor het geestelijk gehalte in de gereformeerde gezindte.
Doe er wat aan! Welkom!
Ik heb er wel eens naar gekeken.
Echter als nagenoege alleenverdiener met kinderen en een (klein) eigen huis is het salaris dermate laag als instromer dat dit niet te doen is.
Dan zou je als zzp'er aan de slag kunnen.
ZZP-ers zijn ook heel schadelijk voor de verhoudingen in de publieke sector. Zijn de salarissen in de zorg inderdaad zo laag? Ik had helemaal niet dat idee. Een hbo-verpleegkundige verdient toch prima? Een arts ook, afgezien van een huisarts, wellicht.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik ben het zelden met de columns van deze dominee eens, maar hier kan ik mij wel in vinden. Het is oprecht zorgelijk.
Zo uiterst-rechts is deze dominee toch niet ?
Hij weet goed wat er in de wereld gebeurt.
Plaats reactie