Gelezen, gedacht, gehoord...

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Mannetje schreef:Psalm 100:
1 Een lofzang. Gij ganse aarde! juicht den HEERE.
2 Dient den HEERE met blijdschap, komt voor Zijn aanschijn met vrolijk gezang.

Jozua 24:
14 En nu, vreest den HEERE, en dient Hem in oprechtheid en in waarheid; en doet weg de goden, die uw vaders gediend hebben, aan gene zijde der rivier, en in Egypte; en dient den HEERE.

1 Samuel 12:
24 Vreest slechts den HEERE, en dient Hem trouwelijk met uw ganse hart; want ziet, hoe grote dingen Hij bij ulieden gedaan heeft!
Ik wou de teksten net delen... Wat moet je toch met zo'n stukje, dan ben je bewust op zoek naar tegenstellingen. Laten we eens wat welwillender luisteren naar elkaar in plaats van er verkapt wetticisme of zelfs islam achter te zoeken.
Laten we onze jongeren maar oproepen om de Heere te dienen - met blijdschap! En ja, in de werkelijke godsdienst -door God zelf door genade gewerkt- vindt God ook vreugde. Juist als het om jongeren gaat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Precies mijn gedachten, Jongere! Bedankt voor het onder woorden brengen daarvan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

eilander schreef:Precies mijn gedachten, Jongere! Bedankt voor het onder woorden brengen daarvan.
+1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Is dat stuk dan niet de praktijk bij veel mensen? Alles wat wordt opgenoemd zo leven we. Maar de bekering, ja dat moet God doen. En dan maar lijdzaam afwachten.... Bij hoeveel refo's is dat de praktijk?
En ja ook dat beeld van de Islam is hoeveel refo's de Heere zien. We moeten zoveel doen. En dan maar werken...
Ware Godsdienst is Gods dienst aan mensen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:Is dat stuk dan niet de praktijk bij veel mensen? Alles wat wordt opgenoemd zo leven we. Maar de bekering, ja dat moet God doen. En dan maar lijdzaam afwachten.... Bij hoeveel refo's is dat de praktijk?
En ja ook dat beeld van de Islam is hoeveel refo's de Heere zien. We moeten zoveel doen. En dan maar werken...
Ware Godsdienst is Gods dienst aan mensen.
Natuurlijk, het is echt geen onzin wat er geschreven wordt. Maar als je medewerker communicatie bent in het jeugdwerk, laat dan alsjeblieft in positieve zin iets horen van de grote waarde die het heeft om de Heere te dienen, van Zijn opzoekende zondaarsliefde, enzovoorts.
Er wordt weleens gezegd dat er predikanten zijn die vooral vertellen wat het niet is. Dat komt voor, en dat is niet goed. Dit is natuurlijk hetzelfde, maar dan een variant daarop.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Het stukje steekt in op de jaaropeningen aan het begin van het schooljaar. Nu kan ik mij best jaaropeningen herinneren waar ik verdrietig van werd, maar ik kan mij niet herinneren dat daar ooit gezegd is dat het dienen van de Heere bestaat in een rijtje ver- en geboden.
De meeste recente die ik bijwoonde, zou samen te vatten zijn in de volgende zin: "Je bent wijs als je Christus zoekt." Is dan niet opgeroepen om in de Bijbel te lezen? Natuurlijk wel, wat hoe zou je Christus anders zoeken? Is er niet opgeroepen om de zonde te haten en er van te vluchten? Natuurlijk wel, je zou toch raar kijken als het tegenovergestelde wordt gezegd. Maar het was de kern niet.
-
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoordhttps://www.refoforum.nl/forum/posting.php?mode=edit&f=21&p=799482... [4]

Bericht door -DIA- »

Gelezen in een preek van ds. J. Spaans, uitgesproken in 1993, Middelburg-Centrum:

Gemeente, het is wel een ernstige vermaning niet van een mens, maar van de Heilige
Schrift dat ons toekomt in deze avond, in een zeer donkere dag. In het kort de
donkere dag te verklaren, gemeente, dat kunt uzelf lezen in de tweede brief van de
apostel Paulus aan Timótheüs het 3e hoofdstuk. Dat is niet de tijd die we tegemoet
gaan, maar dat is de tijd waar wij en onze lieve kinderen al in leven. Die tijd is al op
de aarde begonnen, gemeente. We mogen dat niet zó zien en aan onze kinderen
vertellen dat die tijd nog komt, nee die tijd is er. En nu in deze tijd heeft het God
behaagd nog een ernstige vermaning van de Heilige Schrift aan ons en onze kinderen
te geven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-c-a-v ... -1.1509317

Ik las dat er in dit artikel enkele zaken naar voren kwamen die de achterliggende maanden zijn besproken op het forum, dat ik het niet kan nalaten om het hier te plaatsen.
In het RD van vandaag:

Gezonde woorden?
Ds. G. Kater, hersteld hervormd predikant, uitte zijn zorgen in een lezing getiteld ”Gezonde woorden”, over ontwikkelingen „in bevindelijk gereformeerde kring” (RD 30-8).
Zijn zorgen betreffen een viertal zaken: 1. de verkiezing als uitgangspunt van ons theologisch denken; 2. een scheiding van wedergeboorte en geloofskennis; 3. de vergeving van zonden als een nadere weldaad; 4. dat maar weinig kinderen van God in de zekerheid van het geloof delen.
Hierop wil ik kort reageren: 1. Zou het werkelijk zo erg zijn als we de verkiezing als het uitgangspunt van ons theologisch denken nemen (Dordtse Leerregels I, 10)? 2. Het feit dat vele gelovigen het moment van hun wedergeboorte niet weten aan te geven alleen al wijst op enig onderscheid tussen wedergeboorte en geloofskennis (I, 16). Was dit er niet, dan zouden de jonggestorven kinderen verloren zijn (I, 17). 3. De hele kerk is in Christus wel gerechtvaardigd (II, 8), maar de rechtvaardiging en vergeving zijn inderdaad een grote weldaad, die niet door al Gods kinderen zo bewust beleefd wordt. 4. In de Westminster Confessie (hfdst. 18) wordt de verzekering van de genade inderdaad als een ”nadere weldaad” gezien.
Ik bedoel maar: laten we nu eens ophouden om bovengenoemde zaken weg te zetten als ”hypercalvinisme” en ”ongereformeerd” enzovoort. Met de wens of de Heere eens bijeen zou willen brengen wat bijeen hoort...

Terneuzen, ds. J.B. Zippro


Uit het hart gegrepen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-c-a-v ... -1.1509317

Ik las dat er in dit artikel enkele zaken naar voren kwamen die de achterliggende maanden zijn besproken op het forum, dat ik het niet kan nalaten om het hier te plaatsen.
In het RD van vandaag:

Gezonde woorden?
Ds. G. Kater, hersteld hervormd predikant, uitte zijn zorgen in een lezing getiteld ”Gezonde woorden”, over ontwikkelingen „in bevindelijk gereformeerde kring” (RD 30-8).
Zijn zorgen betreffen een viertal zaken: 1. de verkiezing als uitgangspunt van ons theologisch denken; 2. een scheiding van wedergeboorte en geloofskennis; 3. de vergeving van zonden als een nadere weldaad; 4. dat maar weinig kinderen van God in de zekerheid van het geloof delen.
Hierop wil ik kort reageren: 1. Zou het werkelijk zo erg zijn als we de verkiezing als het uitgangspunt van ons theologisch denken nemen (Dordtse Leerregels I, 10)? 2. Het feit dat vele gelovigen het moment van hun wedergeboorte niet weten aan te geven alleen al wijst op enig onderscheid tussen wedergeboorte en geloofskennis (I, 16). Was dit er niet, dan zouden de jonggestorven kinderen verloren zijn (I, 17). 3. De hele kerk is in Christus wel gerechtvaardigd (II, 8), maar de rechtvaardiging en vergeving zijn inderdaad een grote weldaad, die niet door al Gods kinderen zo bewust beleefd wordt. 4. In de Westminster Confessie (hfdst. 18) wordt de verzekering van de genade inderdaad als een ”nadere weldaad” gezien.
Ik bedoel maar: laten we nu eens ophouden om bovengenoemde zaken weg te zetten als ”hypercalvinisme” en ”ongereformeerd” enzovoort. Met de wens of de Heere eens bijeen zou willen brengen wat bijeen hoort...

Terneuzen, ds. J.B. Zippro


Uit het hart gegrepen...
Welk hart?
Als dit alles is wat ds Zippro te melden heeft? Hier heeft niemand wat aan.

Wat betreft punt1: Ik hoorde gisteravond een stichtelijk woord met als tekst: want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. Het aanbod van genade komt wel in de knel, als men meent dat de verkiezing er de oorzaak van is dat er überhaupt mensen zalig worden.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erskinees »

Ik zou aan deze ds. willen meegeven: als je reageert, doe het dan goed en enigszins uitgebreid.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Jantje schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-c-a-v ... -1.1509317

Ik las dat er in dit artikel enkele zaken naar voren kwamen die de achterliggende maanden zijn besproken op het forum, dat ik het niet kan nalaten om het hier te plaatsen.
In het RD van vandaag:

Gezonde woorden?
Ds. G. Kater, hersteld hervormd predikant, uitte zijn zorgen in een lezing getiteld ”Gezonde woorden”, over ontwikkelingen „in bevindelijk gereformeerde kring” (RD 30-8).
Zijn zorgen betreffen een viertal zaken: 1. de verkiezing als uitgangspunt van ons theologisch denken; 2. een scheiding van wedergeboorte en geloofskennis; 3. de vergeving van zonden als een nadere weldaad; 4. dat maar weinig kinderen van God in de zekerheid van het geloof delen.
Hierop wil ik kort reageren: 1. Zou het werkelijk zo erg zijn als we de verkiezing als het uitgangspunt van ons theologisch denken nemen (Dordtse Leerregels I, 10)? 2. Het feit dat vele gelovigen het moment van hun wedergeboorte niet weten aan te geven alleen al wijst op enig onderscheid tussen wedergeboorte en geloofskennis (I, 16). Was dit er niet, dan zouden de jonggestorven kinderen verloren zijn (I, 17). 3. De hele kerk is in Christus wel gerechtvaardigd (II, 8), maar de rechtvaardiging en vergeving zijn inderdaad een grote weldaad, die niet door al Gods kinderen zo bewust beleefd wordt. 4. In de Westminster Confessie (hfdst. 18) wordt de verzekering van de genade inderdaad als een ”nadere weldaad” gezien.
Ik bedoel maar: laten we nu eens ophouden om bovengenoemde zaken weg te zetten als ”hypercalvinisme” en ”ongereformeerd” enzovoort. Met de wens of de Heere eens bijeen zou willen brengen wat bijeen hoort...

Terneuzen, ds. J.B. Zippro


Uit het hart gegrepen...
Inderdaad! Hopelijk lezen ze ook mee in Bodegraven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Precies. Het is immers ook geschreven door een predikant van wie je het niet 1-2-3 zou verwachten... Misschien dat sommigen (op het forum) het nu wel ter harte nemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Blijkbaar stond ds. Kater op enkele lange tenen, wat meestal genoeg zegt. Men wringt zich in allerlei bochten om hun leer voor waarheid te houden en stelt daarbij de bevinding van Gods kinderen boven het Woord van God. Je ziet ds. Zippro ook deze verdedigingstechniek teruggrijpen.
Maar wat ik nu interessant zou vinden als men vanuit Gods Woord, daarna de Belijdenis en uit de kerk der eeuwen deze leer zou onderbouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:Blijkbaar stond ds. Kater op enkele lange tenen, wat meestal genoeg zegt. Men wringt zich in allerlei bochten om hun leer voor waarheid te houden en stelt daarbij de bevinding van Gods kinderen boven het Woord van God. Je ziet ds. Zippro ook deze verdedigingstechniek teruggrijpen.
Maar wat ik nu interessant zou vinden als men vanuit Gods Woord, daarna de Belijdenis en uit de kerk der eeuwen deze leer zou onderbouwen.
Ja, maar ds. Zippro was wel één van de laatste van wie ik verwacht had dat hij zou (zó) reageren. Dus dat heeft toch ook wel wat te zeggen? :quoi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

JCRyle schreef:Blijkbaar stond ds. Kater op enkele lange tenen, wat meestal genoeg zegt. Men wringt zich in allerlei bochten om hun leer voor waarheid te houden en stelt daarbij de bevinding van Gods kinderen boven het Woord van God. Je ziet ds. Zippro ook deze verdedigingstechniek teruggrijpen.
Maar wat ik nu interessant zou vinden als men vanuit Gods Woord, daarna de Belijdenis en uit de kerk der eeuwen deze leer zou onderbouwen.
Hij onderbouwt het dus uit de belijdenis(sen) gegrond op Gods Woord en beleden door de kerk der eeuwen. Je bent dus op je wenken bediend.
Plaats reactie