Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10443
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zita »

samanthi schreef:
Adagio schreef:Ds. Saldenus (1627 - 1694) in zijn 'Kort en klaar bericht van de roeping':
Dit is een leugen!
Zou je zulke stellige uitspraken aub alleen willen doen als je ze duidelijk motiveert? Het is nu volstrekt onduidelijk wát je een leugen vindt en waarom je dat vindt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Bovendien kan ik ook helemaal geen leugen ontdekken. Het Woord des Heeren wordt heel duidelijk nagesproken en de gevaren der remonstranten helder en klaar aangewezen.

En dat luistert heel nauw, op het scherpst van de snede. Vandaar dat zo'n citaat in onze tijd al snel vervreemding oproept.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

Jongere schreef:Het is toch werkelijk een kunst om zelfs in een positief bericht van Stof weer genoeg aanknopingspunten te vinden voor negativiteit. :banghead
Inderdaad. Het is bizar.

Maar het is raar om te zeggen dat ik dit bizar vind, want het is logisch om dit bizar te vinden. Blijkbaar wordt het niet altijd bizar gevonden, anders viel het me niet zo op :bobo

Wat een gekkigheid.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Jantje schreef:Bovendien kan ik ook helemaal geen leugen ontdekken. Het Woord des Heeren wordt heel duidelijk nagesproken en de gevaren der remonstranten helder en klaar aangewezen.

En dat luistert heel nauw, op het scherpst van de snede. Vandaar dat zo'n citaat in onze tijd al snel vervreemding oproept.
Precies ook waarover ds. Hoogerland onlangs in de Saambinder schreef. In vraag en antwoordvorm is het wat levendiger.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Zita schreef:
samanthi schreef:
Adagio schreef:Ds. Saldenus (1627 - 1694) in zijn 'Kort en klaar bericht van de roeping':
Dit is een leugen!
Zou je zulke stellige uitspraken aub alleen willen doen als je ze duidelijk motiveert? Het is nu volstrekt onduidelijk wát je een leugen vindt en waarom je dat vindt.
Sorry ik was vergeten het te markeren oa dit
'
t Is bedrieglijk, dat God alle mensen zonder onderscheid tot de zaligheid nodigt. Waar staat dat? Hij sluit in Zijn nodiging wel niemand positief uit, maar Hij heeft geen bedoeling om een ieder tot Hem te nodigen.
Hij veinst in Zijn nodiging in het allerminste niet, maar hetgeen Hij in Zijn nodiging beoogt en voorheeft, dat meent Hij
God heeft geen verborgen agenda, dit gaat tegen de DL in, het is niet remonstrants (@jantje) als je zegt dat God meent wat Hij zegt... God is geen mens dat Hij liegen zou... het is ook niet remonstrants als je zegt dat je ongeloof en onbekeerlijkheid je in de weg staan, als je God niet gelooft kan hij weleens weg gaan, het is genade als je de Heere vindt, dat staat ook in de DL, maar eigen schuld als je in je ongeloof blijft.
De Heere kan weggaan als je Hem niet gelooft,
Matteüs 13

58 En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan, vanwege hun ongeloof.

Tot slot, de dominee gunt het je zo... maar ja jammer dat God het je niet wil geven, dat zou toch te gek voor woorden zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Bovendien kan ik ook helemaal geen leugen ontdekken. Het Woord des Heeren wordt heel duidelijk nagesproken en de gevaren der remonstranten helder en klaar aangewezen.

En dat luistert heel nauw, op het scherpst van de snede. Vandaar dat zo'n citaat in onze tijd al snel vervreemding oproept.
Saldenus schreef:'t Is bedrieglijk, dat God alle mensen zonder onderscheid tot de zaligheid nodigt. Waar staat dat? Hij sluit in Zijn nodiging wel niemand positief uit, maar Hij heeft geen bedoeling om een ieder tot Hem te nodigen.

Jantje, wat vind je van deze zin?
Kun je mij die uitleggen?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Bovendien kan ik ook helemaal geen leugen ontdekken. Het Woord des Heeren wordt heel duidelijk nagesproken en de gevaren der remonstranten helder en klaar aangewezen.

En dat luistert heel nauw, op het scherpst van de snede. Vandaar dat zo'n citaat in onze tijd al snel vervreemding oproept.
Saldenus schreef:'t Is bedrieglijk, dat God alle mensen zonder onderscheid tot de zaligheid nodigt. Waar staat dat? Hij sluit in Zijn nodiging wel niemand positief uit, maar Hij heeft geen bedoeling om een ieder tot Hem te nodigen.

Jantje, wat vind je van deze zin?
Kun je mij die uitleggen?
Saldenus stelt de vraag: Waar staat dat iedereen zonder onderscheid tot de zaligheid genodigd wordt? Wat zou je antwoord zijn, Bezorgd?

Verder wel een beetje oppassen, het gaat ook wel om de woordbetekenis. Ook de leer van de dubbele predestinatie komt hier om de hoek kijken. Ik kan zo snel niets onrechtzinnigs ontdekken. Het hele document is op theologienet te raadplegen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Bovendien kan ik ook helemaal geen leugen ontdekken. Het Woord des Heeren wordt heel duidelijk nagesproken en de gevaren der remonstranten helder en klaar aangewezen.

En dat luistert heel nauw, op het scherpst van de snede. Vandaar dat zo'n citaat in onze tijd al snel vervreemding oproept.
Saldenus schreef:'t Is bedrieglijk, dat God alle mensen zonder onderscheid tot de zaligheid nodigt. Waar staat dat? Hij sluit in Zijn nodiging wel niemand positief uit, maar Hij heeft geen bedoeling om een ieder tot Hem te nodigen.

Jantje, wat vind je van deze zin?
Kun je mij die uitleggen?
Saldenus stelt de vraag: Waar staat dat iedereen zonder onderscheid tot de zaligheid genodigd wordt? Wat zou je antwoord zijn, Bezorgd?

Verder wel een beetje oppassen, het gaat ook wel om de woordbetekenis. Ook de leer van de dubbele predestinatie komt hier om de hoek kijken. Ik kan zo snel niets onrechtzinnigs ontdekken. Het hele document is op theologienet te raadplegen.

Zie jij in deze uitnodiging een uitsluiting? En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet

En ergens zegt Saldenes dat ook wel "Hij sluit niemand positief uit" maar toch zijn dit bewoordingen waar je ook een hele andere kant mee op kan. De Heere nodigt, heeft ons behoud op het oog, en als wij de aangeboden genade niet door genade aannemen, weigeren wij bewust. (Lijn DL) Daarom kan de Heere ook zeggen als wij voor Zijn troon staan: "Gij hebt niet gewild"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Lees de kanttekeningen 44 en 45 maar. Daar worden wel degelijk mensen specifiek aangeduid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Jantje schreef:Lees de kanttekeningen 44 en 45 maar. Daar worden wel degelijk mensen specifiek aangeduid.
Die zegt iets over de mens niets over God
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Joh 12:37
En indien iemand Mijn woorden gehoord, en niet geloofd zal hebben, Ik oordeel hem niet; want Ik ben niet gekomen, opdat Ik de wereld oordele, maar opdat Ik de wereld zalig make.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Lees de kanttekeningen 44 en 45 maar. Daar worden wel degelijk mensen specifiek aangeduid.
Natuurlijk is de wil door God gewerkt. Niemand zal tot Hem gaan, tenzij.. Dat zal niemand hier ontkennen.
Maar met deze nodiging wordt toch niemand uitgesloten?
Er wordt hier niet gesproken over een bepaalde wil. Maar een ieder die wil , mag komen. Toch? Of ontken je dat?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Filippenzen 2: 13: Want het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Dus diegenen die daadwerkelijk willen, zijn de door God gewillig gemaakten. Niemand wil vanuit zichzelf tot God komen, want van nature ligt iedereen dood in de zonden en de misdaden.

Het is verder misschien goed als we @Valcke hier aan het woord laten. Want dit op elkaar gebuitel van zoveel zinnen uit zoveel hoofden, zorgt alleen maar voor een vruchteloze discussie.

Overigens vind ik het wel uitermate zorgelijk dat dit citaat zoveel weerstand oproept.
Laatst gewijzigd door Jantje op 26 nov 2019, 08:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Adagio schreef:Ds. Saldenus (1627 - 1694) in zijn 'Kort en klaar bericht van de roeping':
  • 23. Hoe velerlei is de roeping Gods? Gewoonlijk wordt die tweeërlei gesteld, óf uitwendig, óf inwendig. Maar eigenlijk is zij maar enerlei, hoewel zij, omdat er ook van een roeping van de verworpenen in Gods Woord wordt gesproken, in tweeërlei opzicht beschouwd kan worden: óf dat zij alleen uitwendig geschiedt, óf dat zij én uitwendig én inwendig tegelijk geschiedt.
  • 24. Waar wordt van de alleen uitwendige roeping gesproken? In Matth. 20:16 'velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.'
  • 25. Waar van de uitwendige en inwendige tegelijk? In Rom. 8:30 'En die Hij tevoren verordineerd heeft, deze heeft Hij ook geroepen.' Hand. 10:44 en 16:14.
  • 26. Is er wel een roeping, die alleen uitwendig is? Ja, want zo zijn Judas, Simon de tovenaar en anderen geroepen. En zo worden er nog dagelijks vele duizenden geroepen.
  • 27. Maar is er wel een roeping, die alleen inwendig is? Nee, hoewel men niet ontkennen kan, dat God wel iemand op die manier zou kunnen roepen. Maar het blijkt niet, dat Hij zulks gelieft te doen.
  • 28. Is de uitwendige roeping genoegzaam zonder de inwendige? Geenszins.
  • 29. Bewijs dat eens? 1 Cor. 3: 6 en 7 'Ik heb geplant, Apollos heeft nat gemaakt; maar God heeft de wasdom gegeven. Zo is dan noch hij die plant iets, noch hij die natmaakt, maar God, Die de wasdom geeft.'
  • 95 Welke verschillen zijn er nu over dit stuk van de roeping waar te nemen? Het eerste is met de hele en halve Pelagianen.
  • 96. Wat leren die? Dat er een algemene roeping is. Dat is, dat God alle mensen hoofd voor hoofd tot de zaligheid roept en nodigt; immers alle mensen zulk een algemene genade geeft, dat zij, de prediking van het Woord daar maar zijnde, tot God kunnen komen.
  • 97. Is dat dan niet waar? Geenszins.
  • 98. Hoe zou u het tegendeel bewijzen? Uit Matth. 7: 21 'Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het koninkrijk der hemelen, maar die daar doet de wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is' ; 2 Thes. 3: 2 'Want het geloof is niet aller' ; Joh. 12: 39 'Daarom konden zij niet geloven' ; Matth. 13: 11 'Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.' ; 2 Cor. 2: 16.
  • 99. Leert de ervaring ook niet, dat duizenden mensen de openbaring van Gods Woord niet krijgen, hetwelk nochtans het enige middel van de goddelijke roeping is? Ja.
  • 100. Welke schriftuurplaatsen trekken de partijen voornamelijk tot hun voordeel? 1 Tim. 2: 4 'Welke wil dat alle mensen zalig worden.' Tit. 2: 11 'Want de zaligmakende genade Gods is verschenen alle mensen.'
  • 101. Wat zou u daarop antwoorden?
    1. Dat door de wil van God niet Zijn besluit maar Zijn gebod moet worden verstaan, waardoor Hij begeert, dat een ieder de middelen tot zijn zaligheid gebruiken zal; maar juist niet verklaart, dat een ieder die tot zijn zaligheid gebruiken kan.
    2. Dat die alle, waarvan gesproken wordt, niet zijn alle mensen hoofd voor hoofd, maar allerlei slag van mensen, groten, kleinen, dienstbaren, vrijen, enz., zoals uit de omstandigheden van die plaats klaar afgeleid kan worden.
  • 102. Maar (zo zeggen zij) God laat immers zonder onderscheid alle mensen tot de zaligheid nodigen? Nu, Hij meent die nodiging of Hij meent ze niet. Meent Hij ze, dan roept Hij immers alle mensen; meent Hij ze niet, zo veinst Hij dan en nodigt degenen, die Hij zelf niet begeert, dat tot Hem komen zullen?
    1. 't Is bedrieglijk, dat God alle mensen zonder onderscheid tot de zaligheid nodigt. Waar staat dat? Hij sluit in Zijn nodiging wel niemand positief uit, maar Hij heeft geen bedoeling om een ieder tot Hem te nodigen.
    2. Hij veinst in Zijn nodiging in het allerminste niet, maar hetgeen Hij in Zijn nodiging beoogt en voorheeft, dat meent Hij altijd. Maar Hij heeft juist daarin altijd één en het zelfde einde niet voor. Die Hij nodigt met de bedoeling, dat zij tot Hem mogen komen, die komen ook zeker altijd. Die Hij nodigt om hen door het nodigen te beproeven, die beproeft Hij ook zeker altijd. Die Hij nodigt om hen te overtuigen, die overtuigt Hij ook altijd door die nodiging. Veinsde God wel met Abraham, Gen. 22, toen Hij hem zijn zoon gebood te doden, hetwelk Hij nochtans in Zijn raad besloten had, dat niet geschieden zou?
Mooi stuk van Saldenus. Wellicht moest hij in zijn tijd reageren op mensen die hier wat vragen of opmerkingen over hadden. Bedankt voor het plaatsen @Adagio.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:Filippenzen 2: 13: Want het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Kortom: niemand wil vanuit zichzelf tot God komen, want van nature ligt iedereen dood in de zonden en de misdaden.

Het is verder misschien goed als we @Valcke hier aan het woord laten. Want dit op elkaar gebuitel van zoveel zinnen uit zoveel hoofden, zorgt alleen maar voor een vruchteloze discussie.

Overigens vind ik het wel uitermate zorgelijk dat dit citaat zoveel weerstand oproept.
Verbaas je je daar werkelijk over?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie