Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:
olfie schreef:
refo schreef:Het is vast heel fijn om gelijk te hebben. Maar wat is het praktisch nut van die waarheden? Dat een ander maar niet te snel moet denken dat hij behouden is?
Laat dat 'ander' er maar uit, die had ik zelf overigens ook al genoemd. En inderdaad, ik wil maar aanhalen dat een mens zich bedriegen kan en dat er vanuit die kant bezien een 'stelen' bestaat. Ook daarin zal God Zijn eer vinden maar dan is het, als Hij het niet verhoedt, wel te laat.
En als we denken dat dit niet mogelijk is, dan zijn er dus voldoende bronnen die ons ernstig raden om het nog eens na te lopen.
Laat duidelijk zijn dat Calvijn ook waarschuwt voor een heimelijk denken 'op de goede weg' te zijn met een 'vaag getuigenis'. Ook daarin liggen valse rustgronden op de loer.

Verheug het volk, verblijd hen allen, HEER’,
Die naar U zoeken t’ elken stond;
Leg steeds Uw vrienden in den mond:
“Den groten God zij eeuwig lof en eer!”
Schoon ’k arm ben en ellendig,
Denkt God aan mij bestendig;
Gij zijt mijn hulp, mijn kracht,
Mijn Redder, o mijn God!
Bestierder van mijn lot,
Vertoef niet, hoor mijn klacht.
Mooie post!
Bij de Heere kom je nooit bedrogen uit!
Ik denk dat het beter is me voorlopig terug te trekken. Een ding wil ik zeggen God is geen man dat Hij liegen zou... zou Hij het zeggen en niet doen of spreken en niet bestendig maken?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

liz boer schreef:
Erasmiaan schreef:
Jantje schreef:Ik vermoed dat het stuk uit de Wachter Sions van ds. Mallan afkomstig is of van de heer Scholten. Misschien weet DIA dit wel?

Overigens blijkt, volgens dit artikel, mijn gewraakte uitspraak gewoon te kloppen in het verband van mijn vorige reactie.
Een dode kan niet zien.
liz boer schreef:Schapen en lammeren gaat over groeien in het geloof, niet over standen. Opwas betekent opgroeien
En waar denk je dat de verschillende standen in het geloof over gaan?
Niet over groeien maar over opklimmen door genade. Dat je bijv in de ene srand van het genadeleven Jezus nog niet kent. Dat kan niet.
Dat zie je in de Bijbel niet terug.
Over opwassen dus. Bijv. van zuigeling naar jongeling naar vader in de genade. Lees wat dat aangaand ook het boek van de puritein Ralph Venning 'Leren op de school van Christus'.

Je hebt een bepaalde karikatuur in je hoofd vrees ik, waardoor je helaas niet tot een eerlijke beschouwing komt.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

liz boer schreef:
Erasmiaan schreef:
Jantje schreef:Ik vermoed dat het stuk uit de Wachter Sions van ds. Mallan afkomstig is of van de heer Scholten. Misschien weet DIA dit wel?

Overigens blijkt, volgens dit artikel, mijn gewraakte uitspraak gewoon te kloppen in het verband van mijn vorige reactie.
Een dode kan niet zien.
liz boer schreef:Schapen en lammeren gaat over groeien in het geloof, niet over standen. Opwas betekent opgroeien
En waar denk je dat de verschillende standen in het geloof over gaan?
Niet over groeien maar over opklimmen door genade. Dat je bijv in de ene srand van het genadeleven Jezus nog niet kent. Dat kan niet.
Dat zie je in de Bijbel niet terug.
Daar is in een natuurlijke leven een 'kennen', een 'goed kennen', en een 'heel goed kennen' bijvoorbeeld. Ik denk dat we dit ook wat terug kunnen vinden in de standen van genade. Petrus kende de Heere Jezus veel beter na dat hij weer in zijn ambt hersteld was dan voor dat hij Jezus verloochent had. We moeten ook niet vergeten dat hier op aarde is het kennis maar een begin voor Gods volk.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

We zijn blind in hemels wegen:

Joh. 14 v 8-10
Filippus zeide tot Hem: Heere, toon ons den Vader, en het is ons genoeg.
Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader [ben], en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.
Piet Puk
Berichten: 5455
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Piet Puk »

AnJa schreef:
Piet Puk schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:Of we nu op het erf van het genadeverbond leven of dat we nog nooit van Jezus gehoord hebben, als we straks onbekeerd sterven, dan zijn we verder bij God vandaan, als die onbekeerde inboorling uit de binnenlanden van Papua. We hebben als reformatorische mensen een groot voorrecht, maar tevens een grote verantwoordelijkheid. We kunnen ons hele leven dichtbij de zaligheid leven, maar in dit verband geldt hetgeen de ouden vroeger zeiden: "Zien is nog geen hebben."
Zien is hebben!
Zeg je dat in de speelgoedwinkel ook? Arme eigenaar van die winkel
In de speelgoedwinkel biedt de eigenaar zijn waren niet gratis aan, zo anders als met het Evangelie!
Als je door genade 'ziet' wat het Jezus gekost heeft om zondaren vrij te kopen, dan ''heb' je het ook!
En Ik raadt u dat gij van Mij koopt.. zonder prijs en zonder geld
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 20 jul 2018, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GGotK »

liz boer schreef:
pierre27 schreef:
olfie schreef:
refo schreef:Het is vast heel fijn om gelijk te hebben. Maar wat is het praktisch nut van die waarheden? Dat een ander maar niet te snel moet denken dat hij behouden is?
Laat dat 'ander' er maar uit, die had ik zelf overigens ook al genoemd. En inderdaad, ik wil maar aanhalen dat een mens zich bedriegen kan en dat er vanuit die kant bezien een 'stelen' bestaat. Ook daarin zal God Zijn eer vinden maar dan is het, als Hij het niet verhoedt, wel te laat.
En als we denken dat dit niet mogelijk is, dan zijn er dus voldoende bronnen die ons ernstig raden om het nog eens na te lopen.
Laat duidelijk zijn dat Calvijn ook waarschuwt voor een heimelijk denken 'op de goede weg' te zijn met een 'vaag getuigenis'. Ook daarin liggen valse rustgronden op de loer.

Verheug het volk, verblijd hen allen, HEER’,
Die naar U zoeken t’ elken stond;
Leg steeds Uw vrienden in den mond:
“Den groten God zij eeuwig lof en eer!”
Schoon ’k arm ben en ellendig,
Denkt God aan mij bestendig;
Gij zijt mijn hulp, mijn kracht,
Mijn Redder, o mijn God!
Bestierder van mijn lot,
Vertoef niet, hoor mijn klacht.
Mooie post!
Bij de Heere kom je nooit bedrogen uit!
Ik denk dat het beter is me voorlopig terug te trekken. Een ding wil ik zeggen God is geen man dat Hij liegen zou... zou Hij het zeggen en niet doen of spreken en niet bestendig maken?
Dat ontkent ook niemand. Het verbaast me altijd weer dat behoorlijk wat mensen geagiteerd reageren als het gaat over onderwerpen als zelfonderzoek en je zelf bedriegen. Juist bij Gods kinderen zijn dit zaken die steeds terugkeren en die hen soms ook bevreesd/bedroefd maken.

21 En toen zij aten, zeide Hij: Voorwaar Ik zeg u, dat een van u Mij zal verraden.
22 En zij zeer bedroefd geworden zijnde, begon een iegelijk van hen tot Hem te zeggen: Ben ik het, Heere?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Desiree »

Net gehoord...

een huwelijksdienst in de GGIN in Bruinisse. Als je even over je eigen kerkmuur klimt.., dan hoor je echt een preek over bezorgdheid en hoe daarmee om te gaan. Eigenlijk een - als ik het zo mag zeggen - GGIN uitleg van het lied 'Tel uw zegeningen' op het laatst.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

GGotK schreef:Dat ontkent ook niemand. Het verbaast me altijd weer dat behoorlijk wat mensen geagiteerd reageren als het gaat over onderwerpen als zelfonderzoek en je zelf bedriegen. Juist bij Gods kinderen zijn dit zaken die steeds terugkeren en die hen soms ook bevreesd/bedroefd maken.

21 En toen zij aten, zeide Hij: Voorwaar Ik zeg u, dat een van u Mij zal verraden.
22 En zij zeer bedroefd geworden zijnde, begon een iegelijk van hen tot Hem te zeggen: Ben ik het, Heere?
Ik begrijp dat wel. Geloofszekerheid is iets wat nogal verdacht is in bepaalde kringen. Als je daar altijd maar weer op gewezen wordt begrijp ik wel dat mensen zo kunnen reageren. Vaak raakt het mensen ook persoonlijk.
Ik bedoel hiermee niet dat zelfonderzoek niet nodig is!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Erasmiaan schreef: Lees wat dat aangaand ook het boek van de puritein Ralph Venning 'Leren op de school van Christus'.
Heb je dat boek gelezen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door AnJa »

Piet Puk schreef:
AnJa schreef:
Piet Puk schreef:


Zeg je dat in de speelgoedwinkel ook? Arme eigenaar van die winkel
In de speelgoedwinkel biedt de eigenaar zijn waren niet gratis aan, zo anders als met het Evangelie!
Als je door genade 'ziet' wat het Jezus gekost heeft om zondaren vrij te kopen, dan ''heb' je het ook!
En Ik raadt u dat gij van Mij koopt.. zonder prijs en zonder geld

Dan zijn we het toch eens?

Sla de kanttekeningen bij Openbaring 3:18 en Jesaja 55:1 er maar op na!

Openbaring3:18.
Ik raad u dat gij 46van Mij koopt
46 Dat is, begeert of zoekt te verkrijgen, niet door enige verdienste uwerzijds (want Christus zegt hier dat hij naakt en arm was), maar uit genade en om niet, door het gebed, gelijk verklaard wordt Jes. 55:1. Zie ook Matth. 11:28

Jesaja 55:1
6komt, koopt zonder geld en zonder prijs
6 Dat is, ontvangt om niet.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

liz boer schreef:
JCRyle schreef:
Orchidee schreef:Mij is geleerd dat ik me helemaal niet druk mag maken of mezelf er mee mag vermoeien om me bezig te houden met de standen van het genadeleven!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Het is anders wel een Bijbels gegeven; Lammeren en schapen. En daarnaast zal er een opwas in de genade en kennis van Christus moeten zijn.
Schapen en lammeren gaat over groeien in het geloof, niet over standen. Opwas betekent opgroeien
Je strijdt tegen een karikatuur. Standen in het genadeleven gaat over niets anders dan dat er een opwas in de genade en kennis van Christus is. Er zijn kinderen in de genade, maar ook vaders en moeders. Aan de ene heeft de Heere meer geleerd dan aan de ander. De ene heeft meer mogen blikken in de schatkameren van het Genadeverbond, dan de ander. Dat zullen we toch wel (h)erkennen?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/709 ... nadeleven/
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... enadeleven

Je ziet duidelijk dat dit niet de opwas in de genade is, maar een standenleer, Johannes , maar ook Simeon en Anna werden door de Geest geleid, om Jezus te herkennen in Zijn menselijke gedaante, dat hier van gemaakt wordt maar ik kende Hem niet is echt treurig. Wat heb je aan die standenleer? Ik hoor weleens zeggen: ik denk dat God met mij bezig is, want... En ja Hij verlaat niet wat Zijn hand begon.
We moeten Jezus hebben want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Dan nog iets
Is het nu echt dat ik geen zelfonderzoek wil?
Dat heeft er helemaal niets mee te maken, als ik in mezelf wroet of ik wel dit of dat ken is dat geen zelf onderzoek, maar op jezelf zie en dat is niet goed je moet op Jezus zien.

Wel kan ik meekomen met de psalmdichter Zie of er in mij een schadelijke weg is en lijdt mij op de eeuwige weg.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Delftenaar »

Er is van een en ander teveel een systeem gemaakt. En dan gaat het mis.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

liz boer schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/709 ... nadeleven/
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... enadeleven

Je ziet duidelijk dat dit niet de opwas in de genade is, maar een standenleer, Johannes , maar ook Simeon en Anna werden door de Geest geleid, om Jezus te herkennen in Zijn menselijke gedaante, dat hier van gemaakt wordt maar ik kende Hem niet is echt treurig. Wat heb je aan die standenleer? Ik hoor weleens zeggen: ik denk dat God met mij bezig is, want... En ja Hij verlaat niet wat Zijn hand begon.
We moeten Jezus hebben want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Dan nog iets
Is het nu echt dat ik geen zelfonderzoek wil?
Dat heeft er helemaal niets mee te maken, als ik in mezelf wroet of ik wel dit of dat ken is dat geen zelf onderzoek, maar op jezelf zie en dat is niet goed je moet op Jezus zien.

Wel kan ik meekomen met de psalmdichter Zie of er in mij een schadelijke weg is en lijdt mij op de eeuwige weg.
Oprecht begrijp ik je allergie niet tegen de standenleer. Als ik ds. De Heer lees dan zeg ik daar ja op. Als ik het geciteerde van ds. Harinck lees zeg ik daar ja op. Het is een Bijbels gegeven dat er onderscheid is tussen gelovigen. De een heeft meer onderwijs mogen krijgen in het heil, dan een ander. De een heeft Christus gezien als een van verre staande, een ander ziet Hem huppelend op de bergen van achter de tralieen, etc. etc. Is dat onbijbels? Oefeningen van het geloof is geen onzin, maar gefundeerd in Schrift, belijdenis en zielservaringen van de Kerk der eeuwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Oprecht begrijp ik je allergie niet tegen de standenleer. Als ik ds. De Heer lees dan zeg ik daar ja op. Als ik het geciteerde van ds. Harinck lees zeg ik daar ja op. Het is een Bijbels gegeven dat er onderscheid is tussen gelovigen. De een heeft meer onderwijs mogen krijgen in het heil, dan een ander. De een heeft Christus gezien als een van verre staande, een ander ziet Hem huppelend op de bergen van achter de tralieen, etc. etc. Is dat onbijbels? Oefeningen van het geloof is geen onzin, maar gefundeerd in Schrift, belijdenis en zielservaringen van de Kerk der eeuwen.
Ik begrijp die allergie wel iets beter, denk ik. In elk geval worden 'standen' nadrukkelijk onderscheiden van 'groei in het genadeleven'. Dus iemand die aankomt met de onderscheidingen kinderkens, jongelingen, vaders hoeft niet direct de standenleer te omarmen.
Het gaat om "zaken waar het ene kind des Heeren vóór staat en waar een ander kennis aan heeft" (ds. Moerkerken).
Bedenk ook dat in deze terminologie ook thuishoort dat Jakob bij Bethel wel een zicht op Christus had, maar zijn schuld toen nog niet vergeven was. Hij zág zijn zonden op dat moment niet meer, maar ze stonden nog wel open (Bethel en Pniël, pag. 24).
De schuld werd pas twintig jaar later vergeven (ib, pag. 31).
Dus er hangt meer mee samen, waarvan ik me afvraag of je dat dan óók een juiste uitleg vindt. Hoewel ik dat bij jou niet altijd zo goed kan volgen, want dat is nog wel eens verschillend...

Overigens denk ik dat we ook moeten oppassen om karikaturen te maken, of verkeerde toepassingen 1-op-1 te koppelen aan deze uitleg van de Bijbel. Iemand die zegt 'ik denk dat God met mij bezig is, en dus komt het goed want God verlaat niet wat Zijn hand begon' is uitermate gevaarlijk bezig en dat is geen goede gevolgtrekking uit de standenleer.
Plaats reactie