Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Dat er vanuit de mens gezien geestelijke herkenning moet zijn. Ik vind dat vooralsnog een modern gedachtenspinsel waarvoor ik geen grond in de Schrift weet. Maar ik houd mij aanbevolen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat er vanuit de mens gezien geestelijke herkenning moet zijn. Ik vind dat vooralsnog een modern gedachtenspinsel waarvoor ik geen grond in de Schrift weet. Maar ik houd mij aanbevolen.
Bovendien, als dat werkelijk een eerste vereiste zou moeten zijn voor een kerkverband, kunnen ze de GG vandaag nog splitsen. Ik ben erg somber over allerlei wederwaardigheden die ik in de achterliggende week weer vernomen heb. :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dat er vanuit de mens gezien geestelijke herkenning moet zijn. Ik vind dat vooralsnog een modern gedachtenspinsel waarvoor ik geen grond in de Schrift weet. Maar ik houd mij aanbevolen.
De grond van eenheid is belijden. Dat is inderdaad wat anders dan allerlei subjectieve herkenningen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

DDD schreef:Dat er vanuit de mens gezien geestelijke herkenning moet zijn. Ik vind dat vooralsnog een modern gedachtenspinsel waarvoor ik geen grond in de Schrift weet. Maar ik houd mij aanbevolen.
Ik zou denken aan de gemeente die in de eerste hoofdstukken van Handelingen wordt beschreven.
Verder roept Paulus op om partijschappen te vermijden.
Geestelijke eenheid zie ik dan wel breder dan soms hier wordt gepromoot. Iedereen die de 3FvE onderschrijft - en dat dan niet alleen op papier - is mijns inziens schuldig om elkaar als broeders en zusters te erkennen. Met alle verschillen die er best mogen zijn.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Nou, als je het zo uitlegt, dan wordt dat in de Handelingen beschreven. Maar daar ging het hier naar mijn idee niet over. Het ging hier om allerlei subjectieve gedachtenspinsels die in de Gereformeerde Gemeenten 'geestelijke herkenning' worden genoemd maar weinig met Geest en waarheid hebben uit te staan.

Men herkent soms wat af bij charlatans en bijzondere mensen, maar het eenvoudige werk van de heilige Geest in een pinkstergemeente of in de Rooms-Katholieke Kerk ziet men eenvoudig over het hoofd.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Er zijn predikanten binnen de HHK die zo binnen een orthodoxe GKV kunnen preken.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Bijbelgetrouwe predikers kunnen in de meeste GG maar ook in de meeste GKV zo terecht, als het om de inhoud gaat. Maar ja. Vaak zijn er eigen stokpaardjes. Die verschillen nogal ter linker- en ter rechterzijde, maar dat doet aan het eerste niet af.

Natuurlijk is wel zo dat in de GG de meeste predikanten veel meer tijd nodig hebben om weinig te zeggen, en in de GKV is het allemaal wat beknopter. Zo zijn er meer cultuurverschillen, maar die hoeven niet kerkscheidend te zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zou geen fusie met de GKV willen in ieder geval.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Nou, als je het zo uitlegt, dan wordt dat in de Handelingen beschreven. Maar daar ging het hier naar mijn idee niet over. Het ging hier om allerlei subjectieve gedachtenspinsels die in de Gereformeerde Gemeenten 'geestelijke herkenning' worden genoemd maar weinig met Geest en waarheid hebben uit te staan.

Men herkent soms wat af bij charlatans en bijzondere mensen, maar het eenvoudige werk van de heilige Geest in een pinkstergemeente of in de Rooms-Katholieke Kerk ziet men eenvoudig over het hoofd.
Wat versta jij onder 'het eenvoudige werk van de Heilige Geest in een pinkstergemeente of in de Rooms-Katholieke Kerk'? En waarom zou men dat over het hoofd zien?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Geloof en bekering.

Maar wellicht kun je eerst zelf zeggen waar een bijbelse bron is voor jouw gedachte.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Guy schreef:
Simon0612 schreef:Het kan verkeren, en dat allemaal op 1 dag.
Maar ik las vandaag hier ergens dat er in de Ger Gem hyper calvinistische trekken zijn. Ik weet niet of we dat in de GGiN moeten willen. :langue
Je moet ook geen foute lectuur lezen. :super
Ik kan deze kwinkslag wel waarderen. :)
De WS van deze week gelezen? Gaat ook op dit onderwerp in.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Geloof en bekering.

Maar wellicht kun je eerst zelf zeggen waar een bijbelse bron is voor jouw gedachte.
Je zult toch over wat 'geloof en bekering' is in grote lijnen hetzelfde moeten denken, anders kan er geen sprake zijn van geestelijke herkenning. Dat lijkt me zo overduidelijk, dat ik dat niet hoef te gaan 'bewijzen'. Eenheid van geloof, eenheid van hart, dat zijn zaken die we in de Handelingen en de brieven duidelijk tegenkomen.
Tot slot nog een vraag: Wat is het 'eenvoudige werk' van de Geest, en is er dan ook 'niet-eenvoudig werk' van de Geest?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Zeker. In bepaalde gemeenten is het extra werk om aan alle gedachten van de dominee te voldoen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

DDD schreef:Nou, als je het zo uitlegt, dan wordt dat in de Handelingen beschreven. Maar daar ging het hier naar mijn idee niet over. Het ging hier om allerlei subjectieve gedachtenspinsels die in de Gereformeerde Gemeenten 'geestelijke herkenning' worden genoemd maar weinig met Geest en waarheid hebben uit te staan.

Men herkent soms wat af bij charlatans en bijzondere mensen, maar het eenvoudige werk van de heilige Geest in een pinkstergemeente of in de Rooms-Katholieke Kerk ziet men eenvoudig over het hoofd.
Ik vind dit een typerende reactie voor jou. Je vraagt eerst waarom geestelijke herkenning een voorwaarde is voor het met elkaar in een kerkverband verkeren. Vervolgens geef ik aan dat dit mijns inziens in de Bijbel staat, maar dat het daar natuurlijk niet gaat om wat soms wel geestelijke herkenning genoemd wordt, in bevindelijke taal ook wel 'overname' genoemd.
Dan moet je niet tóch dat zijspoor gaan bewandelen. Overigens ben ik van mening dat God ook heel bijzondere mensen als Zijn kinderen heeft.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

PRINS PHILIP IN TIEN UITSPRAKEN
‘Waar heb je dat hoofddeksel vandaan?’ (Tegen zijn vrouw tijdens haar kroning.)

‘Ik verklaar dit ding voor geopend – wat het ook wezen mag.’ (Opening bijgebouw Vancouver City Hall.)

‘Het is een prettige afwisseling om eens in een land te zijn dat niet door de eigen bevolking wordt geregeerd.’ (Tegen Alfredo Stroessner, dictator van Paraguay.)

‘Het is je gelukt om niet te worden opgegeten?’ (Tegen een rugzaktoerist in Papoea Nieuw-Guinea.)

‘Wie ga je vandaag begraven?’ (Tegen een gevangene in een jeugdgevangenis in Brixton.)

‘Iedereen zei dat we meer vrije tijd moesten hebben en nu klagen dezelfde mensen over werkloosheid.’ (Tijdens de recessie van 1981.)

‘Zo te zien ben je klaar om naar bed te gaan.’ (Tegen de Nigeriaanse president.)

‘Weet je zeker dat je zo verder wil, oude reus?’ (Tegen de Keniaanse president bij de viering van de onafhankelijkheid van het land.)

‘Hoeveel mensen heb je deze ochtend met dat apparaat omver gereden?’ (Tegen de bestuurder van een scootmobiel.)’

‘Als je een man een autodeur ziet openen voor zijn vrouw, dan is het of een nieuwe auto, of een nieuwe vrouw.’
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie