Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat vond ik ook. Vooral de ski-vakantie in de jaren 30.
Dat was aan het strand. Geen skivakantie...
Ergerde u de zedige kleding?
Ik zou het bijna willen vragen, maar ik zie er toch maar van af...
Ik zie helemaal geen skivakantie, ik vond het eigenlijk een hele knusse familiefilm, stoeien, zandkasteel maken, op die bruiloft struikelt er iemand, het ziet er gezellig uit.
Je leest dan niet het artikel waar ik het over had.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat vond ik ook. Vooral de ski-vakantie in de jaren 30.
Dat was aan het strand. Geen skivakantie...
Ergerde u de zedige kleding?
Ik zou het bijna willen vragen, maar ik zie er toch maar van af...
Ik zie helemaal geen skivakantie, ik vond het eigenlijk een hele knusse familiefilm, stoeien, zandkasteel maken, op die bruiloft struikelt er iemand, het ziet er gezellig uit.
Je leest dan niet het artikel waar ik het over had.
Waar gaat dat dan over. En dan zelf spreken over een soort geheimtaal die niemand verstaat. :bobo
(Ik weet dat ik nu niet woordelijk citeer, maar zo ongeveer staat het me bij)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Over het artikel over de opgedoken filmbeelden in het RD. Hierboven staan twee links, en één van deze artikelen is het.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Over het artikel over de opgedoken filmbeelden in het RD. Hierboven staan twee links, en één van deze artikelen is het.
Geachte heer DDD,
Dank, ik zal zoeken. Al kost me dat wel tijd die ik er eigenlijk niet voor over heb,
daarom besluit ik heden toch maar het toegezegde zoeken maar niet aan te vangen.
Hartelijk dank voor uw heldere en uitgebreide uitleg.
Een vriendelijke groet,
uw toegenegen DIA
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Zo heel belangrijk is het dus niet;-)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Zo heel belangrijk is het dus niet;-)
Zouden we niet een stukje in de goede richting gaan als we onze onbelangrijke berichtjes maar weglieten? Het maar een suggestie hoor, maar wellicht zou het forum wat overzichtelijker en informeler worden. Wat denkt u? ::tilt
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Nou dat denk ik dus niet. Vooral niet als iemand de moeite neemt een complete brief aan mij te schrijven, ook al staat er dan niets in.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nou dat denk ik dus niet. Vooral niet als iemand de moeite neemt een complete brief aan mij te schrijven, ook al staat er dan niets in.
Dat er niet alles instaat wist ook een bekend prediker al, we zullen zeker onze verborgen zonden niet gaarne voor een groot publiek ten tonele voeren. Dat is waar.
Een hartelijke groet mijnerzijds, en hiermede acht ik deze briefwisseling beëindigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

DDD schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat vond ik ook. Vooral de ski-vakantie in de jaren 30.
Dat was aan het strand. Geen skivakantie...
Ergerde u de zedige kleding?
Ik zou het bijna willen vragen, maar ik zie er toch maar van af...
Ik zie helemaal geen skivakantie, ik vond het eigenlijk een hele knusse familiefilm, stoeien, zandkasteel maken, op die bruiloft struikelt er iemand, het ziet er gezellig uit.
Je leest dan niet het artikel waar ik het over had.
Het ging toch over het filmpje?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik had het niet over het filmpje. Andere mensen daarna wel, zoals DIA bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zita »

Ontopic, aub.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

De tijd uitkopende, dewijl de dagen boos zijn. Efeze 5:16

Onze tekstwoorden vinden we in het meer praktische gedeelte van de brief van de apostel Paulus aan de gemeente van Efeze. In het eerste gedeelte van de brief heeft de apostel de rijkdommen van het Evangelie uitgestald. Hierin spreekt hij zelfs over de zegeling met de heilige Geest der belofte.

Het woord “uitkopen” doet ook denken aan een marktplaats. In Efeze kwamen de kooplieden naar de markt om daar hun waren te verkopen. Anderen kwamen er juist naar toe om te kopen. Wil men het voordeel van een markt hebben, dan is het zaak om op te letten en op het juiste moment te kopen. Sommige huisvrouwen hebben hierin grote vaardigheid. Over de markt slenteren geeft alleen voldoening aan onze nieuwsgierigheid, maar geeft verder geen nut.
De mens moet een tijdhandelaar zijn.
Zoals koopwaar verhandeld moet worden, zo mag ook de tijd niet verloren gaan. Voor vele handelingen heeft de mens tijd nodig. Zijn zwakke lichaam moet onderhouden worden door eten en drinken, door te arbeiden en te rusten. Verder is er veel tijd nodig voor onze dagelijkse bezigheden. Wat blijft er dan weinig tijd over voor ons geestelijk leven, als alleen al nagegaan wordt hoeveel tijd er verslapen wordt.
Uitkopen betekent dat we van de tijd van werken, slapen, eten en drinken wat af moeten nemen om die tot onze zaligheid te besteden. De discipelen gaan spijze kopen, maar Jezus is bezig met de Samaritaanse vrouw bij de Jakobsfontein (Joh. 4). David zoekt God in de dageraad (Ps. 63) en te middernacht staat hij op om God te loven (Ps. 119). De tijd is verder maar kort.
De tijd vliegt voorbij. Velen sterven in de kinderjaren. Anderen in de jeugd.
Weinigen bereiken de leeftijd der sterken. Geen enkele zekerheid is er dat een mens morgen nog leeft. Hoeveel oorzaken en middelen zijn er niet waardoor een mens kan sterven. De tijd staat nooit stil. We brengen onze jaren door als een gedachte. Het is als een bloem des velds die ''s morgens bloeit maar ''s avonds wordt afgesneden.
Hebben we in de afgelopen vakantietijd de tijd uitgekocht? Hebben we onze zaligheid met vrezen en beven gewerkt? Deelgekregen aan de verdiensten van Christus? Zijn we met God verzoend geworden? Hebben we het werk van de duivel tegengestaan?
Het hoofd geboden aan satan? Zware en moeilijke zaken die in een korte tijd gedaan moeten worden! Of was er juist in de vakantietijd nog minder tijd voor “uitkopen”? Waren het de zon, de pretparken, onze lichamen die zoveel tijd in beslag namen dat er voor God en Zijn dienst en onze zaligheid geen tijd meer overbleef? Ja, waren er wellicht zondagen bij waar Gods Woord niet eens beluisterd werd of beluisterd kon worden vanwege de keuze van onze vakantieplaats?
Als de marktdag voorbij is ruimt de koopman zijn waren op. Dan wordt de standplaats leeg achtergelaten en kan er niet meer gekocht worden. In het natuurlijke leven is het zo dat velen juist bij het sluiten van de markt nog zaken willen doen. In het geestelijke leven ligt dit niet anders. Op het allerlaatste moment wil een mens nog bekeerd worden. Dan heeft hij zijn beste tijd aan de wereld en de zonde gegeven en wil hij naar de hemel als de beste tijd voorbij is.
Jozefs broeders gingen naar Egypte toen er koren te koop was. God moet gezocht worden als Hij te vinden is.
Als Christus aan de deur staat moet er opengedaan worden. Doen wij dit ook? Ik vrees dat velen slapen met een geest des diepen slaaps. Ze laten de marktdag voorbij gaan zonder dat er waren zijn gekocht. God geeft ze over aan hun eigen begeerlijkheden. Hij trekt Zijn hand ervan af en hun consciëntie wordt toegeschroeid. De zonde is een kanker die voorteet, maar ze wordt niet meer gevoeld en zo wordt een mens overgegeven tot de dag des oordeels. Als een os voorbereid voor de dag der slachting.
De wijze en de dwaze maagden zijn tot voorbeeld. De wijze maagden hadden de tijd uitgekocht, de dwaze maagden niet. Allen hadden wel lampen, maar het ging om de olie. De bruid uit het Hooglied lag op haar bed. Toen de bruidegom aan de deur stond was ze te lui om op te staan.
Velen brengen de tijd door als een Epicureër die een dienaar was van de buik en de wellusten. Anderen zijn als een gierigaard bezig om wat goud bijeen te verzamelen. Weer anderen zijn als de mensen op de Areopagus die bij elkaar kwamen om wat nieuws te zeggen of te horen. Uren kunnen we aan tafel zitten met eten of op een bruiloft zijn. Een uur naar een preek luisteren is soms al teveel. Een kwartier bidden kan er niet af. Dan is het ook nog de vraag hoe we dan bidden.
Onze dagen zijn net als in Efeze boos.
Het economische leven in Efeze bloeide. De godsdienst en de handel hadden een verbond met elkaar gesloten in de Diana‑verering. De godsdienst verschafte in Efeze verschillende tastbare voordelen. Een zelfvoldaan en vrolijk leven, maar innerlijk arm en leeg, werd geleid. Hoevelen onder ons leiden ook niet zo’n leven?
Geliefde lezer(es). Dat we eens wijs zouden worden en bedenken wat tot onze vrede dienende is. Hebben we de tijd verwaarloosd, begin dan nu met de tijd uit te kopen. Na deze tijd zal er geen tijd meer zijn. Onze jonge mensen mochten de tijd uitkopen in de dagen hunner jongelingschap eer dat de kwade dagen komen. Deze kwade dagen zijn er eerder als we denken. Vandaag kan het de laatste dag, de laatste reis zijn dat God ons nodigt. Dat we niet zouden zijn als de rijke dwaas met zijn nog te bouwen schuren.
Gods levendgemaakte Kerk geldt in het bijzonder dat ze de tijd hebben uit te kopen. Paulus richt zijn brief in het bijzonder aan hen. In de eerste liefdestijd werd de tijd uitgekocht. Tot in de nacht toe waren ze met het heil van hun onsterfelijke ziel bezig. Hoe ligt dat nu? Geldt al hetgeen hiervoor geschreven is over onze tijdsbesteding ook voor u? Dat de Heere ons de schuldbrief dan eens kwam uitreiken en die ware honger en dorst weer eens werd geboren. Het is mijn hartelijke wens dat we met het vorenstaande tot onszelf zouden inkeren.

Ds. F. Mulder
Bron: Digibron / De Saambinder - 30 augustus 2012
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Een wel opmerkelijk bericht:

https://www.rd.nl/kerk-religie/rechter- ... -1.1427834

Wat mij vooral verbaast, is de reactie van ds. Mulder. Hij is geen jurist, maar geldt wel als kerkrechtdeskundige. Dat zou nog kunnen. Maar zijn commentaar is mijns inziens wat wonderlijk.

De kritiek zou ''algemeen" en "niet gefundeerd" zijn. Als we beginnen bij het eerste, dan valt op dat dit bepaald geen beste zaak is. De suggestie dat algemene kritiek minder ernstig zou zijn dan specifieke kritiek, lijkt me een beetje onnozel. De kritiek is inderdaad algemeen, en dat maakt de zaak niet minder erg, maar juist erger. Het systeem is volgens mr. Vergunst niet zorgvuldig en de kerkelijke rechtspraak is geen voorbeeld voor de wereldlijke rechtspraak, maar andersom.

Vervolgens zou de kritiek "niet gefundeerd" zijn. Dat zou lachwekkend zijn, als het niet zo droevig was. Want in het artikel zelf komen al drie punten aan de orde: de scheiding van bestuur en rechtspraak, de incrowd-cultuur en de daaraan verbonden risico's voor een onzorgvuldige belangenafweging vanuit kerkpolitieke overwegingen.

Stel je daar de argumenten van de dominee tegenover, dan blijkt dat deze niets voorstellen. Hij voert uit specifieke kwesties aan, dat het systeem wel werkt. Hij 'vergeet' echter, dat de genoemde kwesties uit kerkpolitiek oogpunt juist bijzonder logisch zijn afgehandeld. Uit gevallen waarin predikanten worden afgezet, kun je zeker niet in zijn algemeenheid afleiden dat de kerkelijke rechtspraak deugt.

Verder stelt de dominee dat de kerkelijke rechtspraak volledig in lijn is met de normen uit 1615. Dat zal zonder meer juist zijn, maar dat lijkt me ook niet echt bepaald een zinnige onderbouwing van de zorgvuldigheid van de kerkelijke rechtspraak.

Overigens ben ik het met de dominee eens dat kerkelijke commissies onafhankelijk moeten zijn. Mogelijk is dat ook een enkele keer het geval. Maar op dit forum kwam al aan de orde dat een classis in het oog springende kwestie niet de minste moeite deed om tot een onafhankelijke commissie te komen.

Al met al vind ik de kritiek van de dominee vooralsnog ongefundeerd en gebaseerd op een overhaaste generalisatie.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

We hebben ook een GG aan de andere kant van het water, waar de problematiek is geweest met Ds. J. Beeke.
Wellicht kan een andere dominee hierop promoveren. Hij zal tot de conclusie komen dat er zeer grote fouten gemaakt zijn aan de kant van de kerkenraad en meerdere vergaderingen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Moderamen »

Hier is in het Kruiningen topic ook over gediscussieerd. In onze samenleving is de rechtsprekende macht gescheiden van de wetgevende en uitvoerende macht. Dus bestuur en rechtspraak zijn strikt gescheiden. Gelukkig maar! In de kerk is dat niet zo. Ds. Mulder geeft al aan dat besturen en rechtspreken Bijbels gezien aan ambtsdragers is toebedeeld. Maar, daar ageert Vergunst helemaal niet tegen. Het RD weet het ook met show te brengen. In het interview gaat het hem vooral om de zaak dat iedereen elkaar kent en het voor elkaar opneemt. Hij benoemt dus het gevaar van besturen en rechtspreken door dezelfde personen. En dan niet als kritiek op de GG, maar meer als waarschuwing: wanneer er weer eens een zaak voor een wereldlijke rechter komt, kan de rechter heftig ingrijpen als 'ie merkt dat oordeelsvorming partijdig is. Want betreffende partijdigheid: dat is op dit moment helaas wel zo, overigens in alle gereformeerde kerkverbanden die een op de DKO gebaseerde kerkorde hebben. Daar gaat ds. Mulder dan juist weer niet op in, jammer. Hij kan beter dankbaar zijn voor deze tip.
Plaats reactie