Gelezen, gedacht, gehoord...

Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Overal in het land groeien evangelische gemeenten, ten koste van traditionele kerken. Trouw belicht dit verschijnsel in een tweeluik vanuit Veenendaal. Vandaag: wat betekent deze trek voor traditionele kerken?

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b09ffcab/
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

@Valcke: dit ben ik eens, met de kanttekeningen daarbij die ik eerder gemaakt heb (onderscheid in het adres van de beloften, en onderscheid tussen aanbieden en beloven).
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nathanaël »

Ambtenaar schreef:Overal in het land groeien evangelische gemeenten, ten koste van traditionele kerken. Trouw belicht dit verschijnsel in een tweeluik vanuit Veenendaal. Vandaag: wat betekent deze trek voor traditionele kerken?

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b09ffcab/
Wel grappig dat de voorzitter van de AK aangeeft dat jongeren niet warm lopen voor ¨vrijwel alleen maar psalmen in de Oude Berijming¨ zingen, maar dat verreweg het grootste deel van de vertrekkers uit de wijken komt waar dat niet aan de orde is.
Online
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Het ergste is dat passieve kerken er gewoonlijk heel nauwlettend op toezien dat niemand anders hun terrein zal binnendringen. Enige tijd geleden leken onze kerken te denken dat een bepaald district van deze drukke stad hun eigendom was en dat zij het mochten cultiveren of negeren, overeenkomstig hun monopolistische besluit. Als iemand probeerde nieuwe belangstelling te wekken, laat staan binnen een halve mijl afstand een nieuwe preeklocatie te creëren, dan verfoeiden ze dat als een zeer verderfelijke stroperij op hun landgoed. Ze deden zelf niets en toch waren ze heel bang dat iemand hen zou verdringen.

Zoals wetgeleerden van vroeger, die de sleutel van kennis wegnamen; terwijl zij zelf niet binnengingen, hinderden zij anderen die dat wel wilden doen. Die tijd is hopelijk voorgoed voorbij, maar helaas is die geest op sommige plekken nog steeds aanwezig. Het is hoog tijd dat iedere kerk aanvoelt dat wanneer zij niet werkt haar enige bestaansreden verdwenen is. Een kerk is een kerk omdat de leden elkaar onderling opbouwen en omdat er zondaren bekeerd worden. Als een kerk niet aan deze twee doelen beantwoordt, dan is de naam kerk enkel een naam, een belemmering, een kwaad of een plaag. Ze is als het zout dat zijn smaak verloren heeft. Het is niet eens geschikt voor het land of de mesthoop.
Een citaat uit: https://charlesspurgeon.nl/de-kerk-zoal ... oeten-zijn

Tolle lege!
Ja, dat is zeker een citaat dat ook wel in een ander draadje besproken mag worden, bijvoorbeeld over het wisselen van kerkelijke gemeente.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

@Valcke?
Posthoorn schreef:Maar wat te denken van bijv. de aangehaalde belofte in Joh. 6:45:

Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.

Is de belofte "en zij zullen allen van God geleerd zijn" hier geen absolute belofte? Immers, Jezus vervolgt met: "Een ieder dan, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij." Dus is dat hier niet afhankelijk van het geloof van de hoorder, maar van het werk van de Vader!
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:@Valcke?
Posthoorn schreef:Maar wat te denken van bijv. de aangehaalde belofte in Joh. 6:45:

Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.

Is de belofte "en zij zullen allen van God geleerd zijn" hier geen absolute belofte? Immers, Jezus vervolgt met: "Een ieder dan, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij." Dus is dat hier niet afhankelijk van het geloof van de hoorder, maar van het werk van de Vader!
Ja het is een absolute belofte aan Christus en in Hem aan de uitverkorenen.
En in de prediking wordt deze zelfde belofte in Christus de hoorders voorgesteld en aangeboden.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Susan »

Ik ben het brood des levens

Als Christus zelf over het brood zegt: “Dit is mijn lichaam”, wie zou daarover dan nog kunnen aarzelen? En als Hij bevestigt: “Dit is mijn bloed”, wie zou er dan nog over twijfelen? Eerder in Kana in Galilea had Jezus water in wijn veranderd – de wijn is verwant aan het bloed. Wie zou nu nog weigeren om te geloven dat Hij wijn in bloed verandert? Hij was op een bruiloft hierbeneden uitgenodigd en Hij deed een verbazingwekkend wonder; hoe kan men dan nog weigeren wat Hij geeft aan “de vrienden van de bruidegom” (Mt 9,15), namelijk de vreugde van zijn Lichaam en zijn Bloed?

Want Zijn lichaam wordt gegeven in de verschijning van brood, en Zijn bloed in de verschijning van wijn; als je hebt deelgenomen aan het lichaam en bloed van Christus, dan ben je met Hem één en hetzelfde lichaam en één en hetzelfde bloed. Zo worden wij “dragers van Christus”. Zijn lichaam en zijn bloed verspreiden zich in onze ledematen; zo worden we deelgenoot aan de goddelijke natuur. Eerder toen Hij zich met de Joden onderhield zei Christus: “Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal Ik op de laatste dag uit de dood opwekken” (Joh 6,54). Als het brood en de wijn je alleen maar natuurlijk lijken, eindig daar dan niet … Als je zintuigen je op een dwaalspoor brengen, dan stelt het geloof je gerust. Wanneer je dus naderbij komt om Hem te ontvangen, kom dan niet respectloos naar voren, door je handen uit te spreiden, de vingers uit elkaar. Maar daar de Koning op je rechterhand gaat rusten, maak daarom voor Hem een troon met je linkerhand, en ontvang in de holte van je hand het Lichaam van Christus en antwoordt: Amen!

Kerkvader Cyrillus van Jeruzalem (ca. 315-386) die een lijst samen van zondagsevangeliën samenstelde, vaste schriftlezingen voor bepaalde zondagen, gekoppeld aan het kerkelijk jaar.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3051
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Lilian1975 »

Voor veel christelijke jongeren (en ouderen) is het geloof geen vanzelfsprekende zaak meer. Laten we de Heere daarom smeken om een heroriëntatie op Christus en de beleefde gemeenschap met Hem, gewerkt door Zijn Geest.

De gereformeerde gezindte bevindt zich in een crisis. Dit blijkt tenminste wel wanneer we de artikelen over de refojeugd volgen die de laatste tijd in het RD verschijnen. Voor veel reformatorische jongeren is het geloof geen vanzelfsprekende zaak meer. En bovendien is het voor hen geen probleem om te schakelen tussen een seculier en een Bijbels wereldbeeld. Hoe moeten we met deze crisis omgaan? Ik zou graag, in alle bescheidenheid, hiervoor een aantal handreikingen willen doen.
Door Jan de Wit

Zie hele artikel de link.
https://www.rd.nl/opinie/alleen-ruime-e ... -1.1615073
Online
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik denk dat het artikel de vinger op een zere plek legt.

Waarom deze meneer het nodig vindt om te vermelden dat hij zeer bescheiden is, is mij dan weer een raadsel. Je hoort dat vaker, meestal trouwens van mensen die allerminst bescheiden zijn. Ik heb nog nooit een bescheiden persoon horen zeggen dat hij bescheiden is.

Maar dat geheel terzijde.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

Toen de Dordtse Leerregels werden opgesteld, werden de calvinisten nogal eens op de hak genomen. Dominee Henricus Slatius (een remonstrant) schreef een spottend boekje, met de titel: De gepredestineerde dief.
Een dief zit in de gevangenis. Een contraremonstrantse dominee komt op bezoek. Die vraagt: ‘hoe gaat het met je?’ De dief antwoordt: ‘Alles gaat zoals God van eeuwigheid besloten heeft.’ De dominee vraagt: ‘Hoe ben je er toch toe gekomen om te gaan stelen?’ ‘Dat moest ik wel, want God heeft mij uitverkoren om dief te zijn. Het stelen is niet mijn schuld, maar Gods schuld’, antwoordt de dief. ‘Bovendien zeggen de gereformeerden, dat alleen het geloof zalig maakt, en niet de goede werken. Daarom heb ik ook nooit goede werken gedaan, want die maken mij niet zalig. Calvijn schrijft dat God Zijn kinderen nog zoveel laat zondigen om ervoor te zorgen dat ze nederig blijven. Veel zonden doen is dus een goed teken’. In de gevangenis zingt de dief een lied van ds. Busschoff: ‘Geloofd zij God Die mij heeft uitverkoren’.
Deze ds. Slatius probeerde in 1623, samen met twee zoons van Van Oldenbarnevelt, prins Maurits te vermoorden. Toen het mislukte, vluchtte hij, als boer verkleed. Hij werd opgepakt en in het gevang gezet. Daar schreef hij een lied waarin hij al zijn remonstrantse leringen herriep. Elk couplet eindigde met de oproep: 'Gelooft geen arminianen.' Toch kon hij de doodstraf niet ontlopen. Op weg naar het schavot kuste Slatius zijn vrouw. Zij voelde dat hij iets hards in haar mond schoof: een stukje pennenveer, met daarin een briefje: 'Mijn lied was een leugen. Mijn ziel heeft een gruwel van calvinisten.'
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:Voor veel christelijke jongeren (en ouderen) is het geloof geen vanzelfsprekende zaak meer. Laten we de Heere daarom smeken om een heroriëntatie op Christus en de beleefde gemeenschap met Hem, gewerkt door Zijn Geest.

De gereformeerde gezindte bevindt zich in een crisis. Dit blijkt tenminste wel wanneer we de artikelen over de refojeugd volgen die de laatste tijd in het RD verschijnen. Voor veel reformatorische jongeren is het geloof geen vanzelfsprekende zaak meer. En bovendien is het voor hen geen probleem om te schakelen tussen een seculier en een Bijbels wereldbeeld. Hoe moeten we met deze crisis omgaan? Ik zou graag, in alle bescheidenheid, hiervoor een aantal handreikingen willen doen.
Door Jan de Wit

Zie hele artikel de link.
https://www.rd.nl/opinie/alleen-ruime-e ... -1.1615073
Hij komt met oude Britse theologen. Die lijken me nu niet bepaald aansprekend, zeker niet bij jongeren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

@Adagio: wat een interessante en ook aangrijpende geschiedenis.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:Voor veel christelijke jongeren (en ouderen) is het geloof geen vanzelfsprekende zaak meer. Laten we de Heere daarom smeken om een heroriëntatie op Christus en de beleefde gemeenschap met Hem, gewerkt door Zijn Geest.

De gereformeerde gezindte bevindt zich in een crisis. Dit blijkt tenminste wel wanneer we de artikelen over de refojeugd volgen die de laatste tijd in het RD verschijnen. Voor veel reformatorische jongeren is het geloof geen vanzelfsprekende zaak meer. En bovendien is het voor hen geen probleem om te schakelen tussen een seculier en een Bijbels wereldbeeld. Hoe moeten we met deze crisis omgaan? Ik zou graag, in alle bescheidenheid, hiervoor een aantal handreikingen willen doen.
Door Jan de Wit

Zie hele artikel de link.
https://www.rd.nl/opinie/alleen-ruime-e ... -1.1615073
Hij komt met oude Britse theologen. Die lijken me nu niet bepaald aansprekend, zeker niet bij jongeren.
Hij schrijft toch ook niet voor jongeren?
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Hij schrijft toch ook niet voor jongeren?
Niet direct.

Je beroepen op een stel oude Britse theologen vind ik niet heel sterk overkomen en niet bepaald aansprekend. Zeker niet als je je verhaal wilt houden richting de jeugd. Zoek dan een aansprekend iemand. Kan me niet voorstellen dat betreffende theologen dienen als rolmodel.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Susan »

Susan schreef:Ik ben het brood des levens

Als Christus zelf over het brood zegt: “Dit is mijn lichaam”, wie zou daarover dan nog kunnen aarzelen? En als Hij bevestigt: “Dit is mijn bloed”, wie zou er dan nog over twijfelen? Eerder in Kana in Galilea had Jezus water in wijn veranderd – de wijn is verwant aan het bloed. Wie zou nu nog weigeren om te geloven dat Hij wijn in bloed verandert? Hij was op een bruiloft hierbeneden uitgenodigd en Hij deed een verbazingwekkend wonder; hoe kan men dan nog weigeren wat Hij geeft aan “de vrienden van de bruidegom” (Mt 9,15), namelijk de vreugde van zijn Lichaam en zijn Bloed?

Want Zijn lichaam wordt gegeven in de verschijning van brood, en Zijn bloed in de verschijning van wijn; als je hebt deelgenomen aan het lichaam en bloed van Christus, dan ben je met Hem één en hetzelfde lichaam en één en hetzelfde bloed. Zo worden wij “dragers van Christus”. Zijn lichaam en zijn bloed verspreiden zich in onze ledematen; zo worden we deelgenoot aan de goddelijke natuur. Eerder toen Hij zich met de Joden onderhield zei Christus: “Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal Ik op de laatste dag uit de dood opwekken” (Joh 6,54). Als het brood en de wijn je alleen maar natuurlijk lijken, eindig daar dan niet … Als je zintuigen je op een dwaalspoor brengen, dan stelt het geloof je gerust. Wanneer je dus naderbij komt om Hem te ontvangen, kom dan niet respectloos naar voren, door je handen uit te spreiden, de vingers uit elkaar. Maar daar de Koning op je rechterhand gaat rusten, maak daarom voor Hem een troon met je linkerhand, en ontvang in de holte van je hand het Lichaam van Christus en antwoordt: Amen!

Kerkvader Cyrillus van Jeruzalem (ca. 315-386) die een lijst samen van zondagsevangeliën samenstelde, vaste schriftlezingen voor bepaalde zondagen, gekoppeld aan het kerkelijk jaar.
Ik was het niet mee eens eigenlijk. Was benieuwd naar jullie reactie. Ik plaatste het omdat iemand deze kerkvader (positief) aanhaalde als betrouwbaar onder kopje kerkelijk jaar.
Plaats reactie