Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:Het wordt niet begrepen of.... men wil het niet begrijpen, en wil niemand beschuldigen, maar... toch kan er meer geweten worden. Men perst mij hier om meer te zeggen, merkt u het? Wilt u het winnen? Dan zal ik zwijgen.
Daar gaat het niet om. Je blijft continu hetzelfde herhalen en het lijkt alsof niets je dat daarin kan bereiken wat anderen zeggen of delen. Of je ontwijkt postings....
Ik heb het al eerder gepost vandaag en Hendrikus nu ook, je doet de Heere er zo mee te kort als je zo spreekt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

C.H. Spurgeon schreef:Mijn broeder, ik smeek u: ‘Kom, stop en overweeg.’ Weet u wat u verwerpt? U verwerpt Christus, Hij die uw enige Zaligmaker is: “Want niemand kan een ander fundament leggen, want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.” Broeder, ik kan dat waar u mee bezig bent niet verdragen, want u vergeet één ding. De dag komt dat uw krachten af zullen nemen. Uw hart zal stoppen met kloppen en u en de dood, dat vreselijke monster, zullen elkaar ontmoeten.

Waar zult u blijven in de doods-jordaan zonder een Verlosser? Een sterfbed is ijzig koud zonder de Heere Jezus Christus. Sterven op zich is al erg genoeg. Zelfs voor degene met het grootste geloof en de beste hoop is de dood niet iets om gemakkelijk over te denken. Het is vreselijk om de overgang te maken van het zienlijke naar het onzienlijke, van het sterflijke naar het onsterflijke, van de tijd naar de eeuwigheid. U zult ondervinden hoe zwaar het u valt door de ijzeren poort van de dood te gaan, zonder gedragen te worden op engelenvleugelen die u naar de hemelpoort brengen. Dit alles zal hard zijn zonder Christus.

U blijft maar in mijn gedachten. Ik zie u vanmorgen geestelijk zelfmoord plegen en ik beeld me in aan de kant van uw bed te staan en uw gekerm te horen. Ik weet dat u sterft zonder enige hoop en die gedachte kan ik niet verdragen. Ik zie mezelf naast uw kist staan en staar in uw ijskoude gezicht en ik hoor mezelf zeggen: ‘Deze man verwierp Christus en verachtte de verlossing.’ Ik bedenk de bittere tranen die over mijn wangen zullen rollen als ik bedenk dat ik niet eerlijk met u gehandeld heb en hoe de ogen, zo vast gesloten door de dood, mij lijken te berispen en zeggen: ‘Dominee, ik kwam in ‘The Music Hall’, maar u hebt me niet eerlijk behandeld; u hebt me vermaakt, u hebt tegen me gepreekt, maar u hebt me niet gesmeekt. U verstond niet wat Paulus bedoelde, toen hij zei: “Alsof God door ons bade; wij bidden u van Christus wege: Laat u met God verzoenen”.’
Ik heb nog een reden waarom ik u wil smeken deze boodschap tot u te laten doordringen. Ik zie mijzelf voor de rechterstoel van God staan. Zo waarachtig als de Heere leeft zal de oordeelsdag komen. Gelooft u dat? U bent toch geen ongelovige? Uw geweten staat het niet toe dat u de Schrift in twijfel trekt. U kunt het zich wel inbeelden dat u dit doet, maar in werkelijkheid is het niet zo. U voelt wel dat er een dag zal komen dat God de wereld zal richten in gerechtigheid. Ik zie u staan, midden in die menigte en Gods oog is op u gericht. Het lijkt wel alsof Hij nergens anders naar kijkt, dan alleen naar u. En Hij gebiedt u voor Hem te verschijnen. Hij toont u al uw zonden en Hij zegt: ‘Gaat weg van Mij, gij vervloekte, in het eeuwige vuur van de hel!’
Mijn hoorder, ik kan de gedachte van u op die plek niet verdragen. De rillingen lopen over mijn rug als ik bedenk dat één van mijn hoorders verdoemd zal worden. Wilt u eens indenken hoe het zal zijn om daar te staan? Het woord klinkt: “Gaat weg van Mij, gij vervloekte.” Ziet u hoe de kuil zich opent om u te verslinden? Hoort u het geroep van hen die u voorgingen in die eeuwige poel van pijn? In plaats van het beeld u voor ogen te schilderen, wend ik me tot u met de woorden van de geïnspireerde profeet: “Wie van ons kan wonen bij een verterend Vuur? Wie van ons kan leven bij een eeuwige gloed?”

O, mijn broeder, ik kan het niet toelaten dat u de godsdienst zomaar aan de kant schuift. Nee, ik denk aan wat er na de dood komt. Het zou van een totaal gebrek aan menselijkheid getuigen als ik iemand zag die op het punt stond zichzelf te vergiftigen en ik zou de beker niet uit zijn hand slaan; of een ander die klaarstond om van de ‘London Bridge’ af te springen en ik zou niet alles in het werk stellen om hem tegen te houden. En ik zou nog slechter dan de duivel zelf zijn, als ik u nu niet met alle liefde, vriendelijkheid en ernst zou smeken om ‘naar het eeuwige leven te grijpen’ en ‘om niet te werken om de spijs die vergaat, maar om de spijs die blijft tot in het eeuwige leven.’

Een hypercalvinist zou mij kunnen zeggen, dat ik nu niet goed bezig ben, maar ik kan er ook niets aan doen, het is mijn plicht. Eens moet ik voor mijn Rechter verschijnen. Bovendien zou ik mijn ambt oneer aandoen als ik u niet met tranen zou smeken of u niet verlost wilt worden. Dat u op Jezus Christus zou zien om Zijn heerlijke genade te ontvangen. Amen!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: Ik kreeg vroeger ruzie omdat ik een ‘griffo’ was. Mijn kinderen mogen er veel meer voor uitkomen. Ik zie daarin, zoals Samanthi ook zegt, geen negatief verschil.
Voor deze keer dan, om beter te verstaan, misschien? Ik ben opgegroeid in een dorp waar geen reformatorische school en ook geen reformatorische kerk waren. Ik kan me heel goed herinneren, ik zat in de 5e klas, (we zeggen nu groep 7) en de meester probeerde ....

Met andere woorden, die onderwijzer was best polariserend bezig. En vroeger was het echt niet altijd beter dan nu.
Dat was bij ons destijds inderdaad zo. Verzuiling was nog stevig aanwezig. Refos vs de openbaren etc. Dat zie ik nu een stuk minder.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 30 nov 2019, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
C.H. Spurgeon schreef:Mijn broeder, ik smeek u: ‘Kom, stop en overweeg.’ Weet u wat u verwerpt? U verwerpt Christus, Hij die uw enige Zaligmaker is: “Want niemand kan een ander fundament leggen, want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.” Broeder, ik kan dat waar u mee bezig bent niet verdragen, want u vergeet één ding. De dag komt dat uw krachten af zullen nemen. Uw hart zal stoppen met kloppen en u en de dood, dat vreselijke monster, zullen elkaar ontmoeten.

Waar zult u blijven in de doods-jordaan zonder een Verlosser? Een sterfbed is ijzig koud zonder de Heere Jezus Christus. Sterven op zich is al erg genoeg. Zelfs voor degene met het grootste geloof en de beste hoop is de dood niet iets om gemakkelijk over te denken. Het is vreselijk om de overgang te maken van het zienlijke naar het onzienlijke, van het sterflijke naar het onsterflijke, van de tijd naar de eeuwigheid. U zult ondervinden hoe zwaar het u valt door de ijzeren poort van de dood te gaan, zonder gedragen te worden op engelenvleugelen die u naar de hemelpoort brengen. Dit alles zal hard zijn zonder Christus.

U blijft maar in mijn gedachten. Ik zie u vanmorgen geestelijk zelfmoord plegen en ik beeld me in aan de kant van uw bed te staan en uw gekerm te horen. Ik weet dat u sterft zonder enige hoop en die gedachte kan ik niet verdragen. Ik zie mezelf naast uw kist staan en staar in uw ijskoude gezicht en ik hoor mezelf zeggen: ‘Deze man verwierp Christus en verachtte de verlossing.’ Ik bedenk de bittere tranen die over mijn wangen zullen rollen als ik bedenk dat ik niet eerlijk met u gehandeld heb en hoe de ogen, zo vast gesloten door de dood, mij lijken te berispen en zeggen: ‘Dominee, ik kwam in ‘The Music Hall’, maar u hebt me niet eerlijk behandeld; u hebt me vermaakt, u hebt tegen me gepreekt, maar u hebt me niet gesmeekt. U verstond niet wat Paulus bedoelde, toen hij zei: “Alsof God door ons bade; wij bidden u van Christus wege: Laat u met God verzoenen”.’
Ik heb nog een reden waarom ik u wil smeken deze boodschap tot u te laten doordringen. Ik zie mijzelf voor de rechterstoel van God staan. Zo waarachtig als de Heere leeft zal de oordeelsdag komen. Gelooft u dat? U bent toch geen ongelovige? Uw geweten staat het niet toe dat u de Schrift in twijfel trekt. U kunt het zich wel inbeelden dat u dit doet, maar in werkelijkheid is het niet zo. U voelt wel dat er een dag zal komen dat God de wereld zal richten in gerechtigheid. Ik zie u staan, midden in die menigte en Gods oog is op u gericht. Het lijkt wel alsof Hij nergens anders naar kijkt, dan alleen naar u. En Hij gebiedt u voor Hem te verschijnen. Hij toont u al uw zonden en Hij zegt: ‘Gaat weg van Mij, gij vervloekte, in het eeuwige vuur van de hel!’
Mijn hoorder, ik kan de gedachte van u op die plek niet verdragen. De rillingen lopen over mijn rug als ik bedenk dat één van mijn hoorders verdoemd zal worden. Wilt u eens indenken hoe het zal zijn om daar te staan? Het woord klinkt: “Gaat weg van Mij, gij vervloekte.” Ziet u hoe de kuil zich opent om u te verslinden? Hoort u het geroep van hen die u voorgingen in die eeuwige poel van pijn? In plaats van het beeld u voor ogen te schilderen, wend ik me tot u met de woorden van de geïnspireerde profeet: “Wie van ons kan wonen bij een verterend Vuur? Wie van ons kan leven bij een eeuwige gloed?”

O, mijn broeder, ik kan het niet toelaten dat u de godsdienst zomaar aan de kant schuift. Nee, ik denk aan wat er na de dood komt. Het zou van een totaal gebrek aan menselijkheid getuigen als ik iemand zag die op het punt stond zichzelf te vergiftigen en ik zou de beker niet uit zijn hand slaan; of een ander die klaarstond om van de ‘London Bridge’ af te springen en ik zou niet alles in het werk stellen om hem tegen te houden. En ik zou nog slechter dan de duivel zelf zijn, als ik u nu niet met alle liefde, vriendelijkheid en ernst zou smeken om ‘naar het eeuwige leven te grijpen’ en ‘om niet te werken om de spijs die vergaat, maar om de spijs die blijft tot in het eeuwige leven.’

Een hypercalvinist zou mij kunnen zeggen, dat ik nu niet goed bezig ben, maar ik kan er ook niets aan doen, het is mijn plicht. Eens moet ik voor mijn Rechter verschijnen. Bovendien zou ik mijn ambt oneer aandoen als ik u niet met tranen zou smeken of u niet verlost wilt worden. Dat u op Jezus Christus zou zien om Zijn heerlijke genade te ontvangen. Amen!
Dank voor het delen Philpot. Morgen voorbereiding voor het Heilig Avondmaal, bijzonder goed deze tekst te mogen lezen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Sommige waardige godgeleerden stellen het geloof tot de voorwaarde van het verbond; maar hun rechtzinnige verklaring daarvan toont ons, dat zij het niet durven stellen tot een eigenlijke conditie. Indien iemand, die rechtzinnigheid voorwendt, zulks doet, zo ontdekt hij zeer duidelijk zijn blindheid, en openbaart zijn misvatting van het verbond der genade. Dat verbond is een vrije belofte in CHRISTUS JEZUS, aangezien het geloof zelf, en al de zegeningen, die het vergezellen en volgen, volstrekt beloofd zijn. Eigenlijke voorwaarden aan onze kant te stellen, zou in waarheid de natuur van het Evangelie kleineren en verbreken. Waar is de vrijheid van de genade, indien zij conditioneel is? Het Evangelie zou daardoor veranderd worden in een wet, en het vrije genadeverbond in een conditioneel verbond der werken. Ja, men zou daardoor de vrede verbreken van een arm en verootmoedigd zondaar. Want, wanneer hij begint te deken, dat zulk of zulk een conditie van hem geëist wordt, eer hij enig recht heeft op de belofte, dan deinst hij terug, en durft niet geloven, omdat hij meent, dat hij deze en gene voorwaarde of vereiste mist. Dus verhardt deze wettische droom zijn hart tegen het Evangelie, en het kweekt zijn ongeloof hoe langer hoe meer aan, tot oneer van God, en tot verderf van hemzelf. Maar integendeel, wanneer hij zien kon, dat de belofte vrij en volstrekt was, “zonder geld en zonder prijs,” Jes. 55:1, en dat in dit verbond geen andere voorwaarde is, dan CHRISTUS' gehoorzaamheid tot de dood, welke tot voldoening van God is opgebracht, dan wordt er voor hem een deur geopend, om op deze grond te pleiten om alles wat hij nodig heeft. Dan zegt hij: “Heere! geef mij het geloof om CHRISTUS wil; geef mij de bekering, geef mij genade, om CHRISTUS wil, welke de voorwaarde van al de genade van het nieuw verbond volbracht heeft, en door wie al de beloften zich vrijelijk uitlaten.” Indien iemand het aanbod van het Evangelie met zoveel termen en conditiën bezwaren wil, dan doet hij als iemand die een beker wijn zijn vriend wil aanbieden, maar die eerst op het vuur zo brandend heet maakt, dat hij die niet durft proeven, om niet gebrand te worden. Het is een bijzondere eigenschap van de belofte, dat ze vrij, volstrekt en voor ons zonder enige voorwaarde zij. Was dat niet zo, dan zou niemand kunnen geloven.

Uit de zwangere belofte en de vrucht, R. Erskine
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Twee bijzondere citaten, van Spurgeon en Erskine. Daar zou veel over te zeggen zijn.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Erasmiaan schreef:Twee bijzondere citaten, van Spurgeon en Erskine. Daar zou veel over te zeggen zijn.
Inderdaad. Dank voor het delen. Vanaf de kansel worden dit soort citaten helaas niet gehoord.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Jeremiah schreef:
Erasmiaan schreef:Twee bijzondere citaten, van Spurgeon en Erskine. Daar zou veel over te zeggen zijn.
Inderdaad. Dank voor het delen. Vanaf de kansel worden dit soort citaten helaas niet gehoord.
Niet de letterlijke citaten, maar juist wel de inhoud ervan.

Bij het citaat van Spurgeon denk ik terug aan oudejaarsdiensten of biddagdiensten die ook zo ernstig konden zijn. Het citaat van Erskine is volledig in overeenstemming met de verbondsbeschouwing in de Gereformeerde Gemeenten. Het geloof is geen voorwaarde, maar gave van het genadeverbond.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:
Jeremiah schreef:
Erasmiaan schreef:Twee bijzondere citaten, van Spurgeon en Erskine. Daar zou veel over te zeggen zijn.
Inderdaad. Dank voor het delen. Vanaf de kansel worden dit soort citaten helaas niet gehoord.
Niet de letterlijke citaten, maar juist wel de inhoud ervan.

Bij het citaat van Spurgeon denk ik terug aan oudejaarsdiensten of biddagdiensten die ook zo ernstig konden zijn. Het citaat van Erskine is volledig in overeenstemming met de verbondsbeschouwing in de Gereformeerde Gemeenten. Het geloof is geen voorwaarde, maar gave van het genadeverbond.
Ik heb dit citaat natuurlijk wat bewust geplaatst. Althans, de laatste dagen las ik wat in het boek van Erskine. Ik heb een hele oude versie, ik zie dat een nieuwere versie op theologienet staat.

Of het volledig in overeenstemming is waag ik te betwijfelen. Erskine benadrukt dat ook de zogenaamde voorwaarden (bekering en geloof) in de belofte begrepen zijn en daarom geen voorwaarden kunnen zijn. Vandaar dat het onderscheid dat in de GG gemaakt is oneigenlijk is, als we Erskine volgen. En daar heeft de GGiN een punt.
Want, wanneer hij begint te denken, dat zulk of zulk een conditie van hem geëist wordt, eer hij enig recht heeft op de belofte, dan deinst hij terug, en durft niet geloven, omdat hij meent, dat hij deze en gene voorwaarde of vereiste mist. Dus verhardt deze wettische droom zijn hart tegen het Evangelie, en het kweekt zijn ongeloof hoe langer hoe meer aan, tot oneer van God, en tot verderf van hemzelf.
Ik heb ergens anders genoemd dat het evangelie vrij gepredikt wordt, met bevel van bekering en geloof. Erskine heeft het ook over het 'verbreken van de vrede van een arm en verootmoedigd zondaar.'
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Althans, de laatste dagen las ik wat in het boek van Erskine. Ik heb een hele oude versie, ik zie dat een nieuwere versie op theologienet staat.
Vrijblijvende tip: https://www.hertog.nl/artikel/978949158 ... gere%20bel&
Een nieuwe hedendaagse vertaling, dat leest erg goed.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Calvijn, in de Institutie hoofdstuk 16:2, hier in de vertaling van Sizoo:
Van geen enkel schepsel is de kracht wonderlijker of luisterrijker dan van de zon. Want behalve dat zij de gehele wereld verlicht met haar glans, is het niet iets groots, dat zij alle levende wezens met haar warmte koestert en doet gedijen? Dat ze de aarde door haar stralen vruchtbaarheid schenkt? Dat ze, nadat de zaadjes in de schoot van de aarde tot ontkiemen gebracht zijn, daaruit het uitspruitende groen doet opkomen, hetwelk ze, wanneer het met nieuw voedsel gesteund is, vermeerdert en versterkt, totdat het opschiet tot halmen? Dat ze het door voortdurende warmte voedt, totdat het opgroeit tot bloem en van bloem tot vrucht ? Dat ze het ook dan, door het te stoven tot rijpheid brengt? Dat evenzo de bomen en de wijnstokken, door haar verwarmd, knoppen schieten en bladeren krijgen, dan in bloesem komen en uit de bloesem vrucht voortbrengen? Maar om de algehele lof voor dit alles zichzelf toe te eigenen, heeft de Heere gewild, dat het licht bestond en dat de aarde met alle soorten van kruid en vruchten gevuld was, voordat Hij de zon schiep (Gen. 1:3, 11). Dus zal een vroom man de zon niet maken tot de hoofdzaak of een noodzakelijke oorzaak van al wat voor de schepping van de zon bestond, maar omdat Hij het zo wil, daar Hij, zonder gebruik te maken van de zon, door zichzelf even gemakkelijk te werk zou kunnen gaan.
-
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCM »

Wat betreft de voorwaardelijkheid zie ik het zo, (wellicht een zwakke vergelijking):
Om vanaf Nederland in Amerika te komen staat nergens in Amerikaans beleid dat dit alleen maar met het vliegtuig (of boot, daar gaat het even niet om) moet. Echter ligt de feitelijke situatie zo dat dit niet anders kan dan met het vliegtuig. Is dan met het vliegtuig reizen een voorwaarde om in Amerika te komen? Of niet?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Ad Anker schreef:
Erasmiaan schreef:
Jeremiah schreef:
Erasmiaan schreef:Twee bijzondere citaten, van Spurgeon en Erskine. Daar zou veel over te zeggen zijn.
Inderdaad. Dank voor het delen. Vanaf de kansel worden dit soort citaten helaas niet gehoord.
Niet de letterlijke citaten, maar juist wel de inhoud ervan.

Bij het citaat van Spurgeon denk ik terug aan oudejaarsdiensten of biddagdiensten die ook zo ernstig konden zijn. Het citaat van Erskine is volledig in overeenstemming met de verbondsbeschouwing in de Gereformeerde Gemeenten. Het geloof is geen voorwaarde, maar gave van het genadeverbond.
Ik heb dit citaat natuurlijk wat bewust geplaatst. Althans, de laatste dagen las ik wat in het boek van Erskine. Ik heb een hele oude versie, ik zie dat een nieuwere versie op theologienet staat.

Of het volledig in overeenstemming is waag ik te betwijfelen. Erskine benadrukt dat ook de zogenaamde voorwaarden (bekering en geloof) in de belofte begrepen zijn en daarom geen voorwaarden kunnen zijn. Vandaar dat het onderscheid dat in de GG gemaakt is oneigenlijk is, als we Erskine volgen. En daar heeft de GGiN een punt.
Want, wanneer hij begint te denken, dat zulk of zulk een conditie van hem geëist wordt, eer hij enig recht heeft op de belofte, dan deinst hij terug, en durft niet geloven, omdat hij meent, dat hij deze en gene voorwaarde of vereiste mist. Dus verhardt deze wettische droom zijn hart tegen het Evangelie, en het kweekt zijn ongeloof hoe langer hoe meer aan, tot oneer van God, en tot verderf van hemzelf.
Ik heb ergens anders genoemd dat het evangelie vrij gepredikt wordt, met bevel van bekering en geloof. Erskine heeft het ook over het 'verbreken van de vrede van een arm en verootmoedigd zondaar.'
Ik vind het een beetje een spraakverwarring worden. In de GG wordt altijd benadrukt, in navolging van o.a. Comrie, dat ook het geloof een gave van God is en dus geen voorwaarde, maar een belofte van het genadeverbond. Alhoewel daar ook anders over wordt gesproken. Maar dan niet als voorwaarde die de zondaar moet voldoen, maar in de zin van Efeze 2.

Het cruciale verschil tussen evangelie- en verbondsbeloften zit hem dus niet in het al dan niet vereisen van voorwaarden. Het cruciale verschil in beide soorten van beloften zit hem in het adres. Want beide soorten beloften moet gelovig worden aanvaard, maar dat is ook juist de inhoud van de beloften.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

In de voorrede voor het Nieuwe Testament in de Statenvertaling wordt beschreven wat een verbond is: "Daardoor wordt eigenlijk verstaan het verbond zelf, dat God met de mensen heeft gemaakt, om hun onder zekere voorwaarden het eeuwige leven te geven." Onder het oude verbond was dat de volkomen gehoorzaamheid en onderhouding van de wet. Van het verbond der genade wordt gezegd: "een ander verbond, hetwelk het nieuwe genaamd wordt, en daarin bestaat, dat God Zijn Zoon tot een Middelaar verordineerd heeft, en het eeuwige leven belooft onder voorwaarde dat wij in Hem geloven; en wordt genaamd het verbond der genade."
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GGotK »

Posthoorn schreef:In de voorrede voor het Nieuwe Testament in de Statenvertaling wordt beschreven wat een verbond is: "Daardoor wordt eigenlijk verstaan het verbond zelf, dat God met de mensen heeft gemaakt, om hun onder zekere voorwaarden het eeuwige leven te geven." Onder het oude verbond was dat de volkomen gehoorzaamheid en onderhouding van de wet. Van het verbond der genade wordt gezegd: "een ander verbond, hetwelk het nieuwe genaamd wordt, en daarin bestaat, dat God Zijn Zoon tot een Middelaar verordineerd heeft, en het eeuwige leven belooft onder voorwaarde dat wij in Hem geloven; en wordt genaamd het verbond der genade."
Zeker, maar dit is geen voorafgaande voorwaarde, maar een opvolgende voorwaarde.
Plaats reactie